invitro planten emsersed/submersed kweken?


pkchs

Well-known member
Lid geworden
15 november 2018
Berichten
272
Leeftijd
36
ik wil invitro planten opkweken in afgesloten plasiek bakken...
dus van een klein potje naar een plastiek bak..

iemand ervaring hiermee?
punten waar ik op moet letten ?

thx
 
Om wat voor soorten planten gaat het?
 
Ja hoor, dat gaat prima.
Ikzelf heb van die transparant kunststof opbergbakken in het raamkozijn staan. Daar heb ik een bodem ingelegd en de InVitro in beplant. Goed vochtig maken, deksel erop en laat maar groeien.
Belangrijk is wel een bodem waarin zich voeding bevind zoals potgrond (stekgrond), aquasoil, of je kan zelf een bodem samenstellen.
Als de binnenkant vol zit met druppels dan is het te nat, als de binnenkant droog is dan ben je te droog aan het opkweken. Als er alleen druppels aan de deksel hangen zit je goed wat betreft de luchtvochtigheid.
Je kan daar elke InVitro soortje voor gebruiken.
 
Ok zelfde manier als gewone planten dus...

dit is men bakje met gewone emersed planten, is wel vochtiger dan wat jij beschrijft ? Maar het groeit wel hier...
Is te vochtig voor invitro dan zo slecht ?
20240426_132401.jpg
 
Om wat voor soorten planten gaat het?
Anubias nana Snow White,
Bacopa Bacopa salzmannii purple,
Bucephalandra Brownie Purple,
Bucephalandra Kedagang,
Ranunculus inundatus,
Rotala indica Bonsai,
Cryptocoryne Cryptocoryne sp. Flamingo,
Alternanthera reineckii mini,
 
Wat heb je als bodem gebruikt @pkchs ? En zet je de javavaren bij deze methode ook met de wortelstok in de bodem?
 
Als bodem ligt er plagron growmix in, dat is bemest volgens de zak...
De wortelstok hebk nie begraven, enkel licht aangedrukt in de grond. Tis de eerste keer datk het probeer met javavaren en ie maakt nieuwe blaadjes aan dus kdenk dat het goed komt
 
Ik zeg ook niet dat het onmogelijk is, maar sommige soorten zijn gevoeliger van een hoge luchtvochtigheid dan andere soortjes.
Daar heeft de opkweekvorm (in-vitro) niet zo veel met te doen. Het heeft alles te maken met de kans op smet en smeulvorming als het te nat word opgekweekt.
 
ah ok op die manier,
We zullen zien of het aanslaat of niet :)

Kben allesids enorm benieuwd naar men plantjes of ze zullen uitgroeien in de bakken :)
Om zo een eigen voorraad verse alg-vrije plantjes te hebben, lijkt me fijn :)
 
plastiek bakken gevuld, voorlopig geen sterfte, we zullen zien :)

boxen.jpg
 

Terug
Bovenaan