Is mijn Oranda ziek?


BartT

Well-known member
Lid geworden
17 februari 2023
Berichten
58
Leeftijd
33
Dag allemaal,

Sinds vorige week zijn wij in het bezit van een aquarium en drie oranda's, waarvan twee red caps en een zwart/gouden (genaamd Marlyn). Hoewel de kleine red caps het probleemloos doen, lijkt Marlyn wat achteruit te gaan. Op haar wen verschijnen wat witte vlekjes, gisteren is er een schub losgelaten en haar staart heeft een doffe plek gekregen die ook groter lijkt te worden. Wat zou dit kunnen zijn en wat moet ik ermee doen?

Waar we overigens dachten dat Marlyn een mannetje was (Marlin), zijn we er gisteren achter gekomen dat het een vrouwtje is. Ze was wat onrustig en heeft gisteren opeens flink wat eitjes losgelaten. Daarna werd ze wel weer rustiger.

Ze is overigens wel gewoon actief en eet goed.

Info over het aquarium:
- 120 liter (80x35x45)
- extern filter jbl 1502
- temperatuur 22,5 graden
- verder 10 japonica en 5 affinis algeneters in het aquarium

We hebben de waterkwaliteit een paar dagen gelegen laten meten en die was toen gewoon goed.

Ik moet er wel eerlijk bij zeggen dat de bak niet is ingedraaid en vandaag precies een week draait. Het begon namelijk met twee visjes voor de kinderen kopen voor in een klein aquarium zonder in te lezen en een slecht informerende winkel. Helaas kwamen we er daarna pas achter dat de oranda's veel ruimte nodig hebben etc etc. We hebben toen snel een groter aquarium gekocht en een oversized tweedehands filter. Inmiddels is er ook een Juwel Rio 240 onderweg dus dan gaan de vissen naar een geschiktere bak.

Sorry voor de slechte kwaliteit foto's, helaas krijg ik Marlyn er niet beter op..

Bij voorbaat dank!

Groet,

Bart
 

Bijlagen

  • 20230217_200818.jpg
    20230217_200818.jpg
    95.1 KB · Weergaven: 67
  • 20230217_201003.jpg
    20230217_201003.jpg
    84.4 KB · Weergaven: 66
  • 20230217_174923.jpg
    20230217_174923.jpg
    229.1 KB · Weergaven: 64
Laatst bewerkt:
Ja jammer dat de bak niet goed is ingedraaid en eigenlijk is hij ook te klein. Ze horen in een grotere bak en dan min 50 liter per vis maar goed dat terzijde.
Kun je de waterwaarden meten want deze zou ik erg goed gaan monitoren gelet op het feit dat de bak niet is ingedraaid.

Goed om te lezen dat een grotere bak onderweg is.
 
Ja jammer dat de bak niet goed is ingedraaid en eigenlijk is hij ook te klein. Ze horen in een grotere bak en dan min 50 liter per vis maar goed dat terzijde.
Kun je de waterwaarden meten want deze zou ik erg goed gaan monitoren gelet op het feit dat de bak niet is ingedraaid.

Goed om te lezen dat een grotere bak onderweg is.

Bedankt voor de reactie en je hebt helemaal gelijk. Ik baal zelf ook dat de bak niet is ingedraaid nu ik vind dat als je dieren neemt, je er goed voor moet zorgen. Vandaar dat nu ook de Juwel 240 in ieder geval onderweg is.

Ik had rond het moment dat je jouw reactie plaatste mijn post nog gewijzigd. Marlyn is actief, eet goed en de waterwaardes waren een paar dagen geleden helemaal goed. Maar ik zal het inderdaad blijven meten!

Weet jij verder wat dat plekje op de staart enzo kan zijn?
 
Hoi.
Was jij toevallig ook diegene die op de Facebookgroep groep goudvissen en sluiers deze vraag had gesteld in ieder geval over dat je de vissen gekocht had. Ik zou in ieder geval je waardes goed meten met druppel testen zo i zo amoniak en nitriet. Goed in de gaten houden. Ik zal de oranda goed in de gaten houden zolang deze nog actief is afwachten en anders mocht het erger worden een zoutbad proberen. 4 eetlepels NaCl(keukenzout) toe ongeveer(4% op 1 Liter). Als het goed is max 10 minuten en dan terug zetten in je aquarium. Dit zou je elke dag 1 keer kunnen doen. Of op een gegeven moment als je geen verbetering ziet apart zetten en een kuur bijvoorbeeld esh 2000 wel dan een zuurstof steentje gebruiken. Wel zal ik je nieuwe aquarium zeker een aantal weken in laten draaien voordat je de vissen in je nieuwe aquarium zet. Ik zag dat je nu grind hebt omdat ze grondelen vinden ze een zandbodem het fijnst. Mocht je toch de nieuwe bak gaan inrichten. Geen idee of je een Hornbach in de buurt hebt die hebben een zandbodem in het bruin zwart en blauw maar kan ook filterzand 25 kilo zak is dat die ik heb gekocht waren 5 kilo zakken per zak 9 euro. Ik heb de bruine bodem gedaan. Veel plezier met je oranda's ze zijn super leuk.
 
Hoi.
Was jij toevallig ook diegene die op de Facebookgroep groep goudvissen en sluiers deze vraag had gesteld in ieder geval over dat je de vissen gekocht had. Ik zou in ieder geval je waardes goed meten met druppel testen zo i zo amoniak en nitriet. Goed in de gaten houden. Ik zal de oranda goed in de gaten houden zolang deze nog actief is afwachten en anders mocht het erger worden een zoutbad proberen. 4 eetlepels NaCl(keukenzout) toe ongeveer(4% op 1 Liter). Als het goed is max 10 minuten en dan terug zetten in je aquarium. Dit zou je elke dag 1 keer kunnen doen. Of op een gegeven moment als je geen verbetering ziet apart zetten en een kuur bijvoorbeeld esh 2000 wel dan een zuurstof steentje gebruiken. Wel zal ik je nieuwe aquarium zeker een aantal weken in laten draaien voordat je de vissen in je nieuwe aquarium zet. Ik zag dat je nu grind hebt omdat ze grondelen vinden ze een zandbodem het fijnst. Mocht je toch de nieuwe bak gaan inrichten. Geen idee of je een Hornbach in de buurt hebt die hebben een zandbodem in het bruin zwart en blauw maar kan ook filterzand 25 kilo zak is dat die ik heb gekocht waren 5 kilo zakken per zak 9 euro. Ik heb de bruine bodem gedaan. Veel plezier met je oranda's ze zijn super leuk.
Oké bedankt voor de tips! Ik ga ermee aan de slag en zal alles in ieder geval goed in de gaten houden.
Ik was het overigens niet in de Facebookgroep
 
Oké bedankt voor de tips! Ik ga ermee aan de slag en zal alles in ieder geval goed in de gaten houden.
Ik was het overigens niet in de Facebookgroep
Oke je verhaal leek heel erg op dat op Facebook namelijk. Die hadden ook te klein gekocht en ook naar 240 liter. Ik heb je nog een pb gestuurd voor wat meer info. Mocht je het leuk vinden kun je ook altijd mijn fotoalbum kijken daar staan ook wat fotos van vier tussen wat ik tot nu toe heb. Fijne dag.
 
Ondanks de dingen die jullie achteraf gezien anders hadden willen doen, is het wel een mooie bak geworden. :) En de planten erin zullen helpen om de waterwaarden bij te sturen. Dan loopt de opbouw van gifstoffen wat minder snel uit de hand. De komende weken is het inderdaad nog wel even uitkijken, en de ammonia en nitriet (en later: nitraat) testen. Dat die in het begin nog niet gemeten worden, is volkomen normaal. Dat heeft even nodig.

Jullie doen duidelijk wel je best om er wat van te maken, dat is top. Als je een beetje oplet moet dit wel goed komen. Bij twijfel (bijv over die zwarte vis) is extra water verversen in zo'n nieuwe bak nooit een slecht idee. Dat mag gerust een grote verversing zijn van 50% of meer, zolang de temperatuur van het nieuwe water ongeveer overeenkomt.

Ook ik zou over die bodem zeggen: overweeg of je er een zandbodem van wilt maken. :) Vooral omdat een zandbodem "schoner" is; er gaat veel minder tussen de korrels liggen stinken. Dat is beter voor de waterkwaliteit. Een nadeel is er ook: planten doen het over het algemeen wat minder goed op een zandbodem. Je kunt om je planten te helpen evt voedingscapsules bij de wortels stoppen. (Planten happy houden is echt weer een andere tak van sport dan voor vissen zorgen.)

Oh ja en lukt het de algeneters nu om voldoende voer te krijgen? Dat is voor die Otocinclus namelijk wel een dingetje, vaak. In een nieuwe bak, zonder "rijpe" algengroei, hebben ze het lastig. Ze kunnen eventueel overwennen op droogvoer, maar jouw goudvissen gaan ze daar waarschijnlijk bij aftroeven... En extra voer geven, dat is in een niet-ingedraaide bak ook geen voor de hand liggende actie zeg maar. 😬
 
Laatst bewerkt:
Ondanks de dingen die jullie achteraf gezien anders hadden willen doen, is het wel een mooie bak geworden. :) En de planten erin zullen helpen om de waterwaarden bij te sturen. Dan loopt de opbouw van gifstoffen wat minder snel uit de hand. De komende weken is het inderdaad nog wel even uitkijken, en de ammonia en nitriet (en later: nitraat) testen. Dat die in het begin nog niet gemeten worden, is volkomen normaal. Dat heeft even nodig.

Jullie doen duidelijk wel je best om er wat van te maken, dat is top. Als je een beetje oplet moet dit wel goed komen. Bij twijfel (bijv over die zwarte vis) is extra water verversen in zo'n nieuwe bak nooit een slecht idee. Dat mag gerust een grote verversing zijn van 50% of meer, zolang de temperatuur van het nieuwe water ongeveer overeenkomt.

Ook ik zou over die bodem zeggen: overweeg of je er een zandbodem van wilt maken. :) Vooral omdat een zandbodem "schoner" is; er gaat veel minder tussen de korrels liggen stinken. Dat is beter voor de waterkwaliteit. Een nadeel is er ook: planten doen het over het algemeen wat minder goed op een zandbodem. Je kunt om je planten te helpen evt voedingscapsules bij de wortels stoppen. (Planten happy houden is echt weer een andere tak van sport dan voor vissen zorgen.)

Oh ja en lukt het de algeneters nu om voldoende voer te krijgen? Dat is voor die Otocinclus namelijk wel een dingetje, vaak. In een nieuwe bak, zonder "rijpe" algengroei, hebben ze het lastig. Ze kunnen eventueel overwennen op droogvoer, maar jouw goudvissen gaan ze daar waarschijnlijk bij aftroeven... En extra voer geven, dat is in een niet-ingedraaide bak ook geen voor de hand liggende actie zeg maar. 😬
Bedankt voor je bericht! Inmiddels is er ongeveer 50% van het water ververst en is het zwarte zand voor de volgende bak in huis gehaald. Die ga ik overigens morgen ophalen dus kan hopelijk ook op korte termijn worden klaargemaakt. De huidige bak zal ik voorlopig goed in de gaten houden.

De algeneters lijken het goed te doen, maar het is dus nog even afwachten allemaal. We hebben er overigens wel nog tabletvoer voor ze bij dat we (niet teveel) op plekken proberen te leggen waar de vissen niet bij kunnen.

Ik zal over een tijd eens een foto plaatsen van de nieuwe bak :)
 
Bedankt voor je bericht! Inmiddels is er ongeveer 50% van het water ververst en is het zwarte zand voor de volgende bak in huis gehaald. Die ga ik overigens morgen ophalen dus kan hopelijk ook op korte termijn worden klaargemaakt. De huidige bak zal ik voorlopig goed in de gaten houden.

De algeneters lijken het goed te doen, maar het is dus nog even afwachten allemaal. We hebben er overigens wel nog tabletvoer voor ze bij dat we (niet teveel) op plekken proberen te leggen waar de vissen niet bij kunnen.

Ik zal over een tijd eens een foto plaatsen van de nieuwe bak :)
Heb je bij de sluiers algeneters die moeten er zo snel mogelijk uit die beschadiging op de sluier is waarschijnlijk van de algeneters sluiers slapen op de bodem en algeneters hebben zuignappen daarmee beschadigen ze de sluiers en gaan er uiteindelijk dood aan. Sluiers zijn eventueel alleen te houd met wat slakken. Geen andere vissen.
 
Ts heeft otocinclussen er in. Ik denk niet dat die de goudvissen aanvallen. Dat gebeurt wel met pleco’s. Mijn zorg zou zijn dat de oto’s verhongeren in een nieuwe bak met goudvissen. Ze kunnen geen natuurlijk voedsel vinden en het is nog maar de vraag of ze tabletten eten. Als een lfs deze combinatie heeft geadviseerd, is het helaas niet zo’n goede lfs.
 
Ts heeft otocinclussen er in. Ik denk niet dat die de goudvissen aanvallen. Dat gebeurt wel met pleco’s. Mijn zorg zou zijn dat de oto’s verhongeren in een nieuwe bak met goudvissen. Ze kunnen geen natuurlijk voedsel vinden en het is nog maar de vraag of ze tabletten eten. Als een lfs deze combinatie heeft geadviseerd, is het helaas niet zo’n goede lfs.
Dat ook nog ja klopt beter is ze dan terug te brengen. En of ze algen tabletten eten is afwachten. Geen idee of ze dat in huis hebben. Aangezien ze ook verkeerd zijn ingelicht.
 
De plekjes op de kop zal zij nog velemalen laten zien.
Dit zijn stukjes slijmhuid omdat oranda zijn wen groeit. Ze noemen dit verschijnsel wengroei;) Op een zwarte zie je dit heel duidelijk maar dus niets om ongerust over te zijn.

Eitjes leggen kost een sluier energie en zijn dan even wat zwakker. De beschadigde schub zal tijdens een beukbeurt zijn gekomen. De staart is ook slijmhuid die geirriteerd is. Kan zijn ook door een beukbeurt of irritatie van watertje. Zoals al vermeld, verversen, verversen en verversen.

Zout zou ik nog even mee wachten. Dit activeerd slijmhuid maken en kost ook energie en wellicht is ze al een beetje uitgeput door beuk partij en eieren spuien.
 
Nog bedankt voor jullie reacties. De algeneters lijken wel genoeg eten te hebben, maar we hebben voor de zekerheid kleeftabletten gekocht die we aan het raam kunnen plakken zodat ze daar makkelijker van kunnen eten.

De bak is inmiddels flink ververst en dat blijven we dus doen. Daarnaast heb ik een druppelkit gekocht en de waardes zijn tot nu toe goed. Misschien dat het toch geholpen heeft dat het filter tweedehands is (of kunnen de bacteriën niet overleven als het filter even buiten gebruik is geweest?

De 240 liter bak is inmiddels ook binnen dus die gaan we binnenkort klaarmaken.

Daarnaast is het eindelijk gelukt een goede foto van de staart van Marlin te maken. Het lijkt wat echter te worden en er lijkt wat van de staart af te zijn. Het lijkt niet op vinrot, nu het niet rood is. Kan dit ook door slijmhuidirritatie komen en kunnen we dit afwachten, of moeten we hier iets mee? Iemand enig idee? Ik weet trouwens wel zeker dat de staart niet komt van de algeneters; die blijven echt uit de buurt van de vissen en heb ik nog geen één keer bij de staart van een van de vissen gezien.
 

Bijlagen

  • IMG-20230220-WA0010.jpg
    IMG-20230220-WA0010.jpg
    105 KB · Weergaven: 46
  • IMG-20230220-WA0008.jpg
    IMG-20230220-WA0008.jpg
    137.7 KB · Weergaven: 50
  • IMG-20230220-WA0007.jpg
    IMG-20230220-WA0007.jpg
    109.2 KB · Weergaven: 47
(of kunnen de bacteriën niet overleven als het filter even buiten gebruik is geweest
Wat versta je hieronder want als een filter uitstaat maar wel gevuld is met water dan kunnen ze prima enkele uurtjes overleven (de bacterien).
 
Wat versta je hieronder want als een filter uitstaat maar wel gevuld is met water dan kunnen ze prima enkele uurtjes overleven (de bacterien).
Dan vermoed ik dat de bacteriën wel al dood waren, want ik heb de pomp zonder water erin gekocht en ik heb geen idee hoe lang deze al leeg stond. Helaas. Maargoed, we blijven sowieso goed meten en het water vaak verversen.
 
Ja als die al langere tijd droog stond dan heb ik daar weinig vertrouwen in. Ik ben geen bioloog maar zover ik weet hebben nitrificerende bacterien wel vocht nodig en zuurstof.
 
Dan zal er inderdaad weinig bacterie meer ingezeten hebben..

Inmiddels wordt de staart helaas nog erger. Zie de onderstaande foto. Moet ik toch aan vinrot denken en starten met Baktopur direct?

Nitrietwaarde ligt overigens goed, ammoniak is helaas wel te hoog (1,25 tot 3mg). Ik ben al dagen elke dag circa 60% water aan het verversen en heb dat zojuist ook al gedaan. Mag dat eventueel ook meerdere keren per dag?

Alvast bedankt!
 

Bijlagen

  • 20230221_082831.jpg
    20230221_082831.jpg
    143.9 KB · Weergaven: 52
  • 20230221_082504.jpg
    20230221_082504.jpg
    128.9 KB · Weergaven: 56
Ik zou als het hoog blijft vaker verversen omdat het giftig kan zijn voor je bewoners. Na de hoge nh3/4 zal dat worden omgezet in nitriet en ook dat is schadelijk. Ik zou dus heel zuinig voeren.
 
Ik zou als ik jou was zo min mogelijk voeren en als je al voert dat het wel meteen wordt opgegeten niet dat het lang blijft liggen. En ik zal zeker nog 50% waterwissel doen. Sluiers kunnen zeer slecht tegen amoniak. Ook zal ik de volgende keer dus eerst 3 liever langer een bak indraaien. Nu heb ik mijn sluiers afgelopen weekend erin gezet 3 een oranda en 2 Ranchu's. Ik voer 2 keer per dag een klein beetje dat eten ze meteen op en tot op heden vanochtend gemeten is alles stabiel geen amoniak. Maar met sluiers mag je zo i zo wel een paar keer per week wat water afzuigen aangezien ze extreem vervuilen en als ze nog in de groei zijn ook hormonen afstoten dan is het erg belangrijk om goed water te hebben voor de sluiers. Ik merk het al met deze 3 op 240 liter ze vervuilen echt extreem en dan zijn het nog baby's ze worden nog tig keer zo groot.
Geen idee wat je voert maar ik zou pellets of korrels voeren die zo min mogelijk vervuilen momenteel bevalt bassleer hier goed is wel wat duurder dan tetra of de wat goedkopere soorten maar ik merk geen vervuiling van dit voer en het is hier favoriet. En bijvoorbeeld een beetje bloed wormen diepvries.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor jullie reacties. Voeren doen we al beperkt en wat blijft liggen, eten de garnalen op. Maar we zullen daar nog beter op letten en minderen.

Daarnaast zal ik nog vaker verversen en zo in ieder geval nog een 50% verversing doen.

Hoef ik verder nog niets met de staart denken jullie qua quarantaine of medicatie??
 
Heb je garnalen bij die Sluier want ik zou dat niet durven met die grote muilen van de sluier.Ook garnalen kunnen slecht tegen nh3/4 en no2 dus blijf goed verversen.
 
Japonica garnalen, wel best flinke dus. Daarnaast ook nog de grotere exemplaren laten vangen in de winkel. Gaat gelukkig heel goed! Alleen zoveel spijt van het niet inlezen en de bak niet laten indraaien...
 
Japonica garnalen, wel best flinke dus. Daarnaast ook nog de grotere exemplaren laten vangen in de winkel. Gaat gelukkig heel goed! Alleen zoveel spijt van het niet inlezen en de bak niet laten indraaien...
Heb je geen uitval van de garnalen dan met je amoniak. Die zijn nog gevoeliger dan sluiers..
 
Zo i zo moet er wat gebeuren met de staart wat precies het beste is om te gebruiken voor behandeling vind ik lastig hoop dat iemand een middel weet wat met sluiers goed gaat ben daar zelf ook nog aan het inlezen lastig altijd met sluiers. Esha2000 of dat handig is. In ieder geval dus dan apart zetten in een bak met schoon water en een luchtpomp met luchtsteentje. En daaraan 1 van de middelen in tegen vin rot of schimmels.
 
Heb je geen uitval van de garnalen dan met je amoniak. Die zijn nog gevoeliger dan sluiers..
Nee de garnalen, affinis algeneters en ook de twee red caps hebben nergens last van. Volop activiteit ook in de bak en er wordt goed gegeten.. hopelijk blijft dat zo.
 
Nee de garnalen, affinis algeneters en ook de twee red caps hebben nergens last van. Volop activiteit ook in de bak en er wordt goed gegeten.. hopelijk blijft dat zo.
Klopt je amoniak test dan wel hoe lang wacht je met kijken na dat je de druppels erin hebt gedaan.
 
Klopt je amoniak test dan wel hoe lang wacht je met kijken na dat je de druppels erin hebt gedaan.
Ik heb de nh3 nh4 set van tetra gekocht en volg gewoon de instructie. Dus 14 druppels van nr1, licht bewegen, 7 druppels van nr2, licht bewegen, 7 druppels van nr3, licht bewegen, 20 min laten staan en aflezen.

Hoop wel dat de druppels zelf nog goed zijn dan, gisteren pas gekocht...
 
Heel bijzonder dat je zo gigantisch veel ammoniak hebt en toch veel levendigheid ziet.
Wanneer je ammoniak meet is het niet gek dat je geen nitriet meet, waarschijnlijk zijn de nitrificerende bacteriën nog niet voldoende aanwezig om meetbaar nitriet te produceren.
Misschien is het handig om je water even te laten testen bij een goede winkel. Niet eentje die een stripje pakt en roept dat het wel goed is.
 

Heel bijzonder dat je zo gigantisch veel ammoniak hebt en toch veel levendigheid ziet.
Wanneer je ammoniak meet is het niet gek dat je geen nitriet meet, waarschijnlijk zijn de nitrificerende bacteriën nog niet voldoende aanwezig om meetbaar nitriet te produceren.
Misschien is het handig om je water even te laten testen bij een goede winkel. Niet eentje die een stripje pakt en roept dat het wel goed is.
Ik zal de speciaalzaak hier in de buurt eens bellen of zij het eens kunnen meten. Overigens meet ik zelf dus niet met een teststrip, maar met druppels.

Maar het is inderdaad wel vreemd, zeker als jullie zeggen dat die beesten er met zoveel ammoniak veel last van moeten hebben. Alle beesten zijn actief en zien er gewoon blij en goed uit. Alleen Marlin hangt er iets meer bij, maar zwemt wel nog rond en eet ook gewoon.

Overigens zwemt er ook al een week baby guppy rond in de bak, iets groter dan een centimeter. Die was per ongeluk meegevangen met de affinis. Ook die doet het gewoon goed en begint al wat te groeien....
 
Als er een babygup zwemt, en andere dieren hebben nergens last van, dan geloof ik niet dat je ammoniak in de bak hebt, al helemaal niet zoveel.
Ik denk dat je de test verkeerd gebruikt of dat de test niet in orde is.

Tekenen van ammoniak vergiftiging zijn (onder andere)rode kieuwen, schuren, en lucht happen.
 
Nu net het water in de speciaalzaak laten meten. Hij meet geen nitriet en ammoniak zeer beperkt (minder dan 0,1 mg/l). Hij verwacht zelf dat de nitrietpiek al geweest is en dat het filter al ingedraaid is (zijn nu 10 dagen onderweg)...

Over de vin wordt aangegeven dat het vinrot is, dus ik ga toch maar starten met quarantaine en behandeling met Cerpofor Bactyfec. De winkel verkoopt de Baktopur direct helaas niet.

Overigens inderdaad geen enkele van de door jou genoemde tekenen van ammoniak vergiftiging aangetroffen. Inmiddels ook de NH4 test van JBL gekocht. Volgens de winkel is die beter van Tetra dus vandaar wellicht de verkeerde uitslagen
 
Als er een babygup zwemt, en andere dieren hebben nergens last van, dan geloof ik niet dat je ammoniak in de bak hebt, al helemaal niet zoveel.
Ik denk dat je de test verkeerd gebruikt of dat de test niet in orde is.

Tekenen van ammoniak vergiftiging zijn (onder andere)rode kieuwen, schuren, en lucht happen.
En jonge guppen zijn trouwens meestal voer voor de sluiers. Geen goede combinatie. Sluiers zijn echt beter alleen zonder mede bewoners daardoor krijgen sluiers ook stress helemaal met drukke guppen. Wat wel zou kunnen zijn eventueel wat appelslakken had ik 4 heb er nu nog 2 de 2 andere zitten in de bak bij me man wegens terrorisme van de sluiers die ze steeds op de kop gooien en er mee voetballen. Sluiers zijn absoluut niet geschikt als gezelschaps vis met meerdere soorten vissen. Ik zie het al aan mijn sluiers die hebben genoeg aan de sluiers die erbij in zitten omdat ze toch weer achter elkaar aan zwemmen vaak.
 
Hij verwacht zelf dat de nitrietpiek al geweest is en dat het filter al ingedraaid is (zijn nu 10 dagen onderweg)...
Daar heeft hij ongelijk in ben ik bang. Indraaien binnen 10 dagen met nieuwe media is heel veel sneller dan moedertje natuur normaal gesproken voor elkaar krijgt. Hadden de mensen van deze zaak ook de vissen en het aquarium samen aan je verkocht toevallig? Of zijn die los van elkaar gekocht. :)

Verder zijn die testen niet heel nauwkeurig. Kan dus best zijn dat er 3 mg/L in je bak zat (niet gek onder deze omstandigheden) maar voor hetzelfde geld was de meting in de winkel betrouwbaarder.

Blijft hoe dan ook een beetje tricky, vissen zonder goed filter.
 
Nu net het water in de speciaalzaak laten meten. Hij meet geen nitriet en ammoniak zeer beperkt (minder dan 0,1 mg/l). Hij verwacht zelf dat de nitrietpiek al geweest is en dat het filter al ingedraaid is (zijn nu 10 dagen onderweg)...

Over de vin wordt aangegeven dat het vinrot is, dus ik ga toch maar starten met quarantaine en behandeling met Cerpofor Bactyfec. De winkel verkoopt de Baktopur direct helaas

Daar heeft hij ongelijk in ben ik bang. Indraaien binnen 10 dagen met nieuwe media is heel veel sneller dan moedertje natuur normaal gesproken voor elkaar krijgt. Hadden de mensen van deze zaak ook de vissen en het aquarium samen aan je verkocht toevallig? Of zijn die los van elkaar gekocht. :)

Verder zijn die testen niet heel nauwkeurig. Kan dus best zijn dat er 3 mg/L in je bak zat (niet gek onder deze omstandigheden) maar voor hetzelfde geld was de meting in de winkel betrouwbaarder.

Blijft hoe dan ook een beetje tricky, vissen zonder goed filter.
Haha ik geloofde er zelf ook niet zoveel van, maar was eens benieuwd naar jullie reactie. Ik blijf het hoe dan ook veel testen en verversen.

Nee het betrof overigens wel een vissenspeciaalzaak met naar mijn idee wat meer kennis, de vissen zijn gekocht bij de Hornbach en daar kwam het slechte advies dus vandaan
 

Terug
Bovenaan