Wat is er nieuw

inwendige bloeding

Vetje26

Active member
Lid geworden
19 oktober 2020
hallo,

gisteravond was een vis van mij uit het niets heel zwak en begon op de bodem te happen ( filmpje toegevoegd) . Ik dacht eerst aan een nitriet probleem (dit was laast wel een probleem) en teste direct het water daar voor, geen problemen.
wat mij op viel was dat hij een rode plek kreeg denk bij de aars/buik. dit was van binnen. Het gaat om een luipaard danio.
Bij mijn andere danio en andere vissen is het daar licht rood/roze, zoals het altijd er uit zag.
vannochtend heb ik hem er jammer genoeg dood uit moeten halen. toen viel het me op dat hij echt wel rood was van binnen.
Het gebeurde plotseling.... die middag was hij nog druk aan het zwemmen en leek er niks aan de hand. s'ochtends at hij normaal.
rest van de vissen lijken op dit moment nog normaal te gedragen.

Bijlagen

• Snapchat-251780407.mp4
    5.7 MB
  • 20201109_071827.jpg
    20201109_071827.jpg
    326.2 KB · Weergaven: 223
Ik kan me vergissen maar op het filmpje lijkt het alsof er wat uit de aars steekt, dat zou kunnen duiden op wormen, ik zou je andere vissen eens goed bestuderen of daar niks uitsteekt wat er niet hoort te zitten

Ik kan me vergissen maar op het filmpje lijkt het alsof er wat uit de aars steekt, dat zou kunnen duiden op wormen, ik zou je andere vissen eens goed bestuderen of daar niks uitsteekt wat er niet hoort te zitten
Oke ga dat direct maar doen als ik thuis kom! bedankt voor de reactie.

Volgensmij heb je gelijk. Er hangt iets wit uit mijn blue moscow guppy en hij is enorm veel lichter van kleur. Enig idee wat ik moet doen of halen?!

Ik zou de bewuste vis even uitvangen en goed bekijken, want witte slierten is niet goed maar betekend niet meteen dat het wormen zijn, kan ook heel wat anders zijn

Ik zou de bewuste vis even uitvangen en goed bekijken, want witte slierten is niet goed maar betekend niet meteen dat het wormen zijn, kan ook heel wat anders zijn
Sorry late reactie.
Maar de vis had het na 10 minuten er uit gekregen en leek gestrest. Maar hij heeft nu zijn kleur weer helemaal terug. Het witte slier bewoog niet. Maar hij had anders altijd gekleurde uitscheiding.
Nu lijkt mijn andere danio zich ook wat apparter te gedragen. Hierbij merk ik ook weer dat de buik/aars roder begint te worden. Weet niet of je het op de foto/video goed kan zien.

Bijlagen

• Snapchat-1402522934.jpg
    Snapchat-1402522934.jpg
    295.3 KB · Weergaven: 106
  • Snapchat-7912887.mp4
    2.4 MB
Komt trouwens ook een klein wit puntje uit me danio steken.

Ja van inwendige parasieten weet ik te weinig om je hierin te kunnen helpen, misschien dat @michelle1 je meer kan helpen die is meer met ziektes op de hoogte

Oke nou heel erg bedankt in ieder geval!!

Ja van inwendige parasieten weet ik te weinig om je hierin te kunnen helpen, misschien dat @michelle1 je meer kan helpen die is meer met ziektes op de hoogte

Jij heb wel hele scherpe ogen want ik kan niets zien in dat filmpje. Veel te klein beeld en ook nog gedraaid.

In het algemeen interne parasieten moet je denken aan interne wormen of flagelaten. Vele middeltjes voor. Als je daad werkelijk wormpjes eruit zie hangen is dit vaak in vorm van een soort trosje. Kan alle kleuren hebben. Flagelaten zie je vaak ook gaten in kop en lichaam vormen. Ik gebruik zelf de lijn van manuas maar dit is vrij kostbaar en meer voor grote hoeveelheden liters in aquarium. Als je iets voor wormen wil gebruiken goed kijken dat het om interne wormen gaat en niet voor huid en kieuwworm.

Het blijft altijd gokken wat het zal zijn tenzij je een afstrijkje laat maken van verse ontlasting. Meest voor de hand liggend zou ik gaan voor interne wormen of bacterieel. Het een sluit de ander niet uit.

Er word aangegeven tijd last gehad van nitriet. Dit ondermijnt de weerstand van allen vis dus kan ook nog een bacterieel probleem zijn. Dit is niet zo heel eenvoudig op te lossen en inzet van medicatie heeft gevolgen voor je biologisch evenwicht in aquarium. Als aquarium al nitriet probleem heeft ga ik ervan uit dat je niet genoeg/weinig bacties heb die je gegarandeerd de nek omdraai met medicatie voor bacterieel waardoor je na de kuur weer zit met nitriet gevaar.

De kans dat je een bacterieel probleem ga oplossen is gering. Afhankelijk hoever vis heen is en wat hij nog aan weerstand reserve heeft, Na kuur bacterieel zul je op en top na zorg moeten geven. Meten NH3/4 en NO2 en water verversen (er echt boven op zitten) en weerstand van vissen hoog houden dwz goed voeren/ toevoegingen. Goed voeren brengt weer nitriet probleem met zich mee.

Het kan ook nog een combi wezen. Bijv. Camelanus> darm te veel beschadigd>daardoor bacteriele infectie> te lang gewacht met ingrijpen daar door verzwakt.

Succes

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan