Wat is er nieuw

Is dit bruin alg? Wat te doen?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Lucas89
  • Startdatum Startdatum
L

Lucas89

Guest
Hallo,

Sinds kort, een week of 4-6, heb ik een nanoaquariom (superfish 40 l). Momenteel zitten er nog geen vissen of garnalen in, welke er ook nog nooit in hebben gezeten.
Ik wil graag als eerst er garnalen in plaatsen maar toen ontdekte ik, ca. 1-2 weken geleden, dat er veel (bruine)algen in mijn aquarium zitten. Zie ook de foto.

img_7231_klein.jpg

Afgelopen 2 weken heb ik 2x per week 20/25% water ververst en zoveel mogelijk alg verwijderd. Ook heb ik afgelopen week een extra plantje (waterpest) erin gezet.
Er zitten momenteel nog steeds algen in. Is dit een kwestie van geduld tot dat het weggaat? Of moet ik meer acties ondernemen?

Ook wil ik dus graag garnalen in mijn aquarium. Kan ik deze er nu bij zetten? Of is het verstandig om te wachten tot eerst alle alg eruit is?

Alvast bedankt en hoop dat iemand mij kan helpen!

Bruinalg is een slijmerig laagje dat na enkele weken vanzelf vaak weer verdwijnt.
Het lijkt me eerder vuil wat ik op je foto zie. Wat voor filter heb je erin?? Heb je ook een totaaltje van de bak?

Bedankt voor je reactie.
Het type filter dat ik heb is: aquaflow 100 van superfish.

Onderstaand nog een foto van het geheel.

img_7230_klein.jpg

Zit er ook veel van die pulp in de spons van de aquaflow?
Dan zou ik die even voorzichtig uitspoelen.
Wat je wilt is voldoende doorstroming om deze troep aan te zuigen.

@Mark: Vorige week, toen de bruine pulp/ alg er ook al was, heb ik mijn filer schoongemaakt/ afgespoeld. Er zat toen bijna geen bruin spul in de filter.

Probeer het anders weg te zuigen met een slang. Mark geeft ook al aan dat het pulp lijkt en dat is geen bruinalg denk ik.

Inderdaad, zou het zoveel als mogelijk proberen af te hevelen en even afwachten, heb het zelf ook wel eens gezien in vrij jonge bakken, maar is de doorstroming in orde dan kan het ook zo weer verdwenen zijn.

Als de plantjes het verder goed doen dan begrijp ik alleen niet waar die pulp dan vandaan komt. Misschien zijn er anderen die dat weten?

Ik had de hoop dat jij dat wist Mark 😀 😉.
Ik moet zeggen dat er in deze bak wel erg veel pulp ligt zeg.

Ja de plantjes groeien goed en krijgen nieuwe blaadjes. Het wegzuigen heb ik nu 3x gedaan (2x per week), maar elke keer blijft er toch wat achter en even later lijkt het alsof het weer hetzelfde is. Is het een idee om het vaker dan 2x per week weg te halen, of is dat juist weer niet goed voor het systeem?
Doorstroming is volgens mij ook wel in orde. Hoe weet ik wanneer deze goed is?

Denken jullie dat het kwaad kan (of misschien juist helpt?) om er garnalen bij te zetten? Of beter juist van niet.

Zoveel eten garnalen niet weg lijkt me zo. Ik ben benieuwd wat de oorzaak is.

Nee, daar gaan garnalen geen klappers maken, tenzij je Japonica's inzet misschien, maar dat zijn meteen aardige joekels.
Waar ik zo aan denk is toch een zwaardere pomp, of dat je bv het bovenste deel van de spons vervangt met filterwatten, dan wordt er een slag meer zweefvuil opgevangen. Wel zul je die filterwatten regelmatig moeten vervangen natuurlijk.
Als je dat doet, wel opletten dat de filterwatten niet richting rotor kunnen worden getrokken, door helemaal bovenaan nog een smal strookje spons te plaatsen bv..

@Lucas 060416 3.33 pm Is het wellicht troep van het kienhout? Vraag over de aqua flow 100. Op de foto zie ik niet of er een uitstroompijpje aan zit. Heb dezelfde filter. Het pijpje dient m.i. uitstroom te geven gelijk met het wateroppervlak richting de ruit aan de voorkant, dat geeft uiteindelijk boven- en onderstroom waardoor beweging door de hele bak volgt en het vuil richting filter gaat. Voorts kun je spelen met schuifje op de pomp voor de snelheid in/uitstroom. Ik maak inmiddels het filtertje maar eens in de paar weken schoon door de spons licht uit te knijpen en af te spoelen. Regelmatig moet ik nu planten knippen en de visjes o.a. platys doen het fantastisch (volop jongen). Hoop dat je snel van het vuil af bent. Suc6

@Mark: Oke, dan wacht ik nog even met garnalen. Ik heb thuis nog filterwatten liggen, ik ga wel proberen het spons met actieve kool te vervangen voor filterwatten. Bedankt!

@loekoek: Er zit inderdaad een pijpje aan wat de uitstroom is, deze zit aan de oppervlakte van het water. Wel staat hij bij mij gericht van links naar rechts, dus het water stroomt tegen de zijruit van het aquarium aan en niet tegen de voorzijde. Zal het eens proberen om hem tegen de voorzijde aan te richten. Heb je filterwatten in je filter of de standaard spons? Bedankt!

Misschien kan je de 'pulp' eens proberen uitvangen met een fijnmazig netje?
Als je er voorzichtig boven wappert met het netje kan je het opscheppen wanneer het opdwarrelt... Kan soms makkelijker zijn dan afhevelen...

Afzuigen met een stuk slang lijkt me de snelste manier hoor. Als het opdwarreld gaat het denk ik juist alle kanten op.
Maar goed, proefondervindelijk kom je hier vast wel achter 😉.

@Lucas89 om 04:48 PM Als je het pijpje met de (afgesloten) punt tegen de achterwand situeert dan krijg je daarachter een rustig plekje (soort driehoekje) waar kleine vis (bijv. broed) zich enigszins kan verschuilen/tot rust komen. Ik heb de standaardspons er in met een klein beetje actieve kool. Alleen (voorheen) bij ziekte, kool er uit en filterwatten gebruiken. Voorts laag op de achterwand een volledig afgesloten verwarmingsbuisje waar ik via een slangetje met bruissteentje lucht langs laat stromen; hierdoor is het oppervlaktewater dag en nacht in beweging en redelijk gelijkmatig verwarmd. Filter staat zo nu en dan aan (tijdklok) want anders moeten de vissen tegen de stroom in blijven zwemmen. Sinds ik die extra luchtbelletjes geef,totaal geen alg meer. Regelmatig slakjes wegvangen anders wordt dat een plaag.Bakje draait als een zonnetje. Hoop dat je hier iets aan hebt.
groet,
loekoek

Volgens mij is je hele bodem flink vuil,zou de bak leeghalen en alles goed schoonspoelen.

groet koos.

Mij viel de vuile bodem ook al op en dat voor een bakje dat nog maar net draait eigenlijk.

Hoi Lucas, ik heb een vraagje omdat ik je bruine vuil herken.

Ik heb dit in slechts 1 aquarium bij mij en krijg het ook niet weg. Deze draait nu vier maanden.
Aan mijn filter ligt het nief, die is groot zat.
Hier heb ik wel hout in dat ik niet in de andere aquaria heb.

Heb jij toevallig dat hout wat erin zit van het merk SuperFish gekocht?

Misschien is dat dat wel de reden. Dan weet ik namelijk ook wat bij mij de oorzaak is. Het lijkt er echt sprekend op!

Een kennis hier uit de buurt heeft zoiets ook gehad en ook dat lag aan het hout. Ik had hier al even niet meer aan gedacht maar dat zou best dan de oorzaak kunnen zijn.

Het kan bijna niet anders John, of het is puur toeval, maar geloof niet zo in toeval 😉

Ik zou ook zeker denken dat het aan het hout licht. Die kennis zijn filter ging ook helemaal verstoppen erdoor.

99.9% het hout idd,heb hier ook iets soortgelijks gehad.
Was niet zoveel als van de ts maar toch aardig wat waardoor om de haverklap het buitenfilter van slangen tot filtermateriaal vol zat met die bruine drab.
Hout uit de bak de boel schoongemaakt en was gelijk over.

Bij onze kennis hielp dat helemaal niks John. Het ene hout is het andere niet dus.

Denk dat hij bedoeld dat het hout eruit is gehaald,
De bak schoon is gemaakt en daarna niet meer vies werd, omdat het hout er niet meer in is gekomen?

Ik kijk het hier nog even aan, maar als het blijft denk ik dat ik het er ook maar uit laat. Wel sonde van het hout.

Je zou het hout nog een keer in heet water kunnen zetten. Dat gezegd hebbende geloof ik niet dat hout de oorzaak is. Ik denk toch aan een vorm van vervuiling. Regelmatig afhevelen ook flink door het grind, zorgen voor een filter dat ook echt doet wat het moet doen. �n water verversen! Een aantal keren.

Gebruik je trouwens een voedingsbodem?

Groet,
Ben.

Ja precies,dat bedoelde ik Sanneke.
Jij snapt me tenminste,pff die John he! 😀

Seabait zei:
Ja precies,dat bedoelde ik Sanneke.
Jij snapt me tenminste,pff die John he! 😀

Ahhhhhhh, zeg dat dan 😳 😀.

Whahaha, arme John. 😛

@benvo, ik gebruik nooit een voedingsbodem in mijn bakjes.

Dit aquarium draait pas sinds begin januari en de bodem was helemaal uitgespoeld en gedeeltelijk nieuw. Dit kan het echt niet zijn.
Ook omdat ik er een behoorlijk filter in heb zitten. Eheim pick up 160.
Ik ververs iedere week een kwart tot eenderde van het water.

Ik denk echt dat dit van het hout is. Zal binnenkort het hout er eens uithalen enkijken wat er geberut. Ik houdt jullie op de hoogte hoe het gaat.

P.s. Er zit alleen maar een groep je cory's in en een paar garnalen. Ik voer tweevoedertabletjes per dag en af en toe van die rode wormpjes uit de diepvries.
Het vuil kan daar dus ook niet door komen.

Cory s schrapen dat hout wellicht eraf.

Ik zal ze eens goed in de gaten houden hier. Kijken of ik ze erop betrap, hihi.

Ga je dan heel de dag voor je aquarium zitten? 😉 :d

@Cedric, nee nee, liggen, want hij staat aan het voeteneinde van mijn bedje 😛

Afgelopen donderdag heb ik bijna de hele bak leeg gehaald en heel veel vuil afgezogen. Het filter heb ik schoongemaakt en de kool vervangen voor watten. Het hout heb ik ook schoongemaakt, waar naar mijn idee inderdaad het vuil vandaan komt. Het vuil ontstond namelijk vooral op, onder en rondom het hout.
Na het schoonmaken afgelopen donderdag, lag er nog maar een heel klein beetje vuil in de bak. Tot op vandaag is dit niet meer geworden. Vanavond of morgenavond ga ik nogmaals de bak schoonmaken en kijken of ik het laatste vuil eruit kan krijgen. Hopende dat het dan niet meer terugkomt. Zal van de week laten weten of het weg is of dat het toch nog niet voorbij is 😉.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan