Wat is er nieuw

jaaps nieuwe rio 240 led (flipper34)

flipper34

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
9 mei 2013
Leeftijd
62
al een tijdje bezig om de oude rio240 van 12 jaar oud te vervangen voor een nieuw exemplaar.
tijdje terug 1 via marktplaats gevonden van een maand oud tegen redelijke prijs.
was nog in de buurt ook dus dacht ik bak ik heb je😀 en nog met led ook dus wat wil nog meer.
toch maar een paar :foto: gemaakt van de inrichtingen en bewoners

SAM_1141.JPG
eerst maar een controleren of de boel heel over gekomen is
SAM_1142.JPG
wat tempex ter bescherming van de bodem ivb de stenen
wel vast gezet dit keer kan je de stenen met een gerust hart weg halen om te poetsen mits nodig😀
SAM_1144.JPG
nog zon 35 kilo Dennerle kristal kwartsgrind zwart over van de bak beneden
dus mooi gebruikt ruimt ook weer op 😀
gelukkig niet zo vuil 2 keer spoelen en klaar

SAM_1146.JPG
inrichten maar nog wat Ardenner breuksteen liggen dus ook maar gebruikt
is ook weer van de vloer.
mischien nog wat meer halen :juggle: voor nu goed zo

SAM_1148.JPG
vond ook nog een stuk hout in de voorraad zolder was in gewaterd maar stond al een tijd op zolder dus ging drijven van daar de groene steen en een stuk lava steen om hem op de bodem te houden
wat stekken van een plant uit de 250 op gebonden
eens kijken of dat wil

SAM_1151.JPG
bewoners ook overgezet zo te zien vinden het best zolang ze maar te eten:chef: krijgen 😀

techniek
internfilter van de rio 240
eheim pro3 2070 e
verwarming jbl 300 watt
planten
Egeria densa
Eustralis Stellata
en twee waar ik de naam kaartjes van kwijt ben
dus das nog even uitzoeken
bewoners
2 Botia Histrionica
moet nog aangevuld worden :S:juggle:

Laatst bewerkt:
Dank heren 😀
ben benieuwd of de led gaat bevallen wat me wel opvalt is dat de kleuren beter uit komen
eens kijken wat de planten er van vinden
vissen zijn wel meer op hun gemak dus das al een plus punt
bij de oude met t 5 verscholen ze zich onder de planten nu zwemmen ze vrolijk rond

Ziet er erg netjes uit.
Nog heel clean dus laat de boel maar lekker groeien. ;-)
Heb je wel de oude filter enz van je oude bak gebruikt?

Ziet er erg netjes uit.
Nog heel clean dus laat de boel maar lekker groeien. ;-)
Heb je wel de oude filter enz van je oude bak gebruikt?
tja dat heb je zo met net ingerichte bakken 😀maar nu heb ik er twee inzitten die binnen notime er voor zorgen
dat het wat minder net wordt :juggle:
teven moet het planten bestand nog aan gevuld worden maar omdat het de eerst bak met led verlichting betreft hier eens even zien wat dit betekend voor de planten
oude filter eheim pro 3 2078 draaide al tijden op de oude bak :thumbs:plus spaarzaam voeren
dus dat gaat goed komen.

Ben ook erg benieuwd wat je planten doen want ik sta ook nogal sceptisch tegenover een overgang naar led maar ja wellicht ten onrechte🙂

Ben ook erg benieuwd wat je planten doen want ik sta ook nogal sceptisch tegenover een overgang naar led maar ja wellicht ten onrechte🙂
Er zal, denkelijk, bij een overgang naar led (soms) iets gebeuren in de plantgroei. Maar het zelfde gebeurd wanneer men overgaat van een soort TL naar een ander. Led heeft zich allang bewezen v.w.b. plantengroei. Zoals ik zelf al gedurende jaren ervaar in mijn Plantenbak. Wel staat en valt, zoals met elke soort verlichting, alles met de juiste kwaliteit!

ai Ben daar leg je nu net de vinger op de zere plek denk ik
(Wel staat en valt, zoals met elke soort verlichting, alles met de juiste kwaliteit)
is namelijk de standaard led van de juwel rio 240
ben benieuwd hoe de zaak zich gaat ontwikkelen
maar zoals eerder aangehaald de bewoners zijn er blij mee dus das al iets😀

zoals je merkt ben je daar niet de enige in John :juggle:
vandaar dit project als dit gaat werken kan ik gaan sparen voor de 250 😀

Er zal, denkelijk, bij een overgang naar led (soms) iets gebeuren in de plantgroei. Maar het zelfde gebeurd wanneer men overgaat van een soort TL naar een ander. Led heeft zich allang bewezen v.w.b. plantengroei. Zoals ik zelf al gedurende jaren ervaar in mijn Plantenbak. Wel staat en valt, zoals met elke soort verlichting, alles met de juiste kwaliteit!

Helemaal waar Ben.

Je hebt led en je hebt LED. Moet zeggen dat ik de standaard aquatlantis gebruik. En dat gaat erg goed vind ik.

Neem aan dat juwel ook geen rommel erin stopt.

Neem aan dat juwel ook geen rommel erin stopt
denk niet dat het te vergelijken is als ik zo naar dit kijk
xUWKyRyKeKUx0a8HIdbWeEzQ8g_vCu05.jpeg
Schermafdruk op 2017-09-21 07-22-38.png
led balk juwel rio
Aqualantis led

gezien de prijsstelling zal de kwaltijd van Aquatlantis wel een stukje beter zijn vermoed ik zo
maar we gaan het zien

denk niet dat het te vergelijken is als ik zo naar dit kijk
upDfrkljy8s3Vo_ftVshg52WrC8-5DN1.jpeg
Bekijk bijlage 81931 led balk juwel rio
Aqualantis led

gezien de prijsstelling zal de kwaltijd van Aquatlantis wel een stukje beter zijn vermoed ik zo
maar we gaan het zien

Juwel heeft tegenwoordig de Helialux Led balken, in mijn 180 gebruik ik die ook. Heeft witte en blauwe leds. Geen rode.

Standaard wordt de Juwel nu met Led TL buizen geleverd in plaats van T5 TL buizen. Optioneel kunnen deze vervangen worden door een Helialux balk die de gehele standaard TL balk vervangt. De Helialux heeft idd witte en blauwe leds.

Wel grapig om te zien, dat juwel ook met led blijft werken met 1 geel en 1 blauw.
of de kleuren zo duidelijk zichtbaar zijn als op de foto dat betwijfel ik zal wel een rondje Photoshop zijn overgegaan 😀
zal vanmiddag/avond eens een foto maken van de balk
wel vreemd dat ze geen rode leds er in hebben zitten dacht dat dat ook voor de planten groei een kleur die van belang was :S:juggle:

of de kleuren zo duidelijk zichtbaar zijn als op de foto dat betwijfel ik zal wel een rondje Photoshop zijn overgegaan 😀
zal vanmiddag/avond eens een foto maken van de balk
wel vreemd dat ze geen rode leds er in hebben zitten dacht dat dat ook voor de planten groei een kleur die van belang was :S:juggle:
De vergelijking makend met TL buizen: Daar werk je toch ook niet met een witte, blauwe en rode TL buis. Het is toch het totale kleurenspectrum wat van belang is.

De vergelijking makend met TL buizen: Daar werk je toch ook niet met een witte, blauwe en rode TL buis. Het is toch het totale kleurenspectrum wat van belang is.
nou daar zeg je wat aan de andere kant heeft de Hilite t5 Nature wel een duidelijk rood/paarse gloed over zich
dat zal ook niet zonder rede zijn
we gaan het zien hoe of wat

Laatst bewerkt door een moderator:
Men kijkt vermoedelijk bij Juwel ook naar de licht doordringbaarheid in het water. Blauw licht dringt verder door dan rood licht in water. En ook bij de witte led kiest men voor koel-wit dus ook met een hoge Kelvin waarde. Maar de keuze, helemaal eens, blijft inderdaad vreemd, planten floreren uitstekend mede met gebruik, ook, van rood licht.

Het pricipe van tl is heel anders dan led, maar er wordt wel degelijk met gekleurde korrels gewerkt.

De fosfor laag op de tl is een mengsel van verschillende fosfor korrels, hierdoor wordt het kleurspectrum van de tl bepaald.
Dus een tl heeft wel degelijk rood en groen en blauw. Echter zijn de korrels zo fijn, dat wij ze niet zien.

Het beste kun je het nog vergelijken met een ouderwetse beeldbuis. Hierin zit de rode groene en blauwe fosfor als streepjes naast elkaar in een 'pixel'
Van een afstand zie je het niet, en die rood, groen en blauw kan alle kleuren maken.

Het pricipe van tl is heel anders dan led, maar er wordt wel degelijk met gekleurde korrels gewerkt.

De fosfor laag op de tl is een mengsel van verschillende fosfor korrels, hierdoor wordt het kleurspectrum van de tl bepaald.
Dus een tl heeft wel degelijk rood en groen en blauw. Echter zijn de korrels zo fijn, dat wij ze niet zien.

Het beste kun je het nog vergelijken met een ouderwetse beeldbuis. Hierin zit de rode groene en blauwe fosfor als streepjes naast elkaar in een 'pixel'
Van een afstand zie je het niet, en die rood, groen en blauw kan alle kleuren maken.
Een led geeft toch ook een compleet kleurenspectrum af met oa rood licht en blauw licht erin net zoals een TL buis, ook is dit een andere techniek.

zoals belooft een foto van de led balk van de juwel
omdat ik hem niet rechtstreeks kan fotograferen ivb overbelichting toestel
even een weerspiegeling foto gemaakt
SAM_1154.JPG
SAM_1155.JPG

zoals je ziet zijn beide led buizen behoorlijk helder
het lijkt wel of juwel er voor gekozen heeft om wat ze voorheen in t 5 als lichtkleur hadden 2x daglicht gewoon nu in led te handhaven
als standaard dus
als je iets anders wilt zul je deze dus moeten vervangen voor bv 1 led nature
of deze al verkrijgbaar zijn :juggle:kan nog geen prijs vinden :S

en ach nu we toch bezig zijn de bewoners 😀

SAM_1156.JPG
SAM_1157.JPG

filmpje etenstijd

Een led geeft toch ook een compleet kleurenspectrum af met oa rood licht en blauw licht erin net zoals een TL buis, ook is dit een andere techniek.
nou dat weet ik zo net nog niet bij mijn weten kan een led maar 1 kleur afgeven
er zijn multicoler leds maar das gewoon een kwestie van een bepaalde spanning op de led zetten en je had groen of rood of blauw
en of deze in de led balken voor onze bakken zitten :juggle:

Ja witte leds bevatten het gehele spectrum, afhankelijk van de kleurwarmte "verschuift" de balans tussen rood en blauw

Ja witte leds bevatten het gehele spectrum, afhankelijk van de kleurwarmte "verschuift" de balans tussen rood en blauw

aha daar komt de verouderde kennis van ondertekende om de hoek kijken vrees ik
in de tijd dat ik met leds werkte had je geel/groen/rood en later blauw witte leds kan ik me niet voor de geest halen
dat die er toen al waren
kortom de kennis van zon 25 a 30 jaar geleden moet eens bij gespijkerd worden :juggle:😀

zoals belooft een foto van de led balk van de juwel
omdat ik hem niet rechtstreeks kan fotograferen ivb overbelichting toestel
even een weerspiegeling foto gemaakt Bekijk bijlage 82026 Bekijk bijlage 82027
zoals je ziet zijn beide led buizen behoorlijk helder
het lijkt wel of juwel er voor gekozen heeft om wat ze voorheen in t 5 als lichtkleur hadden 2x daglicht gewoon nu in led te handhaven
als standaard dus
als je iets anders wilt zul je deze dus moeten vervangen voor bv 1 led nature
of deze al verkrijgbaar zijn :juggle:kan nog geen prijs vinden :S

en ach nu we toch bezig zijn de bewoners 😀

Bekijk bijlage 82028 Bekijk bijlage 82030

filmpje etenstijd

Ik ben erg benieuwd hoeveel leds er bij welke lengte nu in zo'n ledbuis zitten ?

Laatst bewerkt:

Volgens mij zijn dat UV led's met een fosfor laag. Net als de TL techniek. Daardoor is led nu ook veel geschikter als huis verlichting.

Leuk aquarium Jaap en de bijhorende discussie daar kan iemand zoals mij enkel maar uit leren .

Denk het niet, uv leds zijn echt moeilijk duur in vergelijking met normale leds

Misschien is het geen uv. Maar dichtbij uv. Men spreekt over een blauwe led.

En de witte led. Is een blauwe led. Met de fosfor laag ingebakken. Dus de werking berust nog steeds op het principe van de TL.
Blauw(uv) licht wordt omgezet naar wit (verschillende kelvinwaardes) licht dmv fosfor fluorescentie.

Zie ook.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Light-emitting_diode#Phosphor-based_LEDs

Ik ben erg benieuwd hoeveel leds er bij welke lengte nu in zo'n ledbuis zitten ?
155 stuks op 101 cm Ben
SAM_1163.JPG

en er zit toch een kleur verschil in beide buizen
SAM_1161.JPG
hoop dat het te zien is

hoe de led op gebouwd is geen idee maar fosfor hmm :juggle:

Leuk aquarium Jaap en de bijhorende discussie daar kan iemand zoals mij enkel maar uit leren .
dank en dat is ook het idee er achter om te leren
zoals aangegeven ben ik totaal niet thuis in de moderne led gebeuren

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan