Is dit planaria


Dit lijken planaria/bloedzuigers te zijn. Ik zou in ieder geval aanraden een middel aan te schaffen zodat je er vanaf bent.
 
Ben benieuwd of de TS nu van deze beesten af is inmiddels en ook hoe.
 
Nee, ik ben er nog niet helemaal vanaf. Ik zie eens in de paar dagen een 'worm' over het glas kruipen en die haal ik dan meteen weg met een slangetje. Het zijn er dus niet veel (zover ik ze kan zien tenminste), maar ze zijn ook nog niet helemaal weg. Er zitten een groot aantal puntslakken en een appelslak in het aquarium, dus nu behandelen met flubenol lijkt me niet handig. Ik ben bezig met een nieuwe kweekstelling en ik zit erover na te denken of ik alle bewoners niet daar kan onderbrengen en dan dit aquarium eens goed kan schoonmaken.
 
We zijn inmiddels weer een tijdje verder en ik heb nog steeds last van deze wormpjes (ondanks een grote schoonmaakbeurt van het aquarium). Omdat ik ze nog steeds niet op de 'gewone' planaria vind lijken, ben ik nog eens door gaan zoeken en ik denk dat ik er eindelijk achter ben wat het nu precies is, namelijk Bothromesostoma personatum.

Dit is de site die me op dit spoor gezet heeft http://crustahunter.com/scheibenwurm/ De foto ziet er hetzelfde uit, de kleur klopt en ook het feit dat ze niet per se nachtactief zijn.

Het lastige is dat ze inderdaad kleine diertjes eten (misschien toch de verklaring voor het niet kweken van mijn CR garnalen) maar ook dat Flubenol bij deze soort niet schijnt te werken.
 
Nog even een kleine aanvulling voor het geval dat iemand anders ooit hetzelfde probleem heeft en dit bericht tegenkomt.
Ik had nog een flesje Colombo cerpofor dactycid staan en het leek me zinvol om voor de zekerheid even te testen of dit middel misschien zou werken. Je weet het immers maar nooit. Dus heb ik een paar wormen gevangen, deze in een bakje met wat aquariumwater gedaan en een paar druppels dactycid toegevoegd.

Al vrij snel begonnen de wormen te stuiptrekken en kort daarna waren ze dood. Nu een paar uur later is er niet veel meer van ze over en lijkt het alsof ze opgelost zijn.

Het lijkt er dus op dat dit middel tegen deze wormen werkt.

Gelukkig heb ik nog wat ruimte over, dus ik ben van plan om de bewoners tijdelijk naar een andere bak te verhuizen en dan het aquarium te behandelen met de dactycid. Hopelijk ben ik dan eindelijk van deze wormen af.
 
Wel opletten ivm het kapotgaan van je bacteriecultuur. Jammer dat Flubenol niet werkt.
 
Dat is zeker jammer, maar van de andere kant ben ik blij dat ik een middel gevonden heb wat wel werkt, anders had er niets anders opgezeten dan de hele bak leegmaken, alles desinfecteren en dan weer opnieuw opstarten. Dat was helemaal een gedoe geweest.

Ik ben vandaag begonnen om mijn opgroeibak te behandelen (waarvan ik niet zeker ben of deze wel wormenvrij is) Hier zitten op dit moment geen bewoners in, dus daar loop ik in ieder geval geen risico.
De tweede bak wordt een van de bakken van mijn stelling van +/- 100 liter waar op dit moment alleen 2 P.maccus inzitten. Daar heb ik deze week twee wormen uitgehaald. Dus nog niet echt een plaag, maar ik kan denk ik beter nu ingrijpen dan als het echt een plaag wordt. Omdat hier de bezetting erg laag is, loop ik hier denk ik ook niet of nauwelijks risico. De P.maccus is wildvang en ik vraag me af of ze de moeite nemen om deze vissen te ontwormen, dus wat dat betreft is het misschien ook nog wel een gunstige bijkomstigheid.

Als ik hier klaar ben met kuren en het medicijn uit het water filteren (dan zal ik wel 3 weken verder zijn), wil ik met de bak beginnen waar het grootste aantal wormen inzit. Eerst zal ik mijn garnalen en appelslak in veiligheid moeten brengen en afhankelijk van hoe het in de andere bakken gegaan is neem ik de beslissing of ik de Ancistrus claro (de enige vissen die erin zitten) laat zitten of voor de zekerheid eruit haal. Maar dan heb ik wel 2 wormvrije bakken waar ik de bewoners in kan zetten. Voorlopig ben ik dus nog wel even bezig ;).
 
Om je bacteriecultuur in de filter te sparen kun je deze misschien laten draaien in een andere bak of emmer. Zo heb ik dat weleens gedaan. Al weet je nooit zeker of daar ook geen wormen inzitten natuurlijk.
Bij ziekte kun je dit makkelijker doen. Als je zekerheid wilt hebben dan moet ook de filter eigenlijk blijven werken in de bak.
Bij het vinden van een paar wormpjes zou ik zelf nog geen medicatie gebruiken maar zuinig voeren en hopen dat ze weggaan.
 
Het probleem is dat ik bang ben dat deze wormen bijna mijn hele populatie CR garnalen om zeep geholpen hebben en ze in alle bakken zitten of gezeten hebben (en misschien nog wel zitten) waar ik de CR's in kan houden. Wil ik er nog een paar overhouden, dan zal ik iets moeten doen. Het zijn ook allemaal kweek- of opgroeibakken en als dit soort wormen ergens kwaad kunnen, dan is het juist daar. Op internet kwam ik een verhaal tegen van iemand die een hele hypancistrus kweek was kwijtgeraakt door een planaria soort. Daar stond niet bij welke soort, dus het zou theoretisch ook deze soort kunnen zijn. Dat risico wil ik niet nemen, zeker niet met de Ancistrus claro, die toch al zo zeldzaam zijn.

In de bakken waar de meeste wormen zitten voer ik al heel spaarzaam, omdat ik mijn claro's en P.maccus aan het 'overwennen' ben op een voornamelijk plantaardig dieet (wat als het goed is geen voedsel is voor planaria), dus ik ben bang dat hier niet veel meer te winnen valt.
 
Is het dan planaria want die pakken niet of niet zo snel volwassen garnalen. Af en toe wellicht een kleintje.
 
Wat ik begrepen heb, is dat er meerdere soorten planaria zijn en dat het van soort tot soort verschilt hoe 'gevaarlijk' ze zijn. Dit is niet de 'gewone' planaria met de pijlvormige kop, maar een andere soort, die wel tot de planaria gerekend wordt. Helaas is er verder niet zoveel over te vinden, dus ik heb ook geen idee hoe het met deze soort zit.
Ik denk niet dat ze een gezonde volwassen garnaal zullen aanvallen maar misschien wel de kleintjes of garnalen die b.v. net verveld zijn. Als er geen kleintjes meer komen en je hebt af en toe uitval van de volwassenen (ouderdom of inderdaad wormen) dan hou je vanzelf op een bepaald moment niets meer over ;).
 
Ja de kleintjes en de zwakken zullen zeker een prooi kunnen zijn. Nou moet je wel erg veel planaria hebben om alle kleintjes uit te roeien hoor. De man waar ik gister de garnalen van kreeg die kweekt zeg maar en daar gaat het goed. Nu zag ik in het bakje al 2 planaria die uit het mos kwamen.
Ik heb dus de garnalen 1 voor 1 uitgeschept en overgewent. Maar ik weet dat hij best wel wat planaria in de bakken heeft, maar alle kleintjes zullen ze niet pakken. vast wel een aantal maar ik denk dat je groep daardoor niet zal uitvallen tenzij je echt heel veel planaria hebt.
Het is wel zaak het in de gaten te houden natuurlijk.
 
Het lastige is dus dat de ene planaria de andere niet is. Het is eigenlijk een verzamelnaam voor meerdere soorten. Als iemand er geen problemen mee heeft, zegt dat in dit geval niet zoveel als je niet weet om welke soort het precies gaat. Als je pech hebt, heb je net een gevaarlijke soort en kan het wel kwaad.
 
https://en.wikipedia.org/wiki/Planarian

Als ik het vertaal dan kunnen planaria glijden langs de ruit maar ook dmv golfbewegingen zich voortbewegen.
Dus een worm die niet glijdt kan dan alsnog een planaria zijn als ik het goed begrijp.
 
Het wordt vaak best wel simpel beschreven, maar als je meer gaat lezen, dat is dat hele planaria gedoe behoorlijk ingewikkeld ;).

Als ik het goed lees, kunnen ze zich inderdaad ook nog op verschillende manieren voortbewegen (om het nog makkelijker te maken).

Eigenlijk zou er een apart topic/artikel moeten komen over de verschillende soorten planaria en hoe je ze moet bestrijden, want uit wat ik tot nu toe heb gelezen komt naar voren dat b.v. Flubenol niet voor elke soort werkt. Van dactycid wordt vaak gezegd dat het bij planaria niet werkt, maar de soort die ik nu heb ging er bijvoorbeeld wel weer dood van.
 
En over welke heb je het nu?

ER is er bij ons maar 1 bekent.planaria.
De rest zijn platwormen.
 
Even een stukje dat ik van de Duitse site http://www.heimbiotop.de/planarien.html heb afgehaald:

Systematik der Planarien

Planarien geh�ren zu den Plattw�rmern. Der Stamm der Plattw�rmer wird in drei Klassen unterteilt:
Bandw�rmer (Cestoda): ca. 3500 Arten von Darmparasiten
Saugw�rmer (Trematoda): ca. 6000 Arten von Ekto- und Endoparasiten
Strudelw�rmer (Turbellaria): ca. 3000 Arten von freilebende Plattw�rmer
Die Strudelw�rmern werden als Planerien bezeichnet. In der Aquaristik ist auch der Begriff "Scheibenw�rmer" gebr�uchlich. Zu den Planarien geh�ren kleine Arten mit nur 1 mm L�nge und gro�e Arten bis zu 60 cm L�nge (z. B. Bipalium kewense, die Gew�chshaus-Planarie). Sie leben im S��wasser-, Salzwasser oder an Land (z. B. Platydemus manokwari).
Die Klasse Turbellaria wird in verschiedenen Ordnungen unterteilt. Diese Ordnungen sind wiederum in Familien, Gattungen und Arten gegliedert.
Catenulida
Haplopharyngida
Lecithoepitheliata
Macrostomida
Nemertodermata
Polycladida
Prolecithophora
Rhabdocoela
Seriata
Temnocephalida
Tricladida

Die bisher identifizierten Planarien im Aquarium geh�ren zu den Ordnungen Seriata, Macrostomidae und Rhabdocoela.

Ordnung Seriata
Unterordnung Tricladida
Familie Dugesiidae
- Dugesia austroasiatica
- Dugesia dorotocephala
- Girardia tigrina
Familie Dimarcusidae
- Rhodax sp.
Familie Planariidae
- Planaria torva

Ordnung Macrostomida
Familie Macrostomidae
- Macrostomum sp.
Familie Microstomidae
- Microstoma sp.

Ordnung Rhabdocoela
Familie Typhloplanidae
- Bothromesostoma personatum

Voor degenen die geen Duits kunnen lezen: Er staat dat Planaria onderdeel zijn van de Platwormen, die uit 3 klassen bestaan, waaronder de trilhaarwormen, die ook planaria worden genoemd. Er bestaan planaria van 1mm groot, maar ook van 60cm en ze leven in zowel, zoet als zout water, maar ook op het land. De klasse van de trilhaarwormen bestaat uit verschillende orden, die weer uit verschillende families, geslachten en soorten bestaan. Deze worden allemaal genoemd en vervolgens worden de soorten genoemd die in het aquarium voorkomen. Dat is de laatste lijst.

Planaria is dus duidelijk een verzamelnaam voor een hele groep wormen en is zeker niet maar ��n soort.
 
Ik heb het artikel aangeklikt en vertaald en dan lees je dat er toch verschillende soorten planaria zijn met kleine onderlinge verschillen.
 
Als dit artikel klopt, dan zijn er tot nu toe 8 verschillende soorten Planaria bekend, die in het aquarium voorkomen:

- Dugesia austroasiatica
- Dugesia dorotocephala
- Girardia tigrina
- Rhodax sp.
- Planaria torva
- Macrostomum sp.
- Microstoma sp.
- Bothromesostoma personatum

Er zijn soorten bij met de kenmerkende pijlvormige kop, zoals de Dugesia, maar dat hebben ze niet allemaal; de Planaria torva heeft b.v. een beetje een vierkante kop en de Bothromesostoma personatum heeft een spitse/puntige kop.

Dit vond ik trouwens wel een verontrustende passage in het artikel:

Planarien fressen an Eiern, Aas und an lebenden Tieren. Sie sind Nahrungskonkurrenten, R�uber und Parasiten. Je kleiner das Aquarientier ist, desto st�rker ist es durch Planarien gef�hrdet. Fischlarven und auch die Larven unter dem Bauch von Garnelen werden angefriffen. Jungschnecken, kleine Fische und Junggarnelen haben in Aquarien mit Planarien eine erh�hte Sterblichkeit. Teilweise kommen gar keine Jungtiere mehr hoch. Die Best�nde �beraltern und sterben letztendlich aus.


Dit komt erop neer dat ze zowel eieren als levende dieren aanvreten. Ze zijn een gevaar voor vissenlarven en vallen soms zelfs al jonge garnalen aan als ze nog onder de buik van hun moeder hangen. Daarnaast zijn het ook nog voedselconcurrenten en parasieten. Niet zo heel onschuldig dus.
 
Vandaar dat je ook altijd moet proberen om een plaag te voorkomen.
 
Moet het afkloppen, heb ze nog nooit gehad, zover ik weet, van mijzelf.
 
Hou er bij het overzetten van slakjes rekening mee dat de planaria in de schelp van de slak mee kan verhuizen en je zo weer van voor af aan begint.

Daarnaast kun je de slakken vaak niet meer terug zetten voor een hele tijd, omdat ze daarna alsnog aan de medicatie het hoekje om gaan.
 
Dat wordt dan lastig, want ik heb een appelslak in het aquarium waar de meeste wormen inzitten en het was eigenlijk de bedoeling om deze in de bak te zetten die ik nu aan het behandelen ben (als de behandeling afgelopen is en ik een week over kool gefilterd heb).

Het is nu 24 uur nadat ik met de behandeling begonnen ben en in beide aquariums zie ik nog steeds allerlei slakjes vrolijk rondkruipen. Tot nu toe lijken ze er dus niet veel last van te hebben...
 
Ik heb ook de ervaring dat slakken soms de medicatie overleven. Maar het gros kan er toch niet tegen.
 
Ik heb wel eens gelezen dat bij sommige medicijnen de werkzame stof nog wel eens wil veranderen. Op mijn flesje Colombo cerpofor dactycid staat dat de werkzame stof Praziquantel zou zijn. Als ik daarop google in combinatie met garnalen in verschillende talen kom ik tegen dat dit middel veilig zou zijn voor zowel slakken als garnalen.

Van de ene kant vind ik het een beetje eng om het uit te proberen, maar als dat echt zo is, dan kan ik mijn appelslak beter laten zitten.
 
Ik ben benieuwd of dit probleem uiteindelijk is opgelost en hoe? Ik heb een zelfde soort planaria/platworm in mijn bak zitten en ben erg benieuwd hoe ik dit het beste kan oplossen. Ik zag iets voorbij komen over Dactycid Colombo maar ik heb zowel garnalen als zebra slakken in mijn bak zitten (en ik heb geen ruimte om deze apart te zetten). Kan dit kwaad?
 
Ik heb ook nog twee Blauwe spatten in mijn bak zitten, als ik een tijdje minder voer kan het dan zo zijn dat zij de wormen gaan opeten?
 
Ik heb ook nog twee Blauwe spatten in mijn bak zitten, als ik een tijdje minder voer kan het dan zo zijn dat zij de wormen gaan opeten?
warschijnelijk niet moet echt behandelen tegen planaria en daar veel over lezen voor dat je het doet
 
Ik heb nog Flubenol in huis. Kan ik het beste de zebra slakken eruit vangen en de bak behandelen met flubenol of toch Dactycid Colombo bestellen?
 
Ik heb nog Flubenol in huis. Kan ik het beste de zebra slakken eruit vangen en de bak behandelen met flubenol of toch Dactycid Colombo bestellen?
Zebra slakken gaan dood van flubenol. Flubenol blijft ook vrij lang werkzaam, dus ze zullen wel een tijdje (paar maanden) een ander onderkomen moeten hebben..
 
Bedankt voor de tip, en een planaria val bijv. de Hobby Planaria X is dat net zo effectief als flubenol of Dactycid Colombo?
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de tip, en een planaria val bijv. de Hobby Planaria X is dat net zo effectief als flubenol of Dactycid Colombo?
Neen, flubenol is veel effectiever en sneller.

Eerder heb ik het met vallen geprobeerd, maar als één planaria achter blijft zijn dit er heel snel weer meer. Ze delen en regeneren zichzelf en kunnen ook dmv eieren voortplanten.

Ik heb geen ervaring met Dactycid van Colombo.
 
Bedankt! ik wil het liefst zo min mogelijk middeltjes/medicatie gebruiken. Ik heb er nu twee zien kruipen wanneer het licht uit stond, als het licht aan staat is al het ongedierte spoorloos verdwenen. eentje daarvan heb ik eruit kunnen vangen de andere kruipt nog rond. Ik heb wel een val besteld en ga eerst proberen ze op deze manier ze proberen te vangen. Mocht dat niet lukken ga ik overstappen op flubenol of Dactycid van Colombo.
 

Terug
Bovenaan