Wat is er nieuw

Is dit bruine alg?

Edwin74

Well-known member
Lid geworden
16 juni 2026
Leeftijd
51
Het aquarium (190 liter) is ruim 6 weken geleden gevuld en beplant. Er zitten nu ruim 2 weken wat garnalen in die in het begin flink wat rotte blaadjes en algen hebben weggewerkt, waarna het water helder was en alle oppervlakken en planten schoon. Alle planten zijn flink gegroeid. En er zitten bijna een week wat visjes in (11 nog kleine gupjes, 5 kleine chinese Danio's). Twee dagen geleden waren alle planten nog heldergroen en schoon, nu zie ik hier en daar een bruine waas met als ik heel goed kijk wat hele fijne lange haartjes die ik er niet vanaf kan vegen, met name op de anubias. Op de andere planten zie ik het eigenlijk niet, maar wel bijvoorbeeld op wat gladde stukjes graniet die in de bak liggen.

Ik lees op internet (vooral van aanbieders van middeltjes en webshops) tegenstrijdige verhalen van wat je er mee moet. Ik kan het water morgen eventueel laten testen bij de dierenwinkel hier in de buurt (ik heb zelf alleen van die eenvoudige stripjes). Water is (nog steeds) helemaal helder trouwens.

Verlichting is ruim 7 uur aan, water heb ik afgelopen week 15 procent gewisseld, wilde ik nu de vissen erin zitten komende week iets meer doen. Visjes hebben tweemaal daags voer gehad (alle voer is meteen op).

Edit: op het strookje van mijn test zie ik nitriet 0, maar nitraat ook niet veel meer dan 0. Zou ik dat laatste moeten toevoegen? Ik heb eigenlijk niet bemest... De vissen voegen uiteraard wel meststoffen toe nu.

Moet ik iets doen...? Wat is handig?

Bijlagen

• 3783be73-b0c5-4a8e-855b-1f8cb133398c.jpg
    3783be73-b0c5-4a8e-855b-1f8cb133398c.jpg
    176.6 KB · Weergaven: 26
Laatst bewerkt:
Je moet geen teststrips meer gebruiken, maar test met een druppeltest. NO3 moet 10-20ml zijn, en PO4 moet 1-2 zijn. Pas de hoeveelheid meststoffen aan op de testuitslag.
Zonder bemesting groeien je planten niet en nemen algen de overhand.
Bruinalg tijdens de opstart fase is heel normaal en gaat vanzelf weer over

Dank je @RobertDJ . Dat klinkt logisch. Verbaast me eigenlijk dat alle planten zo goed gegroeid zijn de afgelopen weken vrijwel zonder voeding. NO3 is niet veel meer dan 0 volgens teststripje. Ik laat het water morgen in de winkel hier in de stad even goed testen en ik zal meteen even kijken welke meststoffen ze hebben; ze hebben een heel ruim assortiment in alles.

IK ben heel benieuwd welke meststoffen je worden aangeraden. In veel gevallen kost het je veel geld en heb je een kat in de zak gekocht.

Dank je @RobertDJ . Dat klinkt logisch. Verbaast me eigenlijk dat alle planten zo goed gegroeid zijn de afgelopen weken vrijwel zonder voeding. NO3 is niet veel meer dan 0 volgens teststripje. Ik laat het water morgen in de winkel hier in de stad even goed testen en ik zal meteen even kijken welke meststoffen ze hebben; ze hebben een heel ruim assortiment in alles.
Als je dan toch voor gemak en een plantenbak* wilt gaan kies dan voor deze COMPLETE bemesting.

*ik weet niet of je ook CO2 gebruikt of wil gaan gebruiken, dit is niet perse nodig bij gemakkelijke planten (Easy planten categorie/label)

500ml/€9 https://www.aquariumbemesting.nl/nl/onze-producten/vloeibaar-kant-en-klaar/complete
2500ml/€35 https://www.aquariumbemesting.nl/nl/onze-producten/vloeibaar-kant-en-klaar/complete-2500
5000ml/€55 https://www.aquariumbemesting.nl/nl/onze-producten/vloeibaar-kant-en-klaar/complete-2500-2x

Of eventueel voor de BASIS bemesting ………..
https://www.aquariumbemesting.nl/nl/onze-producten/vloeibaar-kant-en-klaar/basis

……… en zelf nitraat/fosfaat toevoegen……
https://www.aquariumbemesting.nl/nl/onze-producten/poeder-zelf-mengen

…..meten met
https://www.aquariumbemesting.nl/nl/onze-producten/waterwaardes-meten

Het allergoedkoopste is de bemesting vloeistof op basis van poeders zelf aanmaken
https://www.aquariumbemesting.nl/nl/background-information/estimative-index

Voorbeeld voor jouw 190L
IMG_0898.jpeg

Voor 12 maanden kost dan
IMG_0899.jpeg

Dit is een hele goede weegschaal maar goedkopere met een nauwkeurigheid van 0,01gr zijn ook prima
https://www.conrad.nl/nl/p/voltcraft-ps-50-precisie-weegschaal-weegbereik-max-50-g-resolutie-0-001-g-https://www.conrad.nl/nl/p/voltcraft-ps-50-precisie-weegschaal-weegbereik-max-50-g-resolutie-0-001-g-werkt-op-batterijen-werkt-op-usb-zwart-2391350.html

Laatst bewerkt:
Dank je voor de links, ik ga er wat van bestellen! Ik heb alleen hele gangbare en makkelijke planten, ik ga verder niets doen met CO2 als het niet nodig is.

Je verlichting (hoeveelheid lumen/PAR) bepaalt of je planten co2 nodig hebben.
Bij meer dan 25 lumen per liter hebben je planten co2 nodig

Vandaag zie ik op de bruine alg-plekken op de planten hele kleine slakjes zitten, soms wel 4 per blad op de grote Anubias (meegekomen met mijn eerste zending planten). Ik laat ze maar even zitten, hopelijk helpen ze met schoonmaken.

Het water blijft trouwens erg warm. Ik zit ook nog in het heetste stukje Nederland... Na een kleine waterwissel eergisteren is de watertemperatuur van 28 graden naar 26,5 gegaan, maar nu is het alweer 27,6. Overdag staat de airco op 24, maar als ik s ochtends opsta is het in de kamer alweer ruim 27. Buiten nu 31. Ik ga dinsdag of woensdag nog eens 20 procent water vervangen, dan gaat het water weer voor een paar dagen naar 26 graden. Buiten weer 36 graden in de voorspelling voor eind volgende week... Ik had beter een koelelement in plaats van een verwarmingselement voor het aquarium kunnen kopen.

Morgen kan ik nieuwe planten voor de achterwand afhalen; Anubias nana bonsai, Anubias minicoin en riparium mos. Zal ik het meteen in de bak zetten of kan ik gezien de ontwikkeling van de bruine algen op dit moment beter een weekje wachten en ze nog even apart houden? Gezien de eerdere slakken zijn deze trouwens in vitro....

Laatst bewerkt:
Een update: ik heb online voor weinig geld een hele grote fles meststoffen besteld en deze inmiddels gebruikt. Ik meet nog steeds met mijn huis-tuin-en-keuken-stripje, maar dat geeft nu wel keurige waarden en nitriet blijft 0. Maar hopen dat dit de planten een extra boost geeft en helpt met het wegconcurreren van de algen. Er zijn inmiddels planten bij gekomen omdat ik begonnen ben met het bekleden van de achterwand, dus wat extra voeding was sowieso een goed idee, denk ik.

@RobertDJ Ik heb voor de macro-stoffen nu dit (micro had ik eerder al ergens gekocht en heb ik denk ik eigenlijk niet veel van nodig bij mijn planten, dat maak ik eerst maar op, maar daar doe ik zeker 2 jaar mee denk ik...). Ze hebben dit per 1 of 5 liter. Ik gebruik vooralsnog minder dan de minimale aanbevolen wekelijkse hoeveelheid, daarmee heb ik al zichtbaar betere waarden. Komende weken even aanzien of ik evenwicht krijg en of de planten een boost krijgen (maar die groeiden al niet slecht en waren gewoon mooi groen). Dit is dus de vloeistof, zelf aanmaken met poeder kan ook, maar dat heb ik nog even niet gedaan.
Ik blijf de meetstripjes die ik had nog maar even gebruiken tot ze op zijn, vooral om het nitriet te meten. Water en planten zit er 7 weken in nu, garnalen zitten er 3 weken in, vissen bijna 2 weken. Nitriet heb ik nog niet gemeten, stripje blijft helemaal wit. Bruine alg is nog aanwezig, neemt in ieder geval niet spectaculair toe (maar ook nog niet echt af), verder geen andere algen (ik had wel wat andere algen in de eerste paar weken, maar die zijn binnen een week allemaal verdwenen nadat ik de garnalen had losgelaten) en water helemaal helder.

Bijlagen

• 7029131a-9d3a-46e0-ba23-019994b5896d.jpg
    7029131a-9d3a-46e0-ba23-019994b5896d.jpg
    69.2 KB · Weergaven: 6
Laatst bewerkt:
All in one is op zich prima. Vertrouw niet teveel op je teststrips, maar blijf goed naar je planten kijken. Je planten vertellen al snel als er ergens een gebrek ontstaat

Ja dit is macro.
Ik heb vandaag eens geprobeerd de twee grote anubias uit het aquarium te halen en met een stuk filterspons schoon te boenen. Kostte behoorlijk wat moeite; ze zien er (iets...) beter uit nu. Ik zag bij het eruit halen eigenlijk pas hoe groot ze waren geworden ten opzichte van toen ik ze erin zette 8 weken geleden, echt indrukwekkend. De andere planten hebben er vooralsnog minder last van. De achterwand heeft behoorlijk wat bruine plekken, maar daar is geen beginnen aan (dat zou ik in een hele onhandige houding met een borstel moeten doen terwijl de vissen eromheen zwemmen, daar ga ik niet aan beginnen). Bodem wat gezogen, meteen 25 procent water ververst (het schijnt dat er dan wel weer silicaten in komen, maar je moet iets...).
Ik heb de vissen nog nooit zo actief gezien als na de waterwissel; de nieuwe temperatuur (25,5 graad) bevalt ze kennelijk beter dan bijna 28. Vanaf volgende week zal het wel blijvend iets koeler worden. Nu maar hopen dat de bruine rommel komende weken stabiliseert. Ik was toch al van plan er later wat otocinclus in te zetten (als alles stabiel is), misschien gaan die straks ook nog meehelpen met de achterwand schoonmaken.

Laatst bewerkt:
Silicaat is meestal alleen in de opstatfase een probleem ivm bruinalg. Zorg voor voldoende snelgroeiende waterplanten. Meest gaat de bruinalg snel weer weg.

Ik haak even in. Mijn nitraar blijft ook op 0 staan. Planten groeien nauwelijks maar zie wel nieuwe stengels bij de vallisneria opkomen. Dat nitraat op 0 staat komt blijkbaar toch vaker voor, heb gegoogled.
Ik heb dennerlee deponit mix en voeg basic plantenvoeding toe.
Van google: Fluval Flex 2.0 57L model levert ongeveer 43 lumen per liter (2450 lumen totaal) maar wil geen co2 gaan gebruiken.

Kan ik deze nemen 500ml/€9 https://www.aquariumbemesting.nl/nl/onze-producten/vloeibaar-kant-en-klaar/complete wat ik hierboven tegenkom of beter all in one van planted box.
Of nog beter: wachten. Aquarium draait nu week of 4 of 5. Maar als ik deze TO lees dam groeien zijn planten wel goed.

Hoi @daan_1968 Mijn planten hebben de eerste 7 weken eigenlijk niets gehad. Alles groeide uitstekend, cryptocoryne balansae, micranthemum, verschillende anubias en waterpest zijn allemaal in volume tenminste verdubbeld (of nog veel meer) en mooi groen. Alleen bucephalandra bleef achter (maar is sowieso een trage groeier). Ik dacht eerst: ik laat het gewoon zo totdat de vissen voor genoeg meststoffen in de cyclus zorgen. Nitraat heb ik steeds 0 gemeten (wat zou het betekenen, misschien dat de planten alles verbruiken dat er is??). Nu vanwege de bruine alg en nitraatwaarde 0 dus toch maar begonnen met bemesten met het idee de hele balans iets te veranderen en de planten nog een boost te geven (en ik meet nu ook nitraat, logischerwijs).
Die planted box heeft op het forum positieve recensies. Misschien weet @RobertDJ het?

Laatst bewerkt:
Djw Edwin, omdat jouw planten zo hard groeien kan het zijn dat zij idd alle nitraat verbruiken. Ik heb andere planten maar zal eens naar jouw planten kijken.
Ik heb wel wat langzame groeiers behalve Vallisneria:
lilaeopsis novae-zealandiae
cryptocoryne beckettii
cryptocoryne xwillissi lucens
Cryptocoryne wendtii
lysimachia nummularia aurea
Vallisneria
Rotala walichi

De C. Becketti heb ik denk ik al een jaar of 4 en heeft al die tijd in een potje in een klein aquarium gezeten wat ik eigenlijk nooit goed heb onderhouden, elke week filter schoongemaakt, zwarte kool erbij en nooit getest
Nu zit het plantje los, dus uit het potje in een groter aquarium met substraat maar er gebeurt helemaal niets. Vissen en garnalen gaan goed, ik test met regelmaat maar maak me zorgen om de planten en de gevolgen als de nitraat op 0 blijft.

Of zou het toch aan de planten liggen dat ze nauwelijks groeien. Maar dan zou de nitraat weer wat hoger moeten zijn. Pfff wat een gedoe he.

Ik haak even in. Mijn nitraar blijft ook op 0 staan. Planten groeien nauwelijks maar zie wel nieuwe stengels bij de vallisneria opkomen. Dat nitraat op 0 staat komt blijkbaar toch vaker voor, heb gegoogled.
Ik heb dennerlee deponit mix en voeg basic plantenvoeding toe.
Van google: Fluval Flex 2.0 57L model levert ongeveer 43 lumen per liter (2450 lumen totaal) maar wil geen co2 gaan gebruiken.

Kan ik deze nemen 500ml/€9 https://www.aquariumbemesting.nl/nl/onze-producten/vloeibaar-kant-en-klaar/complete wat ik hierboven tegenkom of beter all in one van planted box.
Of nog beter: wachten. Aquarium draait nu week of 4 of 5. Maar als ik deze TO lees dam groeien zijn planten wel goed.
Vanaf 25 lumen per minuut moet je co2 gaan toevoegen. De hoeveelheid licht (lumen, eigenlijk PAR) regelt de groeisnelheid en dus ook het verbuik van meststoffen. Als je 0 no3 meet, dan hebben je planten alles op. Co2 is ook een meststof!
Je kan je verlichting gaan dimmen tot max 25 lumen, of co2 gaan toevoegen.
Zoek eens op wat het no3 gehalte van je leidingwater is, en test daarna zelf het leidingwater. Dan weet je of je test betrouwbaar is. Ik weet niet of all in one van plantedbox of de complete van aquariumbemesting beter is. Ik mix zelf de poedermeststoffen van aquariumbemestng.

Planten hebben ook voeding nodig bij hun wortels. Ik gebruik capsules, kkeibolletjes mix en lateriet die ik bij de wortels stop.

Vanaf 25 lumen per minuut moet je co2 gaan toevoegen. De hoeveelheid licht (lumen, eigenlijk PAR) regelt de groeisnelheid en dus ook het verbuik van meststoffen. Als je 0 no3 meet, dan hebben je planten alles op. Co2 is ook een meststof!
Zoek eens op wat het no3 gehalte van je leidingwater is, en test daarna zelf het leidingwater. Dan weet je of je test betrouwbaar is. Ik weet niet of all in one van plantedbox of de complete van aquariumbemesting beter is. Ik mix zelf de poedermeststoffen van aquariumbemestng.
Verdorrie ik wil niet met co2 aan de slag. Zoveel verstand heb ik er nou ook weer nier van. Licht dimmen kan niet met deze.
Ik wil dit topic niet met mijn berichten gaan overladen. Ik zal deze laatste berichten kopieren en in mijn eigen topic later verder gaan.

Van google:
Het nitraatgehalte (NO₃) in het leidingwater van xxxxxx ligt ruim onder de wettelijke norm van maximaal 50 milligram per liter (mg/l). Het waterbedrijf zorgt ervoor dat de concentratie ver onder deze grens blijft.

Kan ik ondanks de dennerlee voedingsbodem nu ook all in one toevoegen? Of wordt dat teveel?

Klopt je no3 test met de no3 waarde van je leidingwater leverancier? De meeste planten hebben voeding nodig uit de bodem, maar zeker ook uit de waterkolom. Dus zorg voor een no3-po4 verhouding in het water van 10mg-1mg

Klopt je no3 test met de no3 waarde van je leidingwater leverancier? De meeste planten hebben voeding nodig uit de bodem, maar zeker ook uit de waterkolom. Dus zorg voor een no3-po4 verhouding in het water van 10mg-1mg

Ik ben nu aan het testen over een kwartiertje weet ik het antwoord.

Maar hoeveel lumen geeft jouw bak dan?
@daan_1968 niet meer dan 20, dit zijn gewoon de bijgeleverde ledlampen van een aquarium van Juwel. Ik heb ook alleen "makkelijke" planten die matig licht vragen.

Ik heb een aquarium gekocht dat ik mooi vond :stom:. Nooit geweten dat er een hele theorie achter zit met lumen. Mijn oude bakkie was een superfish, een superbakkie zonder gedoe.

Je hebt een leuk aquarium gekocht met meer mogelijkheden dan je oude superfish bakje. Je moet alleen wat meer huiswerk doen. Das toch ook het leuke van een hobby?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan