Is dit een bioloog?


Giebeltje

Well-known member
Lid geworden
30 juni 2019
Berichten
2,823
Locatie
Hakketakkebos
Ik heb mijn bak in 2002 overgenomen. Er hing een filterpomp aan de zijkant en er zaten 3 schildpadden in. Bovenin de bak zat een glazen binnenvak, dat ik tot nu toe gebruikte om aquariumspullen te bewaren. Van filters en pompen wist ik niets. Nu heb ik zo veel foto’s van filtersystemen gezien, dat ik afvraag of dat wat zich boven in mijn bak bevindt misschien een binnenbioloog is. Ik heb momenteel 2 Fluval U4 binnenfilters en een Eheim Powerhead draaien en dat gaat goed. Als ik inderdaad een binnen/bovenbioloog heb, loont het dan de moeite om die in ere te herstellen, en zo ja, hoe doe ik dat? En wordt het eindresultaat dan ook geluidsarm? Experts, graag jullie oordeel...
26C30F69-12E2-46A2-A086-46A6C86D0B06.jpeg 416C61DD-01C0-485F-A5A0-10F5638D25BB.jpeg 72290C48-8A8A-453C-9F36-26EC4B76E903.jpeg
1E9FDABC-BDFA-4DC6-8847-0F562A0E5ACB.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Zou beginnen met scherpe foto’s.
Maar lijkt idd een intern bioloog, zou je gewoon kunnen vullen met het materiaal uit je externe filters en dan een opvoerpomp erin en klaar
 
Scherpe foto's is beter, maar het is een beetje donker daar onder die kap. Ik heb dat vanmorgen vroeg even snel gedaan. Maar toch een interne bioloog dus. Ik heb gelukkig filtermateriaal zat ( van die poreuze 'steentjes' ), dan zal ik eens kijken hoe of ik dat moet gaan maken. en een opvoerpomp heb ik nog niet. Dank je in ieder geval.
 
het geluidsniveau zal te bepalen zijn met de manier waarom de uitstroom in je bak terug komt.
Ik vermoed wel dat de opvoerpomp in dit geval in je bak hoort te zitten.
(maar betere foto's zou dat moeten uitklaren)
 
Zie ik het goed dat hij boven het aquarium hangt? Dat is dan denk ik een overhead 'sump' en de werking is gelijk aan een bioloog onder de bak met als enig verschil dat je een opvoerpomp in je aquarium zet en water oppompt, waarna het met zwaartekracht weer terug loopt in het aquarium. Mooi spul altijd. Hetzelfde inrichten als een bioloog dus eerst wat mechanisch filteren met spons en daarna gewoon biologische filtermedia gebruiken.
 
Ja dat klopt. Ik wist indertijd dus helemaal niets van die dingen, kende alleen mijn vader's bak met een luchtpompje en een filter met watten en actieve kool. Toevallig kwam ik op een FB goudvissenpagina een bioloog boven een bak tegen, en vanmorgen bij het schoonmaken ging mij ineens een licht op. Op onderstaande foto is het het beste te zien: links zit een open stuk, daarna begint die " sump", in het buitenste schot zit een rond gat. Daarna komt eerst een groot vak, dan een iets kleiner vak met een doorlaat ertussen, dan een smal vak dat open is naar beneden toe, en dan nog een gesloten vak zonder overloop. Klopt het dat je een opvoerpomp onder water neerzet, waarna het water via het gat de sump binnenstroomt, via de overloop naar het tweede vak, en dat het smalle vak de uitstroom is? Dan is het gesloten vak een bergvak. Of zou daar ooit een pomp hebben gestaan?

1599001934462.png
 
De foto is helaas veel te klein om wat op te kunnen zien maar aan de beschrijving te horen is het inderdaad een overhead sump. Daar stop je geen pomp in, de pomp gaat in het aquarium zelf met een slang door dat gat heen en loopt dan het 'parcours' af waarna het automatisch terug het aquarium in zou moeten lopen. Test maar eens als je een opvoerpompje hebt.
 
Op de video hieronder zie je hoe Joey zelf zo'n sump maakt.

 
Dit vind ik wel ontzettend leuk, en beter voor mijn sluierstaarten denk ik. Deze Joey schrijft over een powerhead. Ik heb zelf de Eheim Powerhead 650 linksachter onder water tegen de linkerwand in de bak zitten, zou het voldoende zijn om een slang van de uitstroomopening van de powerhead naar de instroom van de sump te laten lopen? Of heb ik iets met meer vermogen nodig voor mijn 200 l bak met sluierstaarten?

Het zijn maar twee vakken. Dus dan zou ik in het linkervak onder de instroomopening eerst een spons en filterwatten moeten zetten en het vak opvullen met ronde filtermedia balletjes, en siporax o.i.d. in het tweede vak, klopt dat? En daarna een overloop waarbij het water terug de bak inloopt. In het derde grote vak rechts zie je nog een uitsparing, zou de oorspronkelijke eigenaar daar misschien een luchtpomp hebben gehad, met het slangetje lopend naar beneden via de uitsparing rechts in de hoek. Het waterniveau in de bak kan dan iets hoger.

1599051851178.png

Ik vond nog een foto van de situatie van een jaar terug ( en de jaren tot die tijd), toen had ik op deze sump een TL buis liggen, wist ik veel! :unsure: Maar hier is de indeling wel veel beter te zien.

1599052703368.png
 
Laatst bewerkt:
Wat dat vak helemaal rechts is weet ik niet zeker, maar lijkt niet 'verbonden' te zijn met de sump zelf. Misschien is dat wel gewoon een opberg vak of inderdaad een soort droogkamer voor techniek zoals een luchtpomp.

Ik zou het zo inrichten zoals hieronder. Dus links door dat gat een slang van je powerhead. Dan bij het rode vierkantje een stukje filterspons op z'n kant zodat het water eerst door die filterspons heen gaat. De rest van het bakje inderdaad vullen met siporax o.i.d. en dan moet het goed gaan. Of je powerhead 'sterk' genoeg is durf ik niet te zeggen, al vind ik dat ook niet erg belangrijk. Als je maar wat stroming er door heen krijgt is het in principe al prima voor biologische filtering en inderdaad super voor jouw sluierbak. Ik zou het filter dan ook direct in gebruik nemen. Al weet ik niet zeker hoe jouw huisgenoot gaat reageren, die was nogal allergisch voor geluid toch?

Screenshot_2.png
 
Ja, dat wel, maar vooral voor gebrom van filters. Die Powerhead draait nu toch tegelijk met de twee Fluval U4 filters. Ik vraag me af of ik deze sump kan gebruiken in plaats van de U4 filters, het extra geluid dat je dan krijgt is alleen het water dat terugstroomt de bak in. Het water in deze bak heeft blijkbaar tot aan het niveau van de overloop gestaan, want het is nog steeds groen uitgeslagen daar. Dus dan zou het geluid ook niet zo heftig moeten zijn. Er zit ook een sticker in van Jarathana in Lelystad, blijkbaar komt de bak daar ooit vandaan. Grappig, want dat is ook de leverancier van de LFS waar mijn sluiers vandaan komen.
 
Inmiddels filtermedia er in gezet, nu de powerhead nog aanpassen.
60152F72-124F-4433-8426-06B8EF9BC2EF.jpeg
 

Bijlagen

  • F859F700-79AB-4568-83AD-536FA71EBE2C.jpeg
    F859F700-79AB-4568-83AD-536FA71EBE2C.jpeg
    74.5 KB · Weergaven: 121
Top! Paar kleine dingetjes.

- Blauwe en witte spons omdraaien, blauw eerst.
- Met het waterniveau opletten dat bij een stroomuitval de gehele inhoud van je bioloog in het aquarium zal stromen. Je zult dus toch een kleine buffer aan lege ruimte moeten houden.

Of dit filter jouw twee interne filters kan vervangen is lastig. Wat filtermateriaal waarschijnlijk wel, vergelijk maar wat er in je bioloog past met wat er in die twee interne filters past. In stroming in je aquarium ga je dan denk ik wel wat achteruit.
 
Ja precies, dus dat moet een paar cm onder de overloop staan. Geweldig, ik word steeds blijer hier van!:) Ik ga maar eens op zoek naar een stukje slang of buis...
 
Ik heb nog een paar aquaflow filters liggen, kijken of ik morgenochtend vroeg (woonkamer is nu in gebruik als muziekstudio) de powerhead uit de bak kan halen en de buisjes van de aquaflow op de powerhead kan zetten. Ben benieuwd hoe dit gaat werken...
 
mooie setup om wat planten boven het water te groeien
 
Ja inderdaad, maar helaas zit er een rolluik boven mijn bak, met daarachter de plank met voer en electra. Is een beetje donker voor plantjes, maar als de bak niet ingebouwd was zou dat echt leuk zijn... Had ik dat nou maar eerder geweten:oopss:
 
Ja inderdaad, maar helaas zit er een rolluik boven mijn bak, met daarachter de plank met voer en electra. Is een beetje donker voor plantjes, maar als de bak niet ingebouwd was zou dat echt leuk zijn... Had ik dat nou maar eerder geweten:oopss:
Toen ik dit topic las kreeg ik ook een lichte glimlach op mijn gezicht. In alle onschuld de overhead sump gebruikt als lamp standaard en opberg vak.. Geweldig! :)
 
Ik dacht eerst aan een soort vakje voor jonge visjes of voor voer, wist ik veel! Tenslotte kreeg ik die bak met een joekel van een buitenboordfilter, en een sump daar had ik nog nooit van gehoord. De vorige eigenaren blijkbaar ook niet. Maar dit is natuurlijk veel mooier. Hopelijk krijg ik deze sump morgen aan de praat zonder veel extra geluid, want anders is de pret gauw over natuurlijk...
 
Miss is het een osmose vak voor automagisch bijvullen van het verdampte water?
 
Dat vak aan de rechterkant bedoel je? Of de totale bak? Ik ken het begrip 'osmose' alleen uit de biologieles, als het over celwanden ging, en heb het hier op het forum ook wel eens gezien, maar van aquariumtechniek weet ik nog niet veel. Ik leer graag bij...
 
Dat vak aan de rechterkant bedoel je? Of de totale bak? Ik ken het begrip 'osmose' alleen uit de biologieles, als het over celwanden ging, en heb het hier op het forum ook wel eens gezien, maar van aquariumtechniek weet ik nog niet veel. Ik leer graag bij...
Osmose word veel gebruikt in de zuid Amerikaanse bakken en bij garnalen om de µS waarde te verlagen, mijn kraanwater zit b.v. op de 750 µS en met osmose breng ik dat terug naar 350 µS,

 
Ik dacht eerst aan een soort vakje voor jonge visjes of voor voer, wist ik veel! Tenslotte kreeg ik die bak met een joekel van een buitenboordfilter, en een sump daar had ik nog nooit van gehoord. De vorige eigenaren blijkbaar ook niet. Maar dit is natuurlijk veel mooier. Hopelijk krijg ik deze sump morgen aan de praat zonder veel extra geluid, want anders is de pret gauw over natuurlijk...

Als je de uitloop onder water in je aquarium uit laat komen dempt dat ook veel geluid, (wel een beetje ten koste van de stroming maar dat is op te lossen)
 
Dan zou die bak in een ver verleden ook een Zuid Amerikaanse bak geweest kunnen zijn. In ieder geval is hij dan heel oud, misschien wel 30 jaar.

Ik ga in ieder geval morgen eerst proberen om de sump aan de praat te krijgen door de powerhead er aan te koppelen, ik heb meerdere verbindingsstukjes van filters liggen en een stuk slang van mijn zelfbouw-filtertje.

Ik laat beide Fluval-filters meedraaien en kijk of het werkt als ik ze op een later tijdstip uitschakel.

Als dit het geval is, kan ik de Fluval filters en de nepplant ervoor verwijderen en heb ik meer zwemruimte.
 
Laatst bewerkt:
Dat vak aan de rechterkant bedoel je? Of de totale bak? Ik ken het begrip 'osmose' alleen uit de biologieles, als het over celwanden ging, en heb het hier op het forum ook wel eens gezien, maar van aquariumtechniek weet ik nog niet veel. Ik leer graag bij...
Ja je kan ervoor kiezen om het verdampte water bij te vullen met osmose/demi water zodat je hardheid niet oploopt bijvoorbeeld
 
Ahh, vandaar dat ze dat in Z-Amerikaanse en Garnalenbakken toepassen. Bij sluiers mag het wat harder zijn, dus ik zal hem als sump gaan gebruiken.
 
Dat is niet helemaal wat tuinkabouter bedoelde en omdat je graag dingen wilt leren zal ik proberen het uit te leggen. Op voorhand wil ik wel even zeggen dat het voor jouw sluierbak wellicht wat overdreven is.
Door verdamping zal de hardheid van het aquarium geleidelijk omhoog gaan want bij de verdamping zullen alleen de watermoleculen verdampen, en de andere deeltjes zoals mineralen blijven zitten. Door dan bij te vullen met kraanwater waar ook weer mineralen in zitten zal je geleidelijk de hardheid verhogen.

Zie het als een emmer die je vult met water waar per liter 10 knikkers in zitten. Een 10 liter emmer zal na vullen dus 100 knikkers bevatten. Nu verdampt er een liter water, maar de knikkers blijven natuurlijk zitten dus je vult die liter water weer aan met nieuw water waar weer 10 knikkers in zitten. Dan zit je opeens op 110 knikkers. Na een tijdje kan dit behoorlijk verschil maken. Osmose water bevat geen knikkers dus zou je daar mee bijvullen blijf je op 100 knikkers zitten. Ook door water te verversen waarbij je dus wel de knikkers ook verwijderd kun je dit redelijk beperken. Want als je een 50% waterwissel doet met 110 knikkers dan verwijder je er 55 en voegt er weer 50 toe met nieuw water, kom je uit op 105 knikkers. Zo wordt het spel gespeeld ;)

Wat doet een osmoseapparaat? Grofweg het water door een klein membraan duwen waar alleen water moleculen doorheen passen. De knikkers (mineralen) passen niet en blijven dus achter, die worden weggespoeld met het afvalwater van zo'n osmoseapparaat.
 
Dank je voor je uitleg. Ik doe zelf iedere 3 dagen een 60% WW. Ik ben dus benieuwd hoe het zal gaan als ik die sump gebruik.
 
Vanmorgen vroeg de Powerhead schoongemaakt en gekeken of de losse onderdelen van de SuperFish Aquaflow, de Aquael 2000 of de Fluval U4 op de een of andere manier gebruikt konden worden. Ik heb vorig jaar zat gekocht en uitgeprobeerd vanwege de geluidsoverlast, dus ik had nog het een en ander liggen.

Helaas past alleen de aanzuigkorf met spons van de Aquael op de instroomopening van de Eheim Powerhead, dus die kan ik later pas gebruiken als ik de Overhead sump werkend heb en de beide Fluval filters wil verwijderen. Het uitstroombuisje van de Aquael zou wel in het instroomgat van de sump kunnen, maar ik heb nog iets nodig om het vast te zetten.

Omdat de rest niet past, ga ik vanmiddag maar op zoek naar onderdelen. Een slangetje en iets om alles vast te zetten. De powerhead loopt weer als een tierelier, dus stroming genoeg.
 
De overhead sump in werking, na nog wat aanpassingen vanmorgen. De aanzuigkorf van de Powerhead heb ik vervangen door die van de Aquael, omdat daar een spons op zit. Zo voorkom ik dat er Artemia in de sump terechtkomt. En ik heb een grotere spons er in gezet, de halve spons die ik had gebruikt, houdt nu het witte fijne filtermateriaal tegen. Alles werkt prima, en ik ben erg blij. Ik kreeg gisteren zelfs een compliment voor de mooie constructie van manlief, die ik bij deze meteen maar aan jullie doorgeef. Ontzettend bedankt allemaal voor jullie goede raad en bijstand.:petjeaf:

 
Gaaf, dat ziet er goed uit zo! Indien je nog meer filter media hebt kun je er nog wel wat bij stoppen, mag best een klein beetje boven het waterniveau uit komen. In ieder geval zal dit filter je biologische filtering flink gaan verbeteren en ik hoor hem helemaal niet, of zit er geen geluid bij het filmpje?
 
Hij is absoluut geruisloos, het filmpje was met het geluid hier in huis, maar het is ook nogal stil hier. Op dit moment draaien de twee Fluval filters nog mee, maar ik vraag me af of ik de inhoud daarvan niet in de sump kan stoppen zodat ik alleen met de sump filter. Dan heb ik wel meer zwemruimte, maar geen stroming in de bak. Of ik moet een andere opvoerpomp kopen voor de sump en de Eheim powerball weer als stromngspomp gebruiken. Ik kan sowieso nog wat siporax o.i.d. kopen en dat in de sump stoppen. Ik ben echt zo blij, na alle gedoe over die filters een jaar terug...
 
Theoretisch zou je de inhoud van die fluval filters inderdaad gewoon in je sump kunnen stoppen. Ik kan alleen zo van afstand niet goed beoordelen of er genoeg flow door dat filter gaat, het lijkt op dit moment wat weinig, al heb je natuurlijk ook niet echt veel nodig. Je zou een fluval kunnen laten zitten om in de bak zelf nog wat stroming te krijgen, wellicht gewoon als filtervulling met alleen wat spons / watten.
 
De Eheim Powerhead pompt 650 l per uur, misschien dat er toch een iets snellere opvoerpomp op kan. Een ander voordeel van een echte opvoerpomp is, dat de uitstroom aan de bovenkant zit, waardoor ik meer in de gelegenheid ben om die groene slang netjes weg te werken. Voor nu laat ik de Fluvals nog even zitten, maar ik denk dat ik als alles via de sump gaat ik de Fluvals op de reservebank zet en de Powerhead weer gebruik als stromingspomp.
 

Terug
Bovenaan