Is dit wel de Apistogramma steindachneri?


el-grillo

Well-known member
Lid geworden
19 oktober 2009
Berichten
123
Locatie
Haarlem
Afgelopen weekend heb ik 4x Apistogramma aangeschaft die werden aangeboden als A. steindachneri. Aangezien ik een Guyana biotoop heb, deze vissen niet vaak worden aangeboden (en ik al lange tijd naar ze op zoek was) heb ik de 4 dieren die er nog zaten allemaal meegenomen. Helaas 3 mannen en 1 vrouw, maar dat terzijde.

Als ik ze nu vergelijk met foto's op internet, twijfel ik eraan of dit wel de A. steindachneri is. Dit door het felle blauw/rood op de kieuwdeksels van de man en het ontbreken van een puntige staarvin. Ik neig zelf meer naar de A. gossei (ook uit Guyana), maar weet dat ook niet zeker. Dus vraag ik het aan de experts op dit forum. Ik hoop dat jullie het weten.

Hieronder twee foto's van het mooiste mannetje:

el-grillo1.jpg


el-grillo2.jpg


En een van het vrouwtje (voorste vis uiteraard :p ) :

el-grillo3.jpg
 
Voor de zekerheid ook nog foto's van een ander mannetje in twee verschillende gemoedstoestanden:

el-grillo4.jpg


el-grillo5.jpg
 
Je draagt twee punten aan. De staartvin en de kleur op de kieuwdeksels.
- Dat de staartvin niet puntig is, geeft geen uitsluitsel. Soorten uit de Apistogramma steindachneri-groep kunnen ook een afgeronde staartvin hebben.
- Kleur is niet altijd een goede graadmeter. In dit geval wellicht niet omdat rood erg versterkt kan worden met sommige soorten voedsel (als daarin caroteno�den zitten). Mogelijk is het ook een gevolg van selectieve kweek, maar ik weet niet of je nakweek dieren hebt.

Als ik jouw was, zou ik allereerst op zoek gaan naar de zogenaamde 'flank patch' die soorten uit de steindachneri-groep kenmerkt. Is je die al eens opgevallen?
A large flank patch (2) situated on or immediately above the narrow, rarely visible, lateral band (3) is characteristic of steindachneri-group species.
(volgens mij zijn 2 en 3 in het plaatje wel omgedraaid)

U5bgNLpCdUgvs-YQNAJdPU4kLavhyZBM.jpeg


Meer over identificatie (en bron van de kenmerken die ik benoemde): http://apisto.sites.no/page.aspx?PageId=116

Als ik het goed zie, is de laterale band van A. gossei ook wat 'dikker' dan bij jouw exemplaren, al zeg ik er meteen bij dat de scheidslijn soms erg dun is.

~ Ivo
 
Nog even wat toevoegingen.

Bij verder lezen (Cichlid Atlas, R�mer) kom ik inderdaad tegen dat de staartvin van A. steindachneri puntig is, tegenover rond bij A. gossei. De vlek bij de aanzet van de staartvin lijkt ook meer op de foto's van A. gossei dan van A. steindachneri. Verder heeft A. gossei heeft de flank patch van hierboven niet.

Waar op internet had je de foto's gezocht om te vergelijken? Ik vermoed zomaar dat er geregeld verkeerd gelabelde foto's op internet staan bij de wat minder bekende/verhandelde soorten. In onderstaand topic op Apistogramma.com een aantal duidelijke foto's van A. gossei. Het feit dat Mike Wise niet zegt dat het geen A. gossei is, geeft me vertrouwen dat deze in ieder geval goed gelabeld zijn.
http://www.apistogramma.com/forum/threa ... sei.18546/

Leuk he? Apisto's ID�n :stars:
 
Ik heb weinig toe te voegen aan dit topic, behalve dat ik het een paar schitterende vissen vind. Succes met ID-en!
 
Om alles even compleet om te gooien, dacht ik toen ik de foto's zag eigenlijk aan de Apistogramma (sp.) blue steel.


Zou wel raar zijn als deze dan als A. steindachneri worden aangeboden.
 
Waar heb je ze eigenlijk vandaan el-grillo?
 
Bedankt voor al het speurwerk Mascha&Ivo!! Handige site over de identificatie van Apisto's.

Het ontbreken van de "flank patch" was mij ook al opgevallen en daardoor was ik ook aan het twijfelen geraakt. Ik was dit belangrijke detail alleen vergeten te melden gisteravond (sorry, was al laat..).

Om te vergelijken ben ik gewoon gaan googelen en heb, de in mijn ogen, meest betrouwbare sites vergeleken. Het genoemde topic op apistogramma.com was ik ook al tegen gekomen. Ik twijfel alleen over de zogenaamde "abdominal stripes". Bij de meeste foto's van de A. gossei kom je die ook tegen en deze heb ik bij mijn exemplaren ook nog nooit duidelijk waargenomen.

Aan de hand van het verhaal van colisa lala ben ik ook even gaan zoeken op de A. sp. blue steel en stuitte op de volgende topic:

http://www.apistogramma.com/forum/threa ... teel.9087/

De vissen in dit topic lijken tot nu toe het meest op mijn vissen en volgens Mike Wise zou dit dan de A. taeniata of A. sp. Wangenflecken/Cheek-spots kunnen zijn.

Pffff� valt inderdaad niet mee Apisto's ID-en�

Mijn vissen zijn trouwens (als het goed is) F1 exemplaren. Gehaald bij Utaka (Amersfoort)
 
Het blijft een lastige kwestie, je zou over een week nog eens foto's moeten nemen als de vissen al wat meer op kleur zijn.

Want als de vissen geen kleurenpatroon vertonen in de staartvin, dan zijn het zeker geen A. (sp.) steel blue.

Het zou wel eens de sp. Wangenflecken kunnen zijn, maar die hebben doorgaans minder rood op de kaak.


Ik dacht wel dat ze van bij Utaka zouden komen, aangezien hij deze al lang in stock had en ik ze nu niet meer op de stocklist zie staan.
 
Dan zijn het dus deze:

[video]https://www.youtube.com/watch?v=GRNkZlYsqvQ[/video]
 
Ja natuurlijk, goed gezien Ivo, zij maken natuurlijk altijd filmpjes van de vissen.

Dat patroon in de staartvin lijkt mij dan ook enorm lijken op dat patroon in de staartvin van de A. (sp.) "steel blue".
 
Ja het zijn inderdaad de vissen van het filmpje. Onder dat licht lijken ze alleen veel blauwer dan bij mij in de bak. En ook zie ik bij mij geen patroon in de staartvin.

Toch denk ik ook niet dat het de A. sp. bleu steel is. Er is namelijk helemaal geen blauw/rode tekening aanwezig aan de bovenzijde van de kop. Of is dat geen vereiste?

Ik vrees nu dus wel dat ik een Apisto heb die helemaal niet uit Guyana komt en dus niet in mijn biotoop thuishoort... :mad: :stom:
 
Ik zou dan voor de zekerheid nog eens foto's nemen als ze meer op kleur zijn, dat zal het iets minder moeilijk maken om ze te kunnen indentificeren.

En ik hoop voor je dat we toch verkeerd zitten, maar ik vrees er voor.
 
Ja dat ga ik proberen te doen. En dan met een betere camera dan mijn mobiel :foto:

Maar het zijn wel leuke visjes hoor! En ik heb nog nooit eerder Apisto's gehad, dus ze mogen sowieso blijven. En ze worden niet zo heel oud toch?
 
Volgens mij gaan ze niet meer op kleur komen dan dat ze al waren. Ik ben er nu vrijwel zeker van dat het de A. sp. Wangenflecken oftewel de Apistogramma resticulosa is.

Als ik naar deze site kijk: http://www.fischreisen.de/Fische_aus_de ... asser.html

Gewoon twee druppels water met die van mij.

Bedankt voor jullie hulp! :petjeaf:
 
Dus mijn eerste gedachte was dus och juist.
Ik vond het enkel bizar dat die van jou zulk een gekleurde kaken hadden, maar dat komt wellicht door de foto en door dat dat ook per individu kan verschillen.

Veel succes met je A. sp. wangenflecken :)
 
zie dit topic nu pas maar van wat ik nog weet is dat de steindachneri er zeker wel gezeten heeft of nog zit,waarschijnlijk nog steeds onder de verkeerde naam...deze opmerking maak ik omdat ik vorig jaar eind oktober!degene die mij hielp de nanno's vangen erop ge-attendeerd heb dat de naamkaartjes verkeerd zaten bij deze vissen...kan me ook een filmpje herinneren wat zogenaamd apistogramma caetei moest voorstellen alleen dat waren de a.steindachneri alleen dat filmpje is spoorloos op youtube...jammer om te horen dat ze er niks aan gedaan hebben waarschijnlijk...
 
Ik vond net op facebook nog interessante informatie, waarbij Roland Kipper(onderste reactie) een goede tip gaf.
461853_0_82_unknown_apistogramma.jpg



Ja inderdaad jammer, misschien is hij dat vergeten door te geven? Ben je er tijdens het weekend of tijdens de week naartoe geweest? Maar ik kan me ook wel herrineren dat deze vissen er echt wel al een tijdje zitten.
 
Zie nu je reactie pas nollie. Bedankt! Het lijkt er dus zeker op dat ze niks met jouw opmerking hebben gedaan en dat ze de steindachneri en de caetei hebben verwisseld. Heb even op internet gezocht en mijn vissen lijken ook heel erg op de caetei, dus dat zouden ze wel eens kunnen zijn. Vervolgens even op de stocklist van Utaka gekeken om te kijken of ze de caetei (wat dan waarschijnlijk de steindachneri is) nog hadden staan. Maar deze stonden niet meer op de lijst, dus heeft ruilen waarschijnlijk ook geen zin meer...

Jammer dat het zo gelopen is. Maar geluk bij een ongeluk is dat toen ik de Apisto's kwam halen en de verkoper vertelde over mijn Frans Guyana biotoop, hij mij op een bijzondere soort wees die ze hadden zitten. Namelijk de Nannacara aureocephalus. Deze wordt in de Nederlandse handel vrijwel nooit aangeboden en zij hadden ze van een man die ze daar persoonlijk had gevangen. Ik kon de verleiding niet weerstaan en heb daar een 1m en 1v van meegenomen. Hopend dat ze een productief paartje gaan vormen. Tot op heden zien ze elkaar nog niet echt zitten, maar kan nog komen hoop ik... Ik twijfel eigenlijk of ik de nog achtergebleven man en vrouw ook niet moet halen omdat ik dan een grotere kans op succes heb. Misschien kan ik ze wel ruilen tegen de Apisto's. Maar ik ben aan de andere kant bang dat het dan te druk wordt. Mijn huidige aureocephalus mannetje is ook al behoorlijk "aanwezig". Ondanks dat mijn maronii's er al veel langer in zitten, werd hij al vrij snel de baas van de bak. Het gaat nog goed hoor in een 2m bak, maar ik ben net zoals de sleutels wel op rust gesteld. Lastig...

Nogmaals bedankt voor de hulp. En waar vind je die handige informatie op Facebook colisa lalia?
 

Terug
Bovenaan