Wat is er nieuw

Is mijn visbestand goed/teveel?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Migsael
  • Startdatum Startdatum
M

Migsael

Guest
Mijn buurman die ging verhuizen en gaf mij zijn aquarium met vissen, ik heb nog nooit vissen gehad, maar mijn moeder vindt het best veel vissen.
Dus mijn vraag is of dit een goed visbestand is en of er teveel vissen inzitten? Of kan iemand mij vertellen wat ik moet veranderen, ik vind de dwerg gourami's wel de mooiste vissen.

Ik heb een juwel 60x30x30

Verwarming 28 graden
Filter en bruissteen

Er zitten aardig wat planten in, een grot, een soort koraal steen en een stuk hout.

Mijn visbestand:

1 Beta kempvis (man)
2 koppels dwerg gourami's
1 Gup (man)
2 Guppen (vrouw)
4 Black Molly's
1 Ballon Molly hoogvin (man)
1 Ballon Molly (vrouw)
1 koppel Platy's
4 mini albino Corydas
1 gestreepte Corydas
1 hele grote algeneter (die zit bijna altijd in zijn grot)

Ik heb er niet mega veel verstand van, maar in mijn ogen zitten er vissen in die meer ruimte nodig hebben...

Ja de vissen zoals de molly's, de corydoras (er zijn wel soorten die prima passen in een 60cm) en de algeneter zitten wel te klein.
Ook is de combi betta en gourami niet heel erg gunstig.
Misschien kun je een keuze maken uit deze twee?

2 koppels dwerggourami's in een 60cm is niet slim, 1 koppel is zelfs al lastig en kan beter in een groter aquarium (heb daar zelf wel goede ervaring mee, maar wordt vaak afgeraden omdat je aquarium echt goed ingericht moet zijn voor ze). Guppen en goerami's kan eigenlijk ook niet samen, daar zijn de guppen veel te druk voor. De temperatuur is ook (veel) te hoog voor ze, beter houd je dwerggoerami's op 22 graden.

Mijn advies: doe alles weg behalve 1 koppel dwerggoerami's en beplant het aquarium goed en voeg drijfplanten toe (als die er nog niet zijn) daarbij kun je nog wel wat bijvissen nemen, maar niet zoveel. Wat en hoeveel hebben andere mensen meer verstand van.

Oei, een Betta, 4 gourami's, 3 guppen, 2 platy's en 6 Black Molly's in de bovenlaag van een 60 cm. bakje? Dit is een erg stressvolle situatie voor de Betta en Gourami's. Zij zijn op hun rust gesteld en worden beter als enige soort in de bovenlaag gehouden.

Het is lastig om hier een degelijk bestand van te maken. De enige vissen die in deze bakmaat kunnen zijn de guppen, de Betta en eventueel de Cory's. De guppen en Betta kunnen niet bij elkaar en de Cory's en de Betta ook niet (vanwege het verschil in temperatuurseisen).

Black Molly's hebben zout in het water + een hoge temperatuur nodig. Het worden aardig forse vissen. Te groot voor een 60 cm. bak.

Nee idd,

De betta kan eigenlijk niet bij de dwerggourami. Ze zitten beidne in het bovenste deel van het water en de betta gaat aan die draden bij de gourami knabbelen.

Guppys hebben een te mooie staart voor de betta, worden ze jaloers, gaan de betta ook aan bijten

Goerami en betta zijn op hun rust gesteld, dus kunnen beiden niet met guppen, die heel druk zijn (platys, mollys weet ik niet of die te druk zijn)

Grote algeneter, weet niet welke dat is, maar meeste worden heel groot, dus is veel te groot voor je bak. En zo wie zo zijn het te veel vissen voor in 1 bak, naar mijn mening. En 1 man gup en 2 vrouwgup, zijn al heel snel 30 of 40 guppen, vermenigvuldigen zich zo snel.

Weet niet of je ze al gekocht hebt????? Dan zou ik echt een tweede bak van zelfde formaat of liefst groter ong. kopen, dan nog gaat het niet lukken de goede combinaties vissen in een aquarium te krijgen, maar wel al iets beter.
Wel goed dat je het navraagd hier

Daarbij moet je opzoeken hoeveel elke VOLWASSEN vis maximaal kan worden, die bij elkaar optellen, en dat aantal cm's is het aantal liters dat je minimaal moet.

En betta en gourami kunnen buiten het knabbelen aan de draden van de gourami ook niet samen, aangezien de betta agressief reageert tegen andere vissen in de bovenste laag, vooral met jou formaat bak.

Hartstikke bedankt voor jullie reacties, uitleg en adviesen.. En ik weet nu gelijk ook wat meer erover wel heel veel advies haha maar beter teveel dan te weinig toch..

Ik vind het wel een leuke hobby om zo een aquarium te houden, dus mijn moeder wilt mij voor kerst een nieuwe aquarium geven en twijvel ik tussen een juwel rio 180 of een vision 180.

Ik kan dus beter de kempvis en de black molly's en de guppen weg doen? Omdat ik die gourami's wel wilt houden. Ik denk dat mijn buurman ze wel al heel lang heeft gehad, want volgens mij vecht er niemand in de bak en zwemmen ze vrolijk rond. In mijn nieuwe aquarium wil ik eigenlijk dwerg cichliden doen, want dat zijn wel hele mooie vissen. Kan ik dan de 2 koppels gourami's of 1 koppel houden en de corydoras in die bak die ik nu heb houden?

Mijn dwerg gourami
migsael01.jpg

Migsael zei:
Ik vind het wel een leuke hobby om zo een aquarium te houden, dus mijn moeder wilt mij voor kerst een nieuwe aquarium geven en twijvel ik tussen een juwel rio 180 of een vision 180.

Ik heb zelf de vision en wat uiterlijk betreft vind ik h'm mooier dan de rio maar wat ruimte en inkijk ben je met de rio weer beter af vind ik.

Best een bolle buik je vis...

Ja ik vind de vision ook wel mooier.. scheelt het veel in ruimte?

Ik weet het niet zo uit m'n hoofd precies in centmeters en zal ik morgen ff moeten meten maar is toch stiekem wel wat volgens mij.

Liters zijn gelijk idd,je hebt een link van een rio 125 gedaan ipv de 180 Ivo.

De vision dus maar op mijn verlanglijstje zetten haha thnx guys

Staan veel mooie tweedehands te koop en scheelt bijna de helft,is misschien een optie?

Ik mag tussen de 300 en 400 euro gaan, dus dat wordt een bak van rond de meter breed, omdat ik er ook cichliden in wilt houden en volgens mij nieuw krijg je er alles bij (verwarming, filter, enzo)

Ja klopt,is standaard met filter verwarming en uiteraard verlichting.

Rio 240 geen idee? Kan ten opzichte van een meterbak ineens stukken meer mee, zeker qua cichliden.

Welke cichliden wil je overigens? (Zuid/Midden-Amerika, West-Afrika, Malawi, Tanganyika)

~ Ivo

Ik ben gelijk even gaan kijken naar die rio 240 en ziet dat die 1.20 breed is, hij komt in mijn kamer, daarom dacht ik aan een meter breed wel genoeg is, maar als dat beter voor het houden van cichliden is, dan maak je mij het wel moeilijker met een keuze maken hahaha

Ben je bekend met aquariumwereld want wou daar de cichliden bestellen of weet je een goed adres in de buurt van Utrecht die cichliden verkopen.

En wat ik dus mooi vind, maar weet niet precies wat bij elkaar kan en welke soort ik moet nemen, maar dit zijn dan de cichliden die ik mooi vind.

Ramirezi (deze vind ik heel erg mooi)
Heckelcichlide
Vuurkeelcichlide
Apistogramma Inca
Apistogramma Trifasciata
Apistogramma Viejita Red
Aulonocara Blue Neon

Ik moet me er wel heel erg in verdiepen, want ik lees ook dat het geen beginners vissen zijn.

Je bedoelt deze http://www.aquariawereld.nl/ ?

Hier reviews:
http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... er=1391664
http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... er=1368102
(die onderste is dezelfde winkelier, alleen andere naam)

Heckel en vuurkeel worden te groot voor een meterbak en ook voor 1m20.
Aulonocara Blue Neon is een Malawi meen ik, heb ik geen verstand van.
Apistogramma's is een beetje afhankelijk van de soort, maar van behoorlijk wat soorten kun je in 1m20 een klein groepje van 2 mannen met 4 vrouwen houden. Een meterbak is eigenlijk slechts groot genoeg voor 1 man met 1 of 2 vrouwen (afhankelijk van de soort of het 1 of 2 vrouwtjes moeten zijn.

~ Ivo

Bedankt Ivo voor de info, aquariumwereld lijkt mij dus toch niet echt heel betrouwbaar. En op levering kan je ook niet echt kiezen welke vissen je wilt hebben. Zaterdag even kijken bij Diebo in Nieuwegein of ik ze daar kan halen.

Ik denk dat ik voor die rio 240 ga, want dan kan je er toch wat meer vissen in doen, dus als ik die ramirezi's er in doe een koppel, wat zou ik er nog meer in kunnen doen dan?

Als je inderdaad ramirezi's in dat nieuwe aquarium gaat nemen dan kan ik je nu al vertellen dat de vissen die je nu hebt zitten (je startpost) daar eigenlijk allen niet goed mee te combineren zijn. Dat betekent dus dat je met die nieuwe bak het mengelmoesje dat je nu hebt zitten niet gaat verhelpen.

Ik zou daarom zeggen: ga daar eerst maar weer mee aan de slag 😉

~ Ivo

In die 60cm bak hou ik 1 koppel dwerg gourami's en de albino corydas en de andere vissen ga ik bij de dierenwinkel vragen te ruilen voor wat drijfplantjes ofzo en pas eind vd maand kan ik pas beginnen met de nwe aquarium dus genoeg tijd om rond te kijken en informatie op te vragen

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan