Wat is er nieuw

Is dit goed filterzand?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Alleshond
  • Startdatum Startdatum
darkspy zei:
haha ja echt waar 😛
welke is geschikt ervoor ?
dan kan ik beter de juiste bestellen.
Je kan eerst proberen hoe het gaat met de bodemstofzuigers die je al hebt. Misschien hoef je geen nieuwe te kopen.

Jones zei:
darkspy zei:
haha ja echt waar 😛
welke is geschikt ervoor ?
dan kan ik beter de juiste bestellen.
Je kan eerst proberen hoe het gaat met de bodemstofzuigers die je al hebt. Misschien hoef je geen nieuwe te kopen.
Is goed dan zal ik die eerst eens proberen ! Dank je Jones

Seabait zei:
Met 2 zakken zit je goed,nee een voedingsbodem is niet nodig hoor.
Dank je Seabait ! vind als zoon vies gezicht heb nu voedingsbodem met steentjes en als ik de plantjes er dan uit trek ligt het modder er direct boven op, of als ik een nieuw stuk kienhout of beeldje erin stop.

Wat kleibolletjes bij de wortels is meestal voldoende, maar ook dat hoeft niet per se nodig te zijn. Het ligt er een beetje aan wat je wil: een weelderige plantenbak of een bak met wat mooie plantjes.

Jones zei:
Wat kleibolletjes bij de wortels is meestal voldoende, maar ook dat hoeft niet per se nodig te zijn. Het ligt er een beetje aan wat je wil: een weelderige plantenbak of een bak met wat mooie plantjes.
Ik zou graag planten willen die snel groeien en sterk zijn 😛

Had laatst ook gehoord dat sommigen kamerplanten bij tuincentra's in het aquarium kan plaatsen, klopt dat?

Er worden bij tuincentra weleens kamerplanten verkocht voor in aquaria. Dit zijn planten die een vochtige omgeving wel kunnen hebben maar volledig submers is teveel en dan gaan ze dood. Persoonlijk vind ik zulke planten niet mooi in aquaria omdat de bladeren hard en dik zijn. Dat ziet er vreemd uit naast waterplanten. Alsof het er niet hoort (en dat is dus ook zo).

Wat voor verlichting heb je boven je bakken? Om geen extra voeding te hoeven gebruiken moet je niet voor te veel licht zorgen: veel licht � planten willen snel groeien � hebben veel voedingsstoffen nodig � tekort aan voedingsstoffen = slechte plantengroei = alg.

Er zijn een aantal planten die weinig nodig hebben om goed te groeien:
- Gymnocoronis spilanthoides
- Eikenbladvaren
- Vallisneria (verschillende soorten)
- Hygrophila (verschillende soorten)
- Echinodorus (verschillende soorten)
- Heteranthera zosterifolia (erg mooi!)
- Anubias (verschillende soorten, groeit traag)
- Javavaren (groeit traag)
- Vesicularia sp. (mos)
- Sagittaria subulata

Jones zei:
Er worden bij tuincentra weleens kamerplanten verkocht voor in aquaria. Dit zijn planten die een vochtige omgeving wel kunnen hebben maar volledig submers is teveel en dan gaan ze dood. Persoonlijk vind ik zulke planten niet mooi in aquaria omdat de bladeren hard en dik zijn. Dat ziet er vreemd uit naast waterplanten. Alsof het er niet hoort (en dat is dus ook zo).

Wat voor verlichting heb je boven je bakken? Om geen extra voeding te hoeven gebruiken moet je niet voor te veel licht zorgen: veel licht � planten willen snel groeien � hebben veel voedingsstoffen nodig � tekort aan voedingsstoffen = slechte plantengroei = alg.

Er zijn een aantal planten die weinig nodig hebben om goed te groeien:
- Gymnocoronis spilanthoides
- Eikenbladvaren
- Vallisneria (verschillende soorten)
- Hygrophila (verschillende soorten)
- Echinodorus (verschillende soorten)
- Heteranthera zosterifolia (erg mooi!)
- Anubias (verschillende soorten, groeit traag)
- Javavaren (groeit traag)
- Vesicularia sp. (mos)
- Sagittaria subulata

Oke, dit is nuttige informatie 😀

meter aquarium zijn twee tl lampen! 1 voor planten andere vissen (werd mij zo verteld)

��n van mijn 60 aquarium heeft 1 tl lamp.

en mijn andere heeft tja, een ander soort (vierkant achtig iets lamp ) zoon lamp als Deze : Klik hier

Weet je de wattages van de tl's en of het T8 (dikke tl) of T5 (dunne tl) is?

Plantjes hebben graag lampen van 3000-4000 Kelvin. Dit komt overeen met bijv. de Juwel Day en standaard TL's met kleurcode 830 of 840. Deze lampen zijn lekker goedkoop. De 830 geeft gelig licht en daar moet je van houden, de 840 is neutraler maar neigt naar geel.

Kleurlampen brengen de kleuren van je vissen mooi uit, maar zijn vrij nutteloos voor je planten behalve de JBL color.

Voor je meterbak zou een combinatie van Juwel Day of 840 met JBL color mooi zijn. Dan heb je redelijk neutraal kijklicht waar de planten het goed op doen en de vissen mooi bij kleuren, maar het is maar net wat je zelf wil en wat voor sfeertje je in je bakken wil.

weet van 1 (60liter) dat er 11 watt in ziet.
En bij de meter is 1 lamp juwel high lite colour 895mm/45Watt. en de andere heeft andere kleur maar staat helaas niks op.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan