Invitro mos


Fishman

Well-known member
Lid geworden
15 februari 2020
Berichten
221
Leeftijd
22
Hallo ik heb vandaag mijn nieuwe aquascape opgezet en heb voor het eerst voor mos gekozen en heb gekozen voor invitro christmas mos van aquaflora. Nu zie ik wat bruine en zwarte dingen op/tussen het mos kan het zijn dat er baardalg op zit of is dit onmogelijk bij invitro mos?
 
alg in In vitro lijkt mij zeer onwaarschijnlijk. Wellicht een stukje met slecht/dood materiaal
een foto geeft denk wat meer duidelijkheid :thumbs:
 
Zie hier de fotos?
 
FC0DB143-2ED5-496A-A914-69B61E951CC4.jpeg
 
CBCF69BD-2B2E-4EFE-9D16-6B9F52B4EDF7.jpeg
 
766CBEBD-BD4A-42E7-9D80-B7403D77CC6C.jpeg
 
Dat lijkt me idd algvorming... :eek:
Dat is wel een slechte zaak dat ze dit verkopen. Terugsturen en geld terug vragen.

Als dat niet meer kan: zo snel mogelijk wegknippen, en zoveel mogelijk , alg in mos is wel het laatste wat je wil hebben...
 
Als het goed is moet dat toch niet kunnen bij in vitro?
 
Ik ga het in ieder geval wegknippen en wat extra vloeibaar co2 op het mos spuiten
 
Wat raden jullie aan voor bestrijdings methode
 
Het hoort idd niet te kunnen bij In vitro omdat de planten in het algemeen altijd emersed worden opgekweekt.

Alg in mos valt erg moeilijk te bestrijden, het enige 'geluk' is dat je christmas mos hebt omdat Vesicularia tot 1 van de sterkere soorten behoort.
Easy carbo zou je daarom heel voorzichtig kunnen proberen, maar in de regel kunnen mossen daar erg slecht tegen.
Knip zoveel mogelijk weg, en haal het ook uit je water, anders gaat het ergens anders verder groeien.
Houd het mos zo clean mogelijk, zorg voor een gezonde schone bak, goede voeding en niet teveel licht zodat de rest van je planten het goed gaan doen. O ja; en een lange adem
Ik wens je succes
 
Bedankt ik ga het proberen.
 
invitro is algvrij. de enige levensvorm in het bakje is de plant zelf, verder is het steriel.

de opties zijn dus:
Het mos is geen invitro maar submers vermeerdert mos dat in een bakje is gestopt.
De alg is na het planten in het aquarium ontstaan.
 
Het mos groeide echt in de gel en het aquarium is algvrij want is dezelfde middag opgezet
 
Heb je materialen hergebruikt of tweedehands gekocht? Of bijvoorbeeld filtermedia?
 
Nee en het zat al op het mos toen ik het potje open deed. Dus het zat er van de kweker af al op
 
Weghalen met een schaartje, verder kan er niets hierin zitten. Is steriel gekweekt. Waarschijnlijk wat geleden onder het transport. Niets om je zorgen over te maken.
 
Weghalen met een schaartje, verder kan er niets hierin zitten. Is steriel gekweekt. Waarschijnlijk wat geleden onder het transport. Niets om je zorgen over te maken.
Ik heb er is wat meer naar gekeken en opgezocht maar denk dat het gewoon dood/takjes mos zijn want het zit op best veel plekken op het mos. Geloof niet dat op een steriel bakje zoveel alg zit. Heb voor de zekerheid het een beetje afgeknipt en ga het komende 2 weken spot doseren met vloeibare co2 en heb de lampen op 7 uur gezet.
 
Als het alg is, dan was het bakje/mos/gel niet steriel, maar heb je een goede aanpak nu gekozen. Als het geen alg is, gewoon wegknippen inderdaad en dan komt 't wel goed.
 
Ik heb het tot nu toe niet zien groeien dus denk geen alg het word ook steeds bruiner dus denk gewoon dood mos is
 

Terug
Bovenaan