Wat is er nieuw

Is dit schimmel of een ziekte?

Fish&chips

Active member
Lid geworden
12 januari 2026
Leeftijd
37
Heeft er iemand een idee wat dit is op de garnaal? Lijkt wel als een soort schimmel 🤔.
En is dit iets wat te behandelen is?
IMG_7881.jpeg
IMG_7882.jpeg

Ik heb laatst wel enkele nieuwe garnalen gekocht om de kleuren wat te opwaarderen.
Zou dit een valse schimmelinfectie kunnen zijn?
Dit kon ik vinden op het internet en de beschrijving komt wel overeen met de symptomen.

Een valse schimmelinfectie bij garnalen, vaak veroorzaakt door de parasiet
Epistylis of Scutariella japonica, lijkt op wattenachtige pluisjes maar is geen echte schimmel. Het is een besmettelijke parasitaire infectie die de garnaal verzwakt en tot sterfte kan leiden. Behandeling met een zoutbad (1 tl per liter aquariumwater) is effectief.

Zou ik die zoutbehandeling proberen of beter in de winkel eens om raad vragen?

Jammer, hopelijk ben ik er nog op tijd bij.
Ik was nog langs de winkel gegaan en daar hadden ze mij exit aangeraden. Heb hier nog een flesje tremazol gevonden maar met een vervaldatum van 2017, dat zal ik best niet meer gebruiken… 😅.
Morgen eens naar de speciaalzaak gaan kijken of ze het daar verkopen, anders zal het online bestellen worden.
Ik had enkele dagen geleden wel wat schimmel opgemerkt op een plekje op de bodem waar er geen stroming is door enkele mosballen die bij elkaar liggen. Heb dat met een slangetje voor zuurstof weggezogen, maar vermoedelijk zou dit dan wel eens de oorzaak kunnen zijn ipv dat het met de nieuwe garnalen zou meegekomen zijn?
Beiden alvast bedankt voor de hulp! 🤝

Dat is niet heel goed van die winkel dan dat zoiets er nog staat. Maar exit hiervoor gebruiken gaat meer kwaad dan goed doen.

Nee de standaard schimmel is geheel iets anders, als je de bodem een beetje schoonmaakt (niet door gaan woelen maar meer wat erop ligt) en tremazol gebruikt (begin met een hele lichte dosering) moet het vanzelf verdwijnen. Hier volgens mij destijds begonnen met een halve dosering (ook om te kijken hoe de dieren erop reageren).

Gaan de garnalen als een gek naar boven met z'n allen of krijgen ze stuiptrekkingen en vallen ze om, dan gelijk 50% waterwissel. Hier geen problemen meegemaakt maar goed, in de die tijd kan de samenstelling ook aangepast zijn.

Het vervallen potje stond nog bij mij achteraan in een kast, niet in de winkel hoor.

Dan ga ik sera tremazol kopen en zal ook met een halve dosering starten.
Bedankt voor de hulp en info! 👍

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan