Is mijn Oranda ziek?


En jonge guppen zijn trouwens meestal voer voor de sluiers. Geen goede combinatie. Sluiers zijn echt beter alleen zonder mede bewoners daardoor krijgen sluiers ook stress helemaal met drukke guppen. Wat wel zou kunnen zijn eventueel wat appelslakken had ik 4 heb er nu nog 2 de 2 andere zitten in de bak bij me man wegens terrorisme van de sluiers die ze steeds op de kop gooien en er mee voetballen. Sluiers zijn absoluut niet geschikt als gezelschaps vis met meerdere soorten vissen. Ik zie het al aan mijn sluiers die hebben genoeg aan de sluiers die erbij in zitten omdat ze toch weer achter elkaar aan zwemmen vaak.
Ik ben benieuwd hoe het op de lange termijn gaat dan. Tot nu toe laten ze de garnalen, de affinis en de gup dus helemaal met rust en gaat het super goed samen. Mochten er alsnog problemen komen dan moeten we het uiteraard alsnog gaan oplossen
 
Mja, als de dieren gestresst zijn door slechte waterkwaliteit dan kan ik me indenken dat ze ze met rust laten, die hebben geen behoefte aan jagen.
Als het filter pas 10 dagen draait, ja dan ga je ammonia krijgen. Dan kan ik me ook niet voorstellen dat de dieren zich normaal gedragen.
Als ik jou was zou ik dagelijks MINIMAAL 60% verversen (liever meer, maar je hebt er aardig grote vissen inzitten die ook nog moeten kunnen zwemmen), voor en na de verversing testen zodat je weet waar je vandaan komt en wat de verdunde waarde is. Daarnaast nog een keer een uur of 12 na je verversing meten.
Zodra je ammoniak of nitriet meet, meteen verversen. Dit vol blijven houden tot je geen nitriet meer meet.
Daarnaast ook echt minimaal voeren.
Of de dieren zich (in jouw ogen) nu normaal gedragen of niet, die ammoniak- en nitrietpiek gaat komen, zeker met grote vervuilers als sluiers. Je zult voorlopig druk zijn met je bak.
Succes!
 
Haha ik geloofde er zelf ook niet zoveel van, maar was eens benieuwd naar jullie reactie. Ik blijf het hoe dan ook veel testen en verversen.

Nee het betrof overigens wel een vissenspeciaalzaak met naar mijn idee wat meer kennis, de vissen zijn gekocht bij de Hornbach en daar kwam het slechte advies dus vandaan

Mja, als de dieren gestresst zijn door slechte waterkwaliteit dan kan ik me indenken dat ze ze met rust laten, die hebben geen behoefte aan jagen.
Als het filter pas 10 dagen draait, ja dan ga je ammonia krijgen. Dan kan ik me ook niet voorstellen dat de dieren zich normaal gedragen.
Als ik jou was zou ik dagelijks MINIMAAL 60% verversen (liever meer, maar je hebt er aardig grote vissen inzitten die ook nog moeten kunnen zwemmen), voor en na de verversing testen zodat je weet waar je vandaan komt en wat de verdunde waarde is. Daarnaast nog een keer een uur of 12 na je verversing meten.
Zodra je ammoniak of nitriet meet, meteen verversen. Dit vol blijven houden tot je geen nitriet meer meet.
Daarnaast ook echt minimaal voeren.
Of de dieren zich (in jouw ogen) nu normaal gedragen of niet, die ammoniak- en nitrietpiek gaat komen, zeker met grote vervuilers als sluiers. Je zult voorlopig druk zijn met je bak.
Succes!
Zo i zo ben met sluiers blijf je druk als ik zie wat ze vervuilen in een bak van 250 liter en dan heb ik zelf 1 oranda en 2 Ranchu's die nog echt baby zijn en wat ze nu al produceren aan afval. Ik mag eigenlijk wel elke dag poep afzuigen en ik ververs daarnaast wat ik afzuig dat is ongeveer 20 liter per dag. En ik voer ook nog zuinig. Dus max 3 sluiers zonder extra bewoners in een redelijk grote bak en 1502 jbl is al meer dan zat daar moet je echt niet nog andere bewoners bij hebben die dan nog meer afvalstoffen uitscheiden. Ook jonge sluiers is veel verversen erg belangrijk voor de groei want door de groeihormoon die ze afscheiden in het water stagneert de groei waardoor ze weer vergroeiingen krijgen en extreme problemen als moeilijk kunnen zwemmen tollen en nog meer narigheid.
 
Helaas slecht nieuws, Marlin heeft het niet gered..

Het vreemde is dat de waterwaardes (NO2, NH3 en NH4) zowel gisteren, vanmorgen als begin van de middag helemaal goed waren, dat de andere oranda's, de garnalen, de affinis en de gup nog steeds nergens last van hebben en dat Marlin behalve de plek op zijn staart (die niet eens echt erger was geworden) ook helemaal in orde was. Geen enkel teken van ammoniak of nitriet vergiftiging. Misschien dan toch al ziek gekocht? Hoe dan ook, het is en blijft enorm klote...

Goede nieuws is dus dat de bak het wel goed doet. We blijven het een aantal keer per dag monitoren en zo nodig water verversen. Inmiddels dag 11 en hopelijk blijft het water goed.

Bedankt in ieder geval voor het meedenken allemaal..!
 
Helaas slecht nieuws, Marlin heeft het niet gered..

Het vreemde is dat de waterwaardes (NO2, NH3 en NH4) zowel gisteren, vanmorgen als begin van de middag helemaal goed waren, dat de andere oranda's, de garnalen, de affinis en de gup nog steeds nergens last van hebben en dat Marlin behalve de plek op zijn staart (die niet eens echt erger was geworden) ook helemaal in orde was. Geen enkel teken van ammoniak of nitriet vergiftiging. Misschien dan toch al ziek gekocht? Hoe dan ook, het is en blijft enorm klote...

Goede nieuws is dus dat de bak het wel goed doet. We blijven het een aantal keer per dag monitoren en zo nodig water verversen. Inmiddels dag 11 en hopelijk blijft het water goed.

Bedankt in ieder geval voor het meedenken allemaal..!
Wel jammer dat ze dood is. Ik heb zelf afgelopen maandag 1 van de oranda's terug gedaan die ik zaterdag samen heb opgehaald. De kans is aanwezig dat Marlin al ziek was en is aangevallen door de rest en het geen paai gedrag is geweest. Dit was in ieder geval bij mij het geval en aangezien je ze ook kort bij elkaar in de bak had en het al redelijk snel mis ging zou dat het ook kunnen zijn geweest. Ze merken snel of ze zwak of ziek zijn.
 
Wel jammer dat ze dood is. Ik heb zelf afgelopen maandag 1 van de oranda's terug gedaan die ik zaterdag samen heb opgehaald. De kans is aanwezig dat Marlin al ziek was en is aangevallen door de rest en het geen paai gedrag is geweest. Dit was in ieder geval bij mij het geval en aangezien je ze ook kort bij elkaar in de bak had en het al redelijk snel mis ging zou dat het ook kunnen zijn geweest. Ze merken snel of ze zwak of ziek zijn.
Bij ons was er eigenlijk helemaal geen sprake van paaigedrag of aanvallen, dus dat is het ook niet geweest. De red caps zijn een stuk kleiner dan Marlin en lieten Marlin eigenlijk vooral met rust.. inderdaad erg jammer dat ze dood is, ik vond het zelf een mooie en leuke oranda..
 
Bij ons was er eigenlijk helemaal geen sprake van paaigedrag of aanvallen, dus dat is het ook niet geweest. De red caps zijn een stuk kleiner dan Marlin en lieten Marlin eigenlijk vooral met rust.. inderdaad erg jammer dat ze dood is, ik vond het zelf een mooie en leuke oranda..
Hoe komt ze anders aan de beschadigingen. Dat moet gekommen zijn door een medebewoner in de bak. Tenzij je iets in de bak hebt waar ze klem heeft gezeten. Ze had op de foto te zien verwondingen op haar schubben en haar staart. Dat is best fors namelijk.
 

Terug
Bovenaan