Japonica’s kweken


Yilleke

Well-known member
Lid geworden
9 november 2014
Berichten
1,169
Locatie
Hengelo ov
Ik heb in mijn garnalenbak een aantal japonica’s zitten die zwanger zijn en ik vind het jammer dat de jongen het niet zullen redden. Zijn er hier mensen die met succes japonica’s gekweekt hebben? Is het voldoende om in een klein ingedraaid bakje een sponsfiltertje te doen met brak water? Hoe krijg je de jongen erin? En waar moet ik meer op letten? Als ik de jongen in zoet water laat gaan ze dan allemaal dood of zal een enkeling het toch overleven?
 
Het zwangere vrouwtje kun je in een aparte bak zetten met zoet water tot de larven uit het ei komen, dan kun je het vrouwtje terugzetten naar je aquarium en de aparte bak vullen met brak water tot de garnalen groot genoeg zijn om weer naar zoet over gewend te worden.
 
 
Nou ja het is wel gebaseerd op een ervaring van mensen op dat forum dus je mag aannemen dat het dan ook goedgaat. Het is een ervaring van een beheerder op dat forum en ja ik ga ervan uit dat iemand wel de waarheid verteld over zijn werkwijze.
 
Nou ja het is wel gebaseerd op een ervaring van mensen op dat forum dus je mag aannemen dat het dan ook goedgaat. Het is een ervaring van een beheerder op dat forum en ja ik ga ervan uit dat iemand wel de waarheid verteld over zijn werkwijze.
Dus: als ervaren automobilsten jou vertellen dat je bij een bepaald kruispunt makkelijk door rood kan rijden doe je dat ook?
 
Dus: als ervaren automobilsten jou vertellen dat je bij een bepaald kruispunt makkelijk door rood kan rijden doe je dat ook?
Hou nou eens op met die belachelijke vergelijkingen elke keer. Ik ben inmiddels echt spuugzat van dat negatieve gezeik.:sick:🤮
 
Omdat 1 website dat vermeld? terwijl in de natuur d eovergang van zoet naar zout heel gelijdelijk gaat?
Echt weer heh! waar gaat het toch heen met de jeugd.
Hou nou eens op met die belachelijke vergelijkingen elke keer. Ik ben inmiddels echt spuugzat van dat negatieve gezeik.:sick:🤮
Kan ik me groen en geel aan ergeren van ze😘
 
Als dit soort maar door kan gaan dan gaat de rioolbelasting omhoog.
Daar krijg ik wel kwijtschelding voor maar ik zou me wel kunnen voorstellen wat ze er daar van vinden over wat aquaristen wegspoelen.
 
Of, het kan in een keer(van zoet naar zout)mislukt het weer een keer, dan kun je vast adviezen ontvangen die gaan kosten, dat vind ik soms opvallend.
Terwijl als beetje verdiept in de voortplanting v japonicas er toch wel logisch te beseffen valt dat je die uitgekomen larven niet meteen op zout zet.
Eigenlijk ook een vorm van mishandeling erover uitgesproken.

Ze zullen jou ooit gaan missen antje, met respect voor je Edwin.
 
Nou ja het is wel gebaseerd op een ervaring van mensen op dat forum dus je mag aannemen dat het dan ook goedgaat. Het is een ervaring van een beheerder op dat forum en ja ik ga ervan uit dat iemand wel de waarheid verteld over zijn werkwijze.
Over beheerders niets dan goeds john.
Ik geef ze in het vervolg een davitamonnetje bij hun bruine fruitschaal
 
Over beheerders niets dan goeds john.
Ik geef ze in het vervolg een davitamonnetje bij hun bruine fruitschaal
Nou buiten dat hij beheerder is (wat verder niets zeggend is) is het wel Haco zijn eigen werkwijze en als dat anders zou zijn dan had hij dat vast wel gepost.
Dus: als ervaren automobilsten jou vertellen dat je bij een bepaald kruispunt makkelijk door rood kan rijden doe je dat ook?
Dat is zoals Rens zegt al geen vergelijking. Als ik aangeef dat ik een vis A prima hou op 22 graden dan mag je aannemen dat het bij een ander ook op 22 graden goed zal gaan toch?
Antje heeft met haar kweekervaring in het verleden ook wel ervaringen gedeeld maar dan zeg ik toch ook niet ja maar dat is bij Antje dus bij een ander zal het wel fout gaan.
In de natuur zal de overgang wel geleidelijk gaan maar brak bevat niet zoveel zout en wellicht dat het daarom prima bij Haco is gegaan zonder ze over te wennen.
 
Hou nou eens op met die belachelijke vergelijkingen elke keer. Ik ben inmiddels echt spuugzat van dat negatieve gezeik.:sick:🤮
Mag jij vinden, ik probeer alleen maar aan te tonen dat mensen verworden zijn tot kuddedieren die niet meer zelfstandig kunnen denken en alles voetstoots aannemen wat op het www geschreven staat, en je kan altijd doorscrollen hoor als je niet tegen spiegels kan
 
Nou buiten dat hij beheerder is (wat verder niets zeggend is) is het wel Haco zijn eigen werkwijze en als dat anders zou zijn dan had hij dat vast wel gepost.

Dat is zoals Rens zegt al geen vergelijking. Als ik aangeef dat ik een vis A prima hou op 22 graden dan mag je aannemen dat het bij een ander ook op 22 graden goed zal gaan toch?
Antje heeft met haar kweekervaring in het verleden ook wel ervaringen gedeeld maar dan zeg ik toch ook niet ja maar dat is bij Antje dus bij een ander zal het wel fout gaan.
In de natuur zal de overgang wel geleidelijk gaan maar brak bevat niet zoveel zout en wellicht dat het daarom prima bij Haco is gegaan zonder ze over te wennen.
Hoe kun je uitgaan als bij jantje op 22 graden alles goed gaat (zonder dat je dus de rest van de omstandigheden weet) dat dat bij anderen ook wel goed zal gaan?

Je weet de achtergrond niet je weet de omstandigheden niet maar omdat het een beheerder van het forum is zal het wel goed zijn? vervolgens zeg je al zelf:
maar brak bevat niet zoveel zout en wellicht dat het daarom prima bij Haco is gegaan zonder ze over te wennen.

En doe je niks anders als koffiedik kijken en blind varen op het geschreven woord.
Dus mijn vergelijking gaat helemaal niet mank, bij een kruising denk je ook eerst zelf na of je oversteekt of niet en denk je ook niet van "goh jantje reed door rood en dat ging goed, laat ik dat dan ook maar doen, God zegene de greep"
 
Mag jij vinden, ik probeer alleen maar aan te tonen dat mensen verworden zijn tot kuddedieren die niet meer zelfstandig kunnen denken en alles voetstoots aannemen wat op het www geschreven staat, en je kan altijd doorscrollen hoor als je niet tegen spiegels kan
Het is prima als je dat aan wilt geven, maar waarom moet dat altijd zo negatief en veroordelend? Een spiegel reflecteert wat er voor staat, een vergelijking die kant nog wal raakt is dus zeker geen spiegel. Uit het zelfvertrouwen waarmee ze geschreven lijken schijnt door dat het inderdaad lijkt alsof je denkt dat je met de vergelijkingen iets nuttigs zegt, maar dit is niet zo.
 
Het is prima als je dat aan wilt geven, maar waarom moet dat altijd zo negatief en veroordelend? Een spiegel reflecteert wat er voor staat, een vergelijking die kant nog wal raakt is dus zeker geen spiegel. Uit het zelfvertrouwen waarmee ze geschreven lijken schijnt door dat het inderdaad lijkt alsof je denkt dat je met de vergelijkingen iets nuttigs zegt, maar dit is niet zo.
Dat jij mijn geschreven woord negatief vind en veroordelend vind wil niet zeggen dat het ook zo bedoeld is
 
Die haco verteldt vast aan ieder zijn kweeksuccessen op dusdanige wijze , dat de sponsoren aldaar in de handjes zitten wrijven, binnenkort verkrijgbaar "brak zeezout"
Japonicas geven heel veel jongbroed en ze worden nog immer voor meerdere euros verhandeld.
Besluit ik met 'lang leve de kritische blik
En ga weg met spiegel als je niets weet en ook niet ervaren hebt , dat is uitermate spijtig en daarom wierp ik me hier in de bress
 
Dat jij mijn geschreven woord negatief vind en veroordelend vind wil niet zeggen dat het ook zo bedoeld is
En dat is niet relevant, tenzij je van iedereen verwacht dat ze aan je gaan vragen hoe je iets bedoelt. Dat je als Don Quichot de molens van het internet omver wilt werpen is leuk, maar het genoemde forum bevat een gesprek/discussie van mensen die praten over hoe je het beste japonica's kunt kweken. Geen kudde gedrag, gewoon anderen die op zoek zijn naar kennis en dat delen. Het lijkt er bijna op dat je jezelf wijs maakt dat dit gedrag bestaat, om je te onderscheiden misschien? Zomaar een wilde gok hoor. Ik ben er in ieder geval helemaal klaar mee, en het bederft voor mij keer op keer een interessant topic. Nu is dat uiteraard mijn eigen probleem dus ik zal dat verder ook maar laten voor wat het is.
 
Omdat 1 website dat vermeld? terwijl in de natuur d eovergang van zoet naar zout heel gelijdelijk gaat?
In dit geval is van langzaam overwennen geen sprake. Immers worden normaliter de jongen direct in stromend water naar zee gevoerd.
Een simpele druppel-leiding zoutwater aan het zoet toevoegen zal ideaal zijn, maar ik zie in dit geval weinig risico aan de plop-drop methode, aangezien de jongen pas net zijn uitgekomen en dus ook nog helemaal niet aan zoet gewend zijn geraakt!
En uiteraard is elke methode beter dan de jongen op zoetwater te laten, waar ze letterlijk allemaal zullen komen te overlijden.
 
En dat is niet relevant, tenzij je van iedereen verwacht dat ze aan je gaan vragen hoe je iets bedoelt. Dat je als Don Quichot de molens van het internet omver wilt werpen is leuk, maar het genoemde forum bevat een gesprek/discussie van mensen die praten over hoe je het beste japonica's kunt kweken. Geen kudde gedrag, gewoon anderen die op zoek zijn naar kennis en dat delen. Het lijkt er bijna op dat je jezelf wijs maakt dat dit gedrag bestaat, om je te onderscheiden misschien? Zomaar een wilde gok hoor. Ik ben er in ieder geval helemaal klaar mee, en het bederft voor mij keer op keer een interessant topic. Nu is dat uiteraard mijn eigen probleem dus ik zal dat verder ook maar laten voor wat het is.
Er bestaat een mooie negeerfunctie hoor dan zie je mijn postings niet meer kun je weer lekker als een mak schaap klakkeloos het geschreven woord volgen
 
Bedankt voor het delen van deze leuke site. Vroeg me ook wel eens af hoe dat nou ging. Is wel leuk om is een keer wat te proberen en heb je een idee waar je allemaal rekening mee moet houden
 
In dit geval is van langzaam overwennen geen sprake. Immers worden normaliter de jongen direct in stromend water naar zee gevoerd.
Een simpele druppel-leiding zoutwater aan het zoet toevoegen zal ideaal zijn, maar ik zie in dit geval weinig risico aan de plop-drop methode, aangezien de jongen pas net zijn uitgekomen en dus ook nog helemaal niet aan zoet gewend zijn geraakt!
En uiteraard is elke methode beter dan de jongen op zoetwater te laten, waar ze letterlijk allemaal zullen komen te overlijden.
Ja de plop en drop methode die hier geadviseerd word is toch heel wat anders dan hoe het in een rivier gebeurd
 
Ook op Zooplus staat dat ze na 40dg terug kunnen en rept men niet over overwennen. Ik denk dat de overgang van brak naar zoet ook erg gering is en daarom prima kan:

Na 40 dagen zijn de garnalen groot genoeg en kunnen ze geplaatst worden in de originele bak.
 
Ja de plop en drop methode die hier geadviseerd word is toch heel wat anders dan hoe het in een rivier gebeurd
Wanneer een rivier in de zee uitmondt gaat voor het dier het zoutgehalte nagenoeg in één klap van zoet naar brak. Immers kan het zoutwater niet stroomopwaarts. Ik ga er zeker bij pasgeboren jong vanuit dat in één klap van zoet (dodelijk) naar brak (goed!) niet met een overwenning hoeft. Sterker nog, ik denk dat de langzame overgang van zoet naar zout mogelijk zelfs minder goed is. Immers gaan we jou ook niet vanuit vacuüm langzaam overzetten naar een ruimte met voldoende zuurstof. Nee, dat doen we in één keer!
 
Dan ben jij het als ik het zo lees wel met Haco eens van het andere forum. Als iemand een eigen werkwijze of ervaring post dan moeten we er denk ik ook vanuit kunnen gaan dat die werkwijze werkt en toepasbaar is.
Het kan wat mij betreft in ieder geval de start zijn van wat onderzoek in die richting. Je kunt met die info wat gerichter zoeken. En ook gerichter zoeken naar ontkrachtende info.
 
Kunnen jullie wel ook begrijpen dat sommige mensen dit heel vermakelijk gaan vinden.
Een soort van door internet gelapte onkunde.
Ondertussen zou ik wel 200 poetsertjes over willen nemen voor een kwartje per stuk.
Plop en drop
 
Een soort van door internet gelapte onkunde.
Maar jij gelooft dus de post niet van de beheerder van het andere forum? Ok dat kan ik me dan nog indenken maar dan moet je het ook niet raar vinden als er mensen met twijfels reageren op het feit dat je een binnenfilter in de bodem doet;).
Alles moet je uitproberen maar als het werkt dan is dat toch duidelijk?
 
Er zijn al meerdere fora verdwenen ibt de aquaria.
Hadden die het allemaal
bij het onjuiste einde?
Werden ze overspoeld door nitwits die nooit een boek in de handen hebben gehad?
Ja man dat de bodem erbij betrekken bij deze filter opzet mag dan nu wel bewezen zijn!
Gaat de topicstarteres hier veel babygarnalen uit over houden , dat kan ik ook hier proberen makkelijk zat , dragende garnaal erin en als ze het lost een dosis,, zout en de moeders eruit nou dat zal wel handig worden zonder medelijden, gaat maar weer verder over wat die larven dan voor voedsel gebruiken,,.
Ja nauplien zeker daarom blijven ze zo prijzig
 
Laatst bewerkt:
En dat is niet relevant, tenzij je van iedereen verwacht dat ze aan je gaan vragen hoe je iets bedoelt. Dat je als Don Quichot de molens van het internet omver wilt werpen is leuk, maar het genoemde forum bevat een gesprek/discussie van mensen die praten over hoe je het beste japonica's kunt kweken. Geen kudde gedrag, gewoon anderen die op zoek zijn naar kennis en dat delen. Het lijkt er bijna op dat je jezelf wijs maakt dat dit gedrag bestaat, om je te onderscheiden misschien? Zomaar een wilde gok hoor. Ik ben er in ieder geval helemaal klaar mee, en het bederft voor mij keer op keer een interessant topic. Nu is dat uiteraard mijn eigen probleem dus ik zal dat verder ook maar laten voor wat het is.
Pas op, broer er wordt nu pas begonnen er is niets klaar , je internet , zal jou overleven.
Niet alle mensen doen wat de algoritmes ze voorschrijven.
Try me.
 
Er zijn al meerdere fora verdwenen ibt de aquaria.
Dat heeft meer te maken met de opkomst van de social media denk ik en daar wordt je overspoeld met diverse groepen en daar is niets mis mee.
Natuurlijk is het zo dat iedereen maar iets op internet kan posten en dat je dan je bedenkingen mag hebben of dit al dan niet correct is.
Maar ik vindt wel dat er een verschil is tussen een post op een bekend forum en een site van jan of Piet.
Op fora wordt men in de regel wel gecorrigeerd als iets niet klopt. Dat gebeurt hier ook met regelmaat en dat is juist goed.

Maar goed de TS vroeg tips en adviezen en laten we daar nu weer toe overgaan en niet de discussie verder voeren wie we wel of niet moeten geloven. De TS is denk ik prima instaat om zelf dingen uit te filteren.
Dus graag vanaf nu alleen posten die betrekking hebben op de vraag van de TS en niet de discussie over wie we wel of niet moeten geloven (deze gaan we dan ook verwijderen).
 
WoW das een hele discussie geworden zeg waarin zelfs vermeld wordt dat het mishandeling is als je de larven niet overzet naar brak water. Ik heb heel veel ervaring met garnalen en dacht dat bij japonica’s ook kleine mini garnaaltjes geboren werden maar dat is dus blijkbaar niet zo. Ik zag afgelopen week een klein wit speldenknopje in mijn bak alle kanten opschieten, kan dit een japonica larve geweest zijn?

of ik ga kweken weet ik nog niet maar ik wil iedereen wel bedanken voor alle input. Het is nogal wat en niet zomaar ”eventjes” te doen. De hoeveelheid jongen daar schrik ik ook van, tenminste als het kweken lukt. Ik ga er maar eens goed over inlezen en nadenken.
 

Terug
Bovenaan