Is het mogelijk om 2 soorten dwergcichliden te combineren in 1 meter aquarium?


ricosiano

Well-known member
Lid geworden
21 september 2020
Berichten
260
Leeftijd
35
Goedenmiddag/avond,

Ik wil een Jewel Rio 180 aanschaffen en ben me aan het oriënteren op een visbestand. Ik zou graag dwergcichliden in dit aquarium willen, maar wat is dan een acceptabele samenstelling? En hoeveel zou ik er dan kwijt kunnen?

- Kan ik bijvoorbeeld een harem Apistogramma cactuoides combineren met een harem Apistogramma macmasteri om maar wat te noemen?
- Of zijn er (dwerg) Cichliden soorten waar ik bijv 2 mannetjes met x vrouwtjes kan combineren in deze 180L bak?
- Kan ik hier dan nog wat bijplaatsen voor hoger in de bak? Bijv een zalmpjes soort?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Gr. Rico
 
1m + 3v apisto
Bedankt, en kunnen daar dan nog andere bodembewoners bij?
En, kan ik dan in een 180L bak nog Luipaarddanio's of Nannostomus kwijt?

Geld dat 1m3v ook voor bijv. Mikrogeophagus Ramirezi ?

Excuus voor de hoeveelheid vragen, maar ik vind Cichliden over het algemeen hele mooi vissen. Maar als het zo beperkend werkt, weet ik niet of dat slim is in een 180L aquarium.
 
Zijn buitengewoon zeer territorium gevoelige vissen,geen 2 soorten.
Bedankt. Dan moeten we dat gewoon niet doen. Ik vind het prachtige vissen, maar 4 vissen als enige bodembewoners in een bak van een meter lengte lijkt me best wel kaal. Hoe lossen anderen dat op?
 
Een man Apistogramma Agassizzi Red met een paar vrouwtjes erbij en dan heb je een mooie harem.
 
Met een grote verscheidenheid aan bodemvissen,er zijn er vele meer dan b.v.appistogrammma's.
 
Met een grote verscheidenheid aan bodemvissen,er zijn er vele meer dan b.v.appistogrammma's.
Snap ik, maar ze kunnen in een meterbak dus wel samen met andere bodemvissen? Corydoras misschien?
 
Wel samen met,maar niet met famili;)e,, bedoelde dus familie,,staat een beetje verkeerd weergegeven.
 
Hoi Rico,

Ik zit toevallig dezelfde situatie als jij. Heb een rio180 en ga daar ook dwergcichlides in houden. Ik hou het echter wel bij één soort, je moet echt wel een grotere bak nemen wil je 'veilig' 2 soorten willen houden. De meeste apisto's zijn harembroeders dus zou dan 1 man nemen met 2 of 3 vrouwen (zorg voor voldoende schuilmogelijkheden!). Verder is de ene soort softer dan de andere. Ikzelf heb nu Corydoras aeneus zwemmen en in de midden laag een schooltje H. bleheri's ook wel roodneuszalmen genoemd. Mijn bestand wordt waarschijnlijk 6 Cory's, min 15 zalmen en een paar of klein harempje dwergcichlides.

In m'n oude bak een rio125 (80cm) had ik zelfs deze Cory's bij M. ramirezi en A. agassizzi (niet tegelijk). Hier is bij mij nooit ellende ontstaan al waren de ramirezi's wel wat feller in de buurt van hun hol. Had er zelfs nog 2 kleine clownpeckoltia's bij :juggle: . Zou ik met de kennis van nu nooit meer doen, theoretisch veel te druk op de bodem. Moet er ook bij zeggen dat er ook wel verhalen te vinden waar het niet goed ging op dit forum dus wellicht dat je daar ook even door kan spitten.

Ik moet nog kijken welke ik ga nemen, ben me rustig aan het inlezen. Ben bijvoorbeeld ook aan het kijken naar Nanacara en Laethacara soorten. Deze zwemmen iets hoger waardoor je wat meer ruimte op de bodem hebt. Qua scholenvis maakt het niet echt heel veel uit zolang het maar geen agressieve vissen zijn. Tetra's, zalmen e.d. moeten prima kunnen. Succes.

Gr
Stefan
 
Hoi Rico,

...

Gr
Stefan
Hoi Stefan, allereerst bedankt voor je uitgebreide reactie, dat waardeer ik zeer! Ik heb even jouw avontuur zitten lezen m.b.t. het inrichten en opstarten van de rio 180. Wat een verhaal zeg!

Zou ik jou misschien prive een bericht mogen sturen, om mijn twijfels te bespreken m.b.t. mijn gewenste visbestand, en of je mij wellicht richting een goed boek kan sturen voor het opstarten van een aquarium? Wellicht dat jij me kan helpen met de beslissing welke vissen van mijn 'lijstje' bij elkaar kunnen in de rio 180.

Gr. Rico
 
2 soorten dwerg cichliden moet je zeker niet doen hierin ben ik eigenwijs geweest en heb het wel geprobeerd uit komst dooie vissen
De combinatie met corrydoras heb ik ook gehad naar mijn mening moet dit kunnen

Ik heb zelf ook de cacatuoides gehouden in een harmpje 1m3v mijn inrichting was hier niet goed voor waardoor 1 vrouwtje geen territorium kon bemachtigen deze vis gaat dan na de oppervlakte wat uit eindelijk tot de dood leid.
Het harmpje dat over bleef heeft uit eindelijk wel voor na geslacht gezorgd (had toen ook een 10 tal corydoras hasborus op de bodem) om dit mee te maken is ontzettend leuk raad ik je ook zeker aan
Mijn scholenvis was toen stervlek zalm Latijnse naam moet ik schuldig blijven als ik daar op terug kijk vond ik dat een mindere keuze omdat deze vissen bij mij toch wat groter werden dan ik had gedacht en echt in het midden middenonder zwemmen waardoor ik in mijn bovenste laag een vis miste deze vissen heb ik toen mogen terug brengen bij mijn lfs en heb ik de nanatomus Beckford terug gehaald deze zwemmen in het midden boven gedeelte van het aquarium
Waardoor het allemaal wat rustiger oogte dan zou je nog eventueel een bijlzalmpjes bij kunnen doen

Mijn advies is

Oppervlakte bijlzalmpjes de kleinere soorten deze zou ik pas toevoegen als je echt nog wat mist in de regio
Midden/boven nanatomus het liefst ook wat kleinere soorten
Bodem/middenonder harmpje cacatuoides
Bodem corrydoras hasborus is ook een kleine soort
Waarom kies ik als bijvissen de kleinere soorten omdat het contrast met je hoofd vis de cacatuoides dan beter tot zijn recht komt
 
2 soorten dwerg cichliden moet je zeker niet doen hierin ben ik eigenwijs geweest en heb het wel geprobeerd uit komst dooie vissen
De combinatie met corrydoras heb ik ook gehad naar mijn mening moet dit kunnen

Ik heb zelf ook de cacatuoides gehouden in een harmpje 1m3v mijn inrichting was hier niet goed voor waardoor 1 vrouwtje geen territorium kon bemachtigen deze vis gaat dan na de oppervlakte wat uit eindelijk tot de dood leid.
Het harmpje dat over bleef heeft uit eindelijk wel voor na geslacht gezorgd (had toen ook een 10 tal corydoras hasborus op de bodem) om dit mee te maken is ontzettend leuk raad ik je ook zeker aan
Mijn scholenvis was toen stervlek zalm Latijnse naam moet ik schuldig blijven als ik daar op terug kijk vond ik dat een mindere keuze omdat deze vissen bij mij toch wat groter werden dan ik had gedacht en echt in het midden middenonder zwemmen waardoor ik in mijn bovenste laag een vis miste deze vissen heb ik toen mogen terug brengen bij mijn lfs en heb ik de nanatomus Beckford terug gehaald deze zwemmen in het midden boven gedeelte van het aquarium
Waardoor het allemaal wat rustiger oogte dan zou je nog eventueel een bijlzalmpjes bij kunnen doen

Mijn advies is

Oppervlakte bijlzalmpjes de kleinere soorten deze zou ik pas toevoegen als je echt nog wat mist in de regio
Midden/boven nanatomus het liefst ook wat kleinere soorten
Bodem/middenonder harmpje cacatuoides
Bodem corrydoras hasborus is ook een kleine soort
Waarom kies ik als bijvissen de kleinere soorten omdat het contrast met je hoofd vis de cacatuoides dan beter tot zijn recht komt
Hoi Flighty, dankjewel voor je reactie. Zoiets hadden we inderdaad in gedachte, maar we twijfelden of dat mogelijk was. Ik denk dat we die kant op gaan! Beginnende met de cory's, dan de Cacatuoides en als laatste de nantomus? Ik denk dat we de bijlzalmpjes eruit laten, tenzij we echt wat missen.
 
Je cacatuoides doe je als laaste want dit worden je enige vissen die een territorium op eisen dus als je die als eerst in je aquarium doet zullen ze de overige vissen wie je er dan bij doet op de bodem op gejaagd gaan worden dit is een stuk minder als je eerst ander bodem bewoners toevoegt
Ik zou je ook willen adviseren om wat onderhoudsploeg in je aquarium te houden.
japonica garnalen goede opruimers eten met de pot en alles wat af gestorven is hou ze wel in een groep (de 1 na beste in mijn ogen want de beste opruimers ben je zelf)
ottocinlus is een scholen vis kan je pas na minmaal 5 maanden uitzetten anders zullen ze verhongeren deze leven van de micro deeltjes die tussen je algen groeien ("algeneter")
Helena slakken zijn slak etende slakken vind ik een plus en ze kruppen lekker in de bodem en eten met de pot mee ook een plus laten over het algemeen je planten met rust
 
Nou ik heb zojuist in de lfs een aquarium besteld. Het is toch niet de rio 180 geworden, ik heb uiteindelijk gekozen voor de Aquatlantis Elegance Expert 100. Iets groter/hoger en mooier vond ik. Ook de bijbehorende onderkast vond ik mooier. En met uitneembare pomp, die in de rio zit vastgelijmd. Het aquarium komt volgende week. Ik kan niet wachten!
 
Aqualantis is inderdaad een mooiere keuze dan een juwel gefeliciteerd met je aankoop
 
Aqualantis is inderdaad een mooiere keuze dan een juwel gefeliciteerd met je aankoop
Bedankt! Ik heb trouwens alle vissen nu gezien die we besproken hebben inclusief de Japonica's. Ik denk dat het een heel mooie samenstelling wordt zo. Bedankt voor de input.
 
Zou ik jou misschien prive een bericht mogen sturen, om mijn twijfels te bespreken m.b.t. mijn gewenste visbestand, en of je mij wellicht richting een goed boek kan sturen voor het opstarten van een aquarium? Wellicht dat jij me kan helpen met de beslissing welke vissen van mijn 'lijstje' bij elkaar kunnen in de rio 180.

Hoi Rico,

Je mag uiteraard altijd een PB sturen, maar ook ik weet niet alles van alle visbestanden dus wellicht is het o.a. ook handig om bij je andere topic over visbestand je ideeën erop te gooien. Zag dat je daar wat had neergezet over kersenbuiken maar heb hier en daar wel gelezen dat dit soms wat agressievelingen zijn. Ook had ik vroeger een oud collega die ze had en daar bleven ze maar fokken en waren ze de rest van de bak aan het terroriseren. Ik zelf zou het als ik jou was lekker bij Zuid-Amerikaanse dwergen houden. Een boek heb je niet per se nodig, op internet is alles wel te vinden. Heb overigens wel boeken hoor van vroeger (oh wat klinkt dit oud :p). Zal ze onder mijn bericht wel even plaatsen.

Fijn dat je een bak hebt uitgekozen, heb inderdaad ook veel goede verhalen gelezen over Aqualantis dus denk dat je een goede keus hebt gemaakt. Maak ook even een topic in Fotoalbum dan kunnen we het volgen en je ook van informatie en commentaar voorzien. Ik kan je nu heel veel tips geven maar dan wordt het wel een heel erg groot bericht dus kan beter gericht. In ieder geval waar je nu wel alvast over moet nadenken zijn dingen die je NU moet plaatsen welke later in een gevuld aquarium lastig tot niet te doen zijn. Denk maar aan wel of geen interne achterwand, soort bodem e.d. Meest geadviseerde bodem voor Cory's en dwergen is filterzand (kan niet in combi met bodemverwarming dus je zult af en toe je bodem moeten hevelen). En wat ook nog een belangrijke graadmeter is, is natuurlijk je budget. Veel succes en leerplezier alvast gewenst!

Gr
Stefan

Boeken welke ik heb:
  • Tropische vissen encyclopedie, E. Verhoef --> wel verouderd naar mijn mening, want er zijn heel wat 'nieuwe' soorten aquariumvissen die hier niet instaan. Kan je beter via internet opzoeken.
  • Mijn eerste aquarium, K. Horst --> Simpel boekje met weinig info over planten en vissen maar wel veel over techniek (wel iets verouderd) en vooral veel handige uitleg over waterwaardes en wat deze betekenen.
  • Het tropische aquarium van week tot week, S. Thraves --> vrij compleet boek met veel foto's en info over de meest voorkomende planten en vissen. Heeft wel in de illustraties een ongeschikte bodem voor Cory's (grof grind).
Maar zoals ik al zij heb je deze in principe niet nodig gezien het meeste wel op internet en hier is te vinden. Wat ik bijvoorbeeld wel een goed kanaal vindt met veel info op youtube is deze --> AquariumSunshine Valley . Er zijn naast deze ook nog andere hoor.
 
Hoi Rico,

Je mag uiteraard altijd een PB sturen, maar ook ik weet niet alles van alle visbestanden dus wellicht is het o.a. ook handig om bij je andere topic over visbestand je ideeën erop te gooien. Zag dat je daar wat had neergezet over kersenbuiken maar heb hier en daar wel gelezen dat dit soms wat agressievelingen zijn. Ook had ik vroeger een oud collega die ze had en daar bleven ze maar fokken en waren ze de rest van de bak aan het terroriseren. Ik zelf zou het als ik jou was lekker bij Zuid-Amerikaanse dwergen houden. Een boek heb je niet per se nodig, op internet is alles wel te vinden. Heb overigens wel boeken hoor van vroeger (oh wat klinkt dit oud :p). Zal ze onder mijn bericht wel even plaatsen.

Fijn dat je een bak hebt uitgekozen, heb inderdaad ook veel goede verhalen gelezen over Aqualantis dus denk dat je een goede keus hebt gemaakt. Maak ook even een topic in Fotoalbum dan kunnen we het volgen en je ook van informatie en commentaar voorzien. Ik kan je nu heel veel tips geven maar dan wordt het wel een heel erg groot bericht dus kan beter gericht. In ieder geval waar je nu wel alvast over moet nadenken zijn dingen die je NU moet plaatsen welke later in een gevuld aquarium lastig tot niet te doen zijn. Denk maar aan wel of geen interne achterwand, soort bodem e.d. Meest geadviseerde bodem voor Cory's en dwergen is filterzand (kan niet in combi met bodemverwarming dus je zult af en toe je bodem moeten hevelen). En wat ook nog een belangrijke graadmeter is, is natuurlijk je budget. Veel succes en leerplezier alvast gewenst!

Gr
Stefan

Boeken welke ik heb:
  • Tropische vissen encyclopedie, E. Verhoef --> wel verouderd naar mijn mening, want er zijn heel wat 'nieuwe' soorten aquariumvissen die hier niet instaan. Kan je beter via internet opzoeken.
  • Mijn eerste aquarium, K. Horst --> Simpel boekje met weinig info over planten en vissen maar wel veel over techniek (wel iets verouderd) en vooral veel handige uitleg over waterwaardes en wat deze betekenen.
  • Het tropische aquarium van week tot week, S. Thraves --> vrij compleet boek met veel foto's en info over de meest voorkomende planten en vissen. Heeft wel in de illustraties een ongeschikte bodem voor Cory's (grof grind).
Maar zoals ik al zij heb je deze in principe niet nodig gezien het meeste wel op internet en hier is te vinden. Wat ik bijvoorbeeld wel een goed kanaal vindt met veel info op youtube is deze --> AquariumSunshine Valley . Er zijn naast deze ook nog andere hoor.
Hoi Stefan,

Bedankt voor je reactie. Ik denk dat ik maar weer terug ga naar mijn topic over het visbestand inderdaad.

In principe heb ik het volgende besloten:

- Ik start het visbestand met de Corys en Japonica's, en vervolgens de dwergje kuifjes. Ik twijfel nog over de schoolvis die ik later zal toevoegen. Ik wil nog wat meer informatie over de opties. Ik vind de nanatomus leuk, maar wil even weten wat nog meer mogelijk is. De roodkopzalpjes trekken me niet echt, evenals de kardinaaltetra's. Nog even goed uitzoeken dus, maar daar heb ik ook nog aardig wat tijd voor.
- Het wordt een zwarte filterzandbodem, ik lees dat 0.4 - 0.8 mm prima moet zijn, dus dat is het idee. Ik denk zonder voedingsbodem.
- Het interne filter en verwarmingselement vervang ik direct door de Oase Biomaster Thermo 350. Dit omdat ik het binnenfilter van de Aquatlantis nogal groot vind (30 x 30 bijna) en dat liever niet in de bak wil zien zitten. Ik heb goede verhalen gehoord over de Biomaster (een vriend van me gebruikt deze ook) en dat voorfilter lijkt me erg handig.

Verder ben Ik ben inderdaad op zoek naar een achterwand, ik wil eigenlijk wel een mooie rotsposter, maar kan niks vinden online in maat 100 x 60. Ik ben me nu aan het inlezen op welke planten erin moeten komen, ik wil het bij de start simpel houden met 1 of 2 stukken hout en wat simpele planten en schuilplaatsen.

Zodra ik het Aquarium binnen heb (volgende week) zal ik een topic openen in het fotoalbum segment, en regelmatig updates plaatsen.

Ik zal dat youtube kanaal eens bekijken :).
 
Zoals al veel mensen je hebben aangeraden is het beter om het bij één soort te houden op een meter bak.

Wat betreft het vissen bestand. Zelf zou ik geen andere soort op de bodem houden. Zolang de apistogramma’s geen eitjes hebben is er niks aan de hand met bijvoorbeeld corydora’s, het probleem treed pas op wanneer de vissen in broed modus zijn. Corydora’s zijn vaak wandelende tanks, en knallen door elke territorium heen. Het vrouwtje kan ze maar op 1 plek raken, de ogen, je loopt hier dan ook een risico op blinde corydora’s.

Zelf heb altijd koppels van Apistogramma’s in een 60cm bak. Als medebewoners kies ik vaak voor vissen als: Nannostomus soorten, Copella soorten, bijzalmen of eventueel de simulans tetra (de kleinste soort uit de familie van de bekende cardinaal tetra, de cardinaal en neon tetra eten je jongen op, de simulans is hier te klein voor). Uiteraard is de ember tetra of tucano’s (wel prijzig) ook een mooie oplossing. Ook bestaan er Zuid-Amerikaanse killi visjes welke een mooie combi geven.
 

Terug
Bovenaan