Ja jongens ... door het bos de bomen niet meer zien


Uncle sam

Active member
Lid geworden
31 oktober 2021
Berichten
25
Leeftijd
41
Ik ben me momenteel aan het inlezen betreffende een goeie bodem voor een goed beplante gezelschapsbak.
En eerlijk gezegd hoe meer ik erover lees, hoe minder ik erover begrijp.
Misschien niet juist uitgedrukt ... hoe meer ik de pro's en de contra's zie waardoor ik terug ga twijfelen.

Aanvankelijk dacht ik dat je tegenwoordig er bijna niet anders vanuit kon om een soil te gebruiken, voor een goeie start.
Dus dacht ik eerst het volgende te doen.
Eerst een laag JBL Vulcano plaatsen om meer diepte te creëren en daar over dan een soil te plaatsen.

Maar dan begin ik verder te lezen en zie ik toch ook heel wat nadelen aan soil.
De grote hoeveel waterwissels in het begin, vooral door de hoge hoeveel ammoniak die vrijkomt.
Er komen veel voedingsstoffen vrij, vooral in het begin, waardoor er vaak toch heel wat algen ontstaan.
Het gaat maar een beperkte tijd mee, ergens logische ook, maar dan ben je toch weer aangewezen op plaatselijk bij bemesten.
En zou na enige tijd ook enigszins verpulveren (of dit zo is laat ik in het midden, geen ervaring)
Wat doen de aquascapers dan na één of twee jaar alles er terug uit en opnieuw beginnen.

Maar wat zijn de andere optie's om een goeie bodem te verkrijgen voor de planten.
En liefst ééntje die toch een aantal jaar mee gaat.

Een voedingsbodem gecombineerd met grind?
Of is voedingsbodem met seachem flourite beter (hier voor het eerst over gelezen)
Of ...

Mvg

Sam
 
Aquascapers bouwen een bak op voor de show. En deze zal over het algemeen niet langer dan een jaar staan. (Geen probleem met houdbaarheid dus)
Voor een gezelschapsaquarium is het in mijn optiek het beste om te werken met zand. En bij te te mesten waar nodig is. Bepaalde planten hebben inderdaad voeding bij de wortels nodig. Deze kun je dan bijvoeden door capsules of kleibolletjes..

Voor een aquarium die je jaren wil laten draaien zonder de bodem te vervangen zou ik dus nooit een voedingsbodem of soil oid aanbevelen.
 
meesten mensen hebben geen voedings bodem vind ook veelste weinig woord gedaan op het forum .
je zou bijvoorbeeld wormen mest kunne gebruiken en dat kan heel lang mee gaan en je planten zullen geen te korten hebben zijn mooie voorbeelde van op youtube
ik heb zelf geen bodem en al het vuil gaat direct de filter in voor minimaal onderhoud
 
Mijn bodems zijn nu lava als onderlaag, vermengd met bodemkleitabletten. Daaroverheen gaat soil. Blijft zeker een jaar de ph-verlagende werking houden en daarna kan je het gewoon blijven gebruiken. Hier verpulverd het niet.
Het grote voordeel is dat je bodem 'luchtig' blijft. Het zal niet zo gaan rotten als compact zand.
In het begin doe ik inderdaad een extra water wissel maar als je rustig indraait met groen dan valt die ammonia wel mee hoor. Nooit last van gehad.
Het kost wat meer maar soil heeft enorm veel voordelen voor de starter.
 
er zijn aquascapers die hun soil jarenlang keer op keer hergebruiken en alleen een beetje aanvullen bij een nieuwe scape. Voedingstoffen die door de fabrikant aan een bodem zijn toegevoegd raken op een bepaald moment op. Maar dat is niet de reden waarom je soil gebruikt:

zand en grind bieden houvast aan plantenwortels en dat is het. Het is zo onvruchtbaar als het maar kan en de enige manier om er iets goed op te laten groeien is door constant (kunst)meststoffen aan te voeren. Dat kan prima, maar goed en consequent bemesten is noodzaak.

vruchtbare bodems zijn klei, vulkanische as en bodems met veel organisch materiaal. En dat zijn dan ook de ingrediënten van een goede voedingsbodem en aquasoil. Die bodems bevatten niet alleen uitzichzelf al veel meer voedingstoffen en mineralen. Maar houden voedingstoffen die toegevoegd worden veel beter vast(hoge cec-waarde). Huisvesten meer nuttige microben, en bieden een beter wortelmilieu (pH bijv). Je moet nog steeds je aquarium bemesten maar het komt wat minder precies omdat de bodem "meewerkt" en voedingstoffen die je toevoegt langer en beter beschikbaar houd voor je planten.

Hoge hoeveelheid ammoniak is enorm afhankelijk per merk. ADA is berucht, maar de nieuwe versie (amazonia 2) is al een stuk minder ammoniakrijk. Een ander merk kiezen is dus een simpele oplossing of ook niet bijzonder ingewikkeld: laat de bak twee-drie weken indraaien zonder licht. Dan is de meeste ammoniak wel omgezet en hoef je je een stuk minder druk te maken om algen explosies, zonder al dat verversen. Daarna water eruit en beplanten die hap.

de onderlaag van poreus gesteente is puur om hoogte te krijgen zonder hele dikke lagen soil nodig te hebben. gewoon lavasplit of puimsteentjes zijn een stuk goedkoper dan de aquariumproducten die precies hetzelfde zijn maar met meer of minder meststoffen erover heen. er zijn aquascapers die (bak)stenen gebruiken voor hetzelfde doel, of piepschuim. Zelf gebruik ik puimsteen in filterzakken met een mengsel aan voedingstoffen (ijzeroxide, osmocote, koolstofrijke klei), dit voorkomt dat stukjes puimsteen langzaam omhoog komen door de soil. en dat de twee gaan mengen. Kortom wil je wat besparen op de dure soilbodem dan is hier wel wat te halen.

voedingsbodems met een deklaag van zand of grind zijn prima. Maar is gevoeliger voor mengen. Er lopen nogal wat aquarioten rond die hun aquarium onderhouden alsof het een moestuin is.... en dat gaat niet zo goed icm een voedingsbodem. Vandaar de negatieve ervaringen. Als je je onderhoud met beleid doet gaat het prima.
er zit best wat verschil tussen voedingsbodems van verschillende merken.

Wil je volop kunnen schuiven met planten en kun je je houden aan een strak bemestingsschema? neem zand/heel fijn grind icm voedingscapsules.
Wil je minder omkijken naar bemesten, en kun je met beleid je onderhoud doen, neem een voedingsbodem onder een laag zand/heel fijn grind.
Wil je de beste bodem voor planten, en ben je bereid daar in te investeren neem een soil.
 
Ik denk dat je net zo goed een grindbodem kan gebruiken en dan waar nodig voeding bij de wortels kan steken. Dat doet het merendeel van de leden denk ik.
Wel ook zorgen voor voldoende voeding in de waterkolom natuurlijk.
 
Ik heb voor mijn aankomende bak bedacht dat ik voor een (Hornbach 0,4-1,4) zandbodem met JBL verwarmingdraad ga plaatsen
De planten die voeding behoeven gaan in een filterzakje met Sera substraat en een paar kabouterpillen
Ik kan dan makkelijker onderhoud doen en verwacht ik flink minder dwarrel van dat substraat en dat het niet bij elke aanraking omhoog komt
De planten die minder voeding behoeven (Anubia bv.) halen hun part wel uit het zand en water
 
Oké, bedankt voor jullie uitleg. Is toch al wat duidelijker geworden.

Toch nog enkele vraagjes:

- Een soil houd de voedingstoffen beter vast", betekend dit dan ook de minder goeie stoffen zoals silicaat bijv.
Ik vraag dit enkel omdat ik zal genoodzaakt zijn om de waterwissels in de begin fase uit te voeren met leidingswater.
En hier zitten toch nog heel wat stoffen in die misschien minder aangenaam zijn

- Als ik nu mijn hardscape opbouw en deze 3 weken zo laat draaien zonder licht (ik veronderstel volledig afdekken) en zonder planten,
heeft dit geen verdere nadelige gevolgen voor de uiteindelijke opstart met de planten. Behalve dat het iets langer duurt misschien.

- In enkele you tube filmpje had ik vaak volgende opbouw gezien. Lava voor hoogte te creëren, een voedingsbodem (vaak ADA power sand) en daarna de soil.
Nu zou gewoon de lava en de soil eigenlijk al voldoende moeten zijn. Toch?

- En is seachem flourite of iets dergelijks ook een optie. Of komt dit eigenlijk neer op een duurder grind.

- En nog een laatst vraag: bij de JBL producten wat is eigenlijk het verschil tussen de "jbl manabo substraat" en de "jbl proscape plant soil"?
Is de manabo te vergelijk met een seachem flourite, dus op basis van klei zonder toegevoegd meststoffen? En de proscape dan met voedingsstoffen?
Of is dit te kort door de bocht.

Sorry, voor de vele vragen maar wil echt met een goeie basis beginnen. Dus eerst goed informeren hé.

Mvg

Sam
 
n is seachem flourite of iets dergelijks ook een optie. Of komt dit eigenlijk neer op een duurder grind.
Seachem Flourite is erg populair in Amerika. Dee bodem (al dan niet de normale als de powder versie) icm met de EI geeft prima resultaten.
In deze bak ligt Flourite en is van aquariumgoeroe Tom Barr.
FTSSept4Tom_Barr_1000x.jpg


Voordeel is dat deze klei barstensvol mineralen zit en dat het zo maar 10 jaar meegaat
Nadeel is de grofheid, scherpe kanten en dat het enorm veel gewassen moet worden voordat het de bak ingaat.
 
Oké, misschien een mega stomme vraag maar wat is El?
 
Oké, misschien een mega stomme vraag maar wat is El?
 
Hmm misschien dan toch niet zo een domme vraag.
Een intressant artikel, weliswaar een zoveelste methode om uw aquarium van de nodige voedingsstoffen te voorzien.
Misschien ook niet echt de meest geschikte voor een beginner. wel een prachtige bak.
Is de toepassing van de jbl manabo dan ongeveer hetzelfde?

Mvg

Sam
 
Oké, bedankt voor jullie uitleg. Is toch al wat duidelijker geworden.

Toch nog enkele vraagjes:

- Een soil houd de voedingstoffen beter vast", betekend dit dan ook de minder goeie stoffen zoals silicaat bijv.
Ik vraag dit enkel omdat ik zal genoodzaakt zijn om de waterwissels in de begin fase uit te voeren met leidingswater.
En hier zitten toch nog heel wat stoffen in die misschien minder aangenaam zijn

- Als ik nu mijn hardscape opbouw en deze 3 weken zo laat draaien zonder licht (ik veronderstel volledig afdekken) en zonder planten,
heeft dit geen verdere nadelige gevolgen voor de uiteindelijke opstart met de planten. Behalve dat het iets langer duurt misschien.

- In enkele you tube filmpje had ik vaak volgende opbouw gezien. Lava voor hoogte te creëren, een voedingsbodem (vaak ADA power sand) en daarna de soil.
Nu zou gewoon de lava en de soil eigenlijk al voldoende moeten zijn. Toch?

- En is seachem flourite of iets dergelijks ook een optie. Of komt dit eigenlijk neer op een duurder grind.

- En nog een laatst vraag: bij de JBL producten wat is eigenlijk het verschil tussen de "jbl manabo substraat" en de "jbl proscape plant soil"?
Is de manabo te vergelijk met een seachem flourite, dus op basis van klei zonder toegevoegd meststoffen? En de proscape dan met voedingsstoffen?
Of is dit te kort door de bocht.

Sorry, voor de vele vragen maar wil echt met een goeie basis beginnen. Dus eerst goed informeren hé.

Mvg

Sam

Soil heeft een hoge CEC waarde, Het kan kationen (positief geladen deeltjes vasthouden en uitwisselen met kationen in het water. Siliciaat (en carbonaat, nitraat,) zijn anionen (negatief geladen deeltjes) en die worden dus niet beinvloed. Nou is fosfaat ook een anion maar doordat het gemakkelijk reageerd tot het onoplosbare ijzerfosfaat, en soil veel ijzer bevat wordt dit wel gebonden, en niet meer losgelaten aan het water, al kunnen planten het wel opnemen. Het enige wat je soil bij gebruik van kraanwater in grote hoeveelheid op zal nemen is calcium en wellicht wat magnesium en natrium (afhankelijk van je kraanwater).

extra plantenvoeding onder soil stoppen is niet noodzakelijk. als je meer voeding in/onder de bodem stopt kun je wat minder vloeibare voeding geven in het begin. Dat kan in theorie een voordeel zijn omdat voedingstoffen die niet via het water gaan ook niet beschikbaar komen voor algen. in de praktijk maakt het niet zoveel uit denk ik.

flourite en mandado zijn inerte substraten, ze lijken meer op grind dan je ze met soil kunt vergelijken.

in het donker opstarten is geen enkel probleem, planten slaan ook beter aan in een stabiele bak, Dus misschien is het wel de beste methode. het enige nadeel is dat je er een paar weken geduld voor moet hebben.
 
Oké, super voor alle info.
Lijkt me inderdaad nog wel de beste manier om in het donker op te starten. Geduld is een mooie kunst, hé.
Wat de bodem betreft zal ik dan de combinatie maken van de lava voor hoogte opbouw en de soil van tropica of ada aqua soil amazonia light.
Vermoed dat bij beide bij de opstart minder voedingsstoffen lekken.

Mvg

Sam
 
Ok, ik ken de bodem niet maar dat is dan dus anders dan met een soil want dan moet je toch een lage dosis plantenvoeding toevoegen?
 
Met soil doe ik nu lean dosing, gaat prima. Ik gebruik overigens ook geen power sand.
 
Met soil doe ik nu lean dosing, gaat prima. Ik gebruik overigens ook geen power sand.
Dat is ook wat ik bedoelde en dacht dat dit ook met de genoemde bodem zou moeten. Maar ja ik ben geen bodemexpert.
 
Ik ben me momenteel aan het inlezen betreffende een goeie bodem voor een goed beplante gezelschapsbak.
En eerlijk gezegd hoe meer ik erover lees, hoe minder ik erover begrijp.
Misschien niet juist uitgedrukt ... hoe meer ik de pro's en de contra's zie waardoor ik terug ga twijfelen.

Aanvankelijk dacht ik dat je tegenwoordig er bijna niet anders vanuit kon om een soil te gebruiken, voor een goeie start.
Dus dacht ik eerst het volgende te doen.
Eerst een laag JBL Vulcano plaatsen om meer diepte te creëren en daar over dan een soil te plaatsen.

Maar dan begin ik verder te lezen en zie ik toch ook heel wat nadelen aan soil.
De grote hoeveel waterwissels in het begin, vooral door de hoge hoeveel ammoniak die vrijkomt.
Er komen veel voedingsstoffen vrij, vooral in het begin, waardoor er vaak toch heel wat algen ontstaan.
Het gaat maar een beperkte tijd mee, ergens logische ook, maar dan ben je toch weer aangewezen op plaatselijk bij bemesten.
En zou na enige tijd ook enigszins verpulveren (of dit zo is laat ik in het midden, geen ervaring)
Wat doen de aquascapers dan na één of twee jaar alles er terug uit en opnieuw beginnen.

Maar wat zijn de andere optie's om een goeie bodem te verkrijgen voor de planten.
En liefst ééntje die toch een aantal jaar mee gaat.

Een voedingsbodem gecombineerd met grind?
Of is voedingsbodem met seachem flourite beter (hier voor het eerst over gelezen)
Of ...

Mvg

Sam
In mijn bak had ik een voedingsbodem gelegd, na 8 jaar, ik moest noodgedwongen stoppen, lag de bodem nog steeds in mijn plantenbak. Uiteraard was mijn voeding wel uitgewerkt maar de toevoeging van plantenvoedsel via de waterkolom en via de bodem bleek prima te voldoen. In mijn bodem kende ik geen problemen, niet in het begin maar ook niet daarna. Ik schrijf dit op omdat men toch veelal adviseert om een neutrale bodem te nemen en daar waar nodig (planten-)voeding aan te bieden. Maar er is dus keuze!
 
Prachtig ... beslis ik dan om JBL Volvano te gebruiken om hoogte op te bouwen en Tropica soil daarover heen, dan vind ik geen plaats waar ze tropica verkopen.
Online wel enkele plaatsen zoals azauqa maar hebben ze al een tijdje niet meer op voorraad. Iemand een idee waar ik deze kan vinden?

Wat ik wel massaal terug vind is Plant Soil van JBL. Ik ga ervan uit dat dit wel iets minder van kwaliteit zal zijn en waarschijnlijk vlugger uitgewerkt is.
Maar ben ik niet zeker... vind maar weinig ervaringen terug op het internet. Hier iemand die dit gebruikt?
Misschien is dit een optie of dennerle eveneens vaak terug te vinden.

Mvg

Sam
 
Iemand een idee waar ik deze kan vinden?
Plant Soil van JBL. Ik ga ervan uit dat dit wel iets minder van kwaliteit zal zijn en waarschijnlijk vlugger uitgewerkt is.
uit ervaring kan ik zeggen dat het vrij snel is uitgewerkt . Na een jaar bemerkte ik dat ik tekorten kreeg met mijn 'lean-dose' en dat ik de voeding moest gaan aanpassen. Op zich geen probleem, maar dat moet je wel in de gaten hebben...
 
Ik vond het ook wel intressant omdat het blijkbaar een iets hardere structuur heeft dan de andere soils en het hierdoor dus niet gauw "verpulverd" zoals een ADA.
Of ik ben verkeerd geinformeert.

Alvast bedankt voor de link van de tropica ... ga vlug eens kijken

Mvg

Sam
 
Het is idd een hardere korrel dus zal vrijwel niet snel uit elkaar vallen. (valt trouwens ook wel mee met die van ADA of Tropica)
 
Hier nog geen soil gehad welke niet uit elkaar viel na 1 jaar, is niet erg als je er niet aankomt maar anders wordt het een grote stofzooi....
Zou kunnen dat ik de verkeerde had, de laatste was Dennerle scaper's soil welke ook snel uit elkaar viel, ik gebruikte de soil om een lage Ph te krijgen , dat lukte wel maar na een tijdje viel het wel uit elkaar.

Ik gebruik in de plantbak gewoon grind, en bij de planten die voeding uit de bodem nodig hebben wat extra, de rest halen de planten uit het water.
 
Als je wekelijks in je soil staat te roeren en planten er in douwt en uit trekt, gaan de korrels eerder stuk. Maar als je de afwas doet met een voorhamer gaan je borden ook eerder stuk.

als er mensen zijn die 9 jaar lang dezelfde soil kunnen gebruiken, dan doe je toch echt iets fout als je na een jaar alleen nog maar stof in je bak hebt liggen. No offence maar dat ligt aan het gebruik niet aan de soil.
 
Hoe ik de soil gebruikt had was voor in een garnalenbak 1x een scape gedaan 1x stenen/hout met mos erop en daarna niet meer aangeraakt....dus minimaal aangeraakt.
De bovenste laag was nog intact de onderste steentjes waren verpulverd heb er nog een foto van ( ging toen om het garnaaltje maar de bodem staat er ook op ):LOL:
soil.jpg
 
Mijn "failsafe" recept:
Onderlaag 3-6 cm vijversubstraat (die grove korrels met poreuze structuur). Bovenverwarming erin (richtlijn 50 w voor een 1 meter bak). Op de plekken waar je wortelende planten zet een paar kleitabletten erbij.
Afdekken met 2-3 cm grind (minimaal 1mm ivm grondverwarming).

Mijn bodem ging 10 jaar mee, nooit blauwalg oid gehad. Af en toe een paar kleitabletten bijgestoken. Hierna overgegaan naar en grotere bak. Bodem stonk niet, en was goed doorworteld.
 
Hoe ik de soil gebruikt had was voor in een garnalenbak 1x een scape gedaan 1x stenen/hout met mos erop en daarna niet meer aangeraakt....dus minimaal aangeraakt.
De bovenste laag was nog intact de onderste steentjes waren verpulverd heb er nog een foto van ( ging toen om het garnaaltje maar de bodem staat er ook op ):LOL:
Bekijk bijlage 333691
ik zie vooral detritius
 
Waarom zou je een bodemverwarming gebruiken?
 
Waarom zou je een bodemverwarming gebruiken?
Om een goede doorstroming te krijgen in je bodem. Door de "thermiek" van de bodemverwarming (warmte stijgt) worden voedingstoffen beter verdeeld, afvalstoffen afgevoerd, en groei vd planten gestimuleerd.
 
bodemverwarming zal het niet worden. Ik heb ondertussen de Oase Biomaster thermo 600 aangekocht. Dus reeds verwarming ingebouwd in de filter.
 
bodemverwarming zal het niet worden. Ik heb ondertussen de Oase Biomaster thermo 600 aangekocht. Dus reeds verwarming ingebouwd in de filter.
Bodemverwarming is alleen bijverwarming. Je hebt altijd nog een hoofdverwarming nodig. Het kostte mij overigens nog géén 20 Euro. Thermostaat is nl niet nodig vanwege de geringe capaciteit. Maar het topic ging niet over bodemverwarming, dus laat je niet teveel afleiden.
 
Toch bedankt voor de tip. Ga ik toch eens bekijken.
 

Terug
Bovenaan