Is mijn zwarte leeuwenkop wel gelukkig?..


A

Annethe0216

Guest
Hoi allen,

Mijn naam is Anne en ik ben sinds een maandje begonnen met mijn aquarium hobby. Eerst had ik een plastic aquarium van 25 liter met 2 oranje sluierstaarten erin. Ze konden het meteen goed met elkaar vinden en leken het naar hun zin te hebben. Echter hapten ze snachts naar lucht vandaar dat ik een luchtpomp had gekocht, maar gezien dat ik op een studentenkamertje van 14 m2 woon en ook zelf wat nachtrust kan gebruiken zette ik deze snachts uit. Na 2 weken vond ik het zo zielig dat ik maar even verder ben gaan kijken bij de pets place. Vervolgens heb ik een aquarium van 70 Liter met filter en nieuwe plantjes (2 waterpest en 1 combi van waterpest en een andere plant) meegenomen. Ik heb toen voor de 70 Liter gekozen omdat ik eigenlijk sinds begin af aan al een oogje had op een zwart leeuwenkopje, ik heb haar toen dus ook meegenomen en wat is het toch een lieverdje, de naam is wolkje en ze laat je echt lachen zo lief als ze is.

Toen thuis alles eenmaal was opgezet en wolkje bij de andere visjes mocht was ik meteen bang dat de 2 sluierstaarten haar zouden gaan "pesten" omdat ze groter is en niet overal bij kan zoals zij.

Wolkje hangt eigenlijk maar aan een kant van her aquarium en hapt snachts ook naar lucht, soms zelfs overdag. Er zit verlichting in de bak en de planten geven nog genoeg zuurstof. Ook eet een van de sluierstaarten het eten voor de andere hun neus weg.. de andere sluierstaart weet dan af en toe wel een korrel te pakken, maar wolkje krijgt eigenlijk geen kans.. ik heb haar geprobeerd te voeden met de hand en ze kwam wel, maar toen de andere sluierstaarten kwamen ging ze weer terug naar haar kant van het aquarium. Ze hangt ook constant op een hoogte van ongeveer 2/3de van het aquarium..

Zoals jullie misschien is opgevallen maak ik me zorgen om haar. Ze is zo lief en ik zou haar graag een fijn leven willen geven maar heb geen idee wat er is..

Hopelijk kunnen jullie helpen.

Groetjes Anne
20190712_231627-jpg.276274

Dit is wolkje, de vlekjes die je ziet zijn weer weg en waren waarschijnlijk van een stootje..
 
Begrijp ik het goed dat je nu drie sluierstaarten hebt in een 70L aquarium? Helaas is dat echt veel te klein en gaan je vissen nooit gelukkig zijn. Het watervolume is te klein en de waterkwaliteit zal erg snel achteruit gaan waardoor je vissen naar lucht gaan happen. Een paar 'zuurstofplantjes' helpen daar niet bij.

Voor sluierstaarten is de algemene regel minimaal 50L per vis en minimaal 1 meter aquarium (al is die 1 meter al erg krap en kan je beter naar 1,5 meter gaan). Dan zit je nog met je filter want die moet ook erg sterk zijn om de afvalstoffen van een goudvis te kunnen verwerken. Ik vrees dat een simpel binnenfiltertje hier niet voor geschikt is. Wat voor filter gebruik je nu?

Water verversen voor goudvissen is ook iets wat je vaak en veel moet doen. Denk aan minimaal 50% water verversen elke week en in zo'n klein aquarium waarschijnlijk nog veel vaker en meer.

Je zal hier vast nog meer advies krijgen maar lees inderdaad de link van Ton even door.
 
Bedankt voor de snelle reacties!

Het zijn inderdaad 2 kleine oranje sluierstaarten en een kleine leeuwenkop.
De petsplace heeft tegen me gezegd dat dit wel kan, anders had ik het nooit gedaan en erg breed heb ik het niet..
Is er niets wat ik zou kunnen doen om het beter voor ze te maken?
Mijn vriend heb ik ook aan gestoken en hij wil dus ook een aquarium, zou het slecht zijn (omdat ze dan van elkaar worden gescheiden of iets) om er desnoods een aan hem te geven?..
 
De petsplace heeft tegen me gezegd dat dit wel kan,
Helaas horen we dit hier veel :(
Misschien kunnen jullie je financiële krachten bundelen om samen 1 groot aquarium aan te schaffen met een mooi filter, kijk daar ook eens voor op marktplaats.
Voor nu, veel water wisselen, als je dat lucht gehap ziet gelijk verversen.
 
Is er niets wat ik zou kunnen doen om het beter voor ze te maken?
Eigenlijk niet, het aquarium is gewoon te klein. Je kan de vissen in leven houden (voorlopig) door erg veel water te verversen maar echt happy gaan ze op deze manier niet worden. Ook zullen ze waarschijnlijk 'vergroeien' en uiteindelijk niet zo oud worden.
Kijk maar eens hoe groot ze kunnen worden, dit is het aquarium van @michelle1 van volgens mij 1m60cm.
Hier nog een voorbeeld van @Roy1986 z'n aquarium met sluiers.
Zoals je ziet worden die sluiers echt veel te groot voor jouw 70L aquarium.

Persoonlijk zou ik de goudvissen terug brengen naar de winkel en mijn geld terug vragen. Dan je aquarium vullen met vissen die er wel geschikt voor zijn. Denk bijvoorbeeld aan guppen of een ander kleiner blijvend visje. Guppen zijn erg makkelijk om mee te beginnen en veel mensen vinden ze erg mooi. Plus je kan ze net als goudvissen volgens mij zonder verwarming houden.
 
Laatst bewerkt:
Omdat je een nieuw aquarium heb met een nieuw filter is deze niet ingedraait en mis je bacterieen die het vuil moeten opruimen. Dit duurt circa 4 weken. Sluiers vervuilen erg en zullen ze nu last hebben van het vervuilde water met hoge NH3/4 en NO2 waardens. Het aquarium heeft te weinig liters en een te klein filter om de sluier vervuiling aan te kunnen.

Voor nu crisis bezwering. Vang de visjes met en emmer. Haal heel je aquarium leeg en die steentjes er ook uit. Deze zijn veel te grof en nemen liters water in beslag die je sluiers hoog nodig hebben. Temperatuur van aquarium meten en vers water dezelfde temperatuur erin. Dit luistert nogal nauw dus niet met de hand een inschatting gaan maken. max. 1 graad verschil. Dan om de dag de helft van het water blijven verversen. 4 emmers eruit, 4 erin. De plantjes kun je laten drijven of met elastiekje bosje maken en aan raam/filter bevestigen. Op deze manier zul je het enige maanden kunnen volhouden maar de sluiers zullen wel gaan vergroeien. Het groeien is vooral in het eerste jaar. Organen groeien maar vissenjas niet, dus vis in te krappe jas. Emmer met visjes erbij houden en bij voorkeur de visjes met iets kleins kommetje ofzo, of met de hand, met zo min mogelijk vies water weer terug in aquarium. liever geen netje daar kun je ze mee beschadigen.

Ik vind wolkje een heel mooi visje maar dit is een oranda. 1 van de grotere soorten. als je de 3 visjes wil houden zal je op zijn minst een juwel 180 moeten hebben met een goed en krachtig buiten filter. Wellicht kun je op marktplaats kijken. Staan genoeg niet zulk prijzige aquarium en ruil je met je vriend? Hij deze nieuwe en jij een grotere? Wil je het meteen goed doen is een 240 liter nog beter.

Opsplitsen is geen goed idee. Sluiertjes vinden het niet leuk om alleen te zijn. Dan zit je met 2 probleem aquariums.

Jonge sluiertjes geef je 4 tot 6 keer per dag wat te eten!!! Niet zoveel gewoon dat iedereen wat te eten heeft. Dat groffe grint is echt geen doen met sluiers. Houd veel vuil vast en de brokjes vallen tussen de steentjes zodat wolkje die korrels niet kan pakken ivm de vorm van zijn kop en bek.

De witte vlekjes op de kop van wolkje is wen groei. Die bloemkool kop is de wen. Dit hoort zo dus geen paniek dat je denk dat hij ziek is.

Lees ook wat info over indraaien van aquarium en waterwaardens en filter onderhoud. Blijf voorlopig van het filter af!!!! als je die ga schoonmaken of sponzen
vervangen krijg je weer problemen. Zo min mogelijk filter schoon maken.

Als je nog de luchtpomp heb zet deze erbij in de andere hoek van filter. tegenover filter.
 
Helaas horen we dit hier veel :(
Misschien kunnen jullie je financiële krachten bundelen om samen 1 groot aquarium aan te schaffen met een mooi filter, kijk daar ook eens voor op marktplaats.
Voor nu, veel water wisselen, als je dat lucht gehap ziet gelijk verversen.
Dit dus. Ik zie met regelmaat leuke 2e handse aquarium voor niet al te veel en met filter en al op MP. Kijk daar eens.
 
Zelf ooit op studentenkamer van 14m2 gewoond, dus vraag me af of daar een groot aquarium past.
 
Nee, zei ze al. in het begin.
 

Terug
Bovenaan