Wat is er nieuw

Invloed skimmer op CO2

Visstick

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
13 januari 2025
Leeftijd
47
Ik draai mijn aquarium momenteel als Low Tech bak en heb de CO2 daarom losgekoppeld.
Ik weet dat een skimmer veel CO2 uitdrijft, maar is dat ook zo als je geen CO2 toevoegt en je dus al weinig CO2 in de bak hebt?
Ik meen een keer gelezen te hebben dat het dan niet zo een vaart loopt.

Voor zover ik het ook altijd begrepen heb zal een skimmer bij een “lowtech” bak (zonder additionele CO2) geen negatieve invloed hebben op de natuurlijke aanwezige CO2 in water, misschien zelfs een positief effect omdat er een betere uitwisseling is om verbruikte CO2 weer uit de buitenlucht op te nemen.

Laatst bewerkt:
Voor zover ik het ook altijd begrepen heb zal een skimmer bij een lowtech bak geen negatieve invloed hebben op de natuurlijke aanwezige CO2 uitwisseling met de buitenlucht
Komt dat dan doordat het water al grotendeels hetzelfde CO2 gehalte heeft als de omgevingslucht?

Als je geen co2 toevoegt dan zal de hoeveelheid co2 in de bak gelijk zijn aan dat buiten de bak zover ik weet. Deze komen altijd in balans namelijk.
Als deze 2 al gelijk zijn dan zal zoals ik het bekijk een skimmer geen invloed hebben.

Als je geen co2 toevoegt dan zal de hoeveelheid co2 in de bak gelijk zijn aan dat buiten de bak zover ik weet. Deze komen altijd in balans namelijk.
Hopelijk niet
IMG_0773.jpeg

Aanvulling (maar niet echt relevant) CO2 in mijn woonkamer is normaliter geregeld tot maximaal 1200ppm maar bij een lage (<5 graden) buitentemperatuur wordt de toevoer van koude buitenlucht begrensd
IMG_0774.jpeg

@Cornelius heeft hierover meer op zijn site geschreven
https://www.tspt.nl/CO2/CO2_algemeen.html#:~:text=In de normale,waterplanten zich terug

Citaat
In de normale buitenlucht is het kooldioxide gehalte constant op ongeveer 400 ppm (parts per million). Het is altijd voldoende aanwezig voor planten om op te nemen. Onder water is dit totaal anders. Vanwege de druk in de atmosfeer is het kooldioxide gehalte in het water ongeveer 2-7 ppm. En dit is eigenlijk niet genoeg voor onze onderwater planten om goed te groeien. Dit effect kan vaak worden waargenomen in de natuur. Tropische waterplanten vormen vaak dichtbevolkte geconcentreerd "kolonies" op plekken waar water met kooldioxide aanwezig is. Zodra de kooldioxide in het water te laag is trekken de waterplanten zich terug.

Laatst bewerkt:
Ja planten verbruiken ook de co2 en er zullen vast meer omstandigheden een rol spelen maar aan het oppervlak zou het toch een soort van balans moeten hebben en vinden?
Daarom raak je als je wel co2 toevoegt aan het oppervlak ook co2 kwijt zover ik weet omdat er een balans gaat ontstaan.
Maar goed ik ben geen scheikundige.

Ja planten verbruiken ook de co2 en er zullen vast meer omstandigheden een rol spelen maar aan het oppervlak zou het toch een soort van balans moeten hebben en vinden?
Daarom raak je als je wel co2 toevoegt aan het oppervlak ook co2 kwijt zover ik weet omdat er een balans gaat ontstaan.
Maar goed ik ben geen scheikundige.
Gasuitwisseling van zuurstof en CO2 vindt plaats op de grens tussen het water in het aquarium en de atmosfeer.
Opgeloste gassen uit het water in het aquarium proberen evenwichtsniveaus te bereiken met de atmosfeer, en/of andersom. Dit noemen we 'equilibrium'.

Meer info: https://www.tspt.nl/CO2/CO2_O2.html

Gasuitwisseling van zuurstof en CO2 vindt plaats op de grens tussen het water in het aquarium en de atmosfeer.
Opgeloste gassen uit het water in het aquarium proberen evenwichtsniveaus te bereiken met de atmosfeer, en/of andersom. Dit noemen we 'equilibrium'.

Ja dat is ook wat ik dacht of heb proberen te verwoorden dacht ik en er ontstaat dus evenwicht bij het oppervlak dus gasuitwisseling.
Maar zoals ik begreep uit de eerdere post net hier is dan de co2 bijvoorbeeld in het midden van de bak heel anders en zal die co2 waarde dus afwijken in gevallen dat je geen co2 toevoegt.
Nou ik ben wel blij dat ik geen scheikundige ben geworden ;))

Toch ff een vraagje wat hiermee verband houdt. Is het dan, zoals ik denk beter om een verstuiver beneden in de bak te hebben dan een atomizer op buitenfilter?

de co2 bijvoorbeeld in het midden van de bak heel anders
Niet in een bak waar geen CO2 word ingepompt.
We hebben namelijk een filter aan een bak gekoppeld die het water rondpompt en alle opgeloste gassen verspreid

Aha, ja duidelijk.

Maar klopt het dan dat het gebruik van een een skimmer in een bak zonder kunstmatige CO2 toevoeging, niet of nauwelijks een nadelige invloed heeft?

Maar klopt het dan dat het gebruik van een een skimmer in een bak zonder kunstmatige CO2 toevoeging, niet of nauwelijks een nadelige invloed heeft?
Dat is correct.
Een skimmer gebruiken, zonder het gebruik van CO2 in gasvorm, heeft geen nadelige gevolgen voor de CO2 concentratie in de bak

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan