Wat is er nieuw

Is dit alg? (Bak draait net 1 week)

Drijfplanten zullen je vissen in deze bak wel op prijs stellen. 🙂 Ik zou goed plantenvoeding blijven geven; zelf merkte ik toen ik een tijd experimenteerde met géén voeding toevoegen, dat de drijvers onder deze lampen gewoon opbrandden en massaal afstierven. :juggle: 😳
 
Ik heb gisteravond een hele studie gemaakt van de planten die ik heb staan, op twee na passen ze volgens mij allemaal perfect bij elkaar. Toch wordt nu mijn waterpest aan de bovenkant bruin. Is dat bruinalg of gaan ze dood? Ik wil straks even naar de winkel voor wat drijfplanten en misschien toch tijdelijk ook wat vloeibare co2? (Of werkt dat echt niet?

Op weer een andere plant ontstaan allemaal donker groene plekken, ook alsof ze doodgaan.
 

Bijlagen

  • 20190916_095603.jpg
    20190916_095603.jpg
    107.3 KB · Weergaven: 204
  • 20190916_095825.jpg
    20190916_095825.jpg
    54.4 KB · Weergaven: 191
  • 20190916_095815.jpg
    20190916_095815.jpg
    81.8 KB · Weergaven: 222
Je bak draait net een week en planten moeten zich aanpassen. Carbo kan helpen maar is geen echte co2. Soms verkoopt men de koudwatervariant van de Waterpest en dat gaat helemaal bruin worden en verslijmen en in dat geval heb je dus de verkeerde variant.
 
Oké dus dit hoort ook gewoon bij het opstarten? Dan doe ik nog even niets. Ik heb de waterpest van aquaplantsonline en van wat ik begrijp is dat een heel goed adres. Dus ik hoop dat ik de juiste heb gekregen, maar ik hou het nog wel even in de gaten.
 
Veel aquariumplanten worden boven water gekweekt en nemen na het onder water zetten een andere vorm aan; dat kan hier ook best aan de orde zijn.

Overigens is alg (bv bruinalg) in de opstartfase wel te verwachten. Ik zou me er niet al te druk over maken in de eerste paar weken.
 
De meeste planten staan nu een week of twee, morgen wil ik eigenlijk hout en steen gaan toevoegen en de plantjes nog wat verschuiven. Kan dat nog? (De plantjes verschuiven dus..)
 
Ah das fijn. Het hout (spiderwood) staat al twee weken in een grote bak met water en de kleur geeft niet zoveel meer af. Er zit volgens mij ook schimmel op het hout, maar dat zie ik volgens mij bij al het beginnende hout terug?
 
Al twee weken in een bak met water? Jij hebt 13 dagen meer geduld dan ik. 😛

Eventuele schimmel is niet erg en gaat vanzelf weg.
 
Dit is nu duidelijk niet meer in het juiste stukje forum, maar dit is de bak nu! Ik weet nog niet of ik het mooi vind of juist niet... het is ineens heel druk en vol na twee weken alleen maar plantjes.
 

Bijlagen

  • 20190921_105343.jpg
    20190921_105343.jpg
    32.6 KB · Weergaven: 213
Het aquarium staat nu drie weken en er zit best wat schimmel (hout) en ik denk alg in. Begin wel nieuwsgierig te worden naar wanneer de eerste vissen erin kunnen.

Ik test (voor mijn eigen lol) dagelijks met zo een test strip, dat ziet er allemaal prima uit. En heb ik drie keer met een testkoffer getest, maar heb nog niets van een piek gezien. Die moet toch ergens tussen de 2 en 3 weken komen?

Dit was het gisteren.

KH 6
PH 7
GH 8
NH4 0
NO2 0
NO3 0
PO4 0
 
Kruimel je er af en toe wat voer in? Als de enige bron van stikstof licht plantenafval is (een rot blaadje her en der), nemen je planten die stoffen op en blijft er weinig tot niets over om je bacteriekolonies mee te voeden. Profito levert die stikstof niet.

De eerste vissen kunnen er pas in als er een hoop plantengroei is (die hun troep dan opnemen) of als je dus de eindproducten van de stikstofcyclus meet en geen ammonia of nitriet meer. 🙂
 
Ik zie dat de no3 en de po4 beiden 0 zijn en dat moet echt hoger want dat hebben de planten nodig en bij een tekort kun je algen krijgen. Een nitrietpiek meet je ook niet altijd hoor. Dat verschilt per bak dan weer. Zorg dus voor voldoende voeding voor de planten. Daarbij kun je wat voer verkruimelen.
 
Hoe kan ik no3 en po4 verhogen? Ik ververs elke week een beetje water in verband met de alg/schimmel. Ik voeg elke dag een beetje easycarbo en plantenvoeding toe.

Voer verkruimelen heb ik nog niet gedaan. Dat zal ik even kopen. Maakt het uit welk voer of gewoon vlokken voor tetras? (Die komen er straks o.a. in)
 
Je kan dat kopen kant en klaar van easylife of je koop kaliumnitraat en kaliumfosfaat en maakt zelf een stockoplossing. Laatste is veel goedkoper.

In de regel zal de no3 en de po4 wel wat stijgen als je bewoners erin krijgt. Welke algen denk je nu te hebben dan?
 
Btw, ik zie net dat je met strips meet en dat is zeer onbetrouwbaar. Voor hetzelfde geld zijn de waarden behoorlijk anders en vraag anders als dat kan of de lfs met druppels kan testen.
 
Je zegt dat je waterwaardes er goed uit zien maar daar ben ik het niet mee eens, het is nu net kraanwater. NO2 en NO3 staan op 0 en die moeten juist beginnen te stijgen.

Het indraaien van een aquarium doe je door te zorgen voor wat vuil, bijvoorbeeld voer wat gaat rotten, in je aquarium te hebben. Hierdoor gaat er een bacterie cultuur groeien die je straks voor je vissen nodig hebt. Alleen een aquarium met planten neer zetten en weken wachten doet niet veel. Om eerlijk te zijn is het indraaien dus nog niet eens echt begonnen. Wat je met indraaien wil bereiken is dat het voer wat je er in gooit gaat rotten en ammonia (NH3 - kun je alleen meten met druppeltest) afgeeft, dit wordt dan na een paar dagen omgezet naar NO2 en die zal gaan stijgen (de bekende nitriet piek) en na verloop van tijd zal die ook weer dalen en omgezet worden in NO3 (nitraat). Als die (cycle) omzetting eenmaal plaats vind is je aquarium klaar voor wat vissen. Een paar, voeg elke week slechts een paar vissen toe (of een klein schooltje) zodat je bacterien zich kunnen aanpassen aan de biologische belasting van je bak.
 
Bedankt weer voor de goede adviezen. Dagelijks kijk ik met een stripje, maar ik heb ook al twee keer gemeten met druppeltesten (dat zijn de waarden dienen hierboven noemde). Ik ga vandaag in elk geval vissenvoer halen!
 
Dit is nu duidelijk niet meer in het juiste stukje forum, maar dit is de bak nu! Ik weet nog niet of ik het mooi vind of juist niet... het is ineens heel druk en vol na twee weken alleen maar plantjes.
Die gitaar zou ik er in ieder boven weg halen. Ook als bescherming voor je (gitaar-)hals.
 
AquaCafe
Help Users
      Ed Tensen: Handleiding klaar, om 15:30h komt de verzorging langs voor een bak koffie en uitleg.
      Terug
      Bovenaan