Is dit bruin alg ?


R

Rbroek

Guest
Goede avond

Is dit bruin alg ?

( De bak draait nog niet zo lang )

En juist poetsen of de bak de tijd zelf geven en met rust laten ?

Alle tips zijn welkom!!
 

Bijlagen

  • 20210627_212406.jpg
    20210627_212406.jpg
    303.3 KB · Weergaven: 149
  • 20210627_212411.jpg
    20210627_212411.jpg
    219.8 KB · Weergaven: 149
  • 20210627_212424.jpg
    20210627_212424.jpg
    296.5 KB · Weergaven: 154
Meer foto's
 

Bijlagen

  • 20210627_212416.jpg
    20210627_212416.jpg
    271.7 KB · Weergaven: 118
  • 20210627_212421.jpg
    20210627_212421.jpg
    203.6 KB · Weergaven: 115
  • 20210627_212428.jpg
    20210627_212428.jpg
    259.4 KB · Weergaven: 126
Oei een nieuwe das alg 3 in 2maand :( hoe kom ik daar van af wat veroorzaak het ?
 
Nou Synedra is een vorm van bruinalg wat wel lijkt op draadalg en wat dus wollig is.
 
bedankt voor het kijken

heeft het de zelfde bestrijding van bruin alg ?

1x per week grond de alg weg halen veder de bak laten rusten of juist helemaal niks tegen doen ?
 
Ja eigenlijk wel want diatomen zie je vaak bij de opstart als gevolg van een nog niet goed functionerende bacteriecultuur. Misschien kun je het ook handmatig wat weghalen met een tandenborstel of wattenstaafje.
 
heb idd eerder bruin alg gehad toen blauw alg en nu weer deze ik ga der mee aan de slag :)
 
7 april neer gezet

helaas wel wat grote fouten gemaakt in het begin te veel rommelen in de bak elke dag met de handen der in en ook te snel vissen der in gedaan

vandaar dat ik een beetje angstig ben nu om weer veranderingen te gaan moeten doen
 
Ja ik denk dat je geduld moet opbrengen om alles nu even goed in balans te laten komen hoor. Soms duurt het wat langer met diatomen.
 
Denkelijk moet je bak nog wat meer stabiel worden. Ik zou er voor kiezen om de alg zoveel mogelijk weg te halen. Je moet ook even kijken naar je belichting. Probeer die zo vroeg mogelijk aan te passen aan de licht(intensiteit)vraag van je planten. Maar... Ik zie in je bak onder meer Alternanthera reineckii, een plant die intensief belicht moet worden gedurende minimaal 8 uur. Je hebt Ludwigia, ook een licht vragende plant en zo zie ik nog wel meer. Wat ook weer inhoudt dat je CO2 en een sterkere bemestingsvraag kan verwachten. Wil je dit niet, dan is het zaak om andere planten te kiezen aangepast aan je hardware mogelijkheden!
 
Laatst bewerkt:
bedankt voor u tips

ik heb idd sinds een kleine 2 weken 2 rode planten der bij ik draaide sinds kort altijd 8 uur de licht
dit heb ik nu sinds 3 dagen verhoogt van van 13 uur tot 23 uur ik wil dit het liefst nog langer gaan zetten maar moet daar eerst een dimmer voor hebben dat ik met de lichten dan spelen naar langzaam tot nachtlicht

Alternanthera reineckii vind ik nog wat dof van kleur eerder licht bruin dan rood maar dit zou kunnen te maken hebben met de korte tijd in het bak en pas een paar dagen het licht verhoogt

de andere rode plant groeit als een speer stuk kleiner was hij in de winkel en ook niet rood aan de toppen

ik ben goed op de hoogte gebracht en geen de bak c02 met de hulp van een drop checker ook vloeibarevoeding 7ml per dag dit is omgerkekend genoeg voor een planten bak van het merk All-in-One planted box

en de andere wortel planten hebben ook een capsule bij de wortel en ijzer bij de rode planten

de Synedra. zijn voor heen ook enkel op het mos en de monte carlo de andere soorten hebben negens last van

ik heb gister gelijk aan de slag gegaan en een goede frisse beurt door de bak gegaan zo veel mogelijk kunnen verwijderen en der na een goede waterwissel om het allemaal uit het water te halen ook de achterwand even goed onder handen genomen dat was een broei kast van alg bij de monte carlo heb ik wat rustiger aan gedaan deze heeft al een enorme klap gehad van de blauw alg aantal weken terug dus wou deze niet te grondig aan gaan pakken



ik hoop dat het nu de goede kant op gaat en ik snel weer kan genieten van de bak
 
Help het wil maar niet weg gaan ik heb het afgelopen maandag zo goed als verwijdert stevige water wissel zie bericht hier voor

En leek goed te gaan en bam bak zit weer vol alles onder de wol ik heb wel een stuk of 12 monte carlo gekocht denk dat ik bij elkaar nog maar 1 monte carlo heb alles ik alles naast elkaar zet

Moet ik meer geduld hebben of moet ik ergens niet gewoon opnieuw beginnen water der uit alles opnieuw of blijven water wisselen schoon maken

Wie heeft raad ik ga maandag een klein weekje op vakantie en voelt zo niet goed de bak achter te laten :(
 

Bijlagen

  • 20210708_165758.jpg
    20210708_165758.jpg
    182.8 KB · Weergaven: 114
  • 20210708_165802.jpg
    20210708_165802.jpg
    181 KB · Weergaven: 112
  • 20210708_165807.jpg
    20210708_165807.jpg
    172.3 KB · Weergaven: 102
Ik denk dat je met geduld verder komt want als je opnieuw begint dan zal weer de bacteriecultuur goed op gang moeten komen. Weet je de waarden van de nh3/4 en de no2 ook toevallig? Zijn die verhoogd?
 
ik ga vanavond nog meten

met geduld bedoelt u ook geen water wissel 1x per week en met de hand de alg zo veel mogelijk weg halen ?
 
zo juist klaar met de test ik heb maar alles getest wat ik in huis heb

PH 7/6.5
KH 9
GH 7
NH 0.0
N02 0.5 maar heel heel licht verkleurt zou bijna zeggen 0.1
N03 10 mg

tot zo ver goed geloof ik ?

en laatste is wat minder geloof ik p04 2.0

ziet u hier iets in ?

Groet R
 
Aan je waterwaardes is er niets fout te merken.
Toch zou ik via kaliumnitraat je no3 waarde iets hoger sturen om eventuele meetfouten of kalium tekort uit te sluiten.
Een oxidator met zuurstofwater nog een tijdje te gebruiken.
Verder toespitsen om vlug je plantenmassa te verhogen en dus je snelgroeiers goed te laten uitgroeien.
Doe een 25% wekelijkse waterwissel na het alg plukken
 
bedankt voor u tip dit ga ik zeker doen !!

ik ben zo juist vandaag terug gekomen van een 4 daagse vakantie en de bak ziet der al een stuk beter uit

het alg zit der zeker nog wel maar zie dat het door met rust te laten de bak der tegen vecht en lijkt op plekken te winnen zijn ook de mos heeft frise groene toppen wat heel fijn is om te zien die was der met de Monte Carlo erg slecht aan toe

wel heb ik extreem veel groene aan slag op de voor ruit wat denk duid aan te veel lamp / te sterk omdat de gordijn non stop dicht is geweest afgelopen dagen ??

ik was al verplan om in deze dagen een dimmer aan te schaven voor meer licht uren

de 3 hardgroeiers zijn extreem gegroeid deze ga ik even lekker laten door groeien !
 
Hi Rbroek, benieuwd hoe het met je bak gaat. Net voor ik met vakantie ging, zat ik met hetzelfde probleem. Waardes zaten goed, ph stabiel dankzij controller, licht op slechts 8 uur per dag, voldoende co2 en voeding... Toch veel last van eerst draadalg, en na inzetten van ph controller en verhogen co2, bruinalg. Mijn bak is zwaar beplant - zie foto - dus je kan je inbeelden dat ik met de handen in het haar zat... Ik heb een rio 125 met de standaard geleverde verlichting. En daar wringt het schoentje, zo bleek. Ik heb voor vertrek de daylight lamp afgedekt met aluminiumfolie, waarin ik twee kleine openingen had gemaakt, zodat er toch nog iets van de daylight door kon. Ik heb er ook 13 japonica´s en 5 Otocinclus in gezet. Na één week was er geen spoor meer van alg te bekennen.
Je foto's doen vermoeden dat je ook nogal veel blauw licht hebt in je bak. Probeer afplakken of een andere - rodere - lamp en gegarandeerd zie je het verschil!
Screenshot_20210718-134554_WhatsApp.jpg
 
Laatst bewerkt:
mooie bak hoor

hier nog steeds problemen soms wat minder en dan ineens weer de bak vol met bruine alg draad alg waardes zijn goed c02 gaat goed heb nu sinds een paar dagen een extra circulatiepomp in het aquarium geplaats om de c02 nog beter te laten door gaan ik heb wel het gevoel dat dit voor mijn de laatste poging gaat zijn de bak draait nu vanaf 7 april en nog niet 1 dag plezier van gehad en heeft toch een hoop centjes gekost

mijn vorige aquarium 70 liter draaide gelijk goed alles sloeg heel mooi aan ergens veel spijt dat ik groter ben gegaan..
ik hoop dat deze extra circulatiepomp aquarium iets gaat doen ben benieuwt
 
der zit inmiddels ook een lamp dimmer op nog steeds 7 uur dag licht en tegen de avond gedimt
 
mooie bak hoor

hier nog steeds problemen soms wat minder en dan ineens weer de bak vol met bruine alg draad alg waardes zijn goed c02 gaat goed heb nu sinds een paar dagen een extra circulatiepomp in het aquarium geplaats om de c02 nog beter te laten door gaan ik heb wel het gevoel dat dit voor mijn de laatste poging gaat zijn de bak draait nu vanaf 7 april en nog niet 1 dag plezier van gehad en heeft toch een hoop centjes gekost

mijn vorige aquarium 70 liter draaide gelijk goed alles sloeg heel mooi aan ergens veel spijt dat ik groter ben gegaan..
ik hoop dat deze extra circulatiepomp aquarium iets gaat doen ben benieuwt
Soms duurt het even voordat alles in balans en op orde is en de ene keer duurt dat wat langer dan de andere keer. Zorg voor voldoende nitraat, fosfaat en sporen en co2 en voor voldoende circulatie. Ik zou het licht zelf naar 8 uur brengen en dan moet dat vast goedkomen maar heb geduld ;)
 
Klopt. Heb geduld. Ik heb de ervaring dat licht een gamechanger kan zijn. Zijn je lampen sterk, dan kan 7 uur al veel zijn. Amano gebruikt bv ook altijd weinig licht. Met reden. Co2 mag zelfs nóg iets lichter groen. Komt goed!
 

Terug
Bovenaan