Is dit zwarte stip, een parasiet of...?


goudjegoudvis

New member
Lid geworden
16 augustus 2023
Berichten
2
Leeftijd
41
Hallo forumleden!

Ik ben nieuw hier en heb sinds 2 jaar 3 goudvissen: Maan, Roos en Vis. Daarvoor heb ik ruim 20 jaar dezelfde goudvis gehad, Gompy.

Een van de huidige goudvissen heeft sinds 2 maanden een zwarte plek op zijn vin, de vin is gescheurd. Ik behandel al een tijd met ESHA 2000 en Exit. Deze vis heeft eerder zo’n vlekje gehad en toen was dit middel afdoende. Het leek beter te gaan maar nu krijgt ie een vlek boven het scheurtje in zijn vin. De andere vissen hebben nergens last van. Ik test het water met teststrips (CI2, pH, KH/TAC,GH/TH, NO2, NO3), de waarden zijn goed.

Wat kan er zijn en wat kan ik doen?

Alvast bedankt voor jullie tips, ook namens Roos.

Groeten Danielle

tempImagevay6hT.jpg
 
Ik denk @goudjegoudvis dat er wat extra informatie mag zijn over het aquarium, filtratie en bijvoorbeeld waterwissel frequentie en hoeveelheid. Een totaalplaatje zal misschien ook waardevol zijn. Wat zijn de waterwaardes? Over het algemeen wordt de voorkeur gegeven aan druppeltesten.
 
Hoi @Friesian

Dank voor je reactie. Ze zitten in een bak van 80x40x35cm (112L).

Waterwissel is elke 14 dagen +/- 50%. Er zit sinds kort een Easy Crystal filterbox 600 in. Wat betreft de tests: ik gebruik esha teststrips die de waarde in de goede zones aangeeft.

Hoop dat het zo voldoende info is.

Groeten!
tempImageaz2qtw.jpg
 
Hoi @goudjegoudvis .

Veel mensen hebben nog vakantie en dat zal invloed hebben op de resultaten denk ik qua reacties.

Ik ben bang dat je bak sowieso te klein is voor goudvissen, eigenlijk is een vijver beter. Het zijn echte vervuilers, belasten de bak behoorlijk. Dus regelmatig een grote waterwissel, een flink filter.
Ik zou je aanraden om wat topics door te lezen van bijvoorbeeld @Giebeltje .

Zoals deze in de sectie Goudvissen.
Succes!

 
Friesian, fosfaat en nitraat zijn vooral belangrijk voor de planten, nitriet en ammoniak zijn belangrijker voor de vissen.

En verder sluit ik me bij je aan dat goudvissen in een hele grote bak moeten, wil e ze gezond houden. Goudvissen worden joekels van vissen, ik heb er in mijn vijver rondzwemmen van 25cm en die zijn nog niet klaar met groeien!
 
Ik denk eerder aan vinrot. En dat het door de infectie zwart kleurt. Je ziet dat het witte weg aan het rotten in in iedergeval.

Ik zou iniedergeval het water extra goed schoon houden.

Zelf zou ik een behandeling esha 2000 uitproberen (bedoelt voor vinrot en kan preventief gebruikt worden). Omdat dit een licht belastend middel is en een breed vlak aan problemen kan aanpakken.
Door dit te doen kan je de vis de kans geven op kracht te komen, zn slijmhuid sterk te houden zodat de vis zelf de infectie kan bestrijden.

Je kan ook afwachten tot er wat meer informatie komt.

Ik gebruik ook sinds kort preventief easy life voogle. Dat schijnt ook te helpen bij dit soort dingen en houd de slijmhuid gezond en infectievrij.
 
Hoi @Friesian

Dank voor je reactie. Ze zitten in een bak van 80x40x35cm (112L).

Waterwissel is elke 14 dagen +/- 50%. Er zit sinds kort een Easy Crystal filterbox 600 in. Wat betreft de tests: ik gebruik esha teststrips die de waarde in de goede zones aangeeft.

Hoop dat het zo voldoende info is.

Groeten!Bekijk bijlage 364343

Inmiddels alweer oud topic maar toch even reageren, want hier gaat zoveel niet goed...Je bak is veel te klein, je filter ontoereikend, de bodem is ongeschikt en plantjes met glaswol er nog aan in het aquarium. Goudvissen zijn niet geschikt voor een aquarium, die horen in een vijver waar ze de ruimte hebben om een goudvis te kunnen zijn. Ben je liever eigenwijs en houd je het zoals je het hebt, wees er dan op voorbereid dat je waarschijnlijk nog veel meer ellende met je vissen gaat krijgen, en ze uiteindelijk dood zullen gaan.
 

Terug
Bovenaan