is dit zand geschikt?


Z

ZooZa

Guest
gegroet mensen
ik had een vraag aan jullie
aangezien ik van plan ben het grind uit mijn aquarium te vervangen door zand
ik weet niet goed welk zand ik moet nemen (hoor veel gevallen van dichtslibben) en ik wil dat niet hebben, maakt niet uit voor hoeveel geld
laatst ergens gehoord dat filterzand niet dichtslibt
wel heel duur, maar opnieuw, het geld speelt geen rol, ik wil geen problemen krijgen, dat kost alleen maar meer ;)
nu had ik dus filterzand gevonden bij de Praxis [link: https://www.praxis.nl/tuin-buitenleven/ ... kg/5353752 ] maar is dit wel geschikt voor in mijn aquarium? en krijg ik na het vervangen van het grind dan niet meteen een hele hoge piek in mijn waardes en hoe dit te voorkomen?
groeten van mij :D
 
bedankt voor de tip, had ik inderdaad ook gezien, maar hij zit niet zo dichtbij, en de praxis wel, en ik heb nog een kortingsbon van de praxis, dus dat scheelt ook al een hoop ;) maar kan ik het zand gebruiken? er staat dat het voor zwembaden, vandaar :D
toch bedankt ;)
 
Filterzand wordt vaak gebruikt voor filteren van zwembadwater dacht ik ja..
Zou wel even de korrelgrootte in de gaten houden.. vaak wordt er gekozen voor een korrel van rond de 1 mm.. nou ja.. daar heb ik goede ervaringen mee.
 
ik kan er naast zien maar ik zie nergens staan dat dit zand voor zwembaden bedoeld is. Er staat
Filterzand voor alle zandfilters

Zandfilters worden voor meer dingen gebruikt dan enkel voor zwembaden, ook voor drinkwater bvb en voor vijvers zijn ze ook geschikt. Dus ja, dit is geschikt voor het aquarium.
 
Filterzand voor alle zandfilters . Goed gezien. Vind korrelgroote wel er klein,voor in aquarium.

2 mm zou ik toch zoeken.
 
Ik vind persoonlijk 0.7 tot 1.25 ook een aangenamere korrel om me te werken, maar vanaf 0.4 moet zeker kunnen.
 
0.4 - 0.8 is inderdaad ook prima, ligt hier in meerdere bakken. Misschien deels voorkeur.
En jup, voor minder dan een tientje heb je het Wildkamp zand inderdaad in huis.

~ Ivo
 
oke bedankt voor de info, ik heb er echt heel veel aan! :D
maar krijg ik dan geen hele heftige waterwaardes als ik in een keer al het grind vervang, het filter helemaal schoonmaak, nieuwe stenen/planten en hout toevoeg? ben namelijk bang dat ik de dag erna allemaal dode vissen moet gaan uitvangen als ik niet ben voorbereid :p
 
Ik gebruik als 10 jaar zonder problemen gewoon metselzand van de Gamma.
 
Dat moet je zelf vanaf de Gamma tillen - 25 kg :O
 
Wettelijk ARBO technisch gezien mag dat niet meer,zonder tilhulp. :D
 
Het mannetje van PostNL die hier altijd langskomt heeft dat inderdaad!
 
ZooZa zei:
oke bedankt voor de info, ik heb er echt heel veel aan! :D
maar krijg ik dan geen hele heftige waterwaardes als ik in een keer al het grind vervang, het filter helemaal schoonmaak, nieuwe stenen/planten en hout toevoeg? ben namelijk bang dat ik de dag erna allemaal dode vissen moet gaan uitvangen als ik niet ben voorbereid :p

Van het filter alleen de filterwatten vervangen na een dag of 2 en/of de schuimmatten schoonspoelen. Dit doen na je herinrichting.

Je vissen kan je beter eerst uitvangen en in een Curver-bewaarbox doen welke gevuld is met je huidige aquariumwater. Wel pompje en verwarming op aansluiten.
 
inderdaad, de bak helemaal herinrichten zand inclusief en het filter helemaal kuisen zou ik niet gelijk doen. Persoonlijk zou ik het filter eerst kuisen en pas enkele dagen later met herinrichten beginnen. De vissen zou ik voor het herinrichten inderdaad overzetten ineen curverbox en het filter daar tijdelijk op aansluiten.
 
Ik dacht altijd dat wildkamp zwart zand verkocht?. Maar kan dat nooit vinden op de site
 
Nee, dat is Hornbach.
 
ik heb niet zo'n box, mijn oom adviseerde mij een grote emmer daarvoor te gebruiken en dan een zo'n bruissteen erop aansluiten
dan kan ik misschien inderdaad beter vandaag dat filter doen, en dan maandag het aquarium herinrichten inderdaad
en dan misschien die dagen daarna gewoon goed het water verversen?
bedankt voor de info!
 
Persoonlijk zou ik zoveel mogelijk water uit je huidige bak in een grote speciekuip of andere bak doen, het filter daarop zetten en gewoonlaten pompen in dat aquarium water. Dan kan je dit naderhand weer in je bak terug doen en het filter herplaatsen. Ook je verwarming en evt. Je vissen erbij in.

Als je het filter nu helemaal schoonmaakt en opnieuw opstart heb je helemaal geen bacteriecultuur meer.
En begin je als het ware helemaal weer opnieuw met een nieuwe bak die weer een maand moet indraaien.
Beetje zonde van al je moeite.
 
dat is waar, filter schoonmaken heeft niet zoveel zin dus, maar ik kan hem toch wel even afspoelen en waar het filter/pomp inzit even omspoelen
inderdaad de vissen, pomp, filter en het water in een emmer doen, en dan het grind vervangen
bedankt voor de info ;)
 
Ik gebruik speelzand van de Intratuin. Paar keer uitspoelen en klaar :)
 
Dat is geen goed zand.
Is te fijn , slaat dicht,en geeft bodemrot.
 
Mondeo zei:
Wettelijk ARBO technisch gezien mag dat niet meer,zonder tilhulp. :D



Jawel. vroeger waren er cement balen van 50 kg.
Dat is gedeelt in 2.
 
ZooZa zei:
oke bedankt voor de info, ik heb er echt heel veel aan! :D
maar krijg ik dan geen hele heftige waterwaardes als ik in een keer al het grind vervang, het filter helemaal schoonmaak, nieuwe stenen/planten en hout toevoeg? ben namelijk bang dat ik de dag erna allemaal dode vissen moet gaan uitvangen als ik niet ben voorbereid :p

Je grint vervangen, laagje water in de bak laten,dan rustig het zand erin doen, worden de bacterie gelijk opgenomen.

Dan water tot 15 cm aanvullen,en 2 x zuurstof erin leggen.

Dan rustig het oude water erbij.

Hoe groot is het grint,wat er nu in ligt? 2 3 mm is best geschikt ,hoor.
 
Vandaag het zand gehaald bij de hornbach ( filterzand, als iemand het merk wil, PB me maar ;) )
verder nog wat hout, planten, stenen en een achterwand
kan iemand mij een goede methode geven hoe ik mijn hout (spiderwood en nog een andere soort) kan laten zinken? Het zijn geen grote stukken ofzo maar ik wil het niet beschadigen, zeker de spiderwood niet...
(Als er interesse in is, wil ik wel een topic aanmaken in het foto-album gedeelte, dan kan ik de transformatie laten zien ;) )
 
Fozzy zei:
Als je het filter nu helemaal schoonmaakt en opnieuw opstart heb je helemaal geen bacteriecultuur meer.
En begin je als het ware helemaal weer opnieuw met een nieuwe bak die weer een maand moet indraaien.
Beetje zonde van al je moeite.

als je je filter op de gebruikelijke manier kuist is er toch gewoon niks aan de hand, in een ingedraaid aquarium zijn genoeg bacteri�n aanwezig om dat op te vangen. Als het filter dan een dag of twee meedraait dan is de bacteriehuishouding terug helemaal in orde, Dan kan je makkelijk enkele dagen na het filter gekuist te hebben het aquarium uitbreken en maar een deel van het water over houden. Ik zie echt het probleem niet. Laat het filter wel niet te lang stil staan, als je het bij op de opvangbak kan aansluiten is dat zeker een must. Kan dat niet probeer dan zo veel mogelijk van het water te behouden.

Spiderwood moet zich eerst volzuigen met water, en dat kan soms wel enkele weken duren. veelal word het een tijd onder gehouden door een zware steen, en dan maar hopen dat die er snel weer af moet.

IK veronderstel dat je weet dat je ook dit zand goed moet spoelen voor gebruik?
 
ik ben daar van op de hoogte, ja, was ik ook van plan :D
van spiderwood wist ik niet, maar ik ben van plan hem wat hoger op te hangen, dus die kan er ook in als het eenmaal is gezonken ;)
ik zal vandaag het filter verschonen, en dan kan ik maandag het helemaal herinrichten
ik zal kijken in hoeverre ik mijn filter kan aansluiten op de emmers ;)
 
babysnake zei:
Fozzy zei:
Als je het filter nu helemaal schoonmaakt en opnieuw opstart heb je helemaal geen bacteriecultuur meer.
En begin je als het ware helemaal weer opnieuw met een nieuwe bak die weer een maand moet indraaien.
Beetje zonde van al je moeite.

als je je filter op de gebruikelijke manier kuist is er toch gewoon niks aan de hand, in een ingedraaid aquarium zijn genoeg bacteri�n aanwezig om dat op te vangen. Als het filter dan een dag of twee meedraait dan is de bacteriehuishouding terug helemaal in orde, Dan kan je makkelijk enkele dagen na het filter gekuist te hebben het aquarium uitbreken en maar een deel van het water over houden. Ik zie echt het probleem niet. Laat het filter wel niet te lang stil staan, als je het bij op de opvangbak kan aansluiten is dat zeker een must. Kan dat niet probeer dan zo veel mogelijk van het water te behouden.

Ben het helemaal met Frans eens.
 

Terug
Bovenaan