Is dit de juiste samenstelling voor mijn bodem?


R

RvanWijk

Guest
Dag allemaal!

Ik krijg steeds meer de kriebel om mijn aquarium om te zetten naar een aquascape. Ik wil daarbij graag een ADA bodem maar ik word niet bepaald wegwijs van bijvoorbeeld de tabellen van Azaqua betreffende hoeveel liter substraat ik precies nodig heb. Ik zie voor mijn bakje dat er 17liter substraat nodig is (80x35x40cm) maar is dit soil? Soil met powersand? Soil met powersand en powder? Dat is voor mij even de vraag.

Mijn volgorde wat ik beoog is als volgt:

• Bacter 100
• Tourmaline BC
• Clear Super
• Power Sand Special S (2l) want diepte is minder dan 40cm
• Amazonia 1 of 2 (wat is in vredesnaam het verschil) (9l)
• Amazonia Powder (ook 9l)

Dan voldoe ik in principe aan de vereisten van een goede bodem toch?
 
Ik durf het niet met zekerheid te zeggen maar volgens mij zijn er leden die mindere prettige ervaringen hebben met de Amazonia.
 
Al die suplementen zijn in mijn ervaring een beetje overbodig. Ik heb getest met/ zonder toevoegingen, maar ik zag persoonlijk geen verschil.
De powersand zou ik wel gebruiken.
Die 17 liter is een richtlijn. Als jij een hoge 'slope' naar de achterkant heb je weer meer nodig. Vlak je het helemaal af heb je misschien iets minder nodig.
Dus gewoon die 2 liter Powersand erin en een zak van 9 liter soil er boven op.
Powder heb je niet nodig, die is alleen bedoeld om hele kleine tere plantjes betere houvast te geven als je opstart..


Amazoinia II heeft minder geïmpregneerde voeding dat Amazonia I. (minder stikstof) Dus zal je minder melting en opstartalg krijgen
Je moet ook niet vergeten dat de opbouw van deze bodem in relatie staat tot de ADA voedingsstoffen.
Als je deze soil gaat combineren met voeding van een ander merk/ manier zoals een standaard EI, kan dat wel eens voor problemen zorgen.
 
Al die suplementen zijn in mijn ervaring een beetje overbodig. Ik heb getest met/ zonder toevoegingen, maar ik zag persoonlijk geen verschil.
De powersand zou ik wel gebruiken.
Die 17 liter is een richtlijn. Als jij een hoge 'slope' naar de achterkant heb je weer meer nodig. Vlak je het helemaal af heb je misschien iets minder nodig.
Dus gewoon die 2 liter Powersand erin en een zak van 9 liter soil er boven op.
Powder heb je niet nodig, die is alleen bedoeld om hele kleine tere plantjes betere houvast te geven als je opstart..


Amazoinia II heeft minder geïmpregneerde voeding dat Amazonia I. (minder stikstof) Dus zal je minder melting en opstartalg krijgen
Je moet ook niet vergeten dat de opbouw van deze bodem in relatie staat tot de ADA voedingsstoffen.
Als je deze soil gaat combineren met voeding van een ander merk/ manier zoals een standaard EI, kan dat wel eens voor problemen zorgen.

Thanks!! Dus jij zegt Bacter, Tourmaline & Clear Super laten gaan voor wat het is? Ja ik wil hem opbouwen aan de hand van de diepte dus achterin hoger dan voorin. De Powder wil ik met name gebruiken omdat ik ook wat cory's erin wil. Die kunnen geloof ik iets minder goed tegen de soil en wat beter tegen de powder. Zeg je dan alsnog gewoon Soil doen 2 zakken of?
 
Voor de zekerheid 2 zakken van 9 liter aanschaffen. Dat spul kan je een hele tijd goed houden.
Maar hoewel in geen verstand heb van vissen meen ik hier ergens gelezen te hebben dat cory's een zandbodem nodig hebben. Als die soil door kun kieuwen gaan filteren lijkt me een heel slecht plan.
Niet allen voor de visjes, maar ook omdat het dan een stoffige bende gaat worden.
 
Voor de zekerheid 2 zakken van 9 liter aanschaffen. Dat spul kan je een hele tijd goed houden.
Maar hoewel in geen verstand heb van vissen meen ik hier ergens gelezen te hebben dat cory's een zandbodem nodig hebben. Als die soil door kun kieuwen gaan filteren lijkt me een heel slecht plan.
Niet allen voor de visjes, maar ook omdat het dan een stoffige bende gaat worden.

Ja ik las overal dat Soil wel kan maar hoor er ook mixed over. Nu twijfel ik haha. Dacht juist met Powder is het fijner dus veiliger.
 
Ja ik las overal dat Soil wel kan maar hoor er ook mixed over. Nu twijfel ik haha. Dacht juist met Powder is het fijner dus veiliger.
Naar mijn weten niet, maar ik ben dan ook geen vissen-expert.
Wellicht kan iemand anders daar wel een goed antwoord opgeven.
 
Zijn er serieus mensen die een bodem opbouwen uit zes verschillende componenten? Da's een dure hoop zand....
 
als je van plan bent om binnen 1 tot 2 jaar gans je boeltje terug er uit te gooien kan je al die dingen kopen. Maar onthou goed, lang gaat dat allemaal niet mee.
 
als je van plan bent om binnen 1 tot 2 jaar gans je boeltje terug er uit te gooien kan je al die dingen kopen. Maar onthou goed, lang gaat dat allemaal niet mee.
Gewoon voor plm 10 euro per 25 kilo filterzand kopen en meer niet.
 
Heb zelf afgelopen week een aquarium opgezet met aquasoil. Ook ik wist niet hoeveel ik nodig had. Heb daardoor puur op de gok iets te veel besteld.

Aquarium is een ADA P-60 (60 liter)

Ik had 6 liter powersand special besteld en 27 liter soil :oops:.

Dit was dus veel te veel. van de powersand heb ik de helft gebruikt en ook van de soil maar de helft gebruikt.

De rest gaat gelukkig naar een ander aquarium wat ik opnieuw ga opzetten dus is niet meteen weg gegooid geld.
Zoals hierboven al word gezegd raad ik wel aan de soil in combinatie met de ada vloeibare plantenvoeding te gebruiken.

Voor jou afmeting aquarium is 2 zakken van 9 kilo zeker meer als genoeg en kan je ook mooi de hoogte in gaan aan de achterkant.

Bij amazonia 2 zou je geen powder soil nodig hebben. Als ik het goed heb zijn de korrels kleiner waardoor de powdersoil overbodig word.
 
de samenstelling van de ADA plantenvoeding is online vrij gemakkelijk te vinden, dus niet zo moeilijk na te maken.(voor een fractie van de kosten)
 

Terug
Bovenaan