Wat is er nieuw

Is dit kastje geschikt voor een 70 liter?

• Onderwerp starter Onderwerp starter jcva
  • Startdatum Startdatum
J

jcva

Guest
Ik heb een 70 liter aquarium dat ik graag op dit kastje wil zetten van de Xenos. Ik heb het idee dat dit moet kunnen maar heb echt nul bouwkundig inzicht dus hoor graag of ik het fout heb 😉

https://www.xenos.nl/jute-kast-jogya-2-deuren-80x40x65-cm

De bovenkant van de kast is 80x40 de bak 61x31. Ik ben van plan om hem aan de zijkant te zetten zodat ik nog 19cm overhoud om een lamp of beeldje oid op te zetten. Of is het verstandiger om hem in het midden te zettem? Zodat ik 9,5cm links en rechts heb.

Verder zit er nog een plank in de kast (horizontaal) als je de deurtjes open doet maar die zie je niet op de foto's van de site.

Zou zeggen kijk een naar de kastjes die standaard bij een bak worden geleverd kijk dan ook hoe de bak er op staat.
Zie je gelijk waarom je idee niet gaat werken.

Ik heb een 70 liter aquarium dat ik graag op dit kastje wil zetten van de Xenos. Ik heb het idee dat dit moet kunnen maar heb echt nul bouwkundig inzicht dus hoor graag of ik het fout heb 😉

https://www.xenos.nl/jute-kast-jogya-2-deuren-80x40x65-cm

De bovenkant van de kast is 80x40 de bak 61x31. Ik ben van plan om hem aan de zijkant te zetten zodat ik nog 19cm overhoud om een lamp of beeldje oid op te zetten. Of is het verstandiger om hem in het midden te zettem? Zodat ik 9,5cm links en rechts heb.

Verder zit er nog een plank in de kast (horizontaal) als je de deurtjes open doet maar die zie je niet op de foto's van de site.
Die kastjes van Xenos zijn meestal niet van de beste kwaliteit, dus ik zou er voorzichtig mee zijn. 'k Heb zelf een apothekerskastje van hun, zelf verstevigd en wel, met een 30 liter erop, zwaarder ga ik niet met deze kast.

Als dat kastje van massief hout was geweest zou ik er nog wel en groter aquarium op durven zetten.
Maar aangezien de spullen bij Xenos meestal het CE keurmerk hebben(China Export) waag ik dat ten zeerste te betwijfelen.
Zeker gezien de prijs.

Ik denk dat het gemaakt is van geperst kartonpulp met houtprint en erin honingraatstructuur van dik papier.
(Wat het kastje feitelijk duur maakt ipv goedkoop. 😉 )
Ik zou naar wat anders uitkijken.

Volgens mij is het wel massief hout. Maar de hoeken zijn in verstek gezaagd met zo te zien aan de zijkant schroeven erin, dat geeft al aan dat het geen stevige verbinding is. Zelf zou ik flink op het kastje leunen en dan wiebelen om te kijken of het stevig is. Als er maar een beetje speling in zit, niet doen. Op zich ziet het materiaal er wel dik uit, 18 tot 22 mm schat ik het wel en als het dan massief hout is kan daar wel 70 liter op denk ik. Maar het is een twijfelgeval, dit kastje. Ook vanwege de pootjes. Maar die zou je er onderuit kunnen halen.

Bedankt voor jullie reacties! Ik ga het risico niet nemen dus! Het hout is heel luchtig en hol als ik erop klop. Ik heb de klantenservice trouwens wel gevraagd wat het draaggewicht is dus ik ben benieuwd wat ze zeggen, heb nog geen antwoord.

Als ik deze aquariumkast zou bestellen, geschikt voor een Juwel 120, en daar mijn Juwel 70 opzet moet het wel kunnen toch? Ookal hou ik dan 10cm in de breedte over. Zolang ik hem maar in het midden zet dan?

https://www.bol.com/nl/p/juwel-kast...h=vSxWnh5g8s0wQwO9wslGlA.1_31.38.ProductTitle

Bedankt voor jullie reacties! Ik ga het risico niet nemen dus! Het hout is heel luchtig en hol als ik erop klop. Ik heb de klantenservice trouwens wel gevraagd wat het draaggewicht is dus ik ben benieuwd wat ze zeggen, heb nog geen antwoord.

Als ik deze aquariumkast zou bestellen, geschikt voor een Juwel 120, en daar mijn Juwel 70 opzet moet het wel kunnen toch? Ookal hou ik dan 10cm in de breedte over. Zolang ik hem maar in het midden zet dan?

https://www.bol.com/nl/p/juwel-kast...h=vSxWnh5g8s0wQwO9wslGlA.1_31.38.ProductTitle
Das nu net het probleem omdat je de bak in het midden wil zetten kan het gewicht niet weg als je zorgt dat het gewicht naar de bodem plaat gebracht kan dan kan het.
Vandaar mijn opmerking eerder in je topic.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan