is dit een paringsdans?


Als je voor wat meer grotere plantjes zorgt kunnen ze elkaar wat beter ontwijken. Dat zorgt voor minder stress.
 
Als ik even mag spammen: ik maak me zorgen om twee dingen.

1. het feit dat dit topic bij Afrikaanse cichliden staat;
2. hoe lang draait deze bak en gaat het allemaal wel goed met de filtering? Zijn er recent ingrepen aan bak en/of filter gedaan? Het water oogt troebel (veel bacteriën) en een aantal vissen heeft duidelijk moeite om voldoende zuurstof op te nemen.

Niet bedoeld als aanval, maar ik zie dit nu en het laatste wat je wilt is dat de boel binnenkort in elkaar klapt...
 
geen probleem alle feedback is goede

1. ja volgens mij zijn ze afkomstig uit Malawi
2. Klopt water is troebel door product dat leiding water onschadelijk maakt. zou het eruit kunnen filteren met actieve kool maar heb momenteel mijn bacteriën nodig ;)
De bak is inderdaad niet volgens de regels ingedraaid, schuldig. Wel oud aquarium water aangelengd met behandeld leiding water, beetje bodem mee uit het oude aqaurium en de oude filter. in principe zou mijn microbiologisch eco systeem snel in orde moeten zijn?
 
hij draait nu een week maar voorlopig geen problemen en voor de nitriek piek ga ik het water verversen
 
ja de liefde is er al wat uit vrees ik...
 
Oh wait..... ik moet terugkomen op dat Afrikaanse. Ik meende een Amerikaanse cichlide te herkennen, maar kan bij nader inzien zo gauw niet de soort vinden die het dan wél zou zijn. En als je iets niet zeker weet, moet je het niet eruit blèren. Sorry! :sorry:

Voor wat betreft het water: fijn dat je eerlijk bent! Ik ben bang dat het nu al een beetje de verkeerde kant op aan het gaan is als ik het zo zie. Dus ammonia/nitriet aanwezig, óf de waterverbeteraar moet (blijkbaar) zoveel zuurstof onttrekken dat het de vissen lastig gemaakt wordt. Goed om daar bovenop te zitten en als je niet zeker weet hoe nu verder, om even wat te researchen of hier te vragen. ^^
 
Okey morgen een waterverversing doen. Bedankt Gino!
 
Heb je enig opzoekwerk gedaan vooraleer deze vissen te kopen?
Fouten die ik zo zie (zonder te weten welke soort het juist is)
- geen zandbodem
- hout aanwezig (ongewenste verzuring)
- ongeschikte filter
- ongeschikte medebewoners.
- algemeen ongeschikte inrichting waarbij de boot nog het meest geschikt is door de holen die er in zitten.
 
Ah daar hebben we 'm! Goed gevonden. :D Ik vond het vlekkenpatroon al zo on-Afrikaans ogen.
 
Heb je enig opzoekwerk gedaan vooraleer deze vissen te kopen?
Fouten die ik zo zie (zonder te weten welke soort het juist is)
- geen zandbodem
- hout aanwezig (ongewenste verzuring)
- ongeschikte filter
- ongeschikte medebewoners.
- algemeen ongeschikte inrichting waarbij de boot nog het meest geschikt is door de holen die er in zitten.
- nee, heb ze overgenomen, nu wel veel aan het opzoeken
- Heb er een zandbadje in waar ze vaak spelen maar inderdaad vooral heel fijn grind dat is makkelijker te onderhouden.
- ja de filter is te zwak. de orginele vond ik te luid deze hoor ik niet. Vandaag komt er nog een nieuwe filter toe. Dan heb ik er 2
- Het hout ligt al jaren onderwater, geeft dat nog zoveel zuur af? Kan het wel wegdoen, maar denk dat de bewoners het jammer gaan vinden...
- Chicliden met black molly? kon er ook niet veel over terugvinden, maar heb het geluk dat iedereen vreedzaam is
- Cichliden houden toch juist van grotten? Het schip is echt hun huisje, heel mooi om te zien?
 
Ik denk dat het hout genoemd werd omdat het in eerste instantie leek te gaan om Afrikaanse cichliden. In de natuur leven zij bij andere waterwaarden dan de Amerikaanse. Maar goed, het blijken nu andere vissen te zijn. Ik zou er niet wakker van liggen verder. Gewoon het hout in de bak laten als je het mooi vindt.

Je bent dus niet op de ideale manier gestart, maar doet wel je best om het weer goed te krijgen. :) (y) De extra filtering en de plantjes die eraan komen zullen ook gaan helpen. Het kan alleen nog wel een aantal weken duren voor de boel is gestabiliseerd.
 
Ja las ook net via de link van meksjoef dat ze graag vertroeven in gebieden met veel hout en zand. Ik heb nog wel wat zand, wanneer ik de planten erin zet ga ik nog wat extra zand toevoegen. Klopt Gino, we houden het strak in het oog :)
 

Terug
Bovenaan