Wat is er nieuw

Ionenwisselaar

• Onderwerp starter Onderwerp starter TVP
  • Startdatum Startdatum
T

TVP

Guest
Heeft er iemand van jullie ervaring met het volledig demineraliseren dmv het gebruik van ionenwisselaars? Dus eerst een sterk zure kationenwisselaar, en dan een zwak zure anionenwisselaar.
In mengbed vaatjes ben ik niet zo ge�nteresseerd aangezien mijn verversingsvolume daar te hoog voor ligt. Omwille van dezelfde reden ben ik ook niet echt te vinden voor een osmosetoestel. Niet dat ik een groene jongen ben, maar ik zou het er toch moeilijk mee hebben om wekelijks circa 400l 'goed' drinkwater zomaar te laten wegvloeien.
Dus indien mogelijk graag jullie ervaringen met regenereren, aankoop, zelfbouw,...?
Alvast bedankt.

Hoezo drinkwater weg laten vloeien ? Dat water kan je nog uitstekend gebruiken om je toilet mee door te spoelen. Of heb jij daar een aparte aansluiting voor ?

AquaVISie zei:
Hoezo drinkwater weg laten vloeien ? Dat water kan je nog uitstekend gebruiken om je toilet mee door te spoelen. Of heb jij daar een aparte aansluiting voor ?
+1

Ik ben het ermee eens dat je nog een hoop dingen kan doen met het 'afvalwater', maar dan dienen daar de nodige voorzieningen voor getroffen te worden h�. Als we nu een regenwaterput hadden... ;-)
WC's zijn hier gewoon aangesloten op de waterleiding, dus om dat te gaan veranderen is niet zo'n eenvoudige oplossing. Of hebben jullie een ander alternatief? En dan heb ik het niet over een emmer. 🙂

Taja als een emmer niet voldoet moet je al denkenaan eoa reservoir liefts boven stortbaknieveau en een voorziening die zelf omschakelt van OO water naar leidingwater mocht dat een keer noodzaak zijn een overstort voor als je es een paar weekjes minder naar de pot moet het nodige leidingwerk etc etc beste klus nog.

Je kan het ook nog zo doen dat je kraan van je toilet handmatig open en dicht zet wanneer nodigen een aprte leiding van het OO afval reservoir naar je stortbak iets simpeler nog steeds best wel een klusje als je het allemaal mooi wil doen.

Dat het een hele klus is om het afvalwater op een comfortabele manier te gaan gebruiken, daar ben ik mij van bewust.
Vandaar ook mijn vraag naar ervaringen met ionenwisselaars. ;-)

Ik heb er 3 staan , ik gebruik ze wat periodiek (als ik er zin in heb)
2x2L (sterk zuur-zwak basisch) , 2x5L sterk zuur-sterk-basisch , 2x 10L sterk zuur/sterk-basisch .
De zwak basische moet je sterk beluchten omwille van de co2 , dat moet in principe met de sterk basische niet , want die neemt de co2 op . Uitloop van de laatste is zowat 6,3 a 6,5 .

Mocht je er eentje zelf gaan bouwen ik heb nog 2x10L hars te koop (splinternieuw ongebruikt,degelijk merk,kation met indicator)
Heldere PVC buis heb ik er ook nog voor .

Erwin2, heb je misschien een foto van de opstelling?
Kwestie van een idee te hebben hoe het er zou moeten uitzien. Heb al heel wat mogelijkheden gevonden op google, maar heb toch interesse in wat persoonlijke ervaringen van mensen.

Even mijn fotoalbum raadplegen , daar staat mijn laatste .

en voila :

http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... 574&page=6

De kleinste gebruik ik momenteel .

Gebruik is heel gemakkelijk : 100 liter op half uur/3 kwartier .
Eerst wel even de zuilen doorspoelen voor op je opvangt .
De anionnhars (witte) is wel de kwetsbaarste en heeft een kortere levensduur .
De kationhars (rood) is onverwoestbaar .
Ik laad ze nu op met zoutzuur en natriumhydroxide en soms soda .
De kation kan je ook laden met zout , maar dan veranderd je geleidbaarheid niet en onthard je enkel .
In dit laatste geval kan je de witte zuilen ook niet gebruiken .

In geval dat ik weinig tijd heb gebruik ik demi , anders osmose .

Top. Bedankt voor de info.
Ik bekijk nog even hoe ik ermee verder ga.

Eigenlijk is deze foto beter om te zien hoe het werkt , die stond een pagina eerder :

ionenwiss.jpg
[/quote]

Had hem al gevonden. Toch bedankt.
Mooie dingen bouw je trouwens.

Nog ��n vraag. Hoe laat je de waterstroom gaan? Onderaan in, bovenaan uit? Of andersom?

TVP zei:
Had hem al gevonden. Toch bedankt.
Mooie dingen bouw je trouwens.

Nog ��n vraag. Hoe laat je de waterstroom gaan? Onderaan in, bovenaan uit? Of andersom?

Bedankt , maar alles wat ik maak is ook weer niet zoals ik het oorspronkelijk gedacht had .

Ik ben nu weer met iets nieuw bezig 😉

Het water loopt in normaal bedrijf steeds van boven naar onder .
Voor het regenereren spoel je eerst tegenstroom dat de hars los komt , regenereren zelf doe je ook van boven naar onder .

Bedankt voor de info.
En sorry voor het late antwoord, was op vakantie. 🙂

Ik gebruik nu ook een kat / ion wisselaar ipv osmosse. Het restwater was me een doorn in het oog. Ik kan het niet opvangen voor andere dingen (nieuw bouw) en ook al kost water weinig in Nederland, ik vindt het zonde om weg te laten kopen.

Uit mijn set krijg ik water met een ph 5 � 5,5 en geleidbaarheid max 10 Us

Dit vul ik aan met wat kraanwater ( woon in Arnhem en heb redelijk goed water) en vul het deels aan met een mineralen mix.

Dit water is perfect voor mijn wildvang heckels en f1 B cupido's

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan