Iridovirus


Pascal1993

Well-known member
Lid geworden
5 januari 2022
Berichten
55
Leeftijd
30
Beste forumleden,

Inmiddels zijn wij dik 9 maanden in het bezit van een harempje dwerggoerami’s (colisa lalia cobalt).

Vanmorgen trof ik een van deze goerami’s zo aan zoals op de foto. (Sorry voor de donkere foto maar de verlichting was nog niet aan en ik moest richting werk).

Hij lag helemaal op zijn zij op de bodem.

Inmiddels begrijp ik van mijn vriendin die net thuis is dat deze inmiddels wel weer zwemt maar af en toe ook weer zo op de bodem of stenen hardscape delen gaat liggen.

Nu vraag ik mij af of dit het beruchte iridovirus is?
Ik zie (nog) geen zweren oid. De afgelopen dagen had deze wel wat minder eetlust.

Goed om te vermelden is dat de overige vissen, ook de andere goerami’s, geen gek of ongewoon gedrag vertonen.

Waterwaardes zijn als volgt:

NO2: 0mg/l
NO3: 15 mg/l
PH: 7.5
GH: 6
KH: 5
PO4: 0
NH3: 0
NH4: 0

Het gaat om een gezelschapsaquarium van ongeveer 350L (Juwel Trigon 350) met een intern filter (Juwel Bioflow XL) en extern filter (Oase Biomaster Thermo 600).

Beide uitstromen zitten richting het oppervlak en we voegen geen CO2 toe.

Verder kwamen we er laat achter dat dit virus heerst bij dwerggoerami’s. Deze worden dus ook niet vervangen of uitgebreid.

We willen wel graag weten of andere goerami’s (bijvoorbeeld diamantgoerami’s), als dit het iridovirus blijkt te zijn, kans hebben dit ook op te lopen wanneer we deze zouden toevoegen als het bestand dwerggoerami’s is overleden.
 

Bijlagen

  • IMG_3960.jpeg
    IMG_3960.jpeg
    1.9 MB · Weergaven: 49
Het is voor die soort behoorlijk besmettelijk dus als 1 het heeft dan zie ik het somber in voor de anderen.
Op de foto kan ik slecht zien hoe de vis eraan toe is.

Hier staan de kenmerken:

 
Hoi @jessicapilon ,

Dankjewel voor je antwoord.
Helaas heb ik (nog) geen betere foto. De vis is nu niet te zien, zit waarschijnlijk ergens tussen de planten. Misschien dat vanavond lukt en ik dan even een extra foto toevoeg.

Ik had zoiets gezien ja qua symptomen. Deze is de laatste dagen wat minder actief waarna we hem al wat beter in de gaten gingen houden. Eetlust is ook wat minder heb ik het idee. Dikke buik en zweren zien we nog niet, maar wie weet is het nog vroeg.

Voor het geval dit het wel is en het wordt erger haal ik voor de zekerheid in ieder geval vast kruidnagelolie in huis. Gezien medicatie hiertegen niet helpt en de vis uiteindelijk toch overlijd als het het iridovirus is.

Lopen andere soorten goerami’s ook gevaar als we deze zouden willen als het huidige bestand dood is? Met andere woorden, is het iets dat in het water blijft zitten en schadelijk is voor alle soorten goerami’s niet alleen de dwergen?
 
Balen dat je vis niet zo goed gaat. :( Inderdaad is uit de foto moeilijk iets op te maken.

Voor wat betreft het iridovirus: ik heb er nog niet van gehoord dat andere gouramisoorten het ook zouden krijgen. Dus dat scheelt.

Mocht dat virus hier actief zijn, dan kun je er helaas wel van uitgaan dat de andere dwergen ook besmet zijn geraakt. Als ze dat niet al waren.
 
Hoi @Gino88,

Dankjewel voor je antwoord.
Ik was er met wat informatie die ik gevonden had al wel een beetje bang voor. 😢

We kwamen er door onervarenheid helaas te laat achter dat dit speelde bij deze soort vissen.
Sneu en jammer want het zijn wel leuke eyecatchers.

We willen niet meewerken aan dit gebeuren en zijn dan ook alvast aan het oriënteren op iets anders. Vandaar de vraag over andere goerami’s zoals de diamantgoerami.

Dank voor jullie antwoorden tot nu toe.
 
Diamantgoerami's zou kunnen maar ook de Honinggoerami is misschien een leuke kandidaat voor jullie bak. Het Iridovirus komt idd alleen voor onder dwergjes, voor zover ik en anderen weten.
 
Allen dank voor de reacties.

Ik had graag nog een foto willen plaatsen maar tot op heden is de bewuste vis onvindbaar sinds een uur of 12 vanmiddag.

Nu zijn er natuurlijk andere vissen, 2 clownbotia’s (gaan binnenkort verhuizen ivm te klein aquarium voor ze), 9 kardinaaltetra’s, 9 hockeystickbarbelen en 3 Chinese algeneters.

Maar we hebben ook een stuk of 6 Japonica/Amano garnalen.

We hebben het hele aquarium goed door gezocht en nergens de bewuste vis kunnen vinden.

Ik vind het heel luguber, maar zou het, in de naar mijn idee vrij korte tijd, zo kunnen zijn dat, als ie overleden is, hij al opgepeuzeld is?
 
Dat lijkt mij heel erg snel dan, denk persoonlijk dat hij op een plek zit waar je hem net niet kan zien.
 
Het zou kunnen, maar de kans dat we hem dan terug gaan vinden lijkt me klein als het echt slecht gaat. We wachten dan nog maar even af. Meer kunnen we toch niet doen op het moment dan denk ik
 
Ik denk ook dat hij nu een rustig plekje heeft opgezocht en of je daar iets van terugziet is dan de vraag.
 
Het schijnt bij die ziekte ook wel eens te gebeuren dat een vis van de ene op de andere dag uitvalt...

Toch niet even een grondiger zoektocht starten? Hij heeft denk ik ofwel met een reden zich zo teruggetrokken (en dat loopt dan niet zo gauw goed af) of hij is al dood en dan ligt hij straks ergens te stinken. 🙊
 
@Gino88,

We hebben gister een half uur lopen zoeken, tussen alle planten gekeken en voor zover mogelijk tussen de hardscape.

Zelf nog hier en daar zachtjes met een pincet proberen te tikken om hem misschien wat “weg te jagen”.

Geen enkel spoor te vinden van de bewuste vis.

Gezien de hoekvorm kom ik haast niet onder het filter, maar daar ligt ook gewoon grind en kan ie, denk ik althans, niet onder komen qua formaat.

Dat wordt nog een beste zoektocht dan.

Heb er eigenlijk weinig behoefte aan de hardscape uit elkaar te moeten trekken gezien de zooi die het in het aquarium veroorzaakt.

Dus iemand nog tips? 😅
 
I zou afwachten want als de vis dood is dan zullen ze die wel opeten vermoed ik en verder kun je voor nu niet veel na je zoektocht denk ik.
 
Net nog even lopen zoeken, met een pincet alle planten om de beurten wat aan de kant getrokken en achter alle hardscape en gaatjes gezocht. Niets van de dwerggoerami te vinden.

Enige plek kan nog onder het filter zijn en daar kan ik ingericht nooit bij. Althans niet tot de externe filter mee ingedraaid is en de interne filter er uit gaat over een week of 3.

Bijkomende grappige is wel dat ik nu, in ieder geval 2, rode (ik denk vuur) garnaaltjes heb ontdekt. Aquarium is tweedehands dus denk dat ze meegekomen zijn onderdanks de uiterste inspanning van de vorige eigenaars om ze er allemaal uit te vangen.

Ik heb nog wel een andere vraag, moet ik nu, omdat ik vermoed dat de vis dus inmiddels wel overleden is, de waterwaardes de komende dagen/weken vaker testen?

Wat kunnen de gevolgen hiervan zijn op korte, middellange en lange termijn?

Heb hier niet zoveel ervaring mee zoals jullie waarschijnlijk al begrepen hebben en wil dit graag oplossen zonder al te veel problemen voor de overige bewoners en het aquarium.
 
Ik zou zeker even blijven testen de komende periode.

Wat is verder je waterwisssel schema?
 

Terug
Bovenaan