Is dit planaria


M

MarlonnekeW

Guest
Ik kom sinds kort af en toe wat vreemde wormpjes in mijn aquarium tegen. Ze doen me een beetje denken aan planaria, maar ik zie niet de karakteristieke kop met 'uitsteeksels'.
Daarom mijn vraag, is dit planaria of iets anders?

_MG_1416_web_zpspvrda3eo.jpg


_MG_1421_web_zpswdrjshh2.jpg


In dit aquarium zitten ook een aantal CR's garnalen, waarvan ik hoop dat ze gaan kweken. Mocht het planaria zijn, hoe gevaarlijk is dat dan voor jonge garnalen?
Er zitten ook een aantal toren-/puntslakken in ter voorkoming van bodemrot, vandaar dat ik een beetje terughoudend ben om er zomaar een anti-planaria middel in te gooien.

Alvast bedankt voor jullie hulp!
 
Bij veel planaria zou ik ze proberen eruit te zuigen met een stukje luchtslang en als dat niet gaat of als het er teveel zijn dan zou ik echt een middel inzetten. Ik vind ze veel op planaria lijken hoor.
Ik heb nooit nare bijwerkingen gehad met Flubenol en de garnalen.
 
Bedankt!

Ik ben al een paar dagen met een slangetje bezig en heb er vanochtend in een paar minuten tijd al 8 uitgevist, waaronder ��n behoorlijk grote. Dat vind ik best veel, zeker omdat het toch wel de bedoeling is om zoveel mogelijk baby CR's over te houden.

Begin juli heb ik dit aquarium al eens behandeld met Flubenol i.v.m. hydra. Ik heb de oplossing nog staan. Zal ik deze nog kunnen gebruiken of bederft dat?
 
Zou er niet op gokken dat het nog werkzaam is, maar puur omdat ik ook niet weet of het dan nog werkzaam is ;)
 
Google even op "planaria val maken" oid (kun je ook kant-en-klaar kopen).. daarmee vang je er veel meer mee.
 
Ga ik doen. Bedankt!
 
De foto lijkt ook erg op bloedzuigers.
 
Fishy303 zei:
De foto lijkt ook erg op bloedzuigers.
Dat dacht ik ook ja.. bij mijn weten zijn die niet te bestrijden met flubenol.
Maar met een wormenval bereik je ze weer wel ;)
 
Daar heb ik ook aan gedacht, maar volgens mij heb ik ergens gelezen dat die anders bewegen (Zetten hun kop neer en trekken dan hun staart bij). Ik weet natuurlijk niet of dat voor alle bloedzuigers geldt. Deze beestjes kruipen echt.

Het is sowieso de bedoeling om eerst een val te proberen, want ik denk dat de Flubenol oplossing inderdaad niet goed meer is. Ik moet alleen nog even kijken wat ik in huis heb wat ik daarvoor kan gebruiken (of een soort buisje, of een doosje waar ik een aantal kleine gaatjes in prik). In de tussentijd moet ik het nog maar even met een slangetje doen (ik heb er net weer 8 uitgehaald :( ).
 
Bloedzuigers kruipen als wormen, eerst strekken,dan bij trekken.
 
Succesvolle planaria / wormenval

pzmrc4B8nRWta6W329mu6574dRgGT6Lm.jpeg
 
Dat is een mooie,hoe zit dat precies?
 
Het is een plexiglas potje met deksel en 6 holle pijpjes die naar boven toe taps toelopen.
Onderaan zijn ze open. Ik leg er een klein stukje vlees in, vol laten lopen met water, deksel erop en op de bodem zetten.
De oogst op de foto is van 15 munten wachten.
 
Ik heb er eens een gekocht waar de planaria bij in de lach schoot :(
 
Hier kijken ze allemaal zuur ;)
 
Waar heb je dat gekocht Ike?
Haha,ja ik ook eens John... trouwens had ik zelf gemaakt ook nog ;)
 
We hebben hem in China gekocht, was met twee weken hier. Denk niet dat ik hier reclame mag maken?? Anders even in een pb....
 
Mag je hier in dit geval wel vermelden hoor.
 
Toch wel erg,dat jij er zoveel hebt, hoe komt dat.joh?

Teveel gevoerd.?
 
Ok :)

Via AliExpress gekocht, ze zijn inclusief verzendkosten tussen de �6 en �8 per stuk.
We hebben er direct een paar voor de andere aquaria besteld.
 
Ja als ze goed werken is dat geen overbodige luxe soms.
 
N.a.v. mijn laatste berichtje heb ik zelf een val in elkaar geknutseld, maar dat was ook geen succes want ik heb helemaal niets gevangen ;).
Gelukkig zie ik de wormpjes bijna niet meer, dus afzuigen met een klein slangetje werkt voorlopig goed. Ook heb ik sinds kort een groepje Corydoras habrosus en ik heb ergens gelezen dat deze graag planaria zouden eten. Geen idee of dat werkelijk zo is, maar anders zou het wel een mooie natuurlijke bestrijding zijn.
 
Bertus, geen flauw idee waarom er zoveel zijn, ik probeer zo matig mogelijk te voeren.

Marlonneke, mooi dat je ze bina niet meer ziet!
 
Ik heb deze eens gekocht en die werkt simpelweg perfect..
Ebay.. China.. 7/8 euro dacht ik, inc. verzendkosten.
s6HPGUEWjTzAi5yxXo8vwN52vVlIH1G1.jpeg
 
Inderdaad een mooie! Gaan daar de baby garnaaltjes niet inzitten?
 
Denk 't niet.. het zijn mini-kleine openingen, neemt niet weg dat ik zo'n valletje niet inzet als ik garnalen-jongbroed heb van jonger dan een paar weken, voor de zekerheid ;)
 
Zo'n val heb ik proberen na te maken. Hiervoor heb ik een bloemenflesje gebruikt (zo'n buisje, wat gebruikt wordt om losse bloemen water te geven/in het water te zetten). Door het gaatje in de dop, waar normaal de bloemstengel zit, heb ik een stukje rietje gestoken.
Dan krijg je ongeveer hetzelfde idee.

Ik heb alleen een wit rietje met gekleurde streepjes gebruikt en het zou wel eens kunnen dat daardoor de val niet helemaal goed heeft gewerkt. Als het nog een keer nodig is, ga ik het de volgende keer met een doorzichtig rietje proberen.
 
Haha,klopt.
Kunnen ze mooi naar je foto album koekeloeren straks! ;)
 

Terug
Bovenaan