Is dit een japonica?


Vlinder135

Member
Lid geworden
15 december 2019
Berichten
11
Leeftijd
40
Ik heb al jaren japonica in mijn bak. Ik heb geprobeerd met citroengarnalen vuurgarnalen maar van de vuurtjes is nog maar 1 over en de citroengarnalen heb ik niet meer gezien na het inzetten ( paar maanden geleden)
Nu zie ik in mijn bak mini garnaaltjes van 0,7 cm
Wat zou het zijn?
Ik heb paar maanden geleden gezien dat japonica zwanger was maar daarna niets meer..
 

Bijlagen

  • 20230303_155554.jpg
    20230303_155554.jpg
    88 KB · Weergaven: 88
Foto 2
 

Bijlagen

  • 20230303_160830.jpg
    20230303_160830.jpg
    148.9 KB · Weergaven: 70
Een japonica kan zich niet voortplanten in zoetwater. Dus in die zin is het onmogelijk dat de eitjes van een eerdere japonica nu zijn uitgegroeid tot garnaaltjes.

Vaak worder doorzichtige kleurloze garnalen ten onrecht voor japonica garnaal (caridina multidentata) aangezien. Terwijl het dan in feite gewoon een ander soort garnaal is. Ik zie ook wel vaker de term mini-japonica voorbij komen. Maar het zijn echt volledig andere soorten dan de caridina multidentata (japonicagarnaal).

Je kunt de japonica garnaal het best herkennen aan de typische bruine vlekjes aan de zijnkanten. Op basis van jouw foto durf ik wel te stellen dat dit geen japonica garnaal is.

Zie foto onder voor typische vlekjes van japonicagarnalen en het verschil met een willekeurige andere soort garnaal.

japonica-garnaal-scaled.jpg
gk_shrimp_macrobrachium_lanchesterii01.jpg
 
Het lijkt op een gewoone wildkleur neocaridina garnaaltje. Dus waar de vuurgarnaal en blue dreamgarnalen band stammen
 
Een japonica kan zich niet voortplanten in zoetwater. Dus in die zin is het onmogelijk dat de eitjes van een eerdere japonica nu zijn uitgegroeid tot garnaaltjes.

Vaak worder doorzichtige kleurloze garnalen ten onrecht voor japonica garnaal (caridina multidentata) aangezien. Terwijl het dan in feite gewoon een ander soort garnaal is. Ik zie ook wel vaker de term mini-japonica voorbij komen. Maar het zijn echt volledig andere soorten dan de caridina multidentata (japonicagarnaal).

Je kunt de japonica garnaal het best herkennen aan de typische bruine vlekjes aan de zijnkanten. Op basis van jouw foto durf ik wel te stellen dat dit geen japonica garnaal is.

Zie foto onder voor typische vlekjes van japonicagarnalen en het verschil met een willekeurige andere soort garnaal.

Bekijk bijlage 357281Bekijk bijlage 357282
Waren de ogen niet erg kenmerkend voor een japonica?
 
Rood en blauw had ik eerder ook eens vrolijk bij elkaar gelaten, nou daar komt voornamelijk "wildkleur"uit ze poetsen wel maar ze worden nooit paars ofzo.
Japonica zijn heeel anders in het voortplanten, dus je hebt hier iets anders!
 
Rood en blauw had ik eerder ook eens vrolijk bij elkaar gelaten, nou daar komt voornamelijk "wildkleur"uit ze poetsen wel maar ze worden nooit paars ofzo.
Japonica zijn heeel anders in het voortplanten, dus je hebt hier iets anders!
Je kan ze wat bietjes geven kijken wat dat doet 😂
 
Gast, het zijn geen hortensias.
Op de bijlmergrond blijven ze regenbogen🤗🤗🤗🤗
 
biet
 
Waren de ogen niet erg kenmerkend voor een japonica?
Misschien wel, ik heb daar eigenlijk nooit op gelet en ook niet vergeleken met andere garnalen. Hoe zou je ze aan de ogen kunnen herkennen denk je?
 
Misschien wel, ik heb daar eigenlijk nooit op gelet en ook niet vergeleken met andere garnalen. Hoe zou je ze aan de ogen kunnen herkennen denk je?
Dacht dat de ene zwarte ogen had en de andere kon je de de pupil duidelijk zien maar weet niet zeker of dit een kenmerk is
 
Dacht dat de ene zwarte ogen had en de andere kon je de de pupil duidelijk zien maar weet niet zeker of dit een kenmerk is
Ja japonica's hebben altijd zwarte/donkerbruine ogen. Maar volgens mij hebben veel (glasachtige) garnalen dit.
Daarnaast kun je bij garnalen bij mijn weten ook niet echt spreken van een pupil als het gaat om het oog van een garnaal.
Deze bestaat namelijk uit vele kleine componenten (zie foto)

" Shrimp eyes are compound eyes, like those of insects. The researchers found that unlike our eyes that work with lenses, each of these contains a series of nanometer-sized mirrors arrayed in a concave formation that functions something like a lens."
bron; https://wis-wander.weizmann.ac.il/chemistry/eye-shrimp#:~:text=Shrimp eyes are compound eyes,functions something like a lens.
Caridina-multidentata-close-up-oog.jpg


Edit: wat een prachtige beestjes zijn het ook eigenlijk hè! :DD
 
Wat een bizar mooie foto is dat van dat oog! Heel gaaf
 

Terug
Bovenaan