Jagende Japonica's?


leandernr1

Active member
Lid geworden
3 oktober 2013
Berichten
32
Locatie
Betuwe
Goedemorgen,

Een tijd weggeweest hier, maar een maandje of 3 geleden weer een garnalenbakje opgestart.

Ik hoop dat iemand mij kan adviseren/helpen.
In mijn 30 liter nanobak heb ik 3 japonica garnalen en zo'n 25 crystal reds.

Ik vind de japonica's al enige tijd vrij agressief hun voedsel verdedigen, maar maakte me gezien het gezonde gedrag van de crystal reds niet veel zorgen.
Vanochtend hep ik plots 2 dode garnalen in mijn bak en zie ik 1 japonica met de 3e rondslepen.

Direct nitriet gemeten, dat is niet aan de orde.
Wél heb ik gisteren een nieuw catappa blad toegevoegd, maar dat lijkt me nu ook niet het probleem.

Zou het kunnen zijn dat mijn japonica's de crystal reds aanvallen?
Het valt me op dat ik wél wat vervellingen van mijn crystal reds zag liggen.

Natuurlijk meteen een waterverversing gedaan en alles lijkt nu verder rustig, maar toch vertrouw ik het niet.
Ik zit eraan te denken de Amano's te vangen en te verwijderen..
 
En zojuist zie ik slachtoffer 4 ook liggen.
Zou er dan toch iets met de catappa zijn?
 
Vreemd dat je opeens 4 doden hebt en ik zou anders een flinke verversing doen voor de zekerheid en eventueel de Catappa eruit halen al zou dat normaliter niet de oorzaak mogen zijn.
Het zijn geen vervellingen die je voor dode aanziet?
 
 
Vreemd dat je opeens 4 doden hebt en ik zou anders een flinke verversing doen voor de zekerheid en eventueel de Catappa eruit halen al zou dat normaliter niet de oorzaak mogen zijn.
Het zijn geen vervellingen die je voor dode aanziet?

Nee zkeer geen vervellingen. Heb ze er ook uit gehaald. Ik zie wél wat vervellingen liggen.
Waterwissel direct gedaan en ook de catappa eruit gehaald. Ik kwam op Youtube een soortgelijk geval tegen na toevoegen catappa.
Gelukkig werk ik naast mijn aquarium en was ik er dus vroeg bij vanochtend.

Japonica's staan erom bekend dat ze dwerggarnalen molesteren

Ik kom dus hele wisselende verhalen tegen en denk dat ik ze voor de zekerheid toch ga verwijderen.
Maar ik vind ze ook leuk want ze zorgen wel voor wat leven in de bak. Ik snap niet zo goed hoe de ene ze samen kan houden en de ander niet.

Ik baal in ieder geval ontzettend want het is een prachtig nieuw groepje PRL benibachi en ze deden het fantastisch.
Toevallig zie ik vandaag ook een aantal vervellingen liggen her en der, dus hopelijk snel wat zwangeren om de groep weer aan te vullen.
 
Een bekende Nederlandse Youtuber, Dutch Aquarist, heeft hoogst waarschijnlijk problemen gehad met garnalen en Catappablad dat hij gekocht had. Extreme uitval.

In die periode Catappa gebruikt dat binnen no time er vreemd vuil uitzag. Voor de zekerheid ook maar verwijderd.
 
als je genoeg proteine voer gaat je japonica niet jagen
 
Thnx allemaal. Het lijkt erop dat er toch iets met de catappa aan de hand is geweest.
Het is gelukkig bij de uitval gebleven van 4 stuks. voorlopig de catappa maar niet meer gebruiken en hopen dat ze snel weer kweken.

Als het de japonica's waren geweest, had ik toch meer uitval moeten houden. INmiddels ook wat meer plantjes om te schuilen geplaatst.
Hopen dat ze snel aanslaan, dan heb ik meer beschutting voor ze.
 
Thnx allemaal. Het lijkt erop dat er toch iets met de catappa aan de hand is geweest.
Het is gelukkig bij de uitval gebleven van 4 stuks. voorlopig de catappa maar niet meer gebruiken en hopen dat ze snel weer kweken.

Als het de japonica's waren geweest, had ik toch meer uitval moeten houden. INmiddels ook wat meer plantjes om te schuilen geplaatst.
Hopen dat ze snel aanslaan, dan heb ik meer beschutting voor ze.
Heb je de plantjes een paar dagen gespoeld? Veel plantjes zijn met bestrijdingsmiddelen behandeld en daar kunnen garnalen erg slecht tegen!
 
Goed nieuws en ik hoop dat verdere uitval dus dan ook achterwege zal blijven.
 

Terug
Bovenaan