Wat is er nieuw

Is dit alg? (Bak draait net 1 week)

Steph87

Well-known member
Lid geworden
23 augustus 2019
Berichten
180
Leeftijd
36
Wat is dit? Na wat Google werk lijkt het voor mij op iets als witte draadalg/dons/pluis? Ik weet het gewoon niet. De fotos zijn van gisteravond en vanmorgen was het al een stuk meer toen ik keek.

Mijn aquarium draait nu bijna een week, filter staat aan, verwarming op 22, licht 6 uur per dag aan en heel veel plantjes waaronder een hoop snelgroeiers. Elke dag voeg ik een klein beetje easy life profito toe (week hoeveelheid gedeeld door 7). Verder beginnen sommige puntjes van bladeren bruin te worden. Er zit nog geen steen of hout in. Hoort dit er allemaal bij of moet ik iets veranderen?

Je ziet het moeilijk op de foto maar het zit door heel het aquarium op het zand en het waait allemaal mooi met de lichte stroming mee, het lijkt nog het meeste op rook.
 

Bijlagen

  • 20190914_214606.jpg
    20190914_214606.jpg
    81.3 KB · Weergaven: 158
  • 20190914_214620.jpg
    20190914_214620.jpg
    77.4 KB · Weergaven: 150
  • 20190915_081155.jpg
    20190915_081155.jpg
    112 KB · Weergaven: 162
Zo te zien een beetje schimmel vorming, geen probleem met een pas opstartende bak, dit verdwijnt vanzelf naar de bak wat langer staat, je kan het afhevelen als je het niet mooi vindt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rubz
Ben het met Ton eens en dat gaat wel weg. Ik zou zelf gelijk de verlichting op 8 uur zetten hoor.
 
Fijn om te horen dat het geen kwaad kan! Dan laat ik het vooral rustig zitten. Ik schrok er even van. Ik heb ook last van bacteriën op het water maar dat is een kaamlaag begreep ik en kan voorlopig ook nog geen kwaad? Ik heb er echt al uuuren aan leeswerk opzitten op dit forum, super handig!

Maar is het inderdaad aan te raden om al naar 8 uur te gaan? Ik dacht dat je moest opbouwen ivm algen?
 
Planten hebben licht nodig om goed te groeien, dus 8 uur aan licht is prima.
 
Ik heb nooit anders gedaan met de 14 bakken. Als je straks planten erbij koopt als de bak is ingedraaid dan krijgen die ook gelijk de gewone uren aan licht en dat geeft geen algen zolang er maar voldoende voeding is. Maar voldoende voeding is altijd een vereiste om algen te voorkomen.
 
Oké, dan ga ik over naar 8 uur licht per dag. Ik geef dagelijks een beetje easy life profito, is dat voldoende? Er zijn namelijk zóveel dingen om toe te voegen dat ik door de bomen het bos niet meer zag.
 
Misschien even een foto plaatsen van het overzicht van de bak, dan kunnen we zien welke planten je hebt.
 
Dit is de bak nu. Ik heb een starterspakket aan planten gekocht en zelf nog vier stuks waterpest toegevoegd.

Ik heb geen drijfplanten maar ik vind het led licht (rio 240) best fel. Is het aan te raden die alsnog te halen?
 

Bijlagen

  • 20190915_084146.jpg
    20190915_084146.jpg
    29.5 KB · Weergaven: 154
Leuk om die achterwand zo te zien want die heb ik ook als poster namelijk. Drijvers zijn altijd nuttig want dempen het licht en nemen stoffen op. Kun je de led niet dimmen en weet je hoeveel lumen deze geeft?
 
Leuk 🙂 Ik vond dit ook de leukste poster!

De website van juwel geeft dit aan:

ProductMultiLux LED 120 cm – 2x1047 mm
Grootte1047 mm
Opbrengst1x1047 mm DAY & 1x1047 mm NATURE
Kelvin9000/6500
Lumen-

Is de verlichting dimbaar?
De standaard ingezette MultiLux LED (vanaf 2017) is niet dimbaar. Door de lamp te vervangen door het HeliaLux-systeem (LED of Spectrum) kunt u met behulp van de HeliaLux SmartControl een individueel dagverloop en dimfases vastleggen.
 
Bij het inrichten van ons eerste aquarium schrokken we ons een hoedje van de schimmels. Is allemaal goed gekomen 🙂

Wij gebruiken ook profito en bij ons werkt dat erg goed. Wij verdelen de weekportie over 3 vaste dagen.

Wanneer een aquarium is ingedraaid en vooral wanneer je vissen of andere bewoners gaat toevoegen wordt via een omweg nitraat aangemaakt. Nitraat is een belangrijke voedingsstof voor planten.
In profito zit dat niet, omdat veel aquaria daar al voldoende van krijgen wanneer alles goed loopt.

Op dit moment is je aquarium nog niet zover dat het nitraat kan aanmaken. Omdat je profito gebruikt wordt het dus ook niet toegevoegd. Je geeft aan dat je veel plantjes hebt. Er zijn plantjes die het duidelijk minder goed doen zonder nitraat.
Wij gebruiken juist in de opstartperiode een voeding met nitraat om dit op te vangen.

Ik heb onvoldoende verstand van planten en voeding om aan te geven of dit bij jou een probleem zou kunnen gaan geven, maar mochten er nou plantjes zijn die meer problemen krijgen dan alleen de normale aanpassing van emerse (boven water) groei naar submerse (onderwater) groei, dan zou je daar nog eens naar kunnen kijken.

Hier lijken vooral drijvende planten en snelgroeiers veel nitraat nodig te hebben.

Zie ik nou trouwens rode ringen uit plantpotjes in je aquarium liggen? Wij zijn gek op die dingen en gebruiken ze voor van alles in het aquarium 🙂

Heel veel succes en plezier met je aquarium 🙂

Aanvulling:

Ik zie dat je een foto van je aquarium hebt toegevoegd. Erg mooi 🙂
Maar inderdaad erg veel licht.

Veel licht is erg goed wanneer je planten wil gebruiken die veel licht nodig hebben, maar dan zal je ook meer voeding en co2 moeten toevoegen, anders verpieteren je planten.

Als je bij een aquarium met veel licht geen co2 wil gaan gebruiken, dan zal je het licht moeten gaan dimmen. Dat kan middels een dimmer of het gebruik van drijfplantjes over bijna de hele bak.

De combinatie veel licht en geen co2 gaf hier veel alg problemen na een tijd.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hou ook de nitraat en fosfaat in de gaten want ook dat is nodig voor de planten en co2.
 
Dan moet ik even andere testjes gaan halen, ik ben begonnen met een simpele 6 in 1 strip en die test alleen op :
NO3 nitraat
NO2 nitriet
GH totale hardheid
KH carbonaathardheid
pH zuurgehalte
CL2 chloor
 
Ik heb onvoldoende verstand van planten en voeding om aan te geven of dit bij jou een probleem zou kunnen gaan geven, maar mochten er nou plantjes zijn die meer problemen krijgen dan alleen de normale aanpassing van emerse (boven water) groei naar submerse (onderwater) groei, dan zou je daar nog eens naar kunnen kijken.

Hier lijken vooral drijvende planten en snelgroeiers veel nitraat nodig te hebben.

Zie ik nou trouwens rode ringen uit plantpotjes in je aquarium liggen? Wij zijn gek op die dingen en gebruiken ze voor van alles in het aquarium 🙂

Heel veel succes en plezier met je aquarium 🙂


Fijn dat de schimmel bij jullie ook goed is gekomen! Omdat alles nieuw is, is het soms best spannend.

Goed wat je zegt van de plantjes, ik zal daar eens maar kijken.

En ik heb (volgens mij haha) geen rode ringen in het aquarium liggen, waar zie je die?
 
Fijn dat de schimmel bij jullie ook goed is gekomen! Omdat alles nieuw is, is het soms best spannend.

Goed wat je zegt van de plantjes, ik zal daar eens maar kijken.

En ik heb (volgens mij haha) geen rode ringen in het aquarium liggen, waar zie je die?


Ik ben gelijk terug gaan kijken en het zat verkeerd in mijn hoofd. Ik had het op een andere foto gezien sorry 🙂
Ik had een paar topics bekeken voor ik bij jou reageerde.

Wat ik bedoelde waren rode ringen die vaak onder in plantenpotjes zitten voor verzwaring. Wij gebruiken die om mos en jonge javavarens op te binden en voor nou ja, van alles 🙂
 
Het licht kan je makkelijk op 6 uur laten staan in het begin hoor, ik wil de anderen niet tegenspreken maar je gebruikt geen Co2 en de planten moeten nog omschakelen.
Zelf ben ik ook begonnen met 6 uur belichting, pas na 3 weken ben ik dit op gaan bouwen, en zelfs met 6 uur belichting groeide de planten rap.

De bruine puntjes zal bruinalg zijn, dit trekt weer weg, of het zijn de emerse bladeren die slecht worden omdat ze plaats moeten maken voor submerse bladeren.

En houd idd goed het Fosfaat en Nitraat gehalte in de gaten, en voeg dit toe indien er een tekort aan is.

Ik heb even gezocht naar de verlichting die je gebruikt, volgens de specs zouden deze twee buizen bijna 7000 Lumen geven, dat is behoorlijk veel op circa 200 liter (netto)
 
Laatst bewerkt:
Goed testen is dus belangrijk begrijp ik, dan kom ik niet weg met die 6 in 1 teststrips die ik nu heb. Ik kijk nu even rond bij aquaplantsonline bijvoorbeeld maar er zijn zoveel verschillende testen en best prijzig ook nog als je alles wil kopen. Zijn er specifieke testen die jullie aanraden?
 
Ik heb even gezocht naar de verlichting die je gebruikt, volgens de specs zouden deze twee buizen bijna 7000 Lumen geven, dat is behoorlijk veel op circa 200 liter (netto)

Dat is inderdaad flink met zo n 35 Lumen per liter en dan is het echt zaak om wat te dempen of om de voeding goed op peil te hebben want anders kunnen algen snel toeslaan.
 
Ik heb een vijftal waterplanten in mijn winkelwagen staan (Limnobium Spongia) als ook de testkoffer die Ton hierboven aanraadde. Ik ga nog even rondkijken en dan straks meteen bestellen.

Wat gek dat Juwel (die volgens mij goed staat aangeschreven) zo de mist in gaat met verlichting dan. :S Zonde. Hopelijk gaan de drijfplanten daarbij helpen.
 
Drijfbamboe is ook een erg leuke drijver voor een wat grotere bak.
 
 
Ik heb een vijftal waterplanten in mijn winkelwagen staan (Limnobium Spongia) als ook de testkoffer die Ton hierboven aanraadde. Ik ga nog even rondkijken en dan straks meteen bestellen.

Wat gek dat Juwel (die volgens mij goed staat aangeschreven) zo de mist in gaat met verlichting dan. :S Zonde. Hopelijk gaan de drijfplanten daarbij helpen.
Kijk eens naar de Drijfbamboe idd, dat zijn geen losse plantjes maar dat vormt één lang stek, wel zo makkelijk om ergens op zijn plek te houden.
Juwel gaat op zich niet de mist in, maar het is behoorlijk wat licht, en sommige planten hebben dat ook weleens nodig.

Heb je een lijstje van de planten die je hebt, of het plantenpakket?

En mocht je eventueel de verlichting willen minderen dan zou je PVC buisjes om de buis kunnen schuiven, dit zou ik dan toepassen op de Daylight.
 
Het voordeel van drijfbamboe is naar mijn mening dat je het kan vastzetten waar je wil, plus dat het het licht niet blokkeert zoals kikkerbeet, maar filtert. Hier werkt het goed.
 
Ik denk dat het wel wat dempt maar omdat kikkerbeet dikkere blaadjes heeft zal dat meer dempen dan de Drijfbamboe.
 
Het gaat niet zozeer om de dikkere blaadjes, maar kikkerbeet wordt één groot bladerdek, bij drijfbamboe blijven er altijd openingen tussen de blaadjes.
 
  • Leuk
Waarderingen: GCJ
Leuke tip die drijfbamboe! Veel speelser ook, en dochterlief van 10 is ook verkocht omdat we straks natuurlijk PANDA'S op de bodem hebben ;-)

Dit zijn de planten die ik heb:
1. Ludwigia mullertii 2x terracotta
2. Ceratopteris thalictroides 1x pot
3. Alternanthera reineckii 1x pot
4. Hygrophila polysperma 2x pot
5. Echindorus bleheri 1x pot
6. Limnophila heterophylla 1x pot
7. Hydrocotyle leucocephala 1x pot
8. Lobelia cardinalis 3x pot
9. Samolus floribundus 2x pot
10. Heteranthera zosterifolia 2x terracotta
11. Echinodorus tenellus 1x invitro
12. Cryptocoryne wendtii bruin 2x pot
13. Nomaphila siamensis parvifolia 1x pot
14. Eleocharis acicularis 1x pot

Plus nog 4x waterpest en 2x Hygrophila polysperma.
 
  • Leuk
Waarderingen: GCJ
Over het algemeen plantjes die met gemiddeld licht afkunnen, ik zie er 2 die wat meer nodig hebben, maar ook niet perse.

Even goed in de gaten houden qua verlichtingssterkte, je gebruikt geen Co2 dus dan loop je de kans dat zich (meer dan gewenst) algen gaan vormen, draadalg is daar één van.

Mocht dat gaan gebeuren dan zou ik één buis wat afschermen, en probeer Nitraat en Fosfaat op pijl te houden, en voor nu even 6 uur belichten totdat de planten gesetteld zijn
 
  • Leuk
Waarderingen: GCJ
Ik heb co2 (nog) even gelaten voor wat het is omdat het tot nu toe al een best dure grap is allemaal. Maar als het écht nodig is dan moet het gewoon? Het is allemaal een eerste investering en daarna gaat het hopelijk een tijdje mee.

Mocht er draadalg ontstaan dan ga ik proberen één buis wat af te schermen. Ik las hier op het forum de tip van bakpapier?

De testset komt denk ik dinsdag binnen, dan ga ik meteen nitraat en fosfaat testen!

Ik ben heel erg blij met hoe iedereen hier met elkaar meeleeft. 🙂 Ik heb hier heel erg veel aan, als beginner!
 
Maar als het écht nodig is dan moet het gewoon?
Het moet niet, maar sommige planten doen het er wel beter op, en met een volle plantenbak en redelijk wat licht ontkom je er bijna niet aan.
Zelf gebruik ik Bio Co2, werkt goed als je consequent bent, en het kost geen drol (alleen wat moeite)
Mocht er draadalg ontstaan dan ga ik proberen één buis wat af te schermen. Ik las hier op het forum de tip van bakpapier?
Ja dat kan ook, stukje PVC buis lijkt mij makkelijker.
De testset komt denk ik dinsdag binnen, dan ga ik meteen nitraat en fosfaat testen!
:thumbs:
 
Op zich +1 voor de bio-co2. Zeker wanneer je je licht wat gaat dempen waardoor de minder nodig hebt. Wij gebruiken het bij een juwel rio 180 en dat gaat erg goed.

We zitten op een vrij laag/gemiddeld co2 niveau met laag/gemiddeld
licht wat hier resulteert in goed groeiende planten (we moeten onze slakken zelfs bijvoeren) en geen draadalg meer.
 
We zitten op een vrij laag/gemiddeld co2 niveau met laag/gemiddeld
licht
Ik ook en dat gaat prima, Co2 is max. 20 mg/l en met de verlichting kom ik amper aan de 20 lumen/liter.
 
Ik heb een vijftal waterplanten in mijn winkelwagen staan (Limnobium Spongia) als ook de testkoffer die Ton hierboven aanraadde. Ik ga nog even rondkijken en dan straks meteen bestellen.

Wat gek dat Juwel (die volgens mij goed staat aangeschreven) zo de mist in gaat met verlichting dan. :S Zonde. Hopelijk gaan de drijfplanten daarbij helpen.

Nou ja, Juwel staat qua verlichting, in ieder geval bij mij, helemaal niet goed aangeschreven. Men had oorspronkelijk led verlichting met kelvin waarden die bijna nuttig waren in een zoutwaterbak. Men kwam in klein beetje tot inkeer door wat rode leds toe te voegen. Maar de kelvin waarde vind ik nog steeds veel te hoog. Waarschijnlijk een marketing truc. Koelwit licht geeft de illusie van veel en helder licht iets wat mensen dan graag zien maar voor planten en je overige levende have nutteloos is. Planten zien licht namelijk heel anders dan wij.
 
Leuke tip die drijfbamboe! Veel speelser ook, en dochterlief van 10 is ook verkocht omdat we straks natuurlijk PANDA'S op de bodem hebben ;-)

Dit zijn de planten die ik heb:
1. Ludwigia mullertii 2x terracotta
2. Ceratopteris thalictroides 1x pot
3. Alternanthera reineckii 1x pot
4. Hygrophila polysperma 2x pot
5. Echindorus bleheri 1x pot
6. Limnophila heterophylla 1x pot
7. Hydrocotyle leucocephala 1x pot
8. Lobelia cardinalis 3x pot
9. Samolus floribundus 2x pot
10. Heteranthera zosterifolia 2x terracotta
11. Echinodorus tenellus 1x invitro
12. Cryptocoryne wendtii bruin 2x pot
13. Nomaphila siamensis parvifolia 1x pot
14. Eleocharis acicularis 1x pot

Plus nog 4x waterpest en 2x Hygrophila polysperma.
Bekijk dit plantenbestand eens goed, stuk voor stuk en bekijk wat elke plant vraagt om tot optimale groei te komen. Kan je dit bieden? Bovendien moet je je dan gaan afvragen of je totale plantenkeuze weer bij elkaar past. Er moet namelijk een passend gemiddelde uitkomen. Elke plant heeft wel wat tolerantie maar kies zoveel mogelijk een omgeving waar je planten zich goed bij voelen. Dat helpt niet alleen je plantenbestand maar draagt er ook zorg voor dat (alg-) problemen uitblijven. Googelen dus! Veel succes gewenst!
 
AquaCafe
Help Users
      Ice78: Maar blijft toch altijd dingetje vakanties
      Terug
      Bovenaan