Is een veerwarming een marge/buffer nodig?


B

Black Kiwi

Guest
Bij veel zaken in het dagelijkse leven geldt dat het maximum, aangegeven op een voorwerp, niet altijd even verstandig is om continu te gebruiken.

Een auto kan 200km/h maar dat is voor de levensduur van het motorblok niet handig. Een stroomgroep in huis kan +/- 3600watt leveren, maar dit is ook enkel als piek handig om te doen.

Werkt dit ook zo bij aqaurium-verwarmingen? Ik heb namelijk een verwarming (max 25 liter) ingezet voor mijn 40 liter aquarium.
Geen probleem voor normale temperaturen, maar ik heb gemerkt dat ik pas mijn gewenste 26c kan behalen door de verwarming op 31c (max) te zetten.

Is dit levensduur verkortend en kan er beter een maatje groter gekocht worden?
 
Komt er genoeg stroming bij de verwarming?

Wij hebben een keer gehad dat de verwarming in dezelfde hoek als de in- en uitstroom een lagere temperatuur in de bak verzorgde dan de verwarming in de andere hoek.

~ Ivo
 
Waarom dan geen 50 watt.
Gaat hij wel sneller uit.
 
Mascha&Ivo zei:
Komt er genoeg stroming bij de verwarming?

Wij hebben een keer gehad dat de verwarming in dezelfde hoek als de in- en uitstroom een lagere temperatuur in de bak verzorgde dan de verwarming in de andere hoek.

~ Ivo
Nee er komt weinig stroming bij - door de aparte vorm van het aquarium. Heb daarom wel een tweede thermometer geplaatst zodat ik op meerdere plaatsen in het aquarium kan testen.

So far so good: ongeveer overal rond de 26c (verwarming staat op 31c).
 
Bertus zei:
Waarom dan geen 50 watt.
Gaat hij wel sneller uit.
Die had ik van een vorig project nog liggen - gloednieuwe 25watt. Is ook zo zonde om meteen een nieuwe te kopen zonder het eerst geprobeerd te hebben.
 
Hmm, het valt me nu pas op dat ik de titel verkeerd getypt heb.. :stom:
 
Maar wat is de temperatuur dichtbij de verwarming dan?
 
Mascha&Ivo zei:
Maar wat is de temperatuur dichtbij de verwarming dan?
Daar zit zo'n thermometer-sticker die 26c zegt - ofzoiets.
Precies waar zo'n sticker goed voor is :thumbs:

Ik zal de digitale thermometer er eens naartoe verplaatsen. Nu hangt deze midden in de stroming @ 26,4c.
 
Zo - paar dagen verder en de digitale thermometer is overal door het aquarium verhuisd.
Het komt er op neer dat de temperatuur overal tussen de 26,2 en 26,8 zit. Ik denk dat dat voldoende is qua stroming.

Mijn punt echter blijft hetzelfde: de effectiviteit van een verwarming neemt af naarmate hij meer liters moet verwarmen.
In mijn geval betekend dat - dat hij op het maximale ingesteld staat - en dus ook continu die 25watt aan moet spreken.
Kan zelf ook nog nergens vinden of het kwaad kan voor de levensduur.
 

Terug
Bovenaan