Is dit eigenlijk wel een goed visbestand? (Voor 80 cm)


Jorinde

Well-known member
Lid geworden
21 juni 2013
Berichten
227
De twijfel is toegeslagen of we het zo wel goed doen.
Ons aquarium is 125 liter; ong. 120-115 na planten en decoratie te hebben afgetrokken (geschat). De temperatuur is 25 graden, ph 7, heeft een dekruit en een binnenfilter.
Beiden hebben we een iets andere mening; manlief vindt verschillende soorten vis mooi (vooral grotere vis, misschien in de toekomst een groter aquarium) ik heb graag een rustig beeld met in elke laag scholen visjes. (Hoewel ik grotere vissen met kleur ook erg mooi vind).

Na de sumatranen (barbus tetrazona, ook wel tijgerbarbeel genoemd) te hebben teruggebracht (en maar hopen dat ze dan goed terecht komen) en nieuwe vis te hebben gekocht vraag ik me af hoe het nu verder moet.
We zijn nog aan het kijken wat het beste kan en of het niet teveel is (ons bezoek vertelde dit weekend dat we teveel kegelvlekbarbeeltjes hadden), of er nog wat bij kan zoals een koppel kleinblijvende goerami.

12 kardinaal tetra
10 corydoras panda
13 kegelvlekbarbeel
2 ancistrus (dolichopterus, cf cirrosus; tenminste hier lijken ze veel op, ze zeiden dat deze klein blijft)
1 tijger ancistrus (clown pleco, panaque maccus, L104, zeiden dat deze klein blijft)
5 stervlekzalm

Of gewoon zo laten?

(Alvast bedankt).
 
Je hebt 3 soorten vissen in de middenlaag en helemaal niets bovenin. En dat terwijl een bak 3 lagen heeft. Verder is de bak zeer overbevolkt.

Ik denk dat je zou moeten kiezen voor de kardinalen, Kegelvlekken of stervlekzalmen (pristella maxillaris). Dan heb je een mooie school voor in het midden. De pristella maxillaris zou ik dan wel aanvullen tot 12 en dit zijn betere scholers dan de andere 2 soorten. Dus ��n school en voor derest een anders thuis zoeken.

De Ancistrus cf cirrosus wordt te groot voor jou bakje.

Voor bovenin zou je als de chaos uit de middenlaag is opgelost een koppeltje Colisa chuna kunnen nemen. Deze vragen wel drijfplanten.

De Temperatuur kan wel omlaag 23 graden is genoeg. dat vinden je Corydoras panda ook fijner.
 
Wat zou een goed alternatief kunnen zijn voor de ancistrussen? (Algeneter, of algenetend visje) Ik maak nu best wel zorgen als ze later wat groter worden of territoriaal worden, ondanks dat het nu goed gaat, tot nu toe zijn het heel ijverige beestjes die vaak aan het algeneten zijn, tussen hun algentabletjes door.

Momenteel zwemmen de kegelvlekbarbeeltjes vooral bovenin, de kardinalen onderin, en dat is wel een mooi gezicht. De stervlekzalm zit vooral tussen de plant en in het midden. (Het zou best wel jammer zijn als ik zou moeten kiezen voor 'maar' 1 schooltje).
 
Ik zou de Ancistrussen verwijderen en geen nieuwe vissen daarvoor kopen. Die laag is al druk genoeg.

Waarom zwemmen je Kardinalen boven en de pristella's tussen de planten. Van beiden soorten g��n normale gedrag. Het komt door het drukke gedrag van de kegelvlekken.

Je hebt 43 vissen in je bak waaronder 3 vrij grote en dat is echt veelste veel.

Ik zou dat terug brengen naar maximaal 30 vissen (en dat is al hoog) en de Ancustrussen sowieso weg.

Ik zou het zo doen.

- 13 kegelvlekken
- panaque maccus
- koppeltje Colisa chuna
- 10 Corydoras panda
 
Jorinde zei:
Wat zou een goed alternatief kunnen zijn voor de ancistrussen? (Algeneter, of algenetend visje)

Waar heb je algeneters voor nodig ?? Als je ervoor zorgt dat je waterwaardes in orde zijn komen er geen algen, en heb je die algeneters ook niet nodig. Bovendien eten de meeste vissen die algeneter worden genoemd eigenlijk niet zo bar veel algen
 
Stel als we colisa chuna zouden nemen, moet het dan pers� een man met vrouw (en) zijn of mogen het ook enkel vrouwen zijn of is dit ongewenst? (Ik bedoel als je niet pers� een nest hoeft).
 
Ze fokken niet als de konijnen en juist de mannen zijn mooi! Een koppel geeft een mooi spektakel.
 
In dat geval is het leuk om de man erbij te nemen. (Jammer dat er niet meer mannen bij mogen, vanwege de kleuren).

Stel, als er per ongeluk wel 2 mannen bij elkaar zitten (bv. de verkoper/ster vangt de verkeerde omdat de vissen nog jong zijn of omdat hij/zij er geen verstand van heeft) zou het dan kwaad kunnen - bij colisa chuna - in een 80 cm? (Als ze niet zo vaak fokken en op andere momenten dan hun soortgenoten).

Als je bv. colisa chuna via internet zou bestellen dan weet je ook niet of je man-vrouw krijgt.
Ik heb inmiddels een heel duidelijke overzichtelijke webwinkel gevonden (die ook een fysieke aquariumspeciaalzaak heeft ergens in het oosten van het land). Daar staan alle maten en eigenschappen van vissen bij, behalve of het man-vrouw is) vraag me af of iemand hier ervaring mee heeft om vis via internet te bestellen?
Maar eerst probeer ik onze vissen nog om te ruilen als ze daar colisa hebben.
 
AquaVISie, een tijd terug, toen we dit aquarium nog niet zo lang hadden, hadden we veel last van kiezelweren (bruine alg). Elke dag schoonmaken hielp niet.
Toen hebben we deze algeneters aangeraden gekregen en die hebben alles opgegeten, onvoorstelbaar wat die kleine beestjes in korte tijd aten.
Nu zit er alleen 'maar' een beetje groene alg, en ik hoop dat het zo blijft, de waterwaarden zijn goed en ik ververs als nodig is elke 2 wk ong. 10-15 %, als ik bv. een nieuwe plant erbij zet eens extra. Tot nu tot gaat dit goed.
De algeneters, die nog niet zo groot zijn, krijgen nu hun tabletten als aanvulling (zoals de corydoras, ook die krijgen hun tablet, soms zie ik corydoras van de groene alg eten, tenminste dat lijkt zo; ze gaan dan langs de wand en de planten).
 
Bruine alg in het begin is heel normaal, dat gaat meestal vanzelf over , die "algeneters" zullen daar weinig aan bij gedragen hebben, en als je waterwaardes goed zijn heb je ook geen last van alg
 

Terug
Bovenaan