Invloed turf


Albert.K

Well-known member
Lid geworden
4 februari 2013
Berichten
1,048
Sinds een half jaar gebruik ik nu turf in het filter naast het geven van co2 met een drukfles.
Het filteren over turf geeft bij mij wat zachter water doordat de kh wat verlaagd wordt en ik denk dat het ook invloed heeft op de ph.
Mijn vraag is dan, als door de turf het water wat zachter en zuurder wordt, wijzigt het co2 gehalte dan ook in het water?
De tweede vraag is dan of je de kh/ph tabellen op het internet dan nog als leidraad kunt gebruiken.

Ik hoor het graag van jullie.
 
Als je de waardes van de KH en pH weet, kun je heel gemakkelijk deze tabel als leidraad gebruiken:

pH-tabel.gif
 
Juist door het toevoegen van turf zijn deze tabellen onbetrouwbaar en zul je een co2 continu test moeten gebruiken. De ph wordt dan niet alleen door de toevoeging van co2 bepaald maar ook door de turf.
 
Ik maak gebruik van een dennerle co2 langetermijntest deze is bij mij lichtgroen - groen, dan hou ik deze aan.
Vandaag mijn water gemeten en schrok nogal van het hoge co2 gehalte in het water volgens de ph/kh tabel.
De vissen happen niet naar adem en de langetermijntest is gewoon lichtgroen - groen, dus vandaar dat ik mij dit afvroeg.
Kan dus de conclusie trekken dat het filteren over turf de tabellen nagenoeg onbruikbaar maken.
 
Correct. Een continu test verkleurt alleen onder invloed van co2 en niet door de turf.
 
van die tabellen die op internet staan wordt je ook niet wijzer. geen van allen zijn gelijk. maar zolang je continu test groen licht groen is zit je goed. en ook het gedrag van je vissen in de gaten houden zegt ook een hoop
 
en zul je een co2 continu test moeten gebruiken
Dat is correct, daarom is een pH controller ook aan te bevelen, en kun je nog steeds gebruik maken van deze tabel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat is correct, daarom is een pH controller ook aan te bevelen, en kun je nog steeds gebruik maken van deze tabel.
Ook met een ph controller meet je niet alleen het aandeel van opgelost co2 in het water maar ook het aandeel van de turf. Als indicatie zul je de tabellen dan best aan kunnen houden maar is het nog steeds raadzaam gebruik te maken van een continu test.
 
Ik ben het helemaal met je eens dat een continu test belangrijk is. Maar daar bedoel ik zeker niet zo'n glaasje met een blauw/groen kleurende vloeistof mee. Meten = weten, en met een drop checker is dat gokken. Iedereen zal de kleur groen anders beoordelen. Al staat zo'n ding wel leuk in je bak.
De pH controller geregeld bijstellen, en via de pH tabel in de gaten houden hoe het CO2 verbruik kan / moet zijn.
 
Ik ben het helemaal met je eens dat een continu test belangrijk is. Maar daar bedoel ik zeker niet zo'n glaasje met een blauw/groen kleurende vloeistof mee. Meten = weten, en met een drop checker is dat gokken. Iedereen zal de kleur groen anders beoordelen. Al staat zo'n ding wel leuk in je bak.
De pH controller geregeld bijstellen, en via de pH tabel in de gaten houden hoe het CO2 verbruik kan / moet zijn.
Hier zullen we het niet eens worden. Door het toevoegen van turf zal je water zuurder worden, dit zegt nog niets over het co2 gehalte als je afgaat op de tabellen. De continu co2 test zal echter alleen verkleuren door de invloed van toegevoegd co2 en niet door de turf. Is een ph controller dan waardeloos? Zeker niet, je kan alleen niet afgaan op de tabellen.
 
Bedankt voor de antwoorden, hoewel er ook, op een ander vlak, een meningsverschil is.
Het ging er mij om of door het filteren over turf het co2 gehalte wijzigt van het water doordat turf invloed heeft op de zuurgraad en de carbonaadhardheid van het water.
Hierover zijn de meningen , volgens mij, niet verdeeld.
Mijn vragen zijn dus beantwoordt .
Het co2 gehalte blijf ik dan testen met een langetermijntest en hoe zuiver dat is , dat blijft de vraag, maar een goede indicatie is het wel.
En daarnaast het gedrag van de vissen is ook een goede graadmeter.
 
Hier zullen we het niet eens worden. Door het toevoegen van turf zal je water zuurder worden, dit zegt nog niets over het co2 gehalte als je afgaat op de tabellen. De continu co2 test zal echter alleen verkleuren door de invloed van toegevoegd co2 en niet door de turf. Is een ph controller dan waardeloos? Zeker niet, je kan alleen niet afgaan op de tabellen.

Geheel correct!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ben het helemaal met je eens dat een continu test belangrijk is. Maar daar bedoel ik zeker niet zo'n glaasje met een blauw/groen kleurende vloeistof mee. Meten = weten, en met een drop checker is dat gokken. Iedereen zal de kleur groen anders beoordelen. Al staat zo'n ding wel leuk in je bak.
De pH controller geregeld bijstellen, en via de pH tabel in de gaten houden hoe het CO2 verbruik kan / moet zijn.
Ik heb een PH van 5.6 en een KH <1. De tabel die je plaatst heeft geen PH onder de 6. Hoe ga je dat meten?
Zou ik CO2 toevoegen gaat die PH nog verder onderuit...
 
Check z´n topic en gij weet het :)

Met zo´n lage KH moet je een alternatieve buffer voor de PH hebben.

in zijn geval is dat Turf, bij de moeilijkere garnalen is dat de PH bodem bijvoorbeeld.
 
Wat voor water gebruik jij dat de KH <1 is?
Met deze waarden is het wachten op een pH-crash, voor mij een extreme waarde.
100% osmose water, de turf werkt als buffer.
Nee, ik voeg geen CO2 toe en dat is ook totaal niet nodig, het is enkel als voorbeeld dat de PH/KH tabel niet heilig is.
Nu zijn het bij mij extreme omstandigheden, maar iemand die turf gebruikt om het water iets te verzachten heeft ook niets meer aan die tabel.
Alleen daadwerkelijk CO2 meten is een goede methode om je CO2 gehalte te checken.De dropchecker is daarvoor het meest logische middel.
 

Terug
Bovenaan