Is vloeibare plantenvoeding en co2 genoeg?


F

Faye

Guest
Ik heb net mijn aquarium ingericht, maar mijn plantjes staan er een beetje sipjes bij.
de mini javavaren heeft wat bruine vlekjes, en de ludwigia ook.
Het hoornblad heeft van schok al zijn blad verloren (bijna al het blad).

6l7lcerz_Ad4RSJidJKoZUpqclHlhC34.jpeg

nu vroeg ik me af hoe ik dit het beste kan bemesten, ik heb mini javavaren microsorium pteropus, ludwigia mini red, waterpest, hoornblad en java mos.

Ik heb kleibolletjes die ik in elk geval bij de ludwigia wil doen, maar ik denk dat de andere planten vooral hun voeding uit het water halen.
Zou ik handmatig met profito en easycarbo genoeg voeding aan de planten kunnen geven? en hoeveel lichturen hebben ze nodig?
 
Op zich is een uurtje of 9 mooi. Als je te lang belicht zal de vraag naar voeding namelijk toenemen.
Profito is ook prima hoor. Ik zou zelf iets meer doseren dan wat er op de fles staat.

Naast wat je noemt is ook de hoeveelheid po4 en no3 van belang.
Kun je die ook meten??
 
n03 kan ik wel meten (teststrips) maar po4 nog niet.
vanwege beperkt budget moet ik even uitzoeken wat de meest economische optie is qua watermetingen
 
Dan denk ik dat je het beste een paar lose druppeltests kan kopen.
Belangrijk zijn denk ik de no3 en de po4.
Ook als het financieel haalbaar is zou ik no2 kopen om eventueel in de beginperiode de nitriet te meten.
Je kan denk ik met de strips al de ph meten al is dat wat minder betrouwbaar. Dus alhankelijk van wat jij kan en wil besteden zou ik wel de po4 kopen om zo te kunnen bepalen in hoeverre dat aanwezig is.

Je woont in de stad Groningen zie ik dus dan is de spoeling vrij dun om dat aan te schaffen. Mocht je er problemen mee hebben dan mag je me wel een pb sturen.
 
Je zou eens kunnen kijken voor HS Floracarbo.
Dat bevat een combinatie van allerlei producten zodat je maar 1 ding hoeft te doseren.
 
@Tom
Weet je ook welke "veilige koolstofbron" de carbo van HS FLoracarbo bevat? Is dat totaal iets anders dan de de carbo van EasyCarbo of de carbo van AquaCarbo?
 
Ik kan denken dan het handigst nog wat losse tests bestellen. Maar ik weet ook nog niet wat ik allemaal nodig heb (het is mijn eerste aquarium) dus ik wacht nog even met weer nieuwen dingen bestellen zodat ik een lijstje heb, scheelt weer verzendkosten.

ik zal ook zeker even kijken naar hs floracarbo
 
Wel eens aan bio co2 gedacht.-) dan haal je het koolstof probleem mee weg en verlaagd je Ph.
Fe (ijzer), no3 en po4 daar zit inderdaad vaak het probleem. Ik denk zelf po4 tekort door de gaatjes in microsorum. dit is immers een plant die niet veel nodig heeft. Een ludwigia vraagt meer voeding zoals koolstof, fe, no3 en po4, dus ff nakijken.

Gr Martinez
 
darter zei:
Weet je ook welke "veilige koolstofbron" de carbo van HS FLoracarbo bevat?
Is dat totaal iets anders dan de de carbo van EasyCarbo of de carbo van AquaCarbo?

Nee, weet ik niet. Maar het is waarschijnlijk allemaal ongeveer hetzelfde..
 
@tom bedankt voor je antwoord. Ik dacht eigenlijk dat jij een grote tegenstander was van Carbo vanwege het ontsmettingsmiddel, waar ik nu even de naam niet van weet, dat er in zit.

Ontopic:
Mocht je zoals martinez aangeeft overwegen om bio co2 te gaan gebruiken kan je deze link even lezen:
http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ost1314401
 
darter zei:
Ik dacht eigenlijk dat jij een grote tegenstander was van Carbo vanwege het ontsmettingsmiddel..

Normaal gesproken ben ik dat ook.. Maar in dit geval gaat het om een klein aquarium met,
een hoop mossen, langszame plantjes en een beperkte hoeveelheid licht..
Veel voeding is er dan niet nodig en zodoende is het genoemde product heel geschikt..
 

Terug
Bovenaan