Iriatherina werneri temperatuur 24 graden

  • Onderwerp starter Garnaalkardinaal
  • Startdatum

G

Garnaalkardinaal

Guest
Deze vissen staan heel hoog op mijn wensenlijstje, maar het is de bedoeling om de temperatuur van mijn aquarium rond de 24 graden te houden (in de zomer zal het af en toe wat verder oplopen, maar wil niet hoger gaan in verband met de pareldanios die er ook in zullen komen en liever iets koeler zitten). Nu zou dit voor deze soort wel de ondergrens qua gewenste temperatuur zijn. Is dit acceptabel om ze op deze temperatuur te houden of doe ik ze daarmee te kort?
 
mweah, het zou verstandiger zijn om te kiezen voor pareldanio's of werneri's ipv samen.

werneri zijn in mijn ervaring vrij gevoelig voor witte stip bij lagere temperaturen. als je bak groot genoeg (80l+) is de combinatie werneri en pseudomugil gertrudae een leuke. die in de natuur ook voorkomt en dus dezelfde waterwaarden.
 
Dat vind ik inderdaad lastig omdat de informatie op internet vrij tegenstrijdig is. Ook voor de pareldanio worden temperatuurranges aangegeven wisselend van 22-24 graden, maar ook 22-27 en 20-25 op weer andere sites. In de lfs zeggen ze dat 24 graden prima is voor de regenbogen, maar ik hoor graag meningen van mensen zonder belang bij de verkoop
 
Op welke temperatuur hou jij ze Akwarium?
 
Het artikel op AquaInfo is al wat ouder, ik zet hem op de (lange) lijst om hem te voorzien van een update.

Dit artikel is voor zover ik kan beoordelen het best te volgen, het is geschreven door regenboogvis goeroe Adrian R. Tappin (hij onderzoekt regenboogvissen en woont in die regio: http://rainbowfish.angfaqld.org.au/Werneri.htm

Klein stukje uit dit artikel mbt temperaturen: However, best results will be achieved if maintained at a temperature range of 23-28°C; pH 6.0-7.0; and water hardness of 10-70 ppm (mg/L).
 
seriouslyfish.com basseert zich hoofdzakelijk op wetenschappelijke bronnen als soortbeschrijvingen, waarnemingen klimaatkaarten etc. en geeft die bronnen vervolgens ook gewoon netjes op. Dat maakt ze betrouwbaar.

Maar ook een beetje logisch nadenken. Pareldanios komen uit het noorden van Myanmar, dat is hoog gelegen aan de voet van de himalaya op het grensgebied tussen subtropisch en tropisch klimaatzones. deze regenboogvisjes komen uit papua nieuw guinea en noord australië, laaglanden dicht bij de evenaar. Iedereen kan denk ik nagaan dat daar verschillen zitten in klimaat.
Het is ook logisch dat het niet zo werk dat 25 graden perfect is en 26 de visjes meteen omvallen. Dus als ergens staat 18-25 graden, dan is dat geen uitnodiging om ze op 25 graden te houden, maar een aanwijzing te mikken op 21 of 22 graden, en is het dan een keer wat warmer of koeler is dat niet zo erg. Als je er een beetje over nadenkt vind iedereen het wel verstandig om niet de grenzen van de temperatuur range op te zoeken..

pareldanio's hield ik rond de 20-22 graden, binnen dus onverwarmd, en zomers buiten gaat ook erg goed.
werneri's en de meeste andere kleine regenboogjes op 25-26 graden, behoorlijk warm dus.

Het is geen onmogelijke combi, er zit wel overlap in wat ze verdragen maar ik vind het niet de meest verstandige keuze.
 
seriouslyfish.com basseert zich hoofdzakelijk op wetenschappelijke bronnen als soortbeschrijvingen, waarnemingen klimaatkaarten etc. en geeft die bronnen vervolgens ook gewoon netjes op. Dat maakt ze betrouwbaar.

Helaas heeft de site de laatste 5 jaar al geen updates gekregen....verder natuurlijk wel een hele betrouwbare bron....hoewel ik in dit geval de 22 tot 30 graden wat ruim vind. Dat in de natuur de waardes uiteenlopen van 22 tot 30 betekent niet dat het de ideale temperatuur hoeft te zijn om de vissen in te houden. Mensen hebben nog wel eens de neiging om te denken dat 22 graden dan prima kan gedurende het hele jaar......terwijl dat een temperatuur is die naar het uiterste gaat en dus zeker niet het hele jaar gebruikt zou moeten worden.
 
Helaas heeft de site de laatste 5 jaar al geen updates gekregen....verder natuurlijk wel een hele betrouwbare bron....hoewel ik in dit geval de 22 tot 30 graden wat ruim vind. Dat in de natuur de waardes uiteenlopen van 22 tot 30 betekent niet dat het de ideale temperatuur hoeft te zijn om de vissen in te houden. Mensen hebben nog wel eens de neiging om te denken dat 22 graden dan prima kan gedurende het hele jaar......terwijl dat een temperatuur is die naar het uiterste gaat en dus zeker niet het hele jaar gebruikt zou moeten worden.

eens, je hebt vissen waarvan verschillende populaties verschillende habitats bewonen, meetgegevens zijn moment opnames, die niet altijd op een optimaal moment genomen zijn. en het is altijd enigzins arbitrair waar grenzen voor geschikte waarden worden gelegd. Het is dan fijn als een website aangeeft op basis van welke gegevens die keuze is gemaakt.

Maar belangrijkste is dat men zelf op een verstandige manier met de informatie omgaat.
 
Bedankt voor het meedenken. Ik ga nadenken over een ander onderkomen voor de pareldanios die ik nu - tijdelijk - In een klein aquarium heb. De pseudomugil gertrudae is ook een heel leuk visje ;)) is vast leuk om een groep weners en gertrudae te combineren in een 150cm aquarium. Qua temperatuurzou dat ook prima moeten gaan met de pangio kuhlii en een corydoras-soort. Dan kan ik de temperatuur ophogen naar 25-25,5 graden. Ik ga nog eens rustig nadenken en googlen. Heeft dat verrekt lange wachten tot de bak goed ingedraaid is toch nog een voordeel:book::ROFLMAO:
 

Terug
Bovenaan