Is dit een bioloog?


Hoi Nina!

Weer een leuk filter erbij gevonden!
Eigenlijk zou je 2 bakjes die in elkaar passen op je media moeten zetten. In het onderste bakje een gat in de bodem en in het bovenste bakje veel gaatjes in de bodem en een overloop gat aan de zijkant.
dit bakje kan je je filterwatten leggen met een iets grotere afmeting zodat je een opstaand randje krijgt. Hierdoor blijft al je mechanisch vuil beter in de watten en kan die niet door je media heen. Als de watten verstopt raken kan de overloop toch nog het waterniveau beperken. Je kan daar ook een tuitje of iets op maken dat dit meteen de bak in valt dan weet je dat je watten dicht zitten.
Heb je ook meteen meer ruimte voor extra media!
 
Uh-oh... dikke problemen...:( Ik had vanmorgen alles keurig klaargezet, stroom uitgeschakeld, keramische filtermedia uit de beide fluvals na uitspoelen in emmertje aquariumwater overgedaan in de sump, en de nieuwe keramische filterbuisjes ook uitgespoeld in oud aquariumwater en in de sump gedaan.

Beide Fluvalfilters in het emmertje gezet, Eheim Powerhead wat meer naar voren geschoven.

Aanzuigkorf op de Eheim Compact 1000 gezet.
Bodem van de bak vrijgemaakt van zand, slang aangesloten op de Eheim Compact 1000 opvoerpomp en door het invoergat in de sump gestoken.

Stroom aangezet. De Eheim Compact 1000 liep meteen, maar inplaats van het beloofde stille geluid klonk het ongeveer als een luchtpompje. Niet goed dus. Op de laagste stand gedraaid, maar zag dat hij ook zand mee naar boven zoog. Stroom uitgeschakeld. In plaats van de aanzuigkorf de gewone regelaar er weer opgezet. Stroom weer aangezet...niks. Hij weigert gewoon dienst.

De beide Fluvals maar weer gevuld met keramisch materiaal, ze weer teruggehangen, Powerhead weer op de sump aangesloten, deze keer met mooie zwarte vijverpompslang van Ubbink. Alles loopt weer, 650 l per uur.

Inmiddels de Eheim Compact opengemaakt, asje, propellertje en binnenkant pomp ziet er goed uit. Nou is gisteravond, toen ik de pomp in elkaar zette, even de achterkant van de behuizing losgeschoten, maar die kon ik er gewoon weer opklikken. Op het oog heb ik nog niets kunnen ontdekken. Hebben jullie enig idee wat het probleem kan zijn?
 
Het is mij een beetje onduidelijk wat je precies met die Eheim compact en aanzuigkorf hebt gedaan. Kun je hier wellicht een foto van delen? En die Eheim heb je wel onderwater gezet he? Hij zou in principe ook bovenwater moeten kunnen maar dan moet je de slang wel primen denk ik en zorgen dat de Eheim zelf helemaal vol met water zit.

Ik zou gewoon bij stap 1 beginnen. Emmer met water, Eheim er in en werkt hij dan (stil)?
 
Deze heb ik gekocht.​
Hij is dinsdag geleverd bij het Post.nl afhaalpunt, en woensdag heb ik hem opgehaald. Ik heb daarna de ronde regelaar eruit gehaald, je kan het deksel aan de voorkant naar voren openmaken, en die regelschijf van binnenuit met een schroevendraaier eruit drukken. Ik gebruik een theelepeltje met stomp uieinde. Toen ik dat deed, schoot per ongeluk de achterkant, waar het snoer aan zit, los. Maar dat leek van binnen goed afgesloten, en ik kon het gewoon weer vastklikken. Daarna heb ik de aanzuigkorf erop gedraaid. Ik heb een slang op de uitstroomopening gezet en die door het gat in de sump gedaan, zoals die eerst ook zat. De pomp heb ik op de bodem van het aquarium gezet met zuignappen. Met het hierboven vermelde resultaat.​
Maar die emmermethode ga ik dan eerst eens uittesten.​
 
Dat klepje wat los ging hoef je je geen zorgen om te maken dat is puur cosmetisch en hoeft niet waterdicht te zijn. Verder klinkt het eigenlijk gewoon als een DOA (Dead On Arrival) en als die het in de emmer ook niet doet gewoon garantie claimen bij de webshop.
 
Dank je, dan zal ik hem eerst gaan testen en daarna contact opnemen als dat nodig is. Voor leveringsproblemen moest dat trouwens binnen 48 uur, maar ik had eerder geen gelegenheid om hem te testen.
 
Vanmorgen de pomp getest in een emmer, en hij doet het gewoon. Dat-ie gisteren dienst weigerde zal hoogstwaarschijnlijk een "user error" van mijn kant geweest zijn, een knopje van een aparte schakelaar dat verkeerd stond :oopss: . Maar het hoge geluid van gisteren zal ongetwijfeld te maken hebben gehad met het opgezogen zand in combinatie met het metalen asje en het harde kunststof propellertje. Vandaag, in de emmer, maakte hij wel te veel geluid naar mijn zin, een bromgeluid dat hier in de huiskamer momenteel niet acceptabel is. Zelfs onder water. Of er moeten manieren zijn om geluidsisolatie onder water toe te passen.

Wat ik nu ga doen, is het pompje als hij droog is in de doos zetten en opbergen. Het zal gerust nog wel eens te pas komen, maar voorlopig houd ik het bij de twee Fluvals en de sump, aangedreven door de Powerhead. Die is in ieder geval heel stil.
 
Gistermorgen heb ik de sump aangepast, alles werkt en nog steeds fluisterstil. Alleen als ik heel goed luister met mijn oor bij het rolluik, kan ik heel zachtjes het tikken van de Kaldness K1 wieltjes horen. Maar dat is omdat ik weet dat ze er in zitten. Ik merk wel aan het gedrag van mijn vissen dat de kwaliteit van het water sterk is verbeterd. In het verleden zwommen ze nog wel eens bovenin, nu eigenlijk nooit meer. Ze zijn levendig en actief, door spelen beschadigde vinnen herstellen sneller dan ze deden, kortom, deze sump is een prima oplossing.

 

Terug
Bovenaan