Wat is er nieuw

Iwagumi aquascape van TomB

• Onderwerp starter Onderwerp starter TomB
  • Startdatum Startdatum
T

TomB

Guest
Eerste probeersel tot een Iwagumi aquascaping tank.

Hardscaping..... en de beplanting.
Photo%2031-03-15%2019%2034%2009.jpg

Photo%2001-04-15%2013%2047%2032.jpg

Meer info volgt.

Prachtig begin hoor! 😉

Ben benieuwd. Ik vind je achtergrond plant (naam weet ik niet) alleen te groot voor je aquarium. Maar dat is mijn mening.

mooi begin!

even ter info: om je plaatjes te laten werken met htmlcode ( IMG etc) moeten ze op een bestandextensie eindigen. .jpg oid.

Techniek:
Dennerle scapers tank 50l
Dennerle scapers flow filter
Dennerle 50cm scapers light
Dennerle 160 co2

Bodem
Ada power sand special
Ada amazonia soil
Ada amazona powder
Tropica plant grow specialized

Planten
Valnisneria
Bacopa australis
Lilaeopsis
Callitrichoides cuba

Scape
Driehoek iwagumi

Idd een mooi begin, ik ben benieuwd hoe het eruit ziet als de planten wat meer gegroeid zijn! :thumbs:

Hlemooie bak bn je aan het maken !

Opbouwende kritiek:

De plantjes die je links hebt staan (de Hemianthus Callitrichoide 'Cuba') blijven als het goed is heel laag; ze vormen een bedje. De Lilaeopsis wordt wat hoger; ik zou die twee omwisselen.

Als je een 'reguliere' Vallisneria (spiralis ?) hebt, en ze groeien goed, dan krijg je bladeren van ongeveer 60 a 70 cm lang, en die gaan je hele oppervlak dicht zetten. Je hebt er ook best veel in staan, en ze maken op den duur enorm veel uitlopers dus je moet op tijd de overtollige planten verwijderen. Als je iedere week de te grote planten er uit haalt en de nieuwe planten opnieuw plant zou het kunnen !
Ik heb zelf in mijn bak onder andere Vallisneria 'nana'; die hebben slankere bladeren, en worden denk ik niet zo lang.

Heel mooie scape ! Ik ga je volgen !

Dank voor het commentaar.

In mijn beleving was de valnisneria ook kleiner toen ik hem kocht ;-). Voor mij wordt het ook een soort oefenbak voor het onderwater tuinieren. Daar hoort snoeien ook bij. Heeft iemand nog tips voor het snoeien van mijn planten?

Verder merk ik dat het planten en daarna vast blijven zitten in de soil toch nog wel een dingetje is. Moeten jullie ook geregeld (zit nu op dag 2) herplanten in het begin? Ik neem aan dat als de wortels zijn aangeslagen dit geen probleem meer is. Iemand tips voor het in de soil houden van bijvoorbeeld Hemianthus en Lilaeopsis?

Gr,
Tom

TomB zei:
Dank voor het commentaar.

In mijn beleving was de valnisneria ook kleiner toen ik hem kocht ;-). Voor mij wordt het ook een soort oefenbak voor het onderwater tuinieren. Daar hoort snoeien ook bij. Heeft iemand nog tips voor het snoeien van mijn planten?
Van de Vallisneria moet je nooit de bladeren ergens halfweg afknippen; beschadigde of te lange bladeren moet je er helemaal vlak boven de wortel uithalen. De uitgroeiers (nieuwe plantjes) zitten met een wortel vast aan de 'moederplant' en die wortelstengel kan je gewoon doorknippen; de stek kun je dan opnieuw planten. De bladeren worden zoals ik al zei erg lang, dus het is veel werk om steeds de te lange planten weg te halen en de kortere te herplanten. Vooral als de plant flink gaat groeien; dan 'woekert' hij bijna !

TomB zei:
Verder merk ik dat het planten en daarna vast blijven zitten in de soil toch nog wel een dingetje is. Moeten jullie ook geregeld (zit nu op dag 2) herplanten in het begin? Ik neem aan dat als de wortels zijn aangeslagen dit geen probleem meer is. Iemand tips voor het in de soil houden van bijvoorbeeld Hemianthus en Lilaeopsis?
Dat is een bekend probleem met die soils. Hemianthus en Lilaeopsis kan je gewoon best diep in de bodem duwen. Van de Vallisneria moeten de wortels een beetje boven de grond zitten, dus dat is lastig. Je zou ze eventueel kunnen verzwaren met een steentje of zo tot de wortels langer zijn geworden.

Ik zag trouwens dat je CO2 toevoegt, maar op de foto is je indicator knalblauw ! Is die inmiddels groen ?

Eerste week na het opstarten van mijn scapes altijd wel een paar dingen moeten herplanten. Vereist wat geduld maar na een aantal weken gaan die plantjes geen kant meer op! Snoeien doe ik met een speciale gebogen schaar.

@Crash Cowboy, ik ga het eens uitproberen met die Vallisneria. Als het niks wordt kunnen ze er altijd nog uit. De foto is genomen net na het aansluiten van de CO2. Deze is nu inderdaad mooi groen.

@Guy1992, prima ik blijf herplanten. Ben benieuwd wanneer het aanslaat.

We zijn iets meer dan een week verder 🙂

QuqN5jD.jpg

Er begint zich een beetje alg te vormen. Alles lijkt wel te groeien en te wortelen.....

Nu verder lezen over EI dosering ;-).

TomB zei:
We zijn iets meer dan een week verder 🙂

Nu verder lezen over EI dosering ;-).
Niet te lang blijven lezen; vanaf het begin toepassen als je er voor kiest !

@crash cowboy, heb je hier ervaring mee? Nog tips? Zat te denken om dit via aquariumbemesting te doen.

Dat is een prima optie hoor. Ik volg de methode al jaren namelijk.

Mooi bakkie, prima begin! EI kun je inderdaad zo mee beginnen, geen twijfel nodig 🙂

TomB zei:
@crash cowboy, heb je hier ervaring mee? Nog tips? Zat te denken om dit via aquariumbemesting te doen.
Ik werk nu een half jaar met de EI; eerst in mijn oude Rio 125 met spectaculair resultaat (weelderige plantengroei en geen algen meer) en nu sinds twee maanden in mijn nieuwe 450 liter Jungle (idem).

Tips: hou je gewoon stug aan de geadviseerde hoeveelheden en de wekelijkse waterwissels en alles komt goed. Na een paar weken zag ik al duidelijk resultaat !

Ik bestel KNO3, K2PO4 en sporen ook bij aquariumbemesting.nl; de eerste keer heb ik ook een weegschaaltje gekocht en een paar doseerflessen en spuiten. Ik maak de oplossingen dus zelf van poeder. Niet moeilijk, maar je moet wel even goed rekenen ! En ik zou losse fosfaat- en nitraat oplossingen maken.

We zijn 2,5 week onderweg.

6wFuLx8.jpg

Nieuw extern eheim filter met wat glaswerk en sinds vandaag EI dosing. Hopelijk houden we de alg in bedwang.

Iets meer dan een maand onderweg, en de draadalg is zeker nog niet onder controle.

Maatregelen genomen maar nog niet het gewenste effect:
- minder lange lichtperiode en gesplits in ochtend en avond
- geregeld schoonmaken, snoeien
- doseren volgens EI met wekelijkse 50% wissel
- 2 weken in de algexit kuur (4 weken)
- meer snelgroeiende biomasse

EpjFpHt.jpg

Iemand nog tips? De planten lijken op zich wel te groeien.

Wel een erg mooie bak!
Jammer van die algen.
Moet je wel snoeien? Ik zou juist de planten even hun gang laten gaan zodat zij snel groeien en de algen geen kans meer hebben en daarna pas snoeien,..

Draadalg is meestal een combi van te veel of te lang licht, te weinig CO2 en geen goede doorstroming. Maar in het begin zal je altijd wat last van algen hebben.

Hoe lang staan je lampen aan ?

Sochtends 7:30-11:30 4h
Smiddags 13:30-17:30 4h

Co2 van 6:00-17:00

Allemaal geregeld met klikaanklikuit timer, erg handig spul 🙂

Heb nog geen vissen omdat ik eerst de alg onder controle wil. Is dat handig? Of kan ik beter een schoonmaak crew installeren? Wat zouden jullie aanraden voor crew. Ze moeten niet springen en de boel niet omwoelen....

Otocinclus vittatus ! En Takashi Amano zweert bij Japonica garnalen, vooral tegen draadalg. Die kan je ook best veel nemen, want ze tellen niet echt mee in je 'visbestand'. Op 50 liter kan je er best een stuk of 10 � 15 hebben, en dan kan er gewoon nog wat vis in.

De alg wordt wat minder, en er zijn bewoners. Wie kan ze vinden? 🙂

bjLlJRl.jpg

De HC begint wel los te laten. Is daar wat aan te doen??

Wow de alg is helemaal weg, en alles groeit mooi! Nog tips voor verfraaing??

CCeodjH.jpg

K1MGrkg.jpg

Wat een mooie bak! Ik wil ook zoiets. Welke visjes zijn dat daar links?

Mooi scapersbakje!

Update 2-sept:
6X2CYXu.jpg

Mooi, lekker vol, mag ik wel :thumbs:

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan