Is mijn rondbuikige sluierstaart gezond, ziek of zwanger?


Assie74

New member
Lid geworden
6 september 2023
Berichten
2
Leeftijd
49
Hallo allemaal, ik ben nieuw op het forum. Ik heb een kleine sluierstaart, kortgeleden in de winkel gekocht door mijn zoon. De vorm was al wat rondbuikig, maar hij groeit als kool en vooral de buik.
Ik dacht dat het wellicht een zwanger vrouwtje was (leeftijd onbekend), maar als ik Google komt ik overal het zorgelijke buikwaterzucht tegen. De vis is levendig en snel. Eet goed en vlot (meerdere keren per dag).
Willen jullie meekijken of de dikke buik normaal is?
Kunnen jullie me vertellen wat voor soort het is (fantail??)
Zou ik nu al kunnen vaststellen of het een man of vrouw is?

Groetjes, Astrid
 

Bijlagen

  • IMG_20230906_230034.jpg
    IMG_20230906_230034.jpg
    1 MB · Weergaven: 64
Laatst bewerkt:
Hallo allemaal, ik ben nieuw op het forum. Ik heb een kleine sluierstaart, kortgeleden in de winkel gekocht door mijn zoon. De vorm was al wat rondbuikig, maar hij groeit als kool en vooral de buik.
Ik dacht dat het wellicht een zwanger vrouwtje was (leeftijd onbekend), maar als ik Google komt ik overal het zorgelijke buikwaterzucht tegen. De vis is levendig en snel. Eet goed en vlot (meerdere keren per dag).
Willen jullie meekijken of de dikke buik normaal is?
Kunnen jullie me vertellen wat voor soort het is (fantail??)
Zou ik nu al kunnen vaststellen of het een man of vrouw is?

Groetjes, Astrid

Hoi Astrid,

Goed dat je hier komt vragen! Heb je wat meer info voor ons? Wat voer je ze en hoe heb je ze gehuisvest? Zou je een foto van je gehele aquarium kunnen plaatsen?
En was het aquarium ingedraaid voordat je de vissen erbij in gedaan hebt?

Zwanger denk ik niet dat de vis is, als ik het goed zie is ze nog heel klein en nog niet geslachtsrijp. Buikwaterzucht maakt dat een vis niet meer goed kan zwemmen,
ze zwemmen dan schuin, ongecontroleerd en hangen na een tijdje steeds meer op hun kop. Dat doet deze niet geloof ik?
 
De visjes zitten nu met z'n drieën in een aquarium van ca. 35 cm. breed. Te klein, had ik hier al gelezen. Ik kijk nu uit naar een van 60 cm. (nu nog even de max)

Ik twijfelde al bij de 2e vis, maar vond een vriendje ook wel belangrijk. Een 3e vond ik geen goed idee, gezien de ruimte, maar mijn zoontje wilde alleen 'even kijken' bij de dierenwinkel. Daar aangekomen zei de eigenaar dat 3 visjes beter zijndan 2 ivm oneven aantal. Hij zei dat ze vroeger zelfs in kommen zwommen, dus dat het wel kan.

Inmiddels ben ik via dit forum al een stuk wijzer geworden. Ik las over hormonen, groeihormonen, nitriet, vervuiling etc.
Ze zijn nu nog klein en jong, maar ik ververs het water nu wel vaker, 2x per week 70%.
Verontreinigingen haal ik er extra uit. Ik voeg goldfishcare toe aan het water (1%)

Ik voer korrels die zinken (Tetra) en gisteren ook wat erwtjes. Meermaals per dag en het valt me op dat ze enorm veel eten, behalve de tragere zwarte, maar hij duikt nog wel 1 of 2 korrels op tussen de steentjes als de anderen hun grootste interesse hebben verloren

De vissen zijn alert, nieuwsgierig en zwemmen goed. Maken geen zieke indruk, maar die ene z'n buik vind ik elke dag reusachtiger. Is dit normale groei?

Ik heb een waterplant en een kleine pomp voor 50 liter met actief carbon. Dit zal ook groter worden als ze hun nieuwe onderkomen krijgen. Ook dan zal ik doorgaan met wat vaker verversen ivm vervuiling. Qua zwemruimte en uitdaging komen ze denk ik eerst nog wel aan hun trekken.

O ja, en er zit 1 kleine, platte, algenetende slak bij die vervuiling opeet. Die gaat bij het glas langs

Dankjulliewel wel voor adviezen.
En ik hoor graag wat voor soorten jullie denken dat het zijn.

Groetjes, Astrid
 

Bijlagen

  • IMG_20230907_123137_edit_28779450193004.jpg
    IMG_20230907_123137_edit_28779450193004.jpg
    1 MB · Weergaven: 40
  • IMG_20230907_123003.jpg
    IMG_20230907_123003.jpg
    1.3 MB · Weergaven: 42
  • IMG_20230907_122946.jpg
    IMG_20230907_122946.jpg
    1.4 MB · Weergaven: 40
Hoi Astrid,

Goed dat je hier komt vragen! Heb je wat meer info voor ons? Wat voer je ze en hoe heb je ze gehuisvest? Zou je een foto van je gehele aquarium kunnen plaatsen?
En was het aquarium ingedraaid voordat je de vissen erbij in gedaan hebt?

Zwanger denk ik niet dat de vis is, als ik het goed zie is ze nog heel klein en nog niet geslachtsrijp. Buikwaterzucht maakt dat een vis niet meer goed kan zwemmen,
ze zwemmen dan schuin, ongecontroleerd en hangen na een tijdje steeds meer op hun kop. Dat doet deze niet geloof ik?

Zoals ik het bekijk staan de schubben ook niet echt uit.

Zo goedemorgen zeg, haal ik even de zwemblaas en buikwaterzucht door elkaar 🙈 Maar John merkt terecht op dat de schubben niet uit lijken te staan,
dus niet meteen indicatie voor buikwaterzucht.

De visjes zitten nu met z'n drieën in een aquarium van ca. 35 cm. breed. Te klein, had ik hier al gelezen. Ik kijk nu uit naar een van 60 cm. (nu nog even de max)

Ik twijfelde al bij de 2e vis, maar vond een vriendje ook wel belangrijk. Een 3e vond ik geen goed idee, gezien de ruimte, maar mijn zoontje wilde alleen 'even kijken' bij de dierenwinkel. Daar aangekomen zei de eigenaar dat 3 visjes beter zijndan 2 ivm oneven aantal. Hij zei dat ze vroeger zelfs in kommen zwommen, dus dat het wel kan.

Inmiddels ben ik via dit forum al een stuk wijzer geworden. Ik las over hormonen, groeihormonen, nitriet, vervuiling etc.
Ze zijn nu nog klein en jong, maar ik ververs het water nu wel vaker, 2x per week 70%.
Verontreinigingen haal ik er extra uit. Ik voeg goldfishcare toe aan het water (1%)

Ik voer korrels die zinken (Tetra) en gisteren ook wat erwtjes. Meermaals per dag en het valt me op dat ze enorm veel eten, behalve de tragere zwarte, maar hij duikt nog wel 1 of 2 korrels op tussen de steentjes als de anderen hun grootste interesse hebben verloren

De vissen zijn alert, nieuwsgierig en zwemmen goed. Maken geen zieke indruk, maar die ene z'n buik vind ik elke dag reusachtiger. Is dit normale groei?

Ik heb een waterplant en een kleine pomp voor 50 liter met actief carbon. Dit zal ook groter worden als ze hun nieuwe onderkomen krijgen. Ook dan zal ik doorgaan met wat vaker verversen ivm vervuiling. Qua zwemruimte en uitdaging komen ze denk ik eerst nog wel aan hun trekken.

O ja, en er zit 1 kleine, platte, algenetende slak bij die vervuiling opeet. Die gaat bij het glas langs

Dankjulliewel wel voor adviezen.
En ik hoor graag wat voor soorten jullie denken dat het zijn.

Groetjes, Astrid

Ai wat een vervelend advies heb je gekregen zeg. In deze tijd nog refereren aan vissen in kommen is wel heel erg krom en dieronvriendelijk.
Waar je toekomstige aankopen ook doet, hier zou ik met een boog omheen lopen (en eigenlijk zou je er een klacht moeten indienen, want 3 sluiers in 35cm is volstrekte onzin.
Ook met 60cm ben je er niet, met 3 moet je minstens van 120cm uitgaan. Kun je dat nu en in de toekomst niet bieden, doe iedereen dan een plezier en breng de vissen weer terug,
je zult er op deze manier niet veel plezier aan gaan beleven. Vergis je niet door hun huidige formaat, dit is hoe een gezonde sluier er na ongeveer 3 jaar uitziet;

1694083319376.png


Zinkend voer is prima, maar je bodem is daar niet geschikt voor...voer valt er tussen en gaat liggen rotten op de bodem. Goldfishcare nooit van gehoord, waarschijnlijk
nog een manier om geld aan je verdiend te hebben. Is het aquarium waar ze inzitten ingedraaid, of is dat ook niet geadviseerd vanuit de winkel? Dat heeft nogal
invloed op hoe je dient te verversen de komende weken namelijk, maar normaal gesproken is 2x per week 70% niet goed voor ze. Bedenk je dat elke keer dat je ververst
hun leefomgeving helemaal verandert, in waterwaardes en temperatuur. Het is stressvol voor ze om dat 2 keer per week in die hoeveelheid te ondergaan.
 
Trouwens niet om je te ontmoedigen om een aquarium neer te zetten, als je 60cm kunt plaatsen kun je al hele leuke aquaria gaan houden met visjes die geschikt zijn voor dat formaat,
en daar heel veel plezier van hebben. Ook voor kinderen is het hebben van een aquarium denk ik heel goed, als het gaat om het leren zorgen voor dieren. Het enige is dat de soort die
je er nu in hebt zitten op basis van verkeerde voorlichting het verschil zal maken tussen plezier hebben van de hobby of niet. Passende en daardoor gelukkige visjes zijn een heel stuk leuker
dan visjes die steeds ziek zijn, en daarna dood gaan.
 
Misschien goed voor iemand die hier niet alle topics naleest, wat ik me kan voorstellen, maar heel actueel speelt op dit moment; https://aquaforum.nl/threads/veel-rood-bloed.181040/
Praktijkvoorbeeld van precies dezelfde situatie.

@jessicapilon is het niet een idee om een soort van bundeling van deze topics te maken, ergens als een sticky of zo, waar mensen in deze situatie naar verwezen kunnen worden, zodat ze zelf kunnen
lezen dat we hier niet zomaar wat roepen, maar daadwerkelijk het belang van beestje en baasje voorop hebben staan?
 
Ik denk dat er in de link die ik heb gepost met een uitgebreide uitleg over het houden van deze vissen al veel te vinden is en die staat sticky.
 
Ik denk dat er in de link die ik heb gepost met een uitgebreide uitleg over het houden van deze vissen al veel te vinden is en die staat sticky.

De info die er staat is uiteraard prima, maar het zegt weinig over de gevolgen als je weinig met die info doet. Volgens mij hebben mensen veel aan topics die ik linkte zodat ze kunnen
zien wat de mogelijke gevolgen zijn. Je merkt zelf toch ook dat advies veelal niet toereikend is, mensen denken dat het allemaal wel meevalt en niet zo'n vaart zal lopen. Dan zijn al die
topics met zieke en vergroeide sluiertjes in veel te kleine bakken toch nog ergens goed voor helaas. Maar als er geen plek voor is ergens, maak ik wel een eigen collectie aan, hopelijk
scheelt het wat typewerk in de toekomst 🙈
 
De info die er staat is uiteraard prima, maar het zegt weinig over de gevolgen als je weinig met die info doet. Volgens mij hebben mensen veel aan topics die ik linkte zodat ze kunnen
zien wat de mogelijke gevolgen zijn. Je merkt zelf toch ook dat advies veelal niet toereikend is, mensen denken dat het allemaal wel meevalt en niet zo'n vaart zal lopen. Dan zijn al die
topics met zieke en vergroeide sluiertjes in veel te kleine bakken toch nog ergens goed voor helaas. Maar als er geen plek voor is ergens, maak ik wel een eigen collectie aan, hopelijk
scheelt het wat typewerk in de toekomst 🙈
Je kan als je dat wil topics of posten onder favorieten plaatsen maar dat weet je vast al wel.
 

Terug
Bovenaan