Is dit witte stip?


Ronald_J

Well-known member
Lid geworden
12 september 2021
Berichten
1,275
Leeftijd
46
Bij twee kardinaal tetra's zie ik wat afwijking aan de vinnen. Bij een is het alleen een stip op de staart. Bij de andere een vlekje op de staart en een op de rugvin. Bij die laatste zijn het echt maar hele kleine plekjes. Dat zouden ook gewoon kleine beschadigingen kunnen zijn. Maar die ene op de video lijkt echt wel een stipje.

Wat denken jullie? Kan het stip zijn? Of kan het ook iets anders zijn?
 

Bijlagen

  • IMG_20211020_140036~2.jpg
    IMG_20211020_140036~2.jpg
    12.5 KB · Weergaven: 61
  • IMG-20211020-WA0002.jpg
    IMG-20211020-WA0002.jpg
    51.9 KB · Weergaven: 64
  • VID-20211020-WA0003.mp4
    3.4 MB
Oh ja, vergeten.
Beiden zwemmen gewoon vrolijk rond. Schurken nergens tegenaan.

Waterwaarden pas nog gemeten. Niet anders dan anders Nitriet 0, Nitraat 10, fosfaat 0,5, PH 7.5.
 
Vandaag toch nog wat extra stippen gevonden. Heb maar een flesje Bactopur gehaald. Mijn hele aquarium staat blauw.

De handleiding zegt dat er elke 2 dagen een nieuwe dosis in moet. Ik lees een en ander over dat waterwissel ook gewenst is. Is het dan handig om over 2 dagen eerst 50% waterwissel te doen en daarna een nieuwe dosis?

Wat is jullie ervaring met licht? De bijsluiter zegt dat het licht uit moet. De LFS zegt dat dat dan weer niet goed is voor de planten en dat het met licht aan ook werkt. Als ik het goed begrijp gaat het vooral om UV licht. Dat is in LED licht sowieso al minder aanwezig. Of zal diep blauw ook de werking verminderen?
 
Wat is jullie ervaring met licht? De bijsluiter zegt dat het licht uit moet. De LFS zegt dat dat dan weer niet goed is voor de planten en dat het met licht aan ook werkt. Als ik het goed begrijp gaat het vooral om UV licht. Dat is in LED licht sowieso al minder aanwezig. Of zal diep blauw ook de werking verminderen?
De producent zegt niet voor niets licht uit, denk ik.
Planten kunnen wel wat hebben, een paar dagen zonder licht overleven ze wel.
 
Dus wel licht uit. Of misschien flink dimmen.

Over die waterwissel lees ik net dat ik eigenlijk 50% had moeten doen voor aanvang van de kuur om alvast een deel van de ziekteverwekker eruit te halen. Daar heb ik nog niet aan gedacht. Nu heb ik er al Baktopur in.

Andere vraag. Ze raden aan om na de kuur over kool te filteren om de restjes Baktopur eruit te krijgen. Ik zie er eigenlijk een beetje tegenop om de filtersamenstelling te wijzigen. Is er misschien ook de mogelijkheid om de kool in een soort theefilter in de bak te hangen? Ik zou hem voor de filteruitlaat kunnen zetten om genoeg stroming te krijgen.
 
Ik zag dat ik me in de naam vergist heb. Het is costapur f. Had het beter meteen van het flesje kunnen overnemen.
 
Dus wel licht uit. Of misschien flink dimmen.
Ik zou zelf zo goed mogelijk de gebruiksaanwijzing proberen te volgen. Licht echt uit, zuurstofsteentje erbij in, en nadoseren zoals aangegeven. Dan optimaliseer je de kans van slagen. Doe je dat niet, dan heb je kans dat de kuur minder goed werkt, met daar weer alle gevolgen van.

Andere vraag. Ze raden aan om na de kuur over kool te filteren om de restjes Baktopur eruit te krijgen. Ik zie er eigenlijk een beetje tegenop om de filtersamenstelling te wijzigen. Is er misschien ook de mogelijkheid om de kool in een soort theefilter in de bak te hangen? Ik zou hem voor de filteruitlaat kunnen zetten om genoeg stroming te krijgen.
Daar lees ik echter niet iets over plaatsing buiten het filter. Goeie vraag! Ben benieuwd naar het antwoord.

Beterschap aan je vissen!
 
Ik heb voor de kool al een idee. We hebben nog zo'n super fish 200 filter liggen. Die kunnen we er extra bij zetten met kool erin. Dan kan ik de Eheim 350 gewoon met rust laten en toch het water goed door de kool spoelen.
Iets anders wat me niet duidelijk is, is of costapur ook de beestjes in mijn filter doodt. We gaan het voor de zekerheid maar in de gaten houden.
Ook had ik eigenlijk een piek in het nitraat verwacht doordat de planten nu veel minder licht hebben. Maar op dag 2 meet ik nog geen verschil.
 
Ik heb voor de kool al een idee. We hebben nog zo'n super fish 200 filter liggen. Die kunnen we er extra bij zetten met kool erin. Dan kan ik de Eheim 350 gewoon met rust laten en toch het water goed door de kool spoelen.
Wat een slim idee! Dat neem ik van je over!

Iets anders wat me niet duidelijk is, is of costapur ook de beestjes in mijn filter doodt. We gaan het voor de zekerheid maar in de gaten houden.
Voor zover ik begreep niet, omdat het een parasiet aan pakt, geen bacterie.
Dan juist liever wel in de bak behandelen, omdat je daarmee alle parasieten doodt, ook die mogelijk in je filter rondzweven.
 
Voor zover ik begreep niet, omdat het een parasiet aan pakt, geen bacterie.
Dan juist liever wel in de bak behandelen, omdat je daarmee alle parasieten doodt, ook die mogelijk in je filter rondzweven.
Dit klinkt logisch maar werkt in de praktijk anders. Daar moet je niet van uitgaan.

De meeste medicatie is een samenstelling van diverse goedjes en vaak zit er ook wel iets anti bacterieel in om toegebrachte schade van parasieten op te lossen. Hangt ook een beetje af hoe "rijp" je aquarium is en of de boel instort..

In bijna elke bijsluiter staan de stofjes die erin zitten. Even googlen en je weet meer. Of gewoon testdrupjes en meten.

Beste is eigenlijk van tevoren bepalen wat je wil gebruiken. Voor parasieten zijn ook wat mildere en kortere kuurtjes. Je heb zeg maar een pistool kogel of een kanon kogel. Dood en morsdood. Dood is vaak genoeg.
 
Gisteravond dosis 2 toegediend.
Op dit moment meet ik:

NH3: 0
NO2: 0
NO3: 3
PO4: 0,5

Zo op het eerste gezicht zou ik zeggen dat de filterbeestjes nog leven. Er is geen NH3 te zien. Dat wordt blijkbaar dus nog afgebroken. Er is geen NO2 te zien, dus blijkbaar werken de NO3 bakkies ook nog. Wel valt het me op dat de NO3 laag is. Eerder was het steeds rond 10. Daar was ik best verbaasd over omdat het licht sterk gedimd is. Ik zou dus verwachten dat de plantjes veel minder opnemen. Misschien komt het doordat we vorige week nieuwe planten toegevoegd hebben?

Hoe dan ook de vraag is nu. Wat nu verder. De bijsluiter spreekt van dag 1, dag 3 en bij heel ernstige ziekteverschijnselen nog dag 5 en dag 7. Nu ik geloof dat alle stippen weg zijn, dus het lijkt bezworen. De aquariumhandel was er echter duidelijk in. Gewoon ook dag 5 en dag 7 doen. Alleen dan weet je zeker dat je ze allemaal te pakken hebt.
Ik ben wel geneigd om dat te doen omdat ik heel graag zeker wil weten dat ik van de Stip af ben.
 
Zeker de behandeling af maken. Stip maakt veel baby stipjes die in het water rond dwarrelen etc. Die zie je niet met het blote oog. Stip beestjes hebben een bepaalde tijd nodig om tot levend stipje te worden. Kan even niet op komen hoe te beschrijven :unsure:

Afhankelijk van je temperatuur komen er dus om de zoveel dagen weer baby stipjes tot leven.

Medicatie dood alleen de tot leven gekomen stipjes.

Op de dag dat je moet doseren een flinke waterverversing is ook fijn voor de vissen en eventuele oplopende ellende. Geen temperatuur schok!!

Op dag 9 is het klaar dan weer flink wat afhevelen en vers erin en kool.
 
Ja, ik heb dat verhaal ook gelezen. Die namen zij inderdaad lastig te onthouden (en uit te spreken). Maar het proces is me duidelijk.
Vind het dan alleen gek dat de gebruiksaanwijzing impliceert dat twee keer ook genoeg kan zijn. Ik ga het daar niet op gokken.

Maar jij zegt dus ook tijdens de kuur nog waterverversen? En dan dus kort voor het doseren.

Vind het wel gek. Er is al heel wat over stip geschreven. Maar dit soort hele praktische dingen worden eigenlijk niet genoemd.
Ze zeggen dat je eigenlijk alleen de stipjes in het water doodt. Niet die op de vis. Deze laten vanzelf los na een tijdje. En het witte stipje is eigenlijk niet het beestje zelf, maar een beschadiging van de slijmlaag van de vis. Maar hoe lang het duurt voordat de vis hersteld is nadat de parasieten al weg zijn wordt eigenlijk ook nergens genoemd.
 
Ja, ik heb dat verhaal ook gelezen. Die namen zij inderdaad lastig te onthouden (en uit te spreken). Maar het proces is me duidelijk.
Vind het dan alleen gek dat de gebruiksaanwijzing impliceert dat twee keer ook genoeg kan zijn. Ik ga het daar niet op gokken.

Maar jij zegt dus ook tijdens de kuur nog waterverversen? En dan dus kort voor het doseren.

Vind het wel gek. Er is al heel wat over stip geschreven. Maar dit soort hele praktische dingen worden eigenlijk niet genoemd.
Ze zeggen dat je eigenlijk alleen de stipjes in het water doodt. Niet die op de vis. Deze laten vanzelf los na een tijdje. En het witte stipje is eigenlijk niet het beestje zelf, maar een beschadiging van de slijmlaag van de vis. Maar hoe lang het duurt voordat de vis hersteld is nadat de parasieten al weg zijn wordt eigenlijk ook nergens genoemd.

2x behandelen kan genoeg zijn als je microscoop heb kun je aantallen zien en inschatting maken. Een en ander hangt ook af van de temperatuur. Ze hebben een bepaalde cyclus (daar kon ik vanmiddag niet op komen). Omdat je geen inschatting kunt maken wat betreft de cyclus kun je beter op safe spelen en je toch al medicatie gebruik dit gewoon herhalen.

Water verversen is gewoon fijn voor je vissen en daarmee hevel je praktisch gezien ook nog wat ellende het riool in. Het is geen must maar als je toch bezig ben. Ook opbouw van eventuele NH3 en/of NO2 verwijder je hier mee.

Je info klopt. Het is erg moeilijk te bepalen wanneer vis is hersteld. Dit is afhankelijk hoeveel stipjes op de vis hebben lopen grazen en wat ze van vis beschadigd hebben. Een stukje vis filet zal wel goed komen zo lang je ook alles een beetje fris hou zodat er geen wondjes met infectie komen of vinrot ofzo. Als stipjes de kieuwen flink hebben aangetast is het nog maar de vraag of de vis hersteld. Een zwak visje blijft altijd lastig want dit word automatisch een ellende magneet. Er leeft heel wat ellende in je aquarium maar gezonde vissen weren dit zelf af. Een zwak exemplaar kan dit niet.

Enige nazorg is dan ook wel fijn voor de visjes. Even wat vaker verversen, goed voer, eventueel wat vitamientjes zodat ze weer top fit kunnen worden. Medicatie moeten ze ook verwerken en gedoe met slijmhuid aan maken kost veel energie van vis, een steuntje in de rug zal ze zeker helpen.

Op de foto met de neon kan ik niet zeggen dat was zeker stip. Maar gezien je behandeling heb ingezet gewoon afmaken dan weet je zeker dat het weg is. (als het al stip was) Niet bij elk stipje op een vis meteen de medicatie erin gooien hoor. Als het ernstig stip is zit een vis met 1 a 2 dagen goed vol (bestrooit). 1 of 2 stipjes kunnen ze ook gewoon zelf afhandelen als ze fit zijn.

Een geheel ellende vrij aquarium bestaat niet. Een geheel "schone" vis ook niet. Op elke vis zit wel wat ellende.
 
Tja, ik heb wel getwijfeld. Het ging maar om een paar stipjes. Misschien was er wel niets aan de hand. Ik heb wel overwogen om het nog een paar dagen aan te zien.aar het zijn kwetsbare visjes en ik wilde er niet te laat bij zijn. Nu zie ik langs de zijkant bij sommige visjes een paar zwarte stipjes. Geen idee of die nieuw zijn. Misschien zaten die er wel altijd al. Ik kijk het maar gewoon even aan.
 
Zo, de kardinalen zien er weer helemaal netjes uit. Ben vandaag begonnen met het licht langzaam weer op te voeren.
Ik heb van de kuur dag 1, 3 en 5 gedaan. Dat is dus meer dan aangeraden werd voor "standaard zieke vissen" en minder dan voor ernstig zieke vissen. Ik begon me op een zeker moment een beetje zorgen te maken over de sulawesi slakken. Ze leken wat minder actief te worden. En aangezien de bijsluiter vermeld dat lagere dieren het middel niet verdragen toch besloten om te stoppen. Het waren maar een paar stipjes, dus ik hoop dat ik ermee wegkom.
In elk geval heb ik de temperatuur drie dagen op 28 graden gehad. Daarna naar 26 teruggezet omdat ik killivissen erbij heb. Die houden eigenlijk niet van warmte.
 
Ik duim voor je dat dit je vissen goed geholpen heeft, en dat ze allemaal goed zullen herstellen (ook je slakken!).
 

Terug
Bovenaan