Is dit een dwergkreeft??


L

Leeeeentje

Guest
Op mysterieuze wijze heeft er zich een nieuwe bewoner in mijn aquarium gevestigd...

Ineens zag ik hem, of haar. Dacht eerst dat het mijn oranje dwergkreeft was die ineens van kleur was veranderd. (jullie lezen het al...eerste post en ja, een beginner qua aquarium :))

Maar die is nog gewoon oranje. Dit is een nieuwe bewoner. Geen idee waar hij vandaan komt!? Ik gok dat hij bij de ploeg 'van alles wat' garnalen heeft gezeten die ik van een ander heb overgenomen...maar toen nog garnaal-formaat had.

Ik zal een foto bijvoegen.

Mijn vraag is nu. Is het wel een dwergkreeft? Of loop ik risico dat hij vele groter wordt? Hij is nu iets van 3 cm.
20200402_170056.jpg


Heeft hier iemand verstand van dwergkreeftjes? Of een andere theorie over waar hij ineens vandaan komt?

En...als het een dwergkreeft blijkt. Kan ik 'm houden? Of gaan de beide kreeftjes ruzie maken? Het is in ieder geval een ander soort / kleur.

Ik hoor het graag!

Groetjes, Heleen
 
Moeilijk in te schatten vind ik, zou een dwergkreeftje kunnen zijn.

Maar ik vrees dat het eigenlijk een jonge marmerkreeft is, oftewel Procambarus fallax f. virginalis
Een soort die zich ongeslachtelijk kan voortplanten en dus een ware plaag kan zijn.
 
Heeft wel wat weg van een cambarellus diminutus ook.
 
Dat was ook mijn eerste indruk of een Puer.
 
Oké, thanks voor jullie reacties!

Ik heb ze alle drie even opgezocht, maar kan zo op de foto's al amper verschil zien. Gewoon maar afwachten dan...of de kreeft nog groter wordt. Hij is nu even groot als mijn oranje CPO.

Of sws liever verhuizen? Weet niet of beide kreeften samen in een bak gaat werken?

Het is een 70 liter.

Tnx!
 
Gezien de vorm van de scharen denk ik dat het een Cambarellus-soort is, een dwergkreeft dus.
Maar ik heb geen ervaring met Procambarus, en geen idee hoe de jongen daarvan er uit zien.

De precieze soort is lastig. de meest voorkomende soorten (Cambarellus diminutus. C. montezumae, C. puer en C. texanus) lijken wat op elkaar en hebben bovendien alle 4 variabele kleuren. Wellicht zijn hier èchte kenners aanwezig die daar wèl een uitspraak over durven te doen?

Of dit kreeftje samen met jouw CPO kan leven is ook moeilijk te zeggen, want qua individueel gedrag is de ene dwergkreeft zeker de andere niet.
Àls het inderdaad een Cambarellus is zou ik ze gewoon samen laten zitten en gewoon goed in de gaten houden hoe het gaat.
 
Als het kreeftje even groot is als een cpo kan je de C. diminutus en puer al uitsluiten lijkt mij, die blijven normaal toch wel wat kleiner dan de gemiddelde cpo.
De montezumae wordt ongeveer even groot dacht ik, dus die zou een optie kunnen zijn. CPO staat voor Cambarellus Patzcuarensis Orange, het kan dus ook gewoon een wildkleur variant zijn.

Op de foto lijkt het rostrum behoorlijk lang in verhouding tot de ogen, vandaar dat ik moest denken aan de marmerkreeft.
Bij de cambarellus heb ik dat nog niet gezien, maar dat kan ook natuurlijk ook gewoon zo lijken door de foto.

Als het kreeftje groter wordt dan de cpo, en plots zwanger wordt dan denk ik dat het toch echt wel een marmer kreeft is. In dat geval zou ik de kreeft en ook nakomelingen euthanaseren.
Marmerkreeften mogen bij mijn weten niet verkocht of verhandeld worden binnen de EU omdat ze door de maagdelijke voortplanting potentieel erg invasief kunnen zijn.
Ook in het aquarium zit je al snel met een teveel en er kan niet veel bijgehouden worden omdat ze wel durven jagen voor een gezelschapsaquarium zijn ze dus niet echt geschikt.
 
Dank jullie wel! Heel leerzaam. Ik wacht af, en hou ze in de gaten...
 

Terug
Bovenaan