Wat is er nieuw

Is mijn vis ziek?

Visvisvisvis

New member
Lid geworden
12 februari 2025
Leeftijd
32
Hoi, mijn goudvis heeft sinds kort witte aanhangsels op zijn staart. Kan iemand mij vertellen wat er aan de hand is?

Bijlagen

• image.jpg
    image.jpg
    1.9 MB · Weergaven: 33
@Gino88 heeft er wel kijk op denk ik maar zou dat vinrot zijn? Kun je iets vertellen over de bak zoals maat en hoeveel je ververst. Ik zie een heel klein binnenfilter en dat is al niet geschikt.

Bedankt! Het is een aquarium van ca 40 liter en het filter is geschikt voor 50 liter. We onderhouden de bak goed, elke week wel water verversing en goed schoonmaken van het filter. Dat ik hem kreeg had ie veel zwarte vlekken. Dat is gelukkig weggetrokken. Ik hoop dat ie wel beter wordt, maar dan moet ik wel weten wat ik hem moet geven😅

Hoi @Visvisvisvis welkom op het forum. Sinds wanneer heb je het aquarium en wat versta je onder goed schoonmaken van het filter? Ik vrees dat er problemen gaan komen die nog groter zijn. 🙂

Het witte vind ik niet zo goed te beoordelen maar ik zie wel veel rood in de vin, van inwendige infecties.

Gezien het grove substraat (vuilstapeling) en het niveau van filteren (klein filter, te vaak schoongemaakt) is dat iets wat wel verklaarbaar lijkt.

Wat je kunt doen om deze vis te helpen is:
- zandbodem nemen (is schoner)
- grotere bak
- groter filter
- filteronderhoud minimaliseren (alleen licht de spons spoelen als deze verstopt raakt)

Belangrijk voor gezond water is dat je het bruine spul in het filter zoveel mogelijk behoudt. 🙂 Dat is je bacteriekolonie, je biologische filter van alles in het water wat kan rotten als het ware. Daarmee ga je tegen dat voedselresten e.d. het water vervuilen en daarmee de gezondheid van je vis ondermijnen.

ik wil er ook aan toevoegen dat het sociale beestjes zijn die je niet alleen zou moeten houden, een sluier heeft naast veel zwemruimte ook een maatje nodig

Zo'n goudvis is inderdaad blijer als hij soortgenoten om zich heen heeft. 🙂 Dan zit er gewoon meer levenslust in. Alleen al om die reden is een grotere bak nemen wel een prio.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan