Wat is er nieuw

Is dit goed filterzand?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Alleshond
  • Startdatum Startdatum
Het is niet zwart. Ik zou de middelmaat nemen.

Prima spul, heb dit in mn beide bakken,.
In de kleine bak de fijnste maat en de middelste in de andere.

Ik gebruik dit ook,kijk maar in mijn album....perfect substraat voor je aquarium!

Ik heb hier nog nooit ook maar iets negatiefs over gehoord ,behalve mensen die vinden dat er altijd iets beters is....maarja,daar zijn wij hollanders erg goed in 😉

Mtt.

Oke, bedankt. Pff, wat is het lastig om zwart filterzand te vinden zeg 🙁

Topspul,aar 1 tip : neem de middelste maat !!! Heb ze beide maar bij de fijnste toch wat donkere plekken (tegen het raam). Met middelste geen enkel probleem.

Zwart filterzand bestaat niet.

Wat voor kleur is het zand van die link dan wel eigenlijk?

Het filterzand dat ik bij Wildkamp gekocht heb is dus niet zwart he!... dit even voor de duidelijkheid!

Maar het is wel topspul.

Misschien dat zij nu wel zwart zand verkopen...weet ik niet,zou ze ff bellen!

Mtt.

Donkergrijs.
Die wordt uit een rivier gehaald, en op korrels gezeeft.

Als je zwart hebt, is het van basalt.
Is vrij afgebroken,en door de natuur vermalen.
Zoals je zwarte stranden ziet.

Zand - Wikipedia

Dit zwarte zand komt onder andere voor op Hawa� en wordt gevormd door
lavastromen. Als een stroom de zee bereikt dringt het water het hete centrale
deel ...
nl.wikipedia.org/wiki/Zand

DIT is voor Terrarium.
bol.com | Komodo Caco Zand Zwart 4 kg | Dier

Komodo CaCo zand cree�rt een natuurlijk en realistisch terrein voor elk terrarium
. Gemaakt van 100% natuurlijk calcium carbonaat is het zand getest als veilig ...
www.bol.com/nl/p/komodo...zand-zwart-4. ... 010750885/

Als ik dat topic lees begrijp ik dat zwart filterzand dus wel bestaat? Ik ga inderdaad even bellen (of langs, ze zitten in Soest zag ik, dat is voor mij vlakbij)

En anders zal ik toch maar voor Dennerle moeten gaan denk ik.

Bij Hornbach is zwart zand verkrijgbaar dat dezelfde structuur en korrelgrootte heeft als filterzand.

Jones,maar is dat niet gemalen lava brokken?m.a.w. vrij scherp zand?

Ik heb dat ergens gelezen,iemand die dat gebruikt had en daarna opmerkte dat zijn cory's hun baarddraden kwijt waren!

Misschien een broodje aap verhaal,maar wel iets om zeker van te zijn voordat je het aanschaft!

Mtt.

Dat zand hebben we hier in 2 bakken liggen en is helemaal niet scherp.

Dat Cory baarddraden verhaal ken ik, maar dan wel bij een ander merk en type zand.

~ Ivo

Mooi,kunnen we weer gewoon een broodje eten zonder onze tanden te slijpen en apen te schuren... 😉

Mtt.

JBL sansibar is scherp en niet verstandig met bodembewoners, maar dit is heel ander zand dan dat van Hornbach.

En nou net de Hornbach zit op een uur rijden van ons vandaan 🙁

Dat van de Hornbach heb ik op advies van oa Jones ook gekocht voor de Panda s en dat is geheel niet scherp.
Ideaal dus en 5 kg kost rond de 8 euro. Is ook in bruin te krijgen.
ook Crash heeft het in zn grote aquarium als bodem.

We hebben zojuist 2 zakken zwart grind van dennerle gehaald. Zijn wel vrij kleine en ronde korrels. Uit enthousiasme gelijk in het aquarium gedaan, waren we het vergeten te wassen.. oops.. maar is goed gekomen.
Morgen verwacht ik de bestelde plantjes, dan pomp aan en dan geduld hebben, haha.

Welke keuze uit filterzand is nu het beste ?

0,40 - 0,80 mm 745090 stuk(s) � 6,58

0,71 - 1,25 mm 745092 stuk(s) � 6,58

1,00 - 2,00 mm 745095 stuk(s) � 6,58

En heb ik aan 25kg genoeg voor 2 60 liter aquarium en 1 van meter ?
Maar van de meter weet ik wel zo : 100Breed/50Hoog/40Diep.

de 60 bakken zullen we 60breed/30diep? hoogte weet ik niet, 30? ( denk ook niet dat dat belangrijk is.)

Middelste !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Ik gebruikte 7-8 kg voor een 60x30 1800cm2 maar er zijn er die minder gebruiken.
100x40 4000 cm2 is net iets meer dan 2 keer zoveel.
Ik zou net te kort hebben, maar misschien red je het.

Het ligt aan je eigen voorkeur en de voorkeur van de vissen. Kleine bodembewoners vinden de kleinste maat erg fijn, voor wat grotere bodembewoners is de middelste maat perfect. Qua onderhoud maakt het weinig uit, behalve dat bodemstofzuigers beter overweg kunnen met de middelste maat.

Ik denk dat je met 25kg net tekort komt of dat het net voldoende is. Dat ligt eraan hoe dik je de bodem wil.

Heb ook altijd pech dat het net is 😛
aquarium is ook net te klein om 2-3 discusvissen te houden.
heb nu malawi visjes erin. wil helemaal nieuw inrichten en andere vissen erin.

als ik de boden schoonmaak, zou het dan niet het zand opzuigen?
is dat wel zwaar genoeg? niet dat ik straks emmer vol met zand heb 😛
en is de prijs wel redelijk? vind zelf wel had al 1 gevonden die kost 17 euro voor 25 kilo

B100 van Bassie en Adriaan ????? "Ohhhhhh ik heb ook altijd pech, ze moeten altijd mij hebben"
Koop dan ook gewoon meteen een 2 meter bak, ipv zo aan te klooien als ik hahahaha

Redelijk ?????? Goedkoop.

Haha, inderdaad ! Ik wil wel grotere bak.
ben thuiswonend , mag geen grotere meer 🙁
bedankt voor je antwoorden 😀

Jeetje, is dat ding echt zo geel? xD

Ach, hoe erg kan je de mist in gaan? Als er wat zand in de emmer komt kan je dat omspoelen en terug in de bak doen.

haha ja echt waar 😛
welke is geschikt ervoor ?
dan kan ik beter de juiste bestellen.

Nog even over de hoeveelheid zand,volgens mijn berekening kom je aardig te kort met 1 zak om een beetje redelijke bodemdikte voor de planten te hebben met die drie bakjes.

Seabait zei:
Nog even over de hoeveelheid zand,volgens mijn berekening kom je aardig te kort met 1 zak om een beetje redelijke bodemdikte voor de planten te hebben met die drie bakjes.
dank je wel ! dacht zelf aan twee zakken te gaan bestellen. Dat zou toch wel genoeg moeten zijn? er hoeft geen voedingsbodem onder neem ik aan ?

Met 2 zakken zit je goed,nee een voedingsbodem is niet nodig hoor.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan