Wat is er nieuw

Japonica garnaal : blauwe alg, draadalg

• Onderwerp starter Onderwerp starter Stef2502
  • Startdatum Startdatum
S

Stef2502

Guest
Ik heb een 350 liter bak.
Ik heb last van blauwe en draadalg.
Vissen: guppies en neontetra's en helena slakken.
Kunnen japonica garnalen een oplossing bieden?

Nee die eten dat niet, hier aten de appelslakken de blauwalg op

Beter om de oorzaak van de algen weg te nemen dan steeds maar dieren bijvoegen.

Beter om de oorzaak van de algen weg te nemen dan steeds maar dieren bijvoegen.

Ja, maar dan moet ik de oorzaak ook vinden...
Licht staat 7u op.
Pomp zou 1000 l/u doen, maar ik heb het idee dat ze niet krachtig genoeg is. (Aquarium = juwel Rio 350)
Blauw alg is ook maar op 1 plek te vinden.
Nitraat is vrij laag.

Wat zijn je waterwaarden, een foto graag zowel van de alg als een totaal plaatje, wat geef je als plantenvoeding, graag zo veel mogelijk gegevens om het duidelijk te krijgen.

Ik ben het met Ton eens en je moet de oorzaak wegnemen want anders is het dweilen met de kraan open.

Wat zijn je waterwaarden, een foto graag zowel van de alg als een totaal plaatje, wat geef je als plantenvoeding, graag zo veel mogelijk gegevens om het duidelijk te krijgen.

Heb net een waterverversing gedaan, ik zal morgen eens testen.
Vorige keer was nitriet en nitraat het minimum. (Sera druppeltest)
Ph was 6.8. Co2 was goed.

Is mijn pomp sterk genoeg? 1000l/u voor een 350 liter bak?

Filter zal voldoende zijn bij een normale bezetting. Hoelang draait de bak? Heb je een foto hiervan?
Heb je wat meer info over de andere waterwaarden , het licht en het onderhoudt van je filter?

1000 l/u bruto waarschijnlijk? daar hou je de helft van over en dat is wel krapjes.

Filter zal voldoende zijn bij een normale bezetting. Hoelang draait de bak? Heb je een foto hiervan?
Heb je wat meer info over de andere waterwaarden , het licht en het onderhoudt van je filter?

Andere waarden ken ik niet.
Bak staat nu half jaar.
7u licht per dag.
2 wekelijks spoel ik de filterwatten, 5 in totaal van Juwel, 1 vervang ik telkens.
Pomp wordt dan ook gereinigd.
Tijdens andere week doe ik 1/3 waterwissel. Ik voeg dan Sera aquatan en nitrivec toe.
Wekelijks Sera Florena voeg ik toe.

1000l/u voor een 350 liter bak?

Dat is de Eheim 2217 ook dacht ik die Biljoenblik gebruikt op de 330 liter bak.

Stef, ik zou wat minder aan de filter zitten want de sponzen of media hoef je pas licht uit te spoelen als de uitstroom echt minder wordt. Alleen de filterwatten kun je om de week bijvoorbeeld prima even schoonspoelen of vervangen. Heb je nog een foto van je bak en wellicht kan de lfs de waarden voor je testen.

Die nitrivec is ook onnodig en kun je gerust weg laten, bij normaal onderhoud van je bak heb je helemaal geen middeltjes nodig.
Vervangen van filtersponzen is commercieel gewauwel, die sponzen gaan een leven lang mee en hoef je niet te vervangen.

Vervangen van filtersponzen is commercieel gewauwel, die sponzen gaan een leven lang mee en hoef je niet te vervangen.
Precies, pas vervangen als ze van ellende uit elkaar vallen.
Ik heb in mijn buitenfilter 6 jaar dezelfde sponzen gehad (filter staat nu stil). Zijn schoongemaakt en zitten weer in het filter voor de volgende ronde.

Ok, geen Nitrivec meer dan.
Filterwatten spoel ik uit en vervang ik.
Andere sponzen spoel ik uit.
Wave pump bij plaatsen?

De sponzen ook niet uitspoelen, helemaal niks mee doen en niet aanraken, je moet eigenlijk zo min mogelijk aan je filter doen, hoe viezer hoe beter de balans in je bak

Blauwalg moet een oorzaak hebben en vandaar dat ik vroeg om een foto en of je de waterwaarden eens kan laten testen met druppels.
En hoelang heb je al last van deze algen?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan