Isolatie patiovijver.


T

TotalDirkness

Guest
Vanwege ruimtegebrek in men nieuwe huis kan ik mijn aquarium niet mee verhuizen. Om toch mijn sluierstaarten mee te nemen heb ik een kleine opstaande vijver uitgekozen (1x1x0,7, 500 liter) om in de tuin te zetten. Om alvast rekening te houden met wintertemperaturen zat ik te denken om isolatiemateriaal onder de bak te plaatsen (ik houd ook ruimte aan alle kanten om daar in het najaar isolatiemateriaal te plaatsen en ga een afklep maken van hout en noppenfolie).

Hebben jullie een idee wat ik als isolatiemateriaal zou kunnen gebruiken en heb ik dingen over het hoofd gezien?
 
Rondom heb ik bij een bruto 90 liter kuip 3 lagen noppefolie. Het is dat het op was, anders had ik er meer omheen gedaan. Mijn kuip wordt wel in het najaar ontmanteld. Je zou die folie weg kunnen werken met plantenbaken rondom de vijver van je.

Vrees alleen dat hij net niet diep genoeg is om hem vorstvrij te houden omdat de koude toch via bodem en zijkanten gaat komen, ondanks isolatie.

Als het mijn kuip was zou ik iets maken waardoor de wind niet over het water "jaagt' want ik heb het idee dat door het wateroppervlak bij mij de meeste afkoeling plaats vindt.

Maar ik ben heel benieuwd naar de reacties van de experts.
Geen plek om tijdens koude herfst/winter de kuip in een garage te zetten of iets dergelijks? Want ik neem aan dat je met deze grote vervuilers gaat filteren ? Hoe houd je een filter vorstvrij?
 
De bak ontmantelen wordt een lastig verhaal, aangezien ik geen ruimte heb om een aquarium te plaatsen. Tegen het jagen van de wind had ik de afdekklep in gedachten, houdt ook meteen het blad uit het water. De bak komt ook redelijk in de luwte te staan. Of ik ga filteren weet ik nog niet. Er komen maar drie vissen in de bak, samen met een behoorlijk aantal planten. Dat moet ik dus even aan gaan kijken. Ik dacht aan een verwarmingselement tijdens de winter, geen idee of dat gaat werken.
 
Ik ga denk ik maar de binnenzijde van de bak (tussen de buitenkant en het zeil) en de onderkant bekleden met aluminium noppenfolie en houten deksel maken en deze ook bekleden met die folie. Of is dat geen goed idee?
 
Even wat ik weet uit de vijver wereld (zelf geen vijver hoor).

in de winter even een 100watt heater in de bak hangen is zeker een goed idee.

Zou zelf wel iets van een filtering plaatsen, zeker als die uit de wind staat met deksel zal er van zichzelf weinig oppervlakte beweging zijn (zuurstofarm water).
wat je kan doen, en eigenlijk ook voor de winter perfect: beluchten via 1 of 2 sponsfilters.

1. je hebt meteen je filtering.
2. tijdens de winter zal het oppervlakte niet bevriezen door de oppervlakte beweging.
3. zuurstof in je bak.
 

Terug
Bovenaan