Wat is er nieuw

Is Dennerle remineral+ eigenlijk wel voldoende?

Ronald030

Active member
Lid geworden
1 mei 2022
Berichten
38
Leeftijd
48
Ik gebeuk al jaren Dennerle remineral+, S7 en V30. Ik doe het als volgt eerst Dennerle Remineral (in demi water) tot kh van 4, dan doe ik er 3 pompjes (of meer) S7 dennerle. Daarna Nitraat en Fosfaat van aqua rebbel er bij FE iets later na meten jbl tests.Nu denk ik dat alles erin zit doe ik dit goed zo, of is er een betere verhouding methode, met name voor mijn planten? ik merk dat mijn kalium altijd vrij hoog is omdat het tegenwoordig bijna overal in zit ook in dat poeder van reminineral zit heel veel kalium. Wat is eigenlijk voor aquascapen een goed kalium level/mg l?

Andere vraag de micoro's/mineralen/sporenelementen in S7 zijn al hoog gedoseerd, is het dan wel nodig zoals Dennerle mij adviseerd om V30 de dag erna erin te doen? Is dit niet wat te veel micro's want beide S7 en V30 zitten bomvol met micro'/sporenelementen/chelaten. Is dit niet over doseren of juist goed omdat er ook chelaten aan gekoppeld zijn die zorgen voor trage afgifte en is V30 echt voor de plantjes?

Hier staat alle info over het product:
S7:
https://dennerle.com/nl/producten/aquaristiek/plantenverzorging/basisbemesting/s7-vitamix

V30:
https://dennerle.com/nl/producten/aquaristiek/plantenverzorging/basisbemesting/v30-complete

remineral+:
https://dennerle.com/nl/producten/a.../waterbehandeling-met-osmose/osmose-remineral

Ben ook zeer benieuwd hoe jullie je water voorbereiden, gewoon om van te leren en e.v.t. het 1 en ander aanpassen als mijn mix niet best is.
Alle hulp is welkom.
 
Wat noem jij een hoog K gehalte? Vaak is dit helemaal geen probleem.

Zelf vind ik het gebruik van S7 en V30 een beetje dubbel. In V30 zit ongeveer hetzelfde als S7 en zelfs meer. Ik zou zelf stoppen met de S7, maar al heb je goede resultaten dan kan je er natuurlijk mee door gaan. Zolang je planten goed groeien en geen tekorten vertonen.

Voor de rest zie ik weinig problemen, alhoewel ikzelf altijd mijn Kaliumnitraat en fosfaat 1 dag na elkaar geef. Er zijn echter ook leden die het op dezelfde dag geven.

Gr. Ed
 
Laatst bewerkt:
Wat is eigenlijk voor aquascapen een goed kalium level/mg l?
Kalium is bijna de meest onschadelijke stof wat gebruikt word in de bemesting en kan zonder problemen oplopen tot 120ppm en het ideale kaliumgehalte in een scapersbak ligt tussen 20 ppm (low-light) tot 50 ppm (high-light).
Persoonlijk zit op 35ppm en ik gebruik hiervoor hoofdzakelijk Kcl (kaliumchloride)
en ook zeer benieuwd hoe jullie je water voorbereiden
Ik bereid water nooit voor. Ik doseer nml. elke dag gewoon de bemesting
 
Met dennerle remineral is niet zoveel mis, kwa samenstelling is het erg vergelijkbaar met andere producten. Ik gebruik een eigen mengsel op basis van grotendeels dezelfde ingrediënten.
over het algemeen vind je calciumchloride en/of sulfaat, en magnesiumsulfaat en/of chloride voor de GH en natriumbicarbonaat (baksoda) en/of kaliumbicarbonaat voor de KH, in dit soort mengsels

Kalium is zoals Cornelius aangeeft niet snel giftig, maar wel een nuttige planten meststof. Zou ik me dus ook niet zo druk om maken.
 
bedankt voor de reacties.
Hoe hoog kalium is 25 ppm

Dan test ik kalium niet meer. En hou het bij S7 als dat meer dan voldoende is.
Tja het wil al een tijdje niet zo best en dan ga je het in details zoeken.
Vooral mos wil maar niet groeien. Wil er van genieten i.p.v. puin ruimen en hoge kosten.
Enige wat ik nog kan verzinnen is de verlichting.
 
Naast dat het prijsmatig voor mij minder interessant was heb ik nooit gebruikt gemaakt van de Dennerle producten waardoor ik daar ook weinig over kan zeggen. Wel van die van Aquariumbemesting.nl. Met name de poeders die je zelf kan aanlengen met water. Daarbij gebruikt ik de Tenso coctail met, apart toegevoegd(!), Magnesium- en Kaliumsulfaat. Daarnaast gebruikte ik Kalium nitraat en Kalium fosfaat met meer dan uitstekende resultaten. Mos groeide als een malle op mijn achterwand wat een prachtige natuurlijke uitstraling gaf.
 
En hou het bij S7 als dat meer dan voldoende is.
Ik zou zelf dan de V30 gebruiken, daar zit meer in en dan stoppen met de S7.

Of je mogelijk even verdiepen in de bemesting van aquariumbemesting wat Benvo hierboven ook aangeeft. En hier op over stappen.

Ik zelf boek hier ook goede resultaten mee in mijn plantenbakken.

Gr. Ed
 
V30 is bedoelt voor maandelijks doseren als basis in high tech of volledige bemesting in low tech bakken. S7 is bedoelt voor wekelijks bemesten bovenop V30, deels bevat het dezelfde stoffen, deels ook niet. Over het algemeen zou ik de aanbevelingen van de fabrikant volgen en niet zelf gaan goochelen met deze producten.
 
V30 is bedoelt voor maandelijks doseren als basis in high tech of volledige bemesting in low tech bakken.
Voor high tech bakken lijkt mij dit scheef. Je doet daar immers altijd wekelijks een 50% waterwissel als een reset voor mogelijk je bemesting en afvoeren "afvalstoffen". Waarna je de bemesting weer op peil moet brengen volgens bemestingsplan. Voor low tech zou het idd volgens fabrikant wel moeten lukken om dit aan te houden.
 
Voor high tech bakken lijkt mij dit scheef. Je doet daar immers altijd wekelijks een 50% waterwissel als een reset voor mogelijk je bemesting en afvoeren "afvalstoffen". Waarna je de bemesting weer op peil moet brengen volgens bemestingsplan. Voor low tech zou het idd volgens fabrikant wel moeten lukken om dit aan te houden.
njah ieder merk heeft zijn eigen filosofie en aanpak, met producten die daar dan bij passen. Ik denk niet dat er een goede of foute manier is.

Sowieso als je kijkt naar de bemesting van ADA, Tropica en Dennerle, wat toch merken zijn waarbij aquariumplanten en beplante aquaria behoorlijk hun core business zijn, is de bemesting helemaal niet zo rijk.
 
Bedankt voor de hulp. Zonde van die V30, die S7 is dan dus meer dan genoeg micro's/sporen.
Ik doe nu 4 pompjes S7 en 2 x V30 op ca 300 ltr.
Ik heb alles gisteren eruit getrokken en opnieuw beplant want alles zat onder die dradenzooi draadalg..

Zie alleen weinig stroming terwijl ik nu over de hele lengte een spraybar heb. Hij staat bovenaan en 30% naar beneden gericht zoals geadviseerd werd.
Had de vorige keer 20/18mm uitstroom 1 meter nu andere maat buis besteld, 20/14 mm 1,2 meter.
Hopen dat de strooming nu wat harder gaat al vint ik het nu al redelijk gaan.

Afijn S7 meer dan genoeg, doe er wel 1/2 pompjes V30 bij.
 
Verd... Weer en reactie die niet is geplaatst..

Sowieso als je kijkt naar de bemesting van ADA, Tropica en Dennerle, wat toch merken zijn waarbij aquariumplanten en beplante aquaria behoorlijk hun core business zijn, is de bemesting helemaal niet zo rijk.

S7 en V30 zijn echt niet onder gedoseerd het is zeker 10 x krachtiger dan het so genaamde perfecte merk seachem, die onder doseren idd en moet je dagelijks meten.
Ik gebruik nu 3 x pompje S7 en 3 x pompje V30. Daarna meten en aquarebbel No3 met heel laag kalium gehalte 0.2 ppm K, en Po4 0.04 ppm.
Kalium zit voldoende in de remineral van dennerle en de S7..

Daarbij gebruikt ik de Tenso coctail met, apart toegevoegd(!), Magnesium- en Kaliumsulfaat. Daarnaast gebruikte ik Kalium nitraat en Kalium fosfaat
Oke, zijn er meerdere vormen van kalium dan? Weet dat het vaak aan No3 en Po4 producten word bij gevoegd.
Maar weet niet of het nu aan kalium zou liggen. Mijn water parameters zijn:

GH = 6 -9 ppm
Ph = 6,4 ppm
Kh = 4 ppm

Silicaat, No2, co enz allemaal goed

No3 =10 ppm (blijft stabiel)
Po4 = 0,5ppm (moet ik eigenlijk dagelijks toevoegen)
Fe 0,5 ppm
Mg = 6-8 ppm
Ca = 35 ppm
K = 20 ppm Dit kan hoger maar zijn er verschillen tussen merken/soorten? Ik las op de nitraat verpakking van aquarebbel dat er 2 soorten No3 zijn toegevoegd. Terijl andere merken gewoon allen kalium nitraat leveren. Maar ja hoe serius moet ik dat nemen.

Mocht iemand wat zien wat ik fout doe laat het dan a.u.b. weten, zou b.v. een hogere KH beter werken of is een kh van 4 perfect?
Daarbij gebruikt ik de Tenso coctail met, apart toegevoegd(!), Magnesium- en Kaliumsulfaat.
Oke dat zijn van die zakjes met poeder, heb nog een hele kast vol met die poeders van die belg, witte zaken met groen stickertje.
Is dat wat of, is dat NL merk toch iets beter?

Verder is het een high tech bak met alles wat je kan wensen zoals, Pomp greenile 1902, externe difusser + 20 ltr co2 fles en verwarming, Dennerle Co2 computer, easy led 2.0 met 8,4%rood en blauw rest wit licht, en dan nog 1 rgb lamp van HVP goldline 120 cm die staat op 95% rood 95% blauw, 30% groen de rest witte verlichting 90%.

Mocht iemand wat zien waarvan je denkt dat kan better laat me het dan a.u.b. weten.
 
Verd... Weer en reactie die niet is geplaatst..



S7 en V30 zijn echt niet onder gedoseerd het is zeker 10 x krachtiger dan het so genaamde perfecte merk seachem, die onder doseren idd en moet je dagelijks meten.
Ik gebruik nu 3 x pompje S7 en 3 x pompje V30. Daarna meten en aquarebbel No3 met heel laag kalium gehalte 0.2 ppm K, en Po4 0.04 ppm.
Kalium zit voldoende in de remineral van dennerle en de S7..
Ik ken niemand die seachem gebruikt. Veel mensen die zelf hun bemesting mengen streven 20-2-20 (NO3, PO4, K) na of hoger bij Estimative Index. Terwijl alle merken daar duidelijk onder zitten met hun bemestingsplannen.

Oke, zijn er meerdere vormen van kalium dan? Weet dat het vaak aan No3 en Po4 producten word bij gevoegd.
Dat er vaak Kalium in Fosfaat of Nitraat meststof zit komt doordat kaliumfosfaat en kaliumnitraat gebruikt worden. De voedingstoffen bestaan altijd uit een verbinding van kationen en anionen (positief en negatief geladen deeltjes) Kalium is een kation, fosfaat en nitraat anionen. Voor fosfaat is er ook weinig alternatief voor kalium omdat veel andere fosfaat verbindingen slecht oplosbaar zijn. Voor nitraat kom je magnesiumnitraat en calciumnitraat nog wel tegen, maar die verhogen de GH en dat is ook niet in alle aquaria gewenst.

Maar weet niet of het nu aan kalium zou liggen. Mijn water parameters zijn:

GH = 6 -9 ppm
Ph = 6,4 ppm
Kh = 4 ppm

Silicaat, No2, co enz allemaal goed

No3 =10 ppm (blijft stabiel)
Po4 = 0,5ppm (moet ik eigenlijk dagelijks toevoegen)
Fe 0,5 ppm
Mg = 6-8 ppm
Ca = 35 ppm
K = 20 ppm Dit kan hoger maar zijn er verschillen tussen merken/soorten? Ik las op de nitraat verpakking van aquarebbel dat er 2 soorten No3 zijn toegevoegd. Terijl andere merken gewoon allen kalium nitraat leveren. Maar ja hoe serius moet ik dat nemen.
het maakt niet uit welke nitraat verbinding is toegevoegd voor de werking van het nitraat deel. Nitraat is nitraat, ongeacht van welk zout het komt en zeker ongeacht van welke fabrikant.

Mocht iemand wat zien wat ik fout doe laat het dan a.u.b. weten, zou b.v. een hogere KH beter werken of is een kh van 4 perfect?
mijn inziens niet zoveel. Gewoon doorzetten en de bak schoon houden dan verdwijnt de alg doorgaans wel weer.
Oke dat zijn van die zakjes met poeder, heb nog een hele kast vol met die poeders van die belg, witte zaken met groen stickertje.
Is dat wat of, is dat NL merk toch iets beter?
maakt niet uit, het spul is van iedere leverancier hetzelfde.
Verder is het een high tech bak met alles wat je kan wensen zoals, Pomp greenile 1902, externe difusser + 20 ltr co2 fles en verwarming, Dennerle Co2 computer, easy led 2.0 met 8,4%rood en blauw rest wit licht, en dan nog 1 rgb lamp van HVP goldline 120 cm die staat op 95% rood 95% blauw, 30% groen de rest witte verlichting 90%.

Mocht iemand wat zien waarvan je denkt dat kan better laat me het dan a.u.b. weten.
 
Ik ken niemand die seachem gebruikt. Veel mensen die zelf hun bemesting mengen streven 20-2-20 (NO3, PO4, K) na of hoger bij Estimative Index. Terwijl alle merken daar duidelijk onder zitten met hun bemestingsplannen.
Doen fabrikanten eigenlijk expres. Ze kiesen altijd voor de "save" kant. Komt ook vaak omdat ze ook andere stoffen erbij mengen om zo "compleet" mogelijk te zijn.
 
zou b.v. een hogere KH beter werken of is een kh van 4 perfect?
Maakt niets uit. 95% van al onze planten groeien net zo goed in een lage KH als hoge. Enige voordeel van een lage KH is dat de CO2 eerder beschikbaar is voor de planten.
Ph = 6,4 ppm
Kh = 4 ppm
... wat is je bodem?
 
. wat is je bodem?
Mijn bodem is Dennerle Grind kwartz .

Maar de KH maakt dus niet veel uit (behalve dat je voeding sneller op is) die kan ik het beste op 4 laten staan? ik zat juist te denken naar te gaan om te kijken of het mos dan wel groeit. Mos moet toch wel lukken anders is er toch echt iets wat ik fout doe.
Heb de afgelopen dagen weer helemaal ingericht, hopen dat het nu gaat werken.
 
Das vreemd.
Je hebt Dennerle Grind kwartz, dat is een inherente bodem. je Ph = 6,4 ppm en je Kh = 4 ppm. Dat zou betekenen dat je 48ppm CO2 in je bak hebt... 😱

Daarbij is een ppm van 0.5 veels te weinig met een inherente bodem zoals quarts. Trek die maar eens naar 1.5
 
. wat is je bodem?
Dennerle die zakken van 10 kg 1/2 mm grind, geen voedings bodem erin.

Het KH Gehalte maakt dus niet veel uit alleen merk ik dat je iedere dag Po4 moet toevoegen, No3 blijft stabiel op 10 ppm hangen. Maar fosfaat gaat hard net als ijzer wat ik er ook iedere dag in moet gooien. Allemaal aan de hand van tests van goede merken zelfs lab test enz. zie je dat het iedere dag op is, dus als de lampen aan gaan gooi ik er 4,5ppm Po4 in, en 4 uurtjes later voeg ik ijzer van seachem toe iedere x van de Fe moet ik het van 0,1 naar 0,5 ppm brengen verder blijft de boel stabiel Geen stoffen uit het boekje die schadelijk zouden kunnen zijn zitten erin. En de rest werkt allemaal prima.

Enige puntje is dat ik nu 2 x van die doorzichtige buizen klaar heb gemaakt maar heb er 1 van 1,20 meter, die is inwendig 14 mm.
En heb er 1 van 1 meter 18 mm dik en 1 meter lang die werkt iets beter maar heeft ook minder gaatjes in de bar.
Er staat een JBL greeline 1902 op dus stroming zou goed moeten zijn, maar weet niet welke dikte ik het beste had kunnen kiezen.
Heb nu 1 stuk van 1 meter en 18mm van 115cm gaatjes 2,5mm
En 1 van 115 cm 14 mm dik met gaatjes 2,5 mm

Zou grotere gaten erin boren helpen vanwege de smalle doorgang?

Er komt overal wel uit maar echt met een laf straaltje.
mijn inziens niet zoveel. Gewoon doorzetten en de bak schoon houden dan verdwijnt de alg doorgaans wel weer
Ik weet nu iig dat je iedere dag Po4 0 5en 0,5 ppm ijzer toe moet voegen
 
Daarbij is een ppm van 0.5 veels te weinig met een inherente bodem zoals quarts. Trek die maar eens naar 1.5
Zag m net nog maar 0,5 ppm van wat moet omhoog, en waarom? Po4 gok ik? Maarf dan kom je op de ei methode of RR waarbij idd veel meer voeding word geadviseerd. Maar daar heb ik nog nooit geluk mee gehad, afijn ik sta zeker open voor suggesties.
 
Zag m net nog maar 0,5 ppm van wat moet omhoog, en waarom? Po4 gok ik?
Je hebt alg, dus een tekort. En aan je cijfers te zien is dit idd fosfaat.

Maarf dan kom je op de ei methode of RR waarbij idd veel meer voeding word geadviseerd. Maar daar heb ik nog nooit geluk mee gehad
Als je daar geen geluk mee hebt gehad ligt dat niet aan de EI. Dat is nml (met alle respect) noob-proof.
afijn ik sta zeker open voor suggesties.
mijn suggestie: overstappen naar de EI, bodem volduwen met voedingscapsules en je CO2 controleren/ optimaliseren
 
Als je daar geen geluk mee hebt gehad ligt dat niet aan de EI. Dat is nml (met alle respect) noob-proof.

Oke dus dat zou nu moeten werken ei

Dan krijg je een

GH rond de 9/10
PH 6.5
KH 4
NO3 moet dus naar 20 PPM
Po4 moet dus ongeveer gelijk staan aan No3 toch?
Fe0,5 (deze niet omhoog?)
mg 7/8
K20/25ppm
C ca 35/40 ppm


Moet ik de KH omhoog gooien of op 4 laten staan?
 
Je moet je niet zo focussen op al die waarden.
Gewoon de poeders kopen bij aquariumbemesting.nl en zelf afwegen volgens het bijgeleverd recept.


Waar ik wel vragen over heb is je KH en pH. Waarom deze waarden? Deze zijn totaal verkeerd naar mijn idee.
Als je KH 4 is dan is een pH van 6.7 prima, en geen pH van 6.4

En hoe kom je aan KH van 4. Komt dat uit je kraan ofzo?
 
En hoe kom je aan KH van 4. Komt dat uit je kraan ofzo?

Tja van de winkel waar ik mijn spullen haal apo.
En Duitsers die wilde/adviseerde een kh van 1 max 2.. Denk ga er een beetje tussenin zitten, en een KH van vier word redelijk vaak aangeraden.
Maar goed welke KH zou jij mij adviseren, 6kh?

Maar ga het proberen want algen hebben het wel naar hun zin.. Kan ik het nu verhogen? Of moet dat geleidelijk doen?
 
Waar ik wel vragen over heb is je KH en pH. Waarom deze waarden? Deze zijn totaal verkeerd naar mijn idee.
Als je KH 4 is dan is een pH van 6.7 prima, en geen pH van 6.4

Licht ook aan die pennen van dennerle die vind ik alles behalve nauwkeurig. Verder zijjn de co2 eitjes mooi groen en vissen zwemmen door de hele bak, geen 1 die naar lucht hapt. En ik gebruik dennerle test vloeistof, dus aardig nauwkeurig
 
Met de EI methode opzich is niks mis. Mits je elke week 50% water ververst en je voedingsstoffen weer aanvult.
 
Maar goed welke KH zou jij mij adviseren, 6kh?
Gewoon water uit je kraan. Hoef je niet te tobben met al die middeltjes.
En als je toch een lagere KH wilt hebben ververs dan wekelijks met 50% kraanwater en 50% osmosewater.

En ik gebruik dennerle test vloeistof, dus aardig nauwkeurig
De kleur van een dropchecker geeft een indicatie. Een een indicatie is alles behalve nauwkeurig.
We kunnen trouwens helemaal niet nauwkeurig iets meten in onze bakkken. Zelfs elke watertest die we gebruiken geeft een indicatie en geen absoluut.
En daarmee is EI gewoon ideaal. Je hebt geen testkoffer meer nodig en je planten hebben alles wat ze nodig hebben.
Maar ga het proberen want algen hebben het wel naar hun zin.. Kan ik het nu verhogen? Of moet dat geleidelijk doen?
Direct beginnen:
- eerst zoveel mogelijk alg verwijderen uit de bak en daarbij elke dag easycarbo gaan doseren
- grote snoei doen
- starten met EI
 
Direct beginnen:
- eerst zoveel mogelijk alg verwijderen uit de bak en daarbij elke dag easycarbo gaan doseren
- grote snoei doeOn
- starten met EI
Oke gedaan ik heb een co2 set moet je dan nog vloeibaar erbij doen?
Verder ga ik de KH verhogen naar 6 pppm heb tt vermoeden dat dat beter is, of maakt het geen reet uit?
 
Easy carbo is een algenbestrijding (paarden) middel dus uitkijken met overdoseren.
KH van 6 is best. Dat icm met een pH instelling op de 6.8 kom je uit op mooie CO2 waarden
 
KH maakt niet heel verschil. 90% van de planten gedeid het best bij lage KH waardes. Maar het is niet de belangrijkste parameter voor succes.

Dat je ijzer en fosfaat niet kunt meten betekend niet dat ze er niet zijn. Het sluipt snachts echt niet stiekem je aquarium uit. Dikke kans dat ze met elkaar reageren tot onoplosbaar ijzerfosfaat. Dat ga je met een druppeltest niet meten, nog los van dat die dingen ook maar indicatief zijn.

Ik heb nooit een redelijke onderbouwing gehoord waarom alg per definitie betekend dat je een tekort hebt. Stabiele omstandigheden (regelmatig onderhoud, geen constante aanpassingen aan verlichting, co2, bemesting etc) en gunstige omstandigheden voor planten (voldoende licht, co2, plantenvoeding, niet teveel organische belasting) zijn veel belangrijker dan de concentratie van stof x in je water imo.
 
Oke dus dat zou nu moeten werken ei

Dan krijg je een

GH rond de 9/10
PH 6.5
KH 4
NO3 moet dus naar 20 PPM
Po4 moet dus ongeveer gelijk staan aan No3 toch?
Fe0,5 (deze niet omhoog?)
mg 7/8
K20/25ppm
C ca 35/40 ppm


Moet ik de KH omhoog gooien of op 4 laten staan?
De verhouding die zo ongeveer werkt bij NO3 en PO4 is 10 staat tot 1. Dus wanneer jij de NO3 op 20 hebt staan zou PO4 2 kunnen zijn. Dus de NO3 gelijk zetten met PO4 is een slecht idee!
 
Heb het gedaan en gelijk veel minder alg al zit het er nog wel zijn van die groene dikke stukken (geen blauwalg).
Dat verwijder ik wel met een schepnetje. Maar het hecht zich werkelijk overal aan vooral in het mos en tussen mijn grasveldje, eigenlijk overal deze zooi:
Pff nu 1 uur bezig voor 1 plaatje mar het systeem werkt niet echt mee... De alg is te zien wanneer je de link kopieert en in je browser plakt.


Maar moet ik dingen als ijzer en Po4 niet in de gaten houden omdat dat zo hard gaat?
Anders heb ik heel veel No3 en weinig Po4, of Fe dan krijg je ook weer ellende. Met de micro's zit het wel goed met S7 voor 1 weekje

Maar ga er zeker mee verder, Kh van 4 is dus ook prima, moet alleen de Dennerle ph computer ijken (de pen natuurlijk..).
Als laatste vroeg ik me af hoe het zit met die link van calcium magnesium kalium verhouding. Of maakt het level van calcium, kalium en magn niet zo veel uit?
 
Dit bedoel ik nu, ik denk meet nog eens na het toevoegen van 20/2ppm No3/Po4 gister avond en meet nu slechts 0,2 ppm Po4.
No3 blijft stabiel. Ook ijzer is op na toevoegen van 0,5 ppm Fe staat het nu op 0,05 pppm binnen 24 uur.

Moet ik mijn fosfaat en Fe nu in de gaten houden gezien het feit er na uren nog maar weinig van over is?
 
De verhouding die zo ongeveer werkt bij NO3 en PO4 is 10 staat tot 1. Dus wanneer jij de NO3 op 20 hebt staan zou PO4 2 kunnen zijn. Dus de NO3 gelijk zetten met PO4 is een slecht idee!
Hier snap ik niets van.
Ik dacht de de Po4 en No3 ongeveer moesten gelijk zijn.
Hoe moet ik het toedienen dan doen als het zo op is zoals Fe en Po4 e.d.?
Ik snap het denk ik tot het laatste zinnetje.
Dus een verhouding van 20/2 is niet goed? Hoe moet ik nu weten hoeveel ijzer en po4 enz. die hard gaan bij moet houden.
 
20/2 mg nitraat en fosfaat is ook een verhouding 10:1 en dus prima. Opzich is dit een verhouding die voor veel planten goed is maar dat is geen ijzeren regel want er zijn altijd uitzondering hierop. Dat is ook de reden dat men bij de EI 20mg nitraat en 2 mg fosfaat toevoegt want dat is weer de verhouding 10:1.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan