Wat is er nieuw

Is half licht voldoende beperkt juwel helialux

Noudt

Member
AquaForum Donateur
Lid geworden
11 juni 2024
Leeftijd
40
Hoi Allen, Ik ben druk bezig met het ombouwen van mijn lido 120 naar mijn rio 450. Hierdoor heb ik momenteel geen CO2 meer op mijn Lido. Huidige plan voor de lido is om die te gebruiken om eerst mijn L144 jonkies in op te laten groeien en misschien later wel als kweek bakje. Voor nu heb ik mijn verlichting terug geschroefd naar halve kracht en blauw heel ver terug (Zie schema). Ik zal natuurlijk wel gewoon plantenvoeding blijven toevoegen. Ik mik voor nu op 15 mg N03 en 1.5 mg PO4 voor de micro voeg ik profito toe en ik voeg nog extra ijzer toe. mijn vraag concreet is dit voldoende terug geschroefd dat ik de alg enigsinds beperk kan houden? Of moet ik nog drastischer terugschroeven. Ik hoor graag jullie mening en adviezen.

Bijlagen

• Screenshot_20240802_234642_Chrome.jpg
    Screenshot_20240802_234642_Chrome.jpg
    81.9 KB · Weergaven: 53
Waarom zit er überhaupt licht boven je bak? Voor het leven in je bak! Waaronder dus ook je plantenbestand. Je planten lichtvraag bepalen je lichtsterktevraag boven je bak. En je lichtsterkte geeft dan mede aan of er al een niet CO2 toevoegingen gevraagd wordt. Dat is de volgorde! Dus minder licht kan betekenen dat er een verlaging met je CO2 toevoeging nodig is. Maar het kan ook als gevolg hebben dat er niet aan de lichtvraag van je planten voldaan wordt. Met de nodige gevolgen voor je groen.

En wat is de reden voor extra ijzer? Heb je planten die dat wensen of is dat min of meer 'op de gok'?

Waarom zit er überhaupt licht boven je bak? Voor het leven in je bak! Waaronder dus ook je plantenbestand. Je planten lichtvraag bepalen je lichtsterktevraag boven je bak. En je lichtsterkte geeft dan mede aan of er al een niet CO2 toevoegingen gevraagd wordt. Dat is de volgorde! Dus minder licht kan betekenen dat er een verlaging met je CO2 toevoeging nodig is. Maar het kan ook als gevolg hebben dat er niet aan de lichtvraag van je planten voldaan wordt. Met de nodige gevolgen voor je groen.
Er zitten idd ook planten in varens en wat snelgroeiende planten waar ik de naam niet van weet (zou een foto kunnen maken of opzoeken als dat helpt).

En wat is de reden voor extra ijzer? Heb je planten die dat wensen of is dat min of meer 'op de gok'?
Voor de zekerheid. Kan dat kwaad? Moet nog een Fe test en een K test kopen om nauwkeurig te bemesten.

Normaal gesproken zit er in mineralen- en sporenoplossing voldoende ijzer. Ik gebruik de ijzerwaarde om te beoordelen of ik voldoende micro-elementen heb toegevoegd. Als je extra ijzer toevoegt, kan dat niet meer.
@Cornelius en @benvo kunnen je vertellen welke planten méér ijzer nodig hebben dan de standaard oplossing.

Je leest vaak dat 'typische moerasplanten' extra ijzer nodig zouden hebben.
Maar bij navraag bij professionele aquariumplanten kwekerijen met ruime ervaring met het kweken van bv. Cryptocoryne vertellen dat deze planten nooit een extra dosering van Fe nodig hebben.

Planten zonder ijzer zijn bleek van kleur, ongeacht welke kleur ze eigenlijk zouden moeten hebben, maar het is niet nodig om meer ijzer te doseren voor een rode kleur dan voor groen...
Extra ijzer kan wel worden gebruikt om rode pigmenten te activeren. Want de meeste Fe toevoegingen zijn niet voldoende als ze onderdeel zijn van een standaard micro oplossing. Dit omdat het ijzer nooit lang genoeg in de juiste vorm blijft om aangeboden te worden aan planten. Voor een normale bak is de ijzerconcentratie in de standaard microbemesting voldoende maar voor extra rode planten dus niet. Voor rode planten is het beter als Fe word aangeboden als ferrogluconaat. Dit is veel makkelijker opneembaar voor de plant. Daarbij is het ook nog eens bron van extra koolstof.
Daarom is MicroMix Plus ook zo populair onder scapers. Het bevat meerdere chelaten voor het ijzer. (gluconaat, EDDHMA, DTPA en EDTA)

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan