Is mijn Eheim Ecco te vol of?


R

RvanWijk

Guest
Dag allemaal!

Een goede 6 weken geleden heb ik mijn Eheim Ecco 130 opgestart in een 80cm aquarium. Filteratie is perfect alleen merkte ik dat mijn witte watten na een week al volledig besmeurd was met rotzooi. Heeft dit te maken met de opstart? Sindsdien zijn die watten bijna niet meer schoon te krijgen. Althans als ik ze uitspoel dan gaat de stroming weer prima maar dat lijkt van korte duur. Ook waren de slangen na een week bomvol rotzooi.

Gister heb ik de slangen helemaal schoongemaakt, de lilypipes, de witte watten ook weer goed en het leek weer prima te zijn. Nu zat ik later te denken of mijn filtermedium niet te vol zit waardoor de witte watten eerder vies worden? De Eheim heeft maar 1 bak met:

Siporax en substraat gemixed, kous met turf en dan de witte watten (originele schijf). Het zit wel redelijk platgedrukt op elkaar ik weet niet of dit van grote invloed is? Wat raden jullie overigens aan, de witte schijf te vervangen of turf eruit te halen zodat het wat meer ruimte heeft?
 
Witte watten vervangen en niet uitspoelen.

Dat het strak zit moet niet uitmaken.

Een opstart kan wel veel zooi geven dus wellicht is het tijdelijk?
 
Ik zie het niet staan, maar je hebt toch wel je grove blauwe filter erin zitten ook?

De witte watten vervuilen altijd snel en je stroming zal daardoor iets teruglopen, maar dat is normaal en gebeurt altijd.
 
Ik zie het niet staan, maar je hebt toch wel je grove blauwe filter erin zitten ook?

De witte watten vervuilen altijd snel en je stroming zal daardoor iets teruglopen, maar dat is normaal en gebeurt altijd.

Ja dat is de blauwe ring die bovenop zit. Daaronder in de bak zeg maar zit die witte watten maar ik denk door de opstart is het echt een bende geworden daarbinnen haha.
 
  • Leuk
Waarderingen: FvdP
Ja dat is de blauwe ring die bovenop zit. Daaronder in de bak zeg maar zit die witte watten maar ik denk door de opstart is het echt een bende geworden daarbinnen haha.

Opzich is dat niet gek hoor tijdens de opstart.
Ik heb ook een diezelfde Ecco gehad en vond hem ook altijd snel vervuilen.
Eigenlijk mis je een medium spons (maar die zit er niet bij) tussen de grove blauwe spons en de witte watten.
 
Opzich is dat niet gek hoor tijdens de opstart.
Ik heb ook een diezelfde Ecco gehad en vond hem ook altijd snel vervuilen.
Eigenlijk mis je een medium spons (maar die zit er niet bij) tussen de grove blauwe spons en de witte watten.

Klopt dat is net het probleem bij die kleintjes. Het is gewoon 1 bakje wat siporax/substraat en wat watten en vol zit die.

Waarom heb je turf?

Ik heb Apistotjes erin en die houden net wat van een lager PH. Dit in combinatie met Osmose. PH staat nu op bijv 6.
 

Terug
Bovenaan