Is dit Zeoliet?


Moppersmurf

Well-known member
Lid geworden
24 april 2017
Berichten
206
Leeftijd
58
Locatie
Zoetermeer
Tijd geleden bak met bioloog overgenomen. Daar zat ook een zak stenen bij. Kwam deze weer tegen en vroeg me af of het Zeoliet kon zijn of gewoon stenen die men in de bak heeft gehad.
Als het Zeoliet is, is het dan raadzaam om het in de bioloog er bij te doen?
Ik had eerst de media los maar ben bezig het over te zetten naar zakjes voor makkelijker onderhoud. (BH waszakjes :D) Dus kan er naast.
Heb in bioloog nu filtermatten, filterwatten, lava stenen & keramische pijpjes.
Wel ergens gelezen dat je Zeoliet moet regenereren met zout.

IMG_2144.jpg


IMG_2145.jpg


IMG_2146.jpg
 
Waarom zou je het er uit laten? Als het geregenereerd is kan het toch geen kwaad? (oprechte interesse in het waarom)
 
Lijkt er wel op ja

Ik zou het niet gebruiken. Je weet niet precies welk type het is en je weet niet hoe lang het meedraait. Een maand of 2 gaat het wel mee vaak.

Enkel inzetten bij amonia pieken. Niet als standaard medium.

Het is een pleister op een wond. Je moet de wond dus aanpakken en zsm van de pleister af.
 
Voor zover ik weet onttrekt Zeoliet ammonium uit het water. In het Zeoliet wordt dat weer omgezet in nitriet en nitraat door bacteriën waardoor het zeoliet weer nieuw ammonium kan aantrekken....uiteindelijk zal het zeoliet verzadigd raken met stoffen waarna je het weer kunt regenereren. Ik gebruik het hier al jaren zonder enig probleem. Je moet alleen even onthouden dat je geen zout aan het water toevoegt......nou heb ik een zoetwater aquarium dus dat is vrij simpel te onthouden.....
 
Voor zover ik weet onttrekt Zeoliet ammonium uit het water. In het Zeoliet wordt dat weer omgezet in nitriet en nitraat door bacteriën waardoor het zeoliet weer nieuw ammonium kan aantrekken....uiteindelijk zal het zeoliet verzadigd raken met stoffen waarna je het weer kunt regenereren. Ik gebruik het hier al jaren zonder enig probleem. Je moet alleen even onthouden dat je geen zout aan het water toevoegt......nou heb ik een zoetwater aquarium dus dat is vrij simpel te onthouden.....

Eensch zo kan het inderdaad werken maar,

Dat is precies het probleem. De TS zal echt wel zeoliet hebben wat voor zout water geschikt is. Punt is dus dat er veel verschillend zeoliet is en hij niet precies weet wat het is.
 
Eh....zeoliet is per definitie niet geschikt voor zoutwater? Je regenereert nml met zout waardoor het de afvalstoffen loslaat.

Het zeoliet is overgenomen samen met een bioloog? Lijkt me dan wel geschikt voor gebruik in het aquarium toch?
 
Eh....zeoliet is per definitie niet geschikt voor zoutwater? Je regenereert nml met zout waardoor het de afvalstoffen loslaat.

Het zeoliet is overgenomen samen met een bioloog? Lijkt me dan wel geschikt voor gebruik in het aquarium toch?

Oh je kunt zeoliet voor zout gebruiken. Ik dacht zelfs dat de ts het daarover had want ik had zelf nooit gehoord dat zeoliet op zoet ook word gebruikt :)

Zeoliet is een raar woord. Het is eigenlijk zeoliten. Een soort van familie dus
 
Veel informatie, bedankt. Het is inderdaad voor een zoet water aquarium. Maar denk dat ik het niet ga gebruiken.
 
Veel informatie, bedankt. Het is inderdaad voor een zoet water aquarium. Maar denk dat ik het niet ga gebruiken.

Lees nog even wat tips over zoet. Die gaan hier vanzelf komen. Mijn texten slaan op zout en ik zou niet durven te zeggen of het bij zoet fundamenteel anders is.

Ik hoop zelf ook op wat input van zoet fanaten.
 
Ik vind het veel belangrijker wat de reden is van inzet. Hoe dat bij zoet zit moet ik voorzichtig zijn. Maar in zout is het een noodmiddel. Mijn inziens zou ie al eerder achter dat probleem moeten komen en bij de kern aanpakken.

Als je zeoliet moet gebruiken in zout ben je eigenlijk te laat of handteer je een niet logisch principe.

Dat kan bij zoet anders zijn.
 
Raad het vooral af omdat het werkt als een spons.
Het bind ammonia waardoor het minder beschikbaar is voor de bacteriën in de stikstof cyclus.

Je bent mijn inziens dus beter af met een knap biologisch materiaal om je water stabiel te houden, daar hoef je nagenoeg niet meer naar om te kijken
 
Zou het er ook niet in doen, maar wat handig om klaar te hebben liggen.

stel door wat voor reden dan ook zit je ineens zonder je "goede" bacteriën, heb je altijd nog zeoliet bij de hand om de grote klappen op te vangen omtrent NH3/4 NO2.

(grote) bakken waar ineens veel belasting in komt te zitten worden ook regelmatig met behulp van zeoliet opgestart, maar dat terzijde :)
 
Zou het er ook niet in doen, maar wat handig om klaar te hebben liggen.

stel door wat voor reden dan ook zit je ineens zonder je "goede" bacteriën, heb je altijd nog zeoliet bij de hand om de grote klappen op te vangen omtrent NH3/4 NO2.

(grote) bakken waar ineens veel belasting in komt te zitten worden ook regelmatig met behulp van zeoliet opgestart, maar dat terzijde :)


Niet ter zijde, het is een heel goed punt! Je kunt je bak ontwerpen rondom dit soort middelen. Zeoliet is er daar maar 1 van.

Als jij bv een gigantische berg vissen wilt hebben, dan is het erg lastig om de balans in je bak op orde te houden. Een sump moet dan al MEGA groot zijn wil die het kunnen opvangen. Maar dat betekend niet dat je niet zoveel vissen in je bak kunt hebben.
Je zou dus kunnen kiezen om een bepaald filter materiaal in je logica mee te nemen. Als jij in je ontwerp continu over Rowaphos filtert, of bij zoet over active kool... dan is dat helemaal niet per definitie slecht. Shure, de koraal liefhebbers zullen je verketteren, maar als dat het ontwerp is wat je wilt.. dan moet je dat lekker doen.

Zeoliet kan dus ook een methode zijn om je bak in stand te houden over een langere termijn. By design zeg maar....

Het is niet wat ik zou doen, maar in Amerika zie je veel Visbakken op zout zonder koraal. Die hebben vervolgens echter een MEGA MEGA filter systeem om dat inbalans op orde te houden.

Het kan een methode zijn, maar dan moet je het wel zo ontwerpen.
 
Je hoeft je vissen niet dagelijks te voeren natuurlijk hè..
daardoor verlaag je al de belasting, en de ruimte die zeoliet inneemt kan je beter besteden aan een hoogwaardig filtermateriaal dat de belasting kan verwerken.

Vergeet niet dat zoet water heel iets anders is dan zout hè..
 
Je hoeft je vissen niet dagelijks te voeren natuurlijk hè..
daardoor verlaag je al de belasting, en de ruimte die zeoliet inneemt kan je beter besteden aan een hoogwaardig filtermateriaal dat de belasting kan verwerken.

Vergeet niet dat zoet water heel iets anders is dan zout hè..

Hoe veel ik ook lees, het kwartje wil nog niet vallen. Dus blijf me corrigeren waar dat nodig is!
Zoet is me echt nog lastig. Ik moet ook mijn mond houden in dit topic, want het gaat over zoet :)
 
Niet ter zijde, het is een heel goed punt! Je kunt je bak ontwerpen rondom dit soort middelen. Zeoliet is er daar maar 1 van.

Als jij bv een gigantische berg vissen wilt hebben, dan is het erg lastig om de balans in je bak op orde te houden. Een sump moet dan al MEGA groot zijn wil die het kunnen opvangen. Maar dat betekend niet dat je niet zoveel vissen in je bak kunt hebben.
Je zou dus kunnen kiezen om een bepaald filter materiaal in je logica mee te nemen. Als jij in je ontwerp continu over Rowaphos filtert, of bij zoet over active kool... dan is dat helemaal niet per definitie slecht. Shure, de koraal liefhebbers zullen je verketteren, maar als dat het ontwerp is wat je wilt.. dan moet je dat lekker doen.

Zeoliet kan dus ook een methode zijn om je bak in stand te houden over een langere termijn. By design zeg maar....

Het is niet wat ik zou doen, maar in Amerika zie je veel Visbakken op zout zonder koraal. Die hebben vervolgens echter een MEGA MEGA filter systeem om dat inbalans op orde te houden.

Het kan een methode zijn, maar dan moet je het wel zo ontwerpen.

Niet precies wat ik bedoelde, zou nooit je bak ontwerpen omtrent zeoliet.
bedoel het puur voor de opstart van een bak, niet voor het onderhouden daarvan.

ik heb een bak, maar daar moeten het liefst alle vissen tegelijk in mbt territorium vorming (malawi mbuna's bijvoorbeeld).
als ik ineens alle vis in de bak gooi heb ik een probleem, kans op hoge nh3/4 no2 waardes is dan flink aanwezig.

stel ik begin met een goede portie zeoliet naast mijn standaard filter materiaal, dan vang ik de nh3/4 no2 klappen op.
de bacterie cultuur begint zich langzaam te vormen in het filtermateriaal, na 4 weken haal je 1/5 van het zeoliet uit je filter en vervangt dit door standaard filtermateriaal. dit doe je elke week totdat alle zeoliet uit je filter is en is vervangen door standaard materiaal. in de tussentijd heeft je normale materiaal de tijd gehad om in werking te treden en het op zichzelf te redden zonder bijkomst van zeoliet.

PS: bakken zo vol plompen dat je de raarste capriolen uit moet gaan halen om ze maar in leven te houden is natuurlijk nooit aan te bevelen :) maarja only in America (& Aziatische landen)
 
Hoe veel ik ook lees, het kwartje wil nog niet vallen. Dus blijf me corrigeren waar dat nodig is!
Zoet is me echt nog lastig. Ik moet ook mijn mond houden in dit topic, want het gaat over zoet :)
Naja het grote verschil is dat ipv 40kg(ish) levend steen met zout heb je met zoet lachend genoeg aan 2kg gesinterd glas
 
Niet wat ik bedoelde, zou nooit je bak ontwerpen omtrent zeoliet.
bedoel het puur voor de opstart van een bak, niet voor het onderhouden daarvan.

ik heb een bak, maar daar moeten het liefst alle vissen tegelijk in mbt territorium vorming (malawi mbuna's bijvoorbeeld).
als ik ineens alle vis in de bak gooi heb ik een probleem, kans op hoge nh3/4 no2 waardes is dan flink aanwezig.

stel ik begin met een goede portie zeoliet naast mijn standaard filter materiaal, dan vang ik de nh3/4 no2 klappen op.
de bacterie cultuur begint zich langzaam te vormen in het filtermateriaal, na 4 weken haal je 1/5 van het zeoliet uit je filter en vervangt dit door standaard filtermateriaal. dit doe je elke week totdat alle zeoliet uit je filter is en is vervangen door standaard materiaal. in de tussentijd heeft je normale materiaal de tijd gehad om in werking te treden en het op zichzelf te redden zonder bijkomst van zeoliet.

PS: bakken zo vol plompen dat je de raarste capriolen uit moet gaan halen om ze maar in leven te houden is natuurlijk nooit aan te bevelen :)

Ow, ik zie dat wel als bewust Zeoliet inzetten. Dat je het tijdelijk doet vind ik nog steeds "by design". Je hoeft het niet voor altijd te gebruiken.

Ik schreef eerder in dit topic dat het een noodmiddel is. Maar in jouw geval heb je er dus heel bewust voor gekozen en maakt het deel uit van je logica. Je hebt het niet ingezet omdat er ineens een probleem is zeg maar.

Je voorbeeld is juist wat ik bedoel :) een bewuste doordachte keuze.
 
Ow, ik zie dat wel als bewust Zeoliet inzetten. Dat je het tijdelijk doet vind ik nog steeds "by design". Je hoeft het niet voor altijd te gebruiken.

Ik schreef eerder in dit topic dat het een noodmiddel is. Maar in jouw geval heb je er dus heel bewust voor gekozen en maakt het deel uit van je logica. Je hebt het niet ingezet omdat er ineens een probleem is zeg maar.

Je voorbeeld is juist wat ik bedoel :) een bewuste doordachte keuze.

Als je het zo zegt.. ja :)
 
Als je het zo zegt.. ja :)

Leuk ook om te lezen dat je hetzelfde territoriale probleem had met Malawi. In zee heb je dat ook. Met koraal en met vis kun je in de problemen komen. Zet maar eens een anemoon in een bak die al helemaal begroeid is ;) , wat een feest.... /not

Commercieel heb ik jouw manier ook wel eens gebruikt op zee. Men wil dan eigenlijk op dag 1 al een kant en klare ingegroeide bak. Dat gaat niet echt, dus lijm je dan voor duizenden euro's volgroeide stukken in de bak, en pleur je er een berg vis in.

Die koralen en vissen vechten elkaar binnen 2 maanden de bak uit, en netels vliegen door de huiskamer. Je MOET dan wel agressief filteren... Ik heb er een hekel aan en mijn eigen moraal stond me in de weg dit soort bakken te verkopen. het verdiende echter wel 5x meer dan een normale bak (mede de reden dat ik gestopt ben)
 

Terug
Bovenaan